Jump to content

Hentetråd Stocholm til Oslo - Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Jeg også vil anbefale Borgholm. Havnen ligger bare et steinkast fra torget i sentrum.

Selvom bildet er fire år gammelt så gir det en indikasjon på hvordan vær og bølgehøyde er.

Politihundene våre fikk sommerjobb som grensevakter, og tok jobben svært seriøst. :giggle:

5947c5e67aec6_TeenyogZitha1.jpg.bfb841e70a88f582276f59d363bf56fd.jpg

Link to post

For en video, skulle ønske dere har follow-me drone hele veien med live video innenifra. Duverden for en kjøredoning! Om jeg skulle ønsket meg noe måtte det være en kjapp måte å legge ned / ta opp kalesjetaket på flyen. Er ikke spesielt glad i slike "amerikanske" kalesjetak. De er dog veldig praktiske, det er det nok ikke noe tvil om. Blir fort mye steking på flyen, men tenk så fint det hadde vært om den kunne pakkes vekk på sekunder slik som akterkalesjen på de nye Marexene f.eks. Det der er en "sånn må jeg ha før jeg dør" båt. :D :D :D Tenke seg til at det var noen finner som måtte til... 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Ja - Falsterbokanalen er closing time 22.00. Med de resourcer du har til rådighed under dørken er der dog ikke nogen problemer i at sejle udenom Falsterbo sammen med storskibene :-)

Lige en note vedr Diesel på Margreteholm tror jeg nok der er en limit på 1000kr, så du får trække credit card flere gange :-). Men det er frisk diesel. Iøvrigt GTL diesel http://www.lynetten.dk/j25/index.php/163-nyheder/604-nyt-braendstof

 

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post

Takk @BMF  

kunne tenk meg å få falsterbrokanalen for opplevelsens skyld samt for å få et avbrekk fra en lang etappe utaskjærs. Men kommer vi utenfor åpningstidene, så får det bli å kjøre rundt odden.  

 

Ang GTL dieselen, så fulgte jeg linken og klikket meg videre til produsentens hjemmeside.  Dette produktet var nytt for meg. 

Det ser jo meget lovende ut, men jeg så ikke noe om at den tilfredsstilte EN590 standarden som jeg tror de fleste motorproduseter foreskriver, så tar ikke koen sjanser der med mindr ende enten kan fremskaffe EN590 eller VP godkjenning.  

 

Er GTL vanlig på marinaer i DK nå?

Mvh. SAP

Link to post

Hei SAP! Hvordan "tagger" jeg slik du gjør? Blå og fine ? Sitter bare med iPad jeg ombord nå...

 

Navigering ut fra Stockholm mot Mem gikk kjempegreit. Litt uvant at "havet" har så lite dybde, men både leder og kart er godt merket. 

Det åpne strekket ned er veldig rotete, men etterhvert som jeg ble komfortabel med at 8m er helt "vanlig" utpå roet jeg meg litt ned ?

Ingen eller få merker uti der, bare GPS og kompass.

 

Uansett, godt å høre at kanalen ikke er et valg for dere denne gangen. Speller ny båt og....ja, du leser tråden min ?

 

 

Link to post

@oberst1 Du legger bare inn en alfakrøll før nicket. Når du starter å skrive nicket kommer det opp i løpet av noen sekunder.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

@Fru Jacobsen Du må la det går litt tid, så kommer det opp en rekke med valg du kan klikke på. Jo flere bokstaver i nicket du skriver jo færre alternativer å klikke på kommer selvfølgelig opp.

Ha litt tålmodighet så kommer lista med valg du kan klikke på :yesnod::giggle::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

@sap_2000 og @VannTro; jeg måtte jo også prøve. Har ikke fått det til tidligere, men da jeg skrev @, etterfulgt av mellomrom, da skjedde det ting. :smiley:
Nok om det, eventuelle nye lesere av denne tråden må jo lure på hva i all verden slags hentetråd dette er! :giggle:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Ser ut som ting begynner å flaske seg.  Båten ble sjøsatt i går. Den ble kjørt noe etter sjøsetting, og 40 knuter ble nevnt....:cool:  Noe arbeid, kalibrering og testing gjenstår.  

 

Ang nav utstyret så det en Garminpakke med bl.a  2 stk 24" ploterere nede og åpen radar. På denne årstiden håper jeg vi kan sitte litt oppe også, men jeg jeg ikke sikker på plotterstørelse der annet enn at det er 1 stk .  Jeg og Garmin er ikke bestevenner, men med iPad'en som supplement så fungerer samarbeidet greit.  

 

Båten har Humphree stabiliseringssystem med interceptorer.  Blir en ny erfaring for meg det også. Autopiloten er nok integrert i EVC med interface fra Garmin panelet.  Er visstnok en ny type VP display også. 

Mye nytt å sette seg inn i.

 

Jeg er oppsatt på å komme bort i god tid dagen før avreise for å knotte meg inn og bli kjent med utstyr og funksjoner, sette opp visninger med ønsket info etc.  Føler det er viktig å ha kontroll på utstyret før man setter avgårde i ukjent farvann. Ellers kan fort alle hjelpemidlene bli mer distraksjon enn hjelp.  

 

Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop. Forventer noe tilsvarernde her på tross av større motorer (poddene/ propeller er også større som kan slå positivt inn. 

I så fall bør vi ha en trygg rekkevidde på godt over 200 nm i marsjfart under greie forhold.  

 

Kjenner det begynner å krible ordentlig i magen nå :crazy:

 

 

 

 

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeg har funnet et par tre forblåste plasser å sjekke været på tur sørover. Ser ut som mellom 10 og 11 ms fra vest mandag og tirsdag neste uke. Det kan jo da være en indikasjon  på en rute nokså nær kysten. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
sap_2000 skrev 37 minutes ago:

Tankapasiteten er 1500 liter. Det ble nevnt i hamnen.se videoen at byggenummer 1 med 2 x IPS 600 brukte ca 4,7 L/nm i 26 knop. Forventer noe tilsvarernde her på tross av større motorer (poddene/ propeller er også større som kan slå positivt inn. 

I så fall bør vi ha en trygg rekkevidde på godt over 200 nm i marsjfart under greie forhold.  

 

Og det betyr vel pitstop i Borgholm eller Kalmar det?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...