Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

  ulyden skrev On 29.7.2017 at 12.26:

Nå har jeg jobbet med vtg turboer i over 20 år og dette er ikke rakett teknikk.

 

det er to posisjoner der du har minimalt og en for maks dyseareal. Kobl i fra hele actuatoren( går utifra at du har koblet vekk slange fra manifoild som test) kjør motoren på ca 2000 rpm å få noen til å bevege på armen som skal være tilkoblet actuator. Den posisjon som gir høyest ladetrykk er den med minst turbin areal. Merk posisjon og monter på actuator slik at den står med minimalt areal. Har du en liten pumpe kan du påføre Trykkog se om den beveger seg mot åpen posisjon. Trykket må være ca maks ladetrykk. Åpner den for tidlig  har du enten for stort areal på klokka eller for svak fjær på actuator. Beveger den seg ikke. Er det feil på membran eller at den virker feil vei. 

 

Virker dette som det skal er det noe feil på turboen. Feil montert eller feil spesifikasjon.

dette er enkle og billige tester du kan gjøre selv med en sykkelpumpe el.

 

 

Vis hele sitatet  

 

Er det normal å sette opp en VGT etter minst turbin areal slik at man vanligvis ikke vil kunne produsere for høyt ladetrykk ?

Link to post
  dieselfan skrev On 29.7.2017 at 13.40:

 

Det var skikkelig trist at du fortsatt har samme problemet.

"ulyden" sitt forslag til test er vel identisk med det jeg har forsøkt å beskrive tidligere med unntak av jeg ville kjørt vingene/dysene mekanisk for hånd med manometer på innsugsmanifolden for å ikke produsere for høyt ladetrykk.

 

Du har to muligheter videre i mine øyne:

1. Jobbe med finjustering av actuator, noe som er krevende og vel egentlig ikke så viktig nå?

2. Prøve å finne ut om du kan få motoren til å brenne reint ved tilnærmet max effekt

 

Hva med å holde motor på 3300 og så justere dysene for å se om du i det hale tatt har en dyseposisjon hvor motoren brenner reint..  "ulyden" hva mener du om en slik test. Kan man ødelegg noe ved å gjøre det på den måten?

 

Husk at mange av disse motorene er tatt inn som sw 90hk og dagen etter så blir de til 250hk. Det er mer enn din beskrivelse av effekten som peker mot at din kun yter 90...  

 

Kommer meg hjem ila helgen og starter ferie mandag men vil vurdere å ta en tur til Bodø med min motorstyring under armen for å se om den kan vekke liv i din motor... 

 

 

 

Vis hele sitatet  

 

Jeg prøvde som sagt på den gamle turboen å kjøre nozzlene manuelt med pumpe, men ikke ved noe posisjon fikk jeg økt turbotrykk. Dette kan jo så klart ha sin forklaring med at turboservice mente at VGT var defekt når de undersøkte turboen. Skal teste dette med den nye turboen for å se om dette hjelper.

 

Som du nevner, så ser ikke jeg heller for meg at litt finjustering av aktuatoren plutselig kan øke effekten så mye. Motoren er som nevnt latere enn en Volvo Penta AD31 på 123hk. Hadde vært meget interessant å testet en annen ECU, men jeg har som nevnt sendt vår ECU ens ærende ned til Italia for å få den programmert til en fulleffekt 250 HPEP, men ikke vet jeg. Motoren var i utgangspunktet en fulleffekt da de sluttet å ta disse inn som 90HK for noen år siden slik jeg har forstått det.

 

Hvor holder du til forresten ? :) 

 

Tror du din ECU vil fungere på en 2016 modell ?

Redigert av MichaelI (see edit history)
Link to post

Ville for egen del lagt bort actuatoren inntil du får de måleresultatene du ønsker, den er vel bare å innføre enda en feilkilde.

Ville brukt en gradskive og konsentrert meg om grader mellom min og maks posisjon...

Siden jeg trolig aldri vil stole helt på en elektronisk "boks/manometer/dings" eller lurium på boks ville jeg montert ett 0-2.5bar manometer på innsugsmanifolden slik at du har en 99% pålitelig avlesning på ladetrykk....

