MichaelI Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 GunR skrev On 1.8.2017 at 0.03: Gjør som Ulyden sier, når du kommer hjem. Stram opp staget til trykk/vakuumklokka, slik at den ikke slipper trykket før ved 1.2 Bar. Disse delene er muligens de samme som står i biler, der er grunnladetrykket lavt, og reguleringen gjøres elektronisk. Men hvis du skal få opp ladetrykk til 250 dieselgamp, må du stramme opp fjæra i den klokka.. Vis hele sitatet Hei GunR, Skal få prøvd dette så fort jeg kommer hjem fra havet. Eneste jeg vet 100% sikkert er at den åpner lenge lenge før 1.2 bar. Det som blir interessant å se, hvis jeg får mer trykk i det hele tatt, er hvordan kurven blir. Om jeg får den til å matche det som står i motorens spesifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Tror ikke du skal tenke så mye på den kurven. Størrelse på eksosturbin og kompressorhjul er testet ut av motorfabrikanten. Det samme er kamaksler.. Alt dette er med på å bestemme fyllingsgrad på forskjellige turtall. Turboen kan rett og slett ikke lage for høyt trykk på lave turtall. Når trykket er kommet opp på det som er innstilt ved å stramme staget til fjæra (ikke snu på staget som går inn i trykk/vakuumklokka), vil den ligge og regulere der . Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 GunR skrev On 1.8.2017 at 11.51: Tror ikke du skal tenke så mye på den kurven. Størrelse på eksosturbin og kompressorhjul er testet ut av motorfabrikanten. Det samme er kamaksler.. Alt dette er med på å bestemme fyllingsgrad på forskjellige turtall. Turboen kan rett og slett ikke lage for høyt trykk på lave turtall. Når trykket er kommet opp på det som er innstilt ved å stramme staget til fjæra (ikke snu på staget som går inn i trykk/vakuumklokka), vil den ligge og regulere der . Vis hele sitatet Nei mulig du har rett der. Har bare noen få referanser på trykk å gå ut i fra uansett. 1.05 bar ved 2400 o/min og 1.4 bar ved 4000 o/min. :) Blir morro å prøve litt nå når jeg kommer hjem. Blir en lang uke med venting gitt! Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 13.August.2017 Link til dette innlegget Svart 13.August.2017 Hvordan går det med røykingen? Kommet nærmere en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Åssen går det? Har du fått opp trykket? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 DieselDahl skrev On 28.8.2017 at 9.38: Åssen går det? Har du fått opp trykket? Vis hele sitatet Hei, Har blitt prioritert litt andre ting i disse sommertider. Eier et lite gårdsbruk samtidig som jeg jobber offshore, så har masse å henge fingrene i. Når det kommer til båten så var jeg ute å testet litt justering av turboen. Jeg har justert opp, ned og i mente uten at det har blitt noe bedre. Maks trykk jeg har oppnådd er ca. 1 bar, men faller ned til 0,7-0,8 bar igjen. Det virker på et tidspunkt som motoren virkelig skal dra på, trykket stiger, men i det trykket er ca. 1 bar så dabber det av og faller litt før det stabiliserer seg. Det er kun i et område på 100-200 o/min jeg får følelsen av at motoren virkelig skal dra på før det dabber av igjen. Mener å huske dette var rundt 2800-2900 o/min. Mangler fortsatt ca 0.7 bar trykk, samt at trykket kommer for sent i forhold til det som er oppgitt i motorens spesifikasjoner. Har vært i kontakt med Greg på turboservice. Han har veiledet meg gjennom justering av turboen og ellers vært veldig behjelpelig. Begynner å mistenke at det ikke er turboen som er problemet lengre. Kjøpte og byttet MAP sensor også, bare for å være sikker...men det hjalp heller ingenting. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Tenkte når jeg kom hjem fra jobb å ta en leakdown test av injektorene bare for å eliminere disse også. Hva tenker dere om det ? