Jump to content

Solcellepaneler, valg av type, størrelse og montasjen


VannTro

Recommended Posts

Svart (redigert)

@dennrick Du må se på regulatoren du har hvor mange volt den takler. Det finnes flere typer av Peak Power 2.0 (10 amp). Heter den Tracer 1206A tåler den 46 volt.

Har du 1210A tåler den 92 volt. Det vil si at 2 paneler i serie ikke skal være noe problem uansett regulator. Du trenger heller ikke noen ny regulator med tanke på watt. Begge disse regulatorene tåler opp til 390 watt. Det som da avgjør er om du forventer å hente ut mer enn 10 amp. Med 2 x 100 watt tror jeg sjelden du vil overstige 10 amp. Her finner du Brukermanual/teknisk informasjon.

Som nevnt i tråden tidligere vil du uten skygge "tjene" på å seriekoble, men om de faller skygge på en av panelene vil parallell fungere best.

Om jeg har forstått ekspertisen rett bør du absolutt ha samme type panel, men her må jeg innrømme at jeg har sett mye forskjellig sammenkoblet i praksis og det ser da ut til å fungere.

En som ligger en del på Kommers har 3 forskjellige paneler på til sammen 270 watt og han har koblet i parallell og henter på en god dag ut 14-15 amp.

 

@TB22 Jeg ble nesten litt overrasket over at det ikke forsvant mer effekt. Her snakker vi om mindre enn 50% reduksjon selv om panelene har solen rett inn fra siden(0 grader) kontra rett på(90 grader). Jeg ble litt glad nå da innfestingen min sjelden vil gi mer enn 45-60 grader(horisontalt).

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Skygge er nevnt.  Reduserer effekten på panelet drastisk. Men også feil vinkel. Jeg har mitt løst oppå fly. 100w. Det holder om jeg passer på å rette det godt mot sola, men litt ute av  vinkel så faller det mye i lading.  

 

Har hatt mulighet for å justere vinkel på solceller på to båter men bruker det i praksis aldri. Så nå tenker jeg heller "solceller nok" i stedet for å prøve å fintune ut watt her og der. 

 

Men om man ikke har plass på båten så skjønner jeg at man må ta ut de siste wattene også. Om ikke så er jeg litt "montere og glemme". Dvs jeg pleier å vaske over de av og til. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også litt der Pinkvin, vi skal da konsentrere oss om annet enn å stå å vri på panelene når vi er på tur.

Dessuten er jeg litt skeptisk til disse "skygge-testene" som serveres på Youtube. Det er ikke skygge de lager med planker & papp-biter, det er totalt mørke. De legger de jo rett på toppen av cella.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 56 minutes ago:

 Jeg tenkte på å utvide med 100W til, og ser at jeg da vel må ha en ny regulator, evt en til ? Ja

Så ser jeg det nevnes serie- vs parallel kobling i denne tråden. Jeg ser at panelet mitt leverer 18V på en god dag til regulatoren. To slike paneler i seriekopling vil vel da levere 36V til laderegulatoren?Ja 

Er det da slik å forstå at dersom jeg hadde hatt en f.eks MTTP 15-20A laderegulator for tilsammen 200W solcellepanel så "bryr" ikke laderegulatoren seg om panelene leverer 36V seriekoplet eller 18V parallelkoblet ?Nja, begge deler funker men høyere spenning på en mppt regulator, omformer dette til mer watt til ett 12v batteri i overskyet . Er snakk om noen % fra 12-24, ytterligere % fra 24 til 36 og enda mer % fra 36 til 48. Så det kan være noe å hente når forholdene ikke er helt gunstig. https://www.solar-electric.com/mppt-solar-charge-controllers.html/ 

Regulatoren er ok med begge? Skjønte ikke spørsmålet

Leverer den mer ladestrøm til batteriene med mer seriekopling og høyere spenning? I teorien ja. Er snakk om noen prosent ja.
Her litt morro lesing, på engelsk
 https://www.solarpaneltalk.com/forum/off-grid-solar/off-grid-solar-panel-systems/10182-24-versus-48-volt-and-panel-array-size

 

 

Svar med uthevet tekst.

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@TB22 Jeg la ut link til teknisk om regulatoren til Dennrick, den takler opp til 390 watt paneler og inntil enten 46 eller 92 volt avhengig av hvilken 10 amp han har(1206 eller 1210).

