Tskjei Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Mulig det står noe tidligere i tråden men: Fungerte motoren som den skulle før du fikk den? Hvilket drev står den på og evt hvordan går eksos her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 DieselDahl skrev for 19 timer siden: Kort fortalt virker motoren slik at trykklokka som styrer turboen er satt til å regulere på et vist manifoldtrykk. Klokka gjør ingen ting før trykket er høyt nok. Ecu'en begrenser dieselmengden etter visse parametre: throtle position, max rpm, manifold pressure og evt safety limitations som f.eks. Feilkoder mm. Når motoren ryker svart betyr det at den får for mye diesel ift luft. Den går ikke fortere fordi røykbegrenseren (funksjonen av at dieselmengden begrenses pga lavt manifoldtrykk) er på maksverdi. Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2556cb Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 hanto1 skrev 54 minutter siden: Å kjøre motoren på max anbefalt turtall med og uten belastning er 2 helt forskjellige ting. Med belastning vil motoren yte max ant hk, men uten belastning yter motoren knapt noe og turbotrykket vil være nærmest 0. Hva motoren burde greie etter din mening gir lite relevans da den ikke greier å komme opp i turtall med oppsatt propell. Med rett propell får du 2 gode avlesninger, turbotrykk og båtens fart ved max turtall. Går båten da enda seinere, men turbotrykket er korrekt så vet du i hvert fall at turbo er ok, men du mangler mange hk. Gidder ikke forklare dette mere. Det går tydeligvis ikke inn. Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 2556cb skrev 32 minutter siden: Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint. Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev 48 minutter siden: Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor. Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Tskjei skrev 52 minutter siden: Mulig det står noe tidligere i tråden men: Fungerte motoren som den skulle før du fikk den? Hvilket drev står den på og evt hvordan går eksos her. Kjøpte motoren hos en privat person som drev med båtbygging. Båten denne motoren skulle inn i ble ikke noe av, så den har bare vært prøvemontert i båt, men aldri kjørt før jeg fikk den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2556cb Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 MichaelI skrev 17 minutter siden: Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 MichaelI skrev 25 minutter siden: Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke. Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Hvis man tar utgangspunkt i at ECU er grei, og vi vet at turbo/motor er ny, tenker jeg nå mer mot mottrykk eksos eller sprekk i luftmanifold. Begge disse delene vil kunne gi de symptomene du har. Derfor jeg lurte på hvilket drev og hvordan eksosen til deg er bygd opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 2556cb skrev 1 time siden: Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall. Nei hadde jeg kjent noen som hadde hatt noen mindre propeller så hadde det vært fort gjort, det er sant :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev 1 time siden: Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av??? Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Tskjei skrev 1 time siden: Hvis man tar utgangspunkt i at ECU er grei, og vi vet at turbo/motor er ny, tenker jeg nå mer mot mottrykk eksos eller sprekk i luftmanifold. Begge disse delene vil kunne gi de symptomene du har. Derfor jeg lurte på hvilket drev og hvordan eksosen til deg er bygd opp. Har som sagt målt mottrykket, og det så bra ut. Sprekk i manifold er mulig, får handle inn noe leakfinder eller blande meg litt zalo å ta en tur ut :9 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 MichaelI skrev for 1 time siden: Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig. Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere? Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt? Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev 9 minutter siden: Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig. Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere? Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt? Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev? Nei var det jeg også tenkte når jeg prøvde. Har prøvd å pumpet den opp med handpumpe manuelt under drift, men aldri fått noe mer enn 0.7-0.8 bar. Får prøve å lage en tråd, må først undersøke hvordan propeller som passer DP290 drevet som er mindre enn de jeg har nå. Hm, alt går jo, men må bli over rekka med en 4" slange i såfall! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Jeg ville testet med eksosen utafor rekka. Det er enkelt å gir deg ett alternativ mindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Enkel og rimelig test hvertfall. Bare pass på så det er plass nok i slange til det som blir igjen når du stopper, så det ikke fyller turbo og manifold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 20.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 Gullfisk skrev 1 minutt siden: Enkel og rimelig test hvertfall. Bare pass på så det er plass nok i slange til det som blir igjen når du stopper, så det ikke fyller turbo og manifold. Det som blir litt dumt! For må opp av motor rommet og over rekken, så med en gang jeg stopper blir det jo rimelig mye igjen i slangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 20.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2017 borre et hull i bunn av slange, og tre inn et rør i flowretning. evt med kuleventil som åpnes for drenering rett før stopp, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Gullfisk skrev for 14 timer siden: borre et hull i bunn av slange, og tre inn et rør i flowretning. evt med kuleventil som åpnes for drenering rett før stopp, kanskje? Ja det kunne gått, men må såpass mye oppover med slangen for å komme over rekken, så tror det blir vanskelig å få drenert ut alt gjennom en mindre slange før det renner inn via turbo.For det vil det nok gjøre med en gang jeg stopper :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten. Funksjonen på VGT: Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft. En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Har du sjekket timingen av kammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 DieselDahl skrev 17 minutter siden: Har du sjekket timingen av kammen? Nei det har jeg ikke gjort! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Tskjei skrev 28 minutter siden: Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten. Funksjonen på VGT: Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft. En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk. Er slik jeg har forstått at den fungerer. Kunne bare ikke forklare det like detaljert Er ganske lite motor rom, så er ikke så enkelt å bare brekke en evt 4" slange med litt lengde på ned i en stamp. Men skal se om det lar seg gjøre å få testet på denne måten, hadde vært morro å prøvd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 21.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell. De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 21.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2017 paxo skrev Just now: Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell. De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall. Hei :) Verdsetter alle innspill så takk for det! Denne motoren har mer moment på samme turtall enn tidligere motor. Motorene er nok så identiske mtp. volum osv. Da mener jeg at den gamle motoren var ikke en gammel detroit diesle på 7L mens den nye er en italiener på 2.4L. :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.