 

Om sommeren farter jeg rundt på sørlandet. Base i Arendal så det er ikke så kurant ift flyplass...

 

 

Link to post
  dieselfan skrev On 29.7.2017 at 14.05:

Ville for egen del lagt bort actuatoren inntil du får de måleresultatene du ønsker, den er vel bare å innføre enda en feilkilde.

Ville brukt en gradskive og konsentrert meg om grader mellom min og maks posisjon...

Siden jeg trolig aldri vil stole helt på en elektronisk "boks/manometer/dings" eller lurium på boks ville jeg montert ett 0-2.5bar manometer på innsugsmanifolden slik at du har en 99% pålitelig avlesning på ladetrykk....

 

Om sommeren farter jeg rundt på sørlandet. Base i Arendal så det er ikke så kurant ift flyplass...

 

 

Vis hele sitatet  

 

Enig. I mitt hode så burde det bare være å koble vekk hele aktuatoren som du sier, å kjører manuelt. Da skal jeg jo teoretisk sett få det trykket jeg ønsker ved en eller annen setting ? Hvis jeg ikke får det, så må det være noe mekanisk eller programvare feil.

 

Har manometer klart, så er bare å koble til det :)

 

Nei er vel ikke helt kurant akkurat. Hadde vært morro å fått til noe der om det ikke løser seg med manuel kjørign av nozzler.

Link to post

Har en utfordring ift jobb, jeg er ikke sjefen så derfor er det umulig å vite hvor jeg er neste uke.. kan heller ikke ta fra ungane båten når de er hjemme på ferie. Men om du ikke får motoren til så skal jeg prøve å hjelpe.

 

Er det ingen i Norland/Troms som har FMN HPEP 225/250 hk som kan hjelpe ?

Link to post
  dieselfan skrev On 29.7.2017 at 14.18:

Har en utfordring ift jobb, jeg er ikke sjefen så derfor er det umulig å vite hvor jeg er neste uke.. kan heller ikke ta fra ungane båten når de er hjemme på ferie. Men om du ikke får motoren til så skal jeg prøve å hjelpe.

 

Er det ingen i Norland/Troms som har FMN HPEP 225/250 hk som kan hjelpe ?

Vis hele sitatet  

Setter meget stor pris på din innstilling mtp. å hjelpe meg :) Nei ungene må ha båt i sommer! Det er alfa omega det. Har sittet på altanen alt for mange dager denne sommeren å sett utover et blikkstille hav med en ubrukelig båt i havnen.

 

Meg bekjent er det ingen som har en 250 i mitt nærområde. Om det er det så hadde det vært ypperlig å kommet i kontakt med en av de.

Link to post

Du har jo egentlig svaret. Vtg åpner for tidlig. Dette må justeres. Årsak kan være feil ytelse på motor ved kjøp eller feil levert actuator.

 

du skal ikke teste dette på høyt turtall. Blir ladetrykk for høyt blir trykk inne i sylinder for høyt og motorens tålegrense overskrides.

 

derfor skal du heller ikke koble vekk luftslangen til actuatoren. Gjør du det vil motoren funke bra men ladetrykk kan bli for høyt. Mulig at elektronikk overvåker dette og gir alarm

 

årsaken til at båt motor kan ha en slik enkel justering er at nox krav er svært enkle å overholde. Kjøring med høyt luftoverskudd er uproblematisk.

 

bare juster mekanismen slik at den åper på 1,2 bar i starten. Går den bedre er du på rett spor. Da er det bare å fin justere utifra hvilket prykk du får i praksis.

 

 

 

 

Link to post
  MichaelI skrev On 29.7.2017 at 11.37:

 

Enig med deg. Har korrigert posten og beklaget som du kan lese over :)

Vis hele sitatet  

Så bra,da er vi på linje!  Da håper jeg bare at du fortsetter å være aktiv her på baatplassen, både med spørsmål og svar. Ser jo at du får den beste hjelp som tenkes kan med de som er involvert nå. Vi krysser fingrene for at du finner ut av problemet ditt. 