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 GunR skrev On 13.8.2017 at 17.04: Hvordan går det med røykingen? Kommet nærmere en løsning? Vis hele sitatet Hei, Dessverre ingen snarlig løsning i sikte. Nesten så jeg vurderer å lage meg ny fastfortøyning av denne motoren, å heller kjøpe noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Er så nysgjerrig på hva problemet er at jeg kunne tenkt meg å kjøpe motoren av deg... også kunne jo du kjøpt den tilbake dersom jeg hadde fått den til... Hvordan vet vi at den får nok diesel ? (uten diesel - ingen eksos til å drive turboen - lite ladetrykk.... Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 dieselfan skrev On 1.9.2017 at 7.48: Er så nysgjerrig på hva problemet er at jeg kunne tenkt meg å kjøpe motoren av deg... også kunne jo du kjøpt den tilbake dersom jeg hadde fått den til... Hvordan vet vi at den får nok diesel ? (uten diesel - ingen eksos til å drive turboen - lite ladetrykk.... Vis hele sitatet Her sjekket dieseltrykket samt at den ryker svart over 75-80% pådrag, så tror ikke det er diesel den mangler. Har også gått over hele diesel systemet og sjekket at alt er ihht. og vel så det. Eneste jeg ikke har testet er injektorene. Har også tidligere prøvd å kjøre tur og retur rett fra en 25L dunk, bare for å eliminere evt. flaskehalser i systemet, uten at dette utgjorde noen som helst forskjell. Hvis jeg får kjøpe den tilbake for samme pris, så har vi muligens en avtale ! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Jeg har ikke fulgt så godt med her, så kanskje jeg har gått glipp av noe. Men dersom turboen sviver som den skal (?) og turboreguleringen stemmer (har variert innstillingene?) MÅ den generere riktig trykk hvis den får nok luft. Er du helt sikker på at det ikke er noe som struper lufttilgangen, for eksempel i intercooleren eller siliconbendene? På min FNM fikk jeg dårlig effekt og svart røyk da silikonbendet foran turboen ble sugd flatt pga tett luftfilter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MichaelI Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 NilsPils skrev On 1.9.2017 at 8.25: Jeg har ikke fulgt så godt med her, så kanskje jeg har gått glipp av noe. Men dersom turboen sviver som den skal (?) og turboreguleringen stemmer (har variert innstillingene?) MÅ den generere riktig trykk hvis den får nok luft. Er du helt sikker på at det ikke er noe som struper lufttilgangen, for eksempel i intercooleren eller siliconbendene? På min FNM fikk jeg dårlig effekt og svart røyk da silikonbendet foran turboen ble sugd flatt pga tett luftfilter. Vis hele sitatet Hei, Turboen er helt ny og fungerer som den skal. Har prøvd å justere stopp skruen til VGT`n og som nevnt med veiledning fra turboservice. Har sjekket alt av slanger/bend samt. prøvd å kjøre uten luftfilter. Hadde bare av slangene inn og ut av intercooleren, så ingenting der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Dette har ikke jeg noe greie på, men en tanke som slo meg og et skudd i blinde: Jeg har målt turbotrykk på deplasementbåt, og det avviker totalt fra kurve for turbotrykk i manual, av den enkle grunn at båten er lettdrevet i skroghastighet. Det ga tilnærmet 0 turbotrykk til båten begynte å sette seg, og gå ut av skroghastighet, da kom trykket for fullt. Er det noe mulighet for at belastningen med den lette utvekslingen din, er så langt utenfor arbeidsommerådet til denne motoren, at du ikke klarer å drive turbo fort nok med den eksosen som blir generert med den lette belastningen???? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 1.