Med to paneler som produserer maks 11 amp. til sammen vil det vel være i grenselandet til sløseri å kjøpe en regulator til ? 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 7 minutes ago:

@TB22 Jeg la ut link til teknisk om regulatoren til Dennrick, den takler opp til 390 watt paneler og inntil enten 46 eller 92 volt avhengig av hvilken 10 amp han har(1206 eller 1210).

Med to paneler som produserer maks 11 amp. til sammen vil det vel være i grenselandet til sløseri å kjøpe en regulator til ? 

Uff, økonomi er herk i dette regnestykket hehe.

Går sikkert bra, men jeg vil ikke ha på meg at båten brant ned da regulatoren glødet i stykker. :giggle:

mppt genrere en del varme jo mer de blir belastet

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hehe....jeg ble bare veeeldig nerdete og googlet litt på regulatoren for å finne ut hva den taklet av watt/volt :rolleyes:

Dessuten kjenner jeg Dennrick og han vet hvor han skal dra om det skulle gå galt :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
VannTro skrev 15 minutes ago:

Jeg er også litt der Pinkvin, vi skal da konsentrere oss om annet enn å stå å vri på panelene når vi er på tur.

Dessuten er jeg litt skeptisk til disse "skygge-testene" som serveres på Youtube. Det er ikke skygge de lager med planker & papp-biter, det er totalt mørke. De legger de jo rett på toppen av cella.....

 

Med seilbåt så har jeg ofte skygge så jeg bør jo paralellkoble. Pr. nå er panelene jeg har seriekoblet, og det er dumt. Men vi har strøm nok til vår bruk pr. nå så jeg bryr meg ikke foreløpig :-) Men jeg har veldig gamle panel med aluramme, som også er store ifht effekten. Vurderer å la de gå av med pensjon på hytteveggen og kjøpe semiflexible fra ebay. Da kan jeg gå vesentlig ned i vekt "der oppe" og opp i effekt på panelene samtidig. 

 

En ting skjønner jeg, det er om man er på langtur/kryssing med seilbåt over flere døgn, da vil det være lurt å kunne dreie panelene. Men sånn til vanlig bruk, da må man ha nok panel, eller finne en annen løsning tenker jeg. 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg blitt ytterligere inspirert av svarene fra @VannTro, @TB22 og @Pinkvin der vinkel ift sola hadde mindre å si enn jeg trodde, at "panel nok" er viktigere enn finjustering, at jeg ikke skal brenne opp båten, og at parallel kopling kan være smart ift skygge (mindre pes) for å sikre best mulig forhold når vi vel nå snakker om "monter og glem"...

 

Jeg vurderer nå faktisk å bygge ut med 2 stk 100W av de Vanntro har valgt. Disse ser jeg for meg å feste flatt på taket på hardtop siden vinkel ikke har mye å si. Så lurer jeg på om parallel kobling også kan gjøre det mer "akseptabelt" for systemet å da ha et "fremmed" panel av en annen type (det jeg allerede har)??

 

Denne konfigurasjonen gir meg da 300W panel til sammen ("Panel nok"). Og jeg brenner ikke opp regulatoren (med evt 200W panel som opprinnelig tenkt) jeg har da den må på FINN.no, og jeg trenger en ny.

 

Som et alternativt lurer jeg da på en ny regulator som kan settes i motorrommet nære batteriene og Victron MPPT 100/30A er ok med lange strekk fra panel til regulator. Gjerne med en BT dongle. Idag ser jeg at jeg har det omvendt med et langt strekk fra regulator til batterier. Sannsynligvis har jeg også kabler som er underdimensjonerte.

 

Så dette tror jeg kan bli et spennende og lærerikt prosjekt.

 

Er det noen umiddelbare reaksjoner i positiv eller negativ forstand for det jeg har skissert her?

 

Edit: (hehe: Så akkurat den siste kommentaren din, Vanntro, og takk for utstrakt hånd:smiley:)

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal la ekspertene svare her, men for meg høre det ut som en plan :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 56 minutes ago:

 

@TB22 Jeg ble nesten litt overrasket over at det ikke forsvant mer effekt. Her snakker vi om mindre enn 50% reduksjon selv om panelene har solen rett inn fra siden(0 grader) kontra rett på(90 grader). Jeg ble litt glad nå da innfestingen min sjelden vil gi mer enn 45-60 grader(horisontalt).

