Jump to content

FNM 250, ryker svart over 80% pådrag, lavt turbotrykk?


MichaelI

Recommended Posts

DieselDahl skrev for 19 timer siden:

 

Kort fortalt virker motoren slik at trykklokka som styrer turboen er satt til å regulere på et vist manifoldtrykk. Klokka gjør ingen ting før trykket er høyt nok. Ecu'en begrenser dieselmengden etter visse parametre: throtle position, max rpm, manifold pressure og evt safety limitations som f.eks. Feilkoder mm. 

Når motoren ryker svart betyr det at den får for mye diesel ift luft. Den går ikke fortere fordi røykbegrenseren (funksjonen av at dieselmengden begrenses pga lavt manifoldtrykk) er på maksverdi. 

 

Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor.

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 54 minutter siden:

Å kjøre motoren på max anbefalt turtall med og uten belastning er 2 helt forskjellige ting. Med belastning vil motoren yte max ant hk, men uten belastning yter motoren knapt noe og turbotrykket vil være nærmest 0.

Hva motoren burde greie etter din mening gir lite relevans da den ikke greier å komme opp i turtall med oppsatt propell.

Med rett propell får du 2 gode avlesninger, turbotrykk og båtens fart ved max turtall.

Går båten  da enda seinere, men turbotrykket er korrekt så vet du i hvert fall at turbo er ok, men du mangler mange hk.

Gidder ikke forklare dette mere. Det går tydeligvis ikke inn.

Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint.

Link to post
Share on other sites

2556cb skrev 32 minutter siden:

Må si meg enig med deg her Hanto. Jeg ville også prøvd med mindre propell for og få opp turtall og igjen kontrollere turbotrykk. Har for øvrig hatt FNM 250hk selv i tidligere båt som fungerte fint.

Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 48 minutter siden:

Spørsmål: Kunne man koble bort trykkslange på turbo, så denne ikke styrer ned, ta ut mapsensor og koble denne til en håndpumpe, og holde øye med turbotrykk på manometer. Om man da gir full gass, og manipulerer map sensor med pumpe, og ser om man får lurt ecu til å slippe fri røykbegrensning og gi litt mere diesel bare for å se hvordan trykk responderer? OBS! jeg aner ikke om dette evt medfører risk for motor.

 

Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 52 minutter siden:

Mulig det står noe tidligere i tråden men: Fungerte motoren som den skulle før du fikk den? Hvilket drev står den på og evt hvordan går eksos her.

Kjøpte motoren hos en privat person som drev med båtbygging. Båten denne motoren skulle inn i ble ikke noe av, så den har bare vært prøvemontert i båt, men aldri kjørt før jeg fikk den.

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev 17 minutter siden:

Men å få opp turtallet med knapt noe belastning ser jeg ikke poenget med, får jo ikke noe mer trykk da ? :) 

Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall.:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev 25 minutter siden:

Hvis jeg tar vekk slangen på turbo, så åpner aldri VGT og da går det ikke noe eksos igjennom til at jeg får noe turtall. Testet dette en gang og havnet på 2700 rpm ca. Har ikke prøvd å manipulere MAP sensoren vel og merke.

Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av:rolleyes:???

Link to post
Share on other sites

2556cb skrev 1 time siden:

Når alt annet er prøvd tror jeg at det kanskje er verdt et forsøk. Hvis du kanskje får låne propell av noen er det ikke så mye arbeid. Du vil i hvert fall kunne konstatere turbotrykket på rett turtall.:smiley:

 

Nei hadde jeg kjent noen som hadde hatt noen mindre propeller så hadde det vært fort gjort, det er sant :) 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Jeg trodde turboen skulle gå med maksimal hastighet når den ikke var påvirket av manifoldtrykk,altså slange av:rolleyes:???

Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 1 time siden:

Hvis man tar utgangspunkt i at ECU er grei, og vi vet at turbo/motor er ny, tenker jeg nå mer mot mottrykk eksos eller sprekk i luftmanifold. Begge disse delene vil kunne gi de symptomene du har. Derfor jeg lurte på hvilket drev og hvordan eksosen til deg er bygd opp.