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 (redigert) Gullfisk skrev On 1.9.2017 at 9.11: Dette har ikke jeg noe greie på, men en tanke som slo meg og et skudd i blinde: Jeg har målt turbotrykk på deplasementbåt, og det avviker totalt fra kurve for turbotrykk i manual, av den enkle grunn at båten er lettdrevet i skroghastighet. Det ga tilnærmet 0 turbotrykk til båten begynte å sette seg, og gå ut av skroghastighet, da kom trykket for fullt. Er det noe mulighet for at belastningen med den lette utvekslingen din, er så langt utenfor arbeidsommerådet til denne motoren, at du ikke klarer å drive turbo fort nok med den eksosen som blir generert med den lette belastningen???? Vis hele sitatet Hei, Ikke en dum tanke, å har ikke så mye peiling på dette jeg heller. Motoren bør fortsatt kaste denne båten opp av vannet. Maks moment har den allerede ved rundt 2200 rpm, samt 0,7-1 bar burde overgå den gamle volvo motoren på 123hk til gangs. Motoren virker treg hele veien til å være en moderne 250hk. Det blir jo helt klart bare synsing fra min side, men sammenligner utelukkende med den gamle motoren som jobbet under akkurat samme omstendigheter. Planen har hele veien vært å byttet utveksling til 1.78, men ser ikke for meg at motoren plutselig blomstrer ved at jeg bytter slik den er nå. Redigert 1.September.2017 av MichaelI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Står enda fast her, så tar i mot det meste av tips og triks :D Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Følger denne av interesse, ikke fordi jeg har mye å bidra med - men: Det eneste som virker uprøvd nå er vel utveksling. Er det mulig å få lånt en propell med lavere stigning for testing og evt avdekke noe viktig som en har oversett så langt? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Fantino skrev On 5.9.2017 at 10.32: Følger denne av interesse, ikke fordi jeg har mye å bidra med - men: Det eneste som virker uprøvd nå er vel utveksling. Er det mulig å få lånt en propell med lavere stigning for testing og evt avdekke noe viktig som en har oversett så langt? Vis hele sitatet Hei, bare å følge med :D Kunne prøvd det, men har helt ærlig ikke noe tro på at noe slikt er hoved problemet. Sammenligner du motorene så er turtall og effektkurve ganske lik, bortsett fra at sistnevnte har 2x effekten på alle områder! :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Problemet er at motoren ikke får nok luft og det skyldes mest sannsynlig turboen siden den ikke leverer noe trykk. Siden motoren er ny bør importør kunne gi de nødvendige opplysninger for å feilsøke. Redigert 5.September.2017 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 DieselDahl skrev On 5.9.2017 at 14.02: Problemet er at motoren ikke får nok luft og det skyldes mest sannsynlig turboen siden den ikke leverer noe trykk. Siden motoren er ny bør importør kunne gi de nødvendige opplysninger for å feilsøke. Vis hele sitatet Turboen er _helt_ ny og testet av turboservice. Har vært i kontakt med importør tidligere uten at dette har ført til noe løsning. Så vidt jeg har sett nå, så er det ingen importører av FNM i Norge lengre. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Og du har prøvd å stille vnt'en manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 5.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 DieselDahl skrev On 5.9.2017 at 14.21: Og du har prøvd å stille vnt'en manuelt? Vis hele sitatet Stemmer. Var ute i omtrent 2 timer og testet alle mulig stillinger. Var også i kontakt med Greg hos turboservice mens jeg drev på. Han virket meget oppgående og bisto med kunnskap om hvordan dette kunne justeres. Også sjekket om det var noe difftrykk over intercooleren, men alt så greit ut der. