Jump to content

"Ny" Bayliner 2850 med med Steyr 236 hk og Bravo 2, kommer ikke opp i plan


stiwed

Recommended Posts

Har en Bayliner 2850 commandbridge, med steyr 236hk turbodiesel. Har akkurat kjøpt båten, men sliter med at den kommer kun opp i 13kn på fullt pådrag. Har fått båtverksted til å se over motor og drev, men vi finner ingen logisk forklaring på hvorfor vi har tapt hastighet. Ifølge tidligere eier hadde båten topphastighet på 20kn tidligere. De mener det har vært noe tull med kontrollboks som har ført til dette. Virker usannsynlig da motor kommer opp i turtall. Noen som har erfaringer eller tips rundt dette? 

IMG_9447.PNG

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Bayliner kommer ikke opp i plan". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Share on other sites

Hvilke drev har du ? Dersom det er mercruiser bravo 2 kan du ha "propellslipp"

Gummivulken i propellen har løsnet, noe som medfører at propellen ikke går like fort rundt som bosset.

Har hatt samme båt med steyr 256 og mercruiser bravo2 diesel x drev. Den toppet 30 knop om våren og 

lå på en 27-28 knop på topp ferielastet.  236 er egentlig for liten for båten. Fin marsfart på disse båtene er 23-24 knop-

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode tips ? Er bravo 2 drev ja, så må vel få tatt en kikk på propellen. Så får vi se hvor mye jeg evt kan få igjen for motoren jeg har, og gå i anskaffelse av større til neste sesong. Den har gått bare 400 timer, så noe må man jo få ?

Link to post
Share on other sites

Har en Bayliner 2858 med Steyr 256 og VP 290 DP-drev. Som maksfart har jeg fått ca 26 knop. Marsjer på ca 20/21 knop.

Båten går fint opp i plan og ligger veldig fint i sjøen, selv med folk og utstyr ombord.

Steyr 236 er vel i knappeste laget for denne båten, men jeg synest likevel at den farten du oppnår med denne tilsier at noe ikke stemmer.

Hva med flapsene, er disse store nok?

Link to post
Share on other sites

Er det en motor med betegnelsen "Steyr 236"?  Jeg har en sånn i en Draco 2300 Suncab og i en slik båt er motoren perfekt, med 32 knop på gps og fin marsjfart i plan selv på på 3100-3200 omdr.  

Men:  Den er IKKE 236 hk, men 212 hk,  og såvidt jeg husker kun 191 propellhestekrefter ut på drevet.  Det høres alt for lite ut for din store og tunge båt.  Den skal oppnå hele 4300 omdr. på wide open throttle - gjør din båt det?  Har forrige eier i det hele tatt fått denne i plan?

Link to post
Share on other sites

stiwed skrev for 11 timer siden:

Så får vi se hvor mye jeg evt kan få igjen for motoren jeg har, og gå i anskaffelse av større til neste sesong. Den har gått bare 400 timer, så noe må man jo få ?

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Nå har vel ikke trådstarter signalisert at han er interessert i å bytte motor, men det kan jo virke som om du er interessert i at det skal handles Hyundai motorer...

 

Trådstarter har vel signalisert at motorbytte er et alternativ, jo...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...