stiwed Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Har en Bayliner 2850 commandbridge, med steyr 236hk turbodiesel. Har akkurat kjøpt båten, men sliter med at den kommer kun opp i 13kn på fullt pådrag. Har fått båtverksted til å se over motor og drev, men vi finner ingen logisk forklaring på hvorfor vi har tapt hastighet. Ifølge tidligere eier hadde båten topphastighet på 20kn tidligere. De mener det har vært noe tull med kontrollboks som har ført til dette. Virker usannsynlig da motor kommer opp i turtall. Noen som har erfaringer eller tips rundt dette? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Bayliner kommer ikke opp i plan". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Link to post
Big Horn Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Noen ideer: Skade på propell, for liten / feil propell, feil trim på drev og / eller flaps, tungt lastet, mye groe........... Kan selger ha byttet til en lettere propell for å dekke over effekttap, og samtidig oppnå riktig turtall? Link to post
Honduras Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Varsle tidligere eier om kjøprettslig mangel og ønske om heving av kjøpet. Mulig det får fart i tankeprosessene ift hva dette kan skyldes. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
stiwed Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Motor starter lett, og både motor og drev har nettopp vært på service, alle filter og olje byttet. båten var tatt opp og bunnsmurt i februar. Ingen skader på drev eller propell, og flaps er det samme oppsettet som før. Link to post
Ben Sin Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Har du noengang selv fått den i plan? Er det kun selgers påstand? Ganske sikker på at båten din er såpass undermotorisert at den ikke vil i plan. 20 knop er også en "tung" hastighet for denne båten. Link to post
SoBo Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 (edited) Hvilke drev har du ? Dersom det er mercruiser bravo 2 kan du ha "propellslipp" Gummivulken i propellen har løsnet, noe som medfører at propellen ikke går like fort rundt som bosset. Har hatt samme båt med steyr 256 og mercruiser bravo2 diesel x drev. Den toppet 30 knop om våren og lå på en 27-28 knop på topp ferielastet. 236 er egentlig for liten for båten. Fin marsfart på disse båtene er 23-24 knop- Edited June 7, 2017 by SoBo (see edit history) Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
stiwed Posted June 7, 2017 Author Share Posted June 7, 2017 Takker for mange gode tips ? Er bravo 2 drev ja, så må vel få tatt en kikk på propellen. Så får vi se hvor mye jeg evt kan få igjen for motoren jeg har, og gå i anskaffelse av større til neste sesong. Den har gått bare 400 timer, så noe må man jo få ? Link to post
POL Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Har en Bayliner 2858 med Steyr 256 og VP 290 DP-drev. Som maksfart har jeg fått ca 26 knop. Marsjer på ca 20/21 knop. Båten går fint opp i plan og ligger veldig fint i sjøen, selv med folk og utstyr ombord. Steyr 236 er vel i knappeste laget for denne båten, men jeg synest likevel at den farten du oppnår med denne tilsier at noe ikke stemmer. Hva med flapsene, er disse store nok? Link to post
krone Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 En Hyundai 270 burde være et godt valg til denne båten. Link to post
ArvidKa Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Er det en motor med betegnelsen "Steyr 236"? Jeg har en sånn i en Draco 2300 Suncab og i en slik båt er motoren perfekt, med 32 knop på gps og fin marsjfart i plan selv på på 3100-3200 omdr. Men: Den er IKKE 236 hk, men 212 hk, og såvidt jeg husker kun 191 propellhestekrefter ut på drevet. Det høres alt for lite ut for din store og tunge båt. Den skal oppnå hele 4300 omdr. på wide open throttle - gjør din båt det? Har forrige eier i det hele tatt fått denne i plan? Link to post
Komodo Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 krone skrev 51 minutes ago: En Hyundai 270 burde være et godt valg til denne båten. Nå har vel ikke trådstarter signalisert at han er interessert i å bytte motor, men det kan jo virke som om du er interessert i at det skal handles Hyundai motorer... https://baatplassen.no/i/topic/134538-hvilke-forskjellige-diesel-motorer-passer-i-windy-7800/#comment-1930956 https://baatplassen.no/i/topic/127087-prosjekt-windjammer-665/#comment-1866037 https://baatplassen.no/i/topic/129740-prosjekt-nødvendig-oppgradering-av-princess-35/#comment-1867774 https://baatplassen.no/i/topic/130004-sjark-med-bob-bob-bmc-18-overhale-eller-sette-inn-2230-sabb/#comment-1868626 https://baatplassen.no/i/topic/132365-sjøen-for-alle-en-dinosaur-uten-livets-rett/#comment-1907800 https://baatplassen.no/i/topic/132976-overhale-gammel-lombardini-diesel-eller-kjøpe-ny-vp-d1/#comment-1914484 Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordgubbe Posted June 7, 2017 Share Posted June 7, 2017 Merka meg denne eg og. Er du forhandlar eller har du interesser i sal av desse motorane, som sikkert er greie nok? Link to post
SoBo Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Steyr 236 : 230 hk på svinghjul. 6 tallet står for antall sylindere. Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ArvidKa Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 SoBo: Slik er det ikke med min 2005 modell Steyr 236 ihvertfall. Men det kan jo være endringer i effektuutak på forskjellige varianter av 236, kanskje? Hentet fra databasen til Boat.no: http://www.boat.no/asp/engines/show.asp?id=20934 Link to post
Key Freak Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 stiwed skrev for 11 timer siden: Så får vi se hvor mye jeg evt kan få igjen for motoren jeg har, og gå i anskaffelse av større til neste sesong. Den har gått bare 400 timer, så noe må man jo få ? Komodo skrev for 6 timer siden: Nå har vel ikke trådstarter signalisert at han er interessert i å bytte motor, men det kan jo virke som om du er interessert i at det skal handles Hyundai motorer... Trådstarter har vel signalisert at motorbytte er et alternativ, jo... Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
SoBo Posted June 8, 2017 Share Posted June 8, 2017 Både Steyr MO236K42 og Mo236K43 har svinghjulseffekt på 170Kw (230HK) Effekt kurve 236K42: Sitat http://www.steyr-motors.com/uploads/tx_steyrdownloadcenter/MO236K42_FLC.pdf Data på 236K43: Sitat http://www.steyr-motors.com/uploads/tx_steyrdownloadcenter/MO196-236_engl_sept11_01.pdf Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now