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 Har du prøvd å koble i fra slangen som er koblet til actuator? Det frarådes men overvåker du ladetrykk kan du trygt kjøre til 1,5 bar for å teste. Et foto av turbo og actuator ville hjelpe. Er actuator feil er det kun småjusteringer som kan gjøres på innstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 5.September.2017 Link til dette innlegget Svart 5.September.2017 (redigert) Hei, jeg er ingen kyndig verkstedmann, men din situasjon minner meg om en kamerat som hadde akkurat samme symptomene på sin AQAD 41 ( og han er mekaniker). Han kjørte ikke eksos gjennom drev, men på separat eksosopplegg med separat "potte". Båten gikk villig opp til et visst turtall (båten var i plan), men ville ikke opp de siste 20-30%, men spydde istedenfor røyk. Han feilsøkte, og mente det var turboen som hadde feilen. Skiftet turbo, og hadde samme feilen, fikk atter en ny turbo, samme feil. Etter mange grå hår fant han til slutt feilen. En av "veggene" internt i eksospotta hadde løsnet, og kommet ut av posisjon, som igjen medførte at eksosavgang ble forhindret. Han skifta potte, og båten gikk bedre enn noen gang. Bare et innfall fra meg. Håper du finner ut av dette! Redigert 5.September.2017 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 ulyden skrev On 5.9.2017 at 19.09: Har du prøvd å koble i fra slangen som er koblet til actuator? Det frarådes men overvåker du ladetrykk kan du trygt kjøre til 1,5 bar for å teste. Et foto av turbo og actuator ville hjelpe. Er actuator feil er det kun småjusteringer som kan gjøres på innstillinger. Vis hele sitatet Det har jeg prøvd ja. Trykket kommer aldri noe særlig over 1 bar dessverre :( Sitér dette innlegget Link to post
MichaelI Svart 6.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 Petterøe skrev On 5.9.2017 at 20.22: Hei, jeg er ingen kyndig verkstedmann, men din situasjon minner meg om en kamerat som hadde akkurat samme symptomene på sin AQAD 41 ( og han er mekaniker). Han kjørte ikke eksos gjennom drev, men på separat eksosopplegg med separat "potte". Båten gikk villig opp til et visst turtall (båten var i plan), men ville ikke opp de siste 20-30%, men spydde istedenfor røyk. Han feilsøkte, og mente det var turboen som hadde feilen. Skiftet turbo, og hadde samme feilen, fikk atter en ny turbo, samme feil. Etter mange grå hår fant han til slutt feilen. En av "veggene" internt i eksospotta hadde løsnet, og kommet ut av posisjon, som igjen medførte at eksosavgang ble forhindret. Han skifta potte, og båten gikk bedre enn noen gang. Bare et innfall fra meg. Håper du finner ut av dette! Vis hele sitatet Hei og takk for innspillet! :) Vi kjører eksosen gjennom drevet slik det er tiltenkt. Hm, er vel så og si rett ut uten noen vegger/hindringer på vår eksos. Utblåset på drevet ble sjekket og rengjort når vi installerte den nye motorene. Ble også montert ny adapter plate siden den gamle ikke passet til denne motoren, så alt skal vær i orden med denne også. Forbanna motor altså Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.September.2017 Link til dette innlegget Svart 6.September.2017 MichaelI skrev On 27.6.2017 at 16.07: Volvoen hadde maks effekt på 123 hk. FNM skal yte mer effekt på 2000 o/min enn volvoen gjorde på 3700 o/min. Så propeller og utveksling har dessverre ingenting med dette å gjøre :) PDD får jeg nesten 3500 o/min på FNM`en. Da skal motoren yte 210hk. Dette skal være meeeer en nok til å propellere denne båten avgårde. Vis hele sitatet Jeg får ikke tanken om eksossiden av turbo ut av hodet, men det blir vel flere spørsmål enn tips. Hvis FNM skal yte mer effekt ved 2000 enn volvo ved 3700, så forutsetter vel det at den får en tung nok propell, ellers tar du vel ut akkurat det samme som volvoen ga ved 2000? Ved 3500 kan den maksimalt yte 210, men med samme gir og propell som volvo, tar du vel bare ut 123hk? Gir dette eksos og varme nok til å drive turbo fort nok til dieselmengden, dere som kan dette? Hvis hele luftsiden og turbo er sjekket, og den fortsatt ikke gir trykk nok, snurrer den ikke for sakte da? Samtidig får den jo diesel nok virker det som, men drivlinja vet du jo er feil til denne motoren. Skudd i blinde med større propell/annen utveksling for å se respons?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.