 

  MichaelI skrev On 29.7.2017 at 13.02:

 Så er jeg skrudd sammen slik at jeg prøver å løse problemet først,... 

...

 sitter det langt inne å begynne å krangle med selger....

Vis hele sitatet  

Veldig på linje med den holdningen! Har lite sans for å alltid stå på krava og legge ansvaret over på andre. 

 

  MichaelI skrev for 6 timer siden:

 

Vis hele sitatet  
Link to post
  ulyden skrev On 29.7.2017 at 16.40:

Du har jo egentlig svaret. Vtg åpner for tidlig. Dette må justeres. Årsak kan være feil ytelse på motor ved kjøp eller feil levert actuator.

 

du skal ikke teste dette på høyt turtall. Blir ladetrykk for høyt blir trykk inne i sylinder for høyt og motorens tålegrense overskrides.

 

derfor skal du heller ikke koble vekk luftslangen til actuatoren. Gjør du det vil motoren funke bra men ladetrykk kan bli for høyt. Mulig at elektronikk overvåker dette og gir alarm

 

årsaken til at båt motor kan ha en slik enkel justering er at nox krav er svært enkle å overholde. Kjøring med høyt luftoverskudd er uproblematisk.

 

bare juster mekanismen slik at den åper på 1,2 bar i starten. Går den bedre er du på rett spor. Da er det bare å fin justere utifra hvilket prykk du får i praksis.

 

 

 

 

Vis hele sitatet  

Ja ikke vet jeg. Den har i alle fall ikke fungert så lenge jeg har eid den. Nå er den gått 15 timer :rolleyes:

 

Får begynne på lavt turtall å tøffe meg oppover mens jeg leker meg litt med nozzlene, så ser jeg vel fort når jeg får trykk.

 

Ved hvilket turtall mener du at den skal begynne å åpne da, altså ved f.eks 1.2 bar. I følge motorens spesifikasjoner skal jeg ha 1.4 bar ved 4000 o/min. (maks turtall er oppgitt til 4200 o/min) Står også at jeg skal ha 1.05bar ved 2400 o/min. Om jeg f.eks justerer den slik at jeg har 1.05bar ved 2400 o/min (om det lar seg gjøre), så er vel ikke det ensbetydende med at jeg har 1.4 bar ved 2400 o/min ? Men det er vel et problem til en senere anledning, må vel få trykk i det hele tatt først :thumbsup:

 

 

Link to post
  Komodo skrev On 29.7.2017 at 19.42:

Så bra,da er vi på linje!  Da håper jeg bare at du fortsetter å være aktiv her på baatplassen, både med spørsmål og svar. Ser jo at du får den beste hjelp som tenkes kan med de som er involvert nå. Vi krysser fingrene for at du finner ut av problemet ditt. 

 

Veldig på linje med den holdningen! Har lite sans for å alltid stå på krava og legge ansvaret over på andre. 

 

Vis hele sitatet  

Det er gått å høre. Håper vi klarer å løse dette....Er rimelig lei og frustrert av hele opplegget! Brukt masse penger på noe nytt som aldri har fungert. Til og med byttet en turbo som var gått 10 timer, og fått mappet en ECU på en motor som er så og si flett ny, å enda fungerer det altså ikke :/ Men krysser fingrene for en løsning i nærmeste fremtid!

Link to post
  MichaelI skrev On 30.7.2017 at 4.39:

Får begynne på lavt turtall å tøffe meg oppover mens jeg leker meg litt med nozzlene, så ser jeg vel fort når jeg får trykk.