 

Fra 90 til 45 grader på sol-vinkelen utgjør faktisk ikke mer enn 10% reduksjon i effekt....1,8 til 1,6 amp. Slutter ikke å overraskes av disse tallene, trodde det ville utgjøre mye mer.

http://www.all-science-fair-projects.com/print_project_1091_96

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@TB22 Takk for den posten om blanding av paneler. Såvidt jeg kan forstå så skal man ved ulike typer se etter noenlunde samme spenning og strøm? Der jeg tenker å parallel kople, så er det spesielt strøm karakteristikken man skal se etter?

 

Det sammenleggbare jeg har fra Sunwind har følgende: 70236: Effekt: 100 W. Toppspänning: 18V. Max ström: 5,56A.

Sunwind max power 100W har strøm output på 5.5. Googlet litt på spenning men fant et nettsted som hevdet at spenningen også der var 18V.

 

Virker ganske likt, og tenker at det nærmer seg "go"..:smiley:

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Her renner det på med nyttig og interessant info :smiley:.

 

@TB22: Masse interessant info du har funnet frem :thumbsup:.

@Fantino: Takk for info om panelene dine, jeg tror at det snart er på tide å avlegge Ali en visitt igjen.

@VannTro: Så bra at du har landet på en løsning, dette blir spennende å høre mer om når du får montert! :smiley:.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 50 minutes ago:

@TB22 Takk for den posten om blanding av paneler. Såvidt jeg kan forstå så skal man ved ulike typer se etter noenlunde samme spenning og strøm? Der jeg tenker å parallel kople, så er det spesielt strøm karakteristikken man skal se etter?

 

Det sammenleggbare jeg har fra Sunwind har følgende: 70236: Effekt: 100 W. Toppspänning: 18V. Max ström: 5,56A.

Sunwind max power 100W har strøm output på 5.5. Googlet litt på spenning men fant et nettsted som hevdet at spenningen også der var 18V.

 

Virker ganske likt, og tenker at det nærmer seg "go"..:smiley:

 

Kort og brutalt:

Ved parallel, se etter lik spenning. Forskjellig Amp blir bare summert sammen her.

Ved Serie, se etter lik Amp. Forskjellige spenning blir bare summert sammen her

Watt blir bare summert sammen til slutt. 

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, TB22 said:

Kort og brutalt:

Ved parallel, se etter lik spenning. Forskjellig Amp blir bare summert sammen her.

Ved Serie, se etter lik Amp. Forskjellige spenning blir bare summert sammen her

Watt blir bare summert sammen til slutt. 

 

Takk, jeg ser at jeg misforsto viktige budskap i artikkelen ift posten min over. Bra tilbakemelding som jeg setter pris på:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

En annen ting som ikke er helt tydelig. Tallene som kommer frem om ytelser er teoretisk under optimale forhold. Sånn at når man ser at "bare" er 2,5 eller 10% mindre ytelse her eller der, så blir "denne" lille reduksjonen mer merkbar når solen ikke leverer optimalt. 
Bor på vestlandet og er ikke bortskjemt med sol, så ser dette veldig godt her. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Et lite spørsmål om Victron Blue Solar charger MPPT 75/15.

Jeg ser at den har mulighet til å kjøre "equalization charge" av batteriene. På en AGM-bank, er 16,6 volt ok(standard innstilling), bør den ligge lavere ?

Jeg kjører aldri banken under 60% og prøver å ligge mellom 95 og 100% når jeg legger fra meg båten på søndagene. Hvor ofte bør jeg be "laderen" om å kjøre equalization programmet ?

(jeg regner ikke med at det er så veldig mye eller hard blysulfat i disse batteriene, de går nå på fjerde året og virker for meg nesten like spreke som nye)

 

Redigert: Jeg får legge til at jeg ser at Lifeline har en prosedyre på dette for sine AGM, men jeg finner ingen "generell" anbefaling. Noen snakker på Cruisers Forum om å prøve ut med 15,5 volt i maks 6 timer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her får du sikkert mange meninger :smiley:.  Er du sikker på at du behøver dette? "Equalization charge" er det samme som å overlade batteriene litt skikkelig for en kort periode.  Hvis det skal ha noen effekt så bør du vel i utgangspunktet ha mistet noe?  Hvis ikke så overlader du batteriene uten at det er nødvendig, og det er jo heller ikke av det gode.  Hvorvidt du trenger dette, og i tilfelle hvor ofte, blir etter min mening mye gjetting hvis du ikke først finner ut ganske presist hvordan det står til med batteriene dine.  Altså hvor mye kapasitet de yter, nå etter 4 sesonger.  Etter hva jeg har lest så syns jeg du behandler batteriene dine bra, og som du sier så virker de tilsynelatende ut til å være "som nye" fremdeles. Mine AGM er også sånn, etter 6 sesonger (uten equalization behandling).