Har som sagt målt mottrykket, og det så bra ut. Sprekk i manifold er mulig, får handle inn noe leakfinder eller blande meg litt zalo å ta en tur ut :9

Link to post
Share on other sites

MichaelI skrev for 1 time siden:

Har forstått det sånn at "sjalusiene" står strupet på lavt turtall for å øke hastigheten på turbo, for så å "åpne" når trykket og hastigheten øker...men mulig jeg har misforstått alt :rolleyes:

Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig.

Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere?

Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt?

Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev?

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 9 minutter siden:

Da tror jeg vi har forstått likt. Tanken var at med slangen av, så åpner den ikke for tidlig.

Kanskje du skulle lage en tråd med ønske om å få låne både større og/eller mindre propell, for å eliminere?

Hva er et bra mottrykk i eksos, i forhold til maks tillatt?

Er det mulig å relativt enkelt teste med en provisorisk slangestubb utenom drev?

 

Nei var det jeg også tenkte når jeg prøvde. Har prøvd å pumpet den opp med handpumpe manuelt under drift, men aldri fått noe mer enn 0.7-0.8 bar. Får prøve å lage en tråd, må først undersøke hvordan propeller som passer DP290 drevet som er mindre enn de jeg har nå.

 

Hm, alt går jo, men må bli over rekka med en 4" slange i såfall!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 minutt siden:

Enkel og rimelig test hvertfall. Bare pass på så det er plass nok i slange til det som blir igjen når du stopper, så det ikke fyller turbo og manifold.

Det som blir litt dumt! For må opp av motor rommet og over rekken, så med en gang jeg stopper blir det jo rimelig mye igjen i slangen.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 14 timer siden:

borre et hull i bunn av slange, og tre inn et rør i flowretning. evt med kuleventil som åpnes for drenering rett før stopp, kanskje?

Ja det kunne gått, men må såpass mye oppover med slangen for å komme over rekken, så tror det blir vanskelig å få drenert ut alt gjennom en mindre slange før det renner inn via turbo.For det vil det nok gjøre med en gang jeg stopper :( 

Link to post
Share on other sites

Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten.

Funksjonen på VGT:

Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft.

En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk.

Link to post
Share on other sites

Tskjei skrev 28 minutter siden:

Er bare å legge slangen ned i båten 2 sekunder før man stopper den.Bruk en stamp eller noe i bunnen av båten.

Funksjonen på VGT:

Trykket ut av denne turboen reguleres ved hjelp av innvendige skovler som styrer eksosstrømmen avhengig av eksoshastighet og eksosmengde. En slik turbo vil være mer effektiv ved lave turtall, fordi eksosen blir konsentrert mot turboens ytre diameter. Eksosen vil også strupes slik at trykket stiger. Ved avregulering når trykket er maksimalt, vil skovlene åpne helt, slik at eksosen ikke virker mot turbinhjulet med full kraft.

En vanlig feil på disse turboene er at de henger seg opp og ikke lar seg reguler til helt åpen stilling, slik at trykket kan reguleres ned.. Dette vil gi dårligere effekt på lave turtall, og for høyt turbotrykk ved maks belastning. De fleste biler vil da få en feilkode på for høyt turbotrykk.

Er slik jeg har forstått at den fungerer. Kunne bare ikke forklare det like detaljert :thumbsup:

 

Er ganske lite motor rom, så er ikke så enkelt å bare brekke en evt 4" slange med litt lengde på ned i en stamp. Men skal se om det lar seg gjøre å få testet på denne måten, hadde vært morro å prøvd.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell.

De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev Just now:

Trådstarter får selv synes hva det er verdt, men min mening, uten å ha finlest alle innlegg, er at han først bør prøve med en lettere propell.

De moderne, lette dieselmotorene har betydelig mindre dreiemoment på lave turtall, så om du beholder en propell som passet til en gammel diesel så kan man anta at den nye motoren, selv med flere hester på topp, ikke klarer å komme over «kneika» og videre opp i turtall.

Hei :)

 

Verdsetter alle innspill så takk for det! Denne motoren har mer moment på samme turtall enn tidligere motor. Motorene er nok så identiske mtp. volum osv. Da mener jeg at den gamle motoren var ikke en gammel detroit diesle på 7L mens den nye er en italiener på 2.4L. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...