 

Ved hvilket turtall mener du at den skal begynne å åpne da, altså ved f.eks 1.2 bar. I følge motorens spesifikasjoner skal jeg ha 1.4 bar ved 4000 o/min. (maks turtall er oppgitt til 4200 o/min) Står også at jeg skal ha 1.05bar ved 2400 o/min. Om jeg f.eks justerer den slik at jeg har 1.05bar ved 2400 o/min (om det lar seg gjøre), så er vel ikke det ensbetydende med at jeg har 1.4 bar ved 2400 o/min ? Men det er vel et problem til en senere anledning, må vel få trykk i det hele tatt først :thumbsup: 

Vis hele sitatet  

 

I bold: Det er vel her DieselDahl sin kommentar om at det viktig å ha riktig aktuator klokkediamter og fjærkraft kommer inn, klokkadiameter genererer kraft av trykk i innsugsmanifold og fjær er den balanserende motkraft som tilsammen gir deg en ''profil''.

Det profilen må passe til din motor...  Er det riktig forstått ?

Link to post

Hei

 

du må finlese tekniske data. Ved full last er ladetrykk ok etter mine beregninger.

 

Ved 2400rpm har du etter propeller kurve ca 40% av fullt dreiemoment. Har du ca 420 nm

ved 4200 rpm vil du ha 168nm på propellakslingen. Det klarer den motoren uten ladetrykk. 

 

DU må derfor lese om ladetrykk ved 2400rpm er ved maks belastning eller ved propeller last. Det kan være veldig ulikt.

Link to post
  ulyden skrev On 30.7.2017 at 8.07:

Hei

 

du må finlese tekniske data. Ved full last er ladetrykk ok etter mine beregninger.

 

Ved 2400rpm har du etter propeller kurve ca 40% av fullt dreiemoment. Har du ca 420 nm

ved 4200 rpm vil du ha 168nm på propellakslingen. Det klarer den motoren uten ladetrykk. 

 

DU må derfor lese om ladetrykk ved 2400rpm er ved maks belastning eller ved propeller last. Det kan være veldig ulikt.

Vis hele sitatet  

 

Hm, den bør jo klare det ja. De eneste grafene jeg har å se på er de samme som ligger her.

 

http://www.mshs.com/pdf/Products/FNM/HPEP/FNM_HPEP250.pdf

 

I følge grafen der så er i allefall moment topp rundt 2300-2400 o/min.

 

Slik det er i dag så har jeg mye høyere utveksling enn det jeg kommer til å kjøre med når jeg får alt dette i orden. Drevet har i dag 2.30:1 og vi tenker å gå ned til 1.68:1 eller 1.78:1.

 

Planen har hele veien vært å bytte utveksling, men har ikke blitt prioritert siden motoren har gått som en 100hk :giggle:

Link to post
  dieselfan skrev On 30.7.2017 at 7.40:

 

I bold: Det er vel her DieselDahl sin kommentar om at det viktig å ha riktig aktuator klokkediamter og fjærkraft kommer inn, klokkadiameter genererer kraft av trykk i innsugsmanifold og fjær er den balanserende motkraft som tilsammen gir deg en ''profil''.

Det profilen må passe til din motor...  Er det riktig forstått ?

Vis hele sitatet  

Du er sikkert inne på noe der. Det kan jo bli veldig mye prøving å feiling da for å få alt perfekt...skulle jo tro at dette bare må stemme siden det er brukt identisk turbo som den ble levert med original :rolleyes:

Link to post
  DieselDahl skrev On 30.7.2017 at 12.33:

Kanskje det har skjedd noe på veien? Jeg har blitt lurt før jeg. "Noen som bare trenger å låne...." 

Vis hele sitatet  

Ting kunne skjedd ja, det vet jeg ikke noe om! :) I så fall må jeg være maks uheldig. Er offshore om dagene, så får se hva jeg får til når jeg kommer hjem. At turboen kunne blitt levert med forskjellige fjører i aktuatoren, det er fullt mulig. Får prøve å kjøre nozzlene litt for hånd med manometer tilkoblet, så får vi se om det skjer noe positivt :)

Link to post

Gjør som Ulyden sier, når du kommer hjem. Stram opp staget til trykk/vakuumklokka, slik at den ikke slipper trykket før ved 1.2 Bar. Disse delene er muligens de samme som står i biler, der er grunnladetrykket lavt, og reguleringen gjøres elektronisk. Men hvis du skal få opp ladetrykk til 250 dieselgamp, må du stramme opp fjæra i den klokka.. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...