 

Hvis du tenker at det er fornuftig eller nødvendig å gjøre det, så vil jeg si én gang i år, så er det ihvertfall gjort for en stund.  Å gjøre det periodisk gjennom sommeren er jeg redd kan være like mye til unytte som til nytte, siden du ikke vet om du trenger det. 

Link to post
Share on other sites

Jeg så denne muligheten med den nye regulatoren til solcellene, men som du sier så er det nok ikke noe behov for det.

Jeg har også liten lyst til å teste banken som står der, så jeg tror jeg legger vekk paranoiaen for denne gang :pray: 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Victron har laderegulatorer inntil 700W....så de dekker ditt behov uansett hva du velger!

 

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1621&category_id=186&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

Forøvrig sakset om MPPT regulator fra Sparelys.no:

 

Hva er en MPPT laderegulator?

Når man kopler et solcellepanel til en batteribank via en normal laderegulator må solcellepanelene produsere strøm med en spenning som er tilpasset batteriene. I et 12V system vil det si 10,5V - 14,5V alt etter ladetilstanden til batteriene. Et solcellepanel på 120W har typisk en strømproduksjon på inntil 7A, ved 10,5V batterispenning blir dette 73,5Watt lading (10,5V x 7A = 73,5W). Den mest effektive spenningen for et solcellepanel er imidlertid typisk rundt 17,15V, hvor det kan gi en lading på 120W (17,15V x 7A = 120W).

 

Det en MPPT laderegulator gjør er med jevne mellomrom å måle den optimale ladespenningen fra solcellepanelene og la solcellepanelene levere strøm i denne spenningen. MPPT laderegulatoren transformerer så ned denne strømmen til en spenning som er ideell å lade batteriene med. Dermed kan spenningen som kommer inn fra solcellepanelene til laderegulatoren ligge på 17,15V og spenningen som går ut fra laderegulatoren til batteriene ligge på f.eks. 14,1V.

 

 

Videre VannTro er det veldig viktig å velge regulator som du kan justere Float-spenning til det dine AGM-batterier krever. Noen regulatorer kan ikke justeres og ligger på feks 13.8V i float. Dersom dine krever endel lavere kan de ta skade av dette over tid. Jeg har kjøpt Victron sin i vår og justert ned til 13.3V som passer for mine Bly-Syre batterier. Denne har også temperaturkompensering, kan også være kjekt å ha.

 

2 mindre paneler er ofte bedre enn 1 stor som nevnt tidligere her pga skyggeforhold etc.

 

Etter mine begreper mht tverrsnitt fra solcellene til regulator bør de være såpass store at de ikke medfører unødvendig spenningstap, sett litt i sammenheng med type solceller og regulator du velger.

 

Spennende tema dette her! Lykke til!

 

Edit: Fikk visst ikke med meg alle innleggene før jeg skrev, så noe er vel behandlet tidligere. Men tanken var iallefall god fra min side.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gode ting kan ikke repeteres for ofte og alle innspill har litt forskjellig vinkling. Nå har jeg bestilt Victron + Sunvind Max Power og NOA fester som du kan se av tidligere innlegg, men det er sikkert andre som sitter i samme situasjon og vurderer. :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Gabi skrev for 7 timer siden:

 

Videre VannTro er det veldig viktig å velge regulator som du kan justere Float-spenning til det dine AGM-batterier krever. Noen regulatorer kan ikke justeres og ligger på feks 13.8V i float. Dersom dine krever endel lavere kan de ta skade av dette over tid. Jeg har kjøpt Victron sin i vår og justert ned til 13.3V som passer for mine Bly-Syre batterier. Denne har også temperaturkompensering, kan også være kjekt å ha.

 

 

Gabi jeg har en Ctek M300  og bly/syre..........den har en float på 13,6...er det for høyt ? ....tror ikke det går o justere ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vanlige solcellepaneler kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under for et tilfeldig 100W panel.

Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten.

 

paneleffekt_small.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...