Jump to content

Stort flertall for lavere promillegrense til sjøs. (Nå med meningsmåling om saken)


Guest Avmønstret#

Lavere promillegrense?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hvis 0,2 grense bidrar til færre folk på sjøen så er jeg absolutt en tilhenger.

 

Slik som folk fører båt om dagen skulle man tro at de var fulle hele gjengen. Tøffe seilgutteboyser som midtfjords ser seg nødt til å sneie så nære de kan andre, snekker som overhodet ikke kan vikeplikt og hekksjøgeneraler som kjører opp i arsle på deg før de svinger ut å passerer på fenderavstand med påfølgende tsunami. Hvis en 0,2 grense holde disse i gjestehavna hele sommeren så blir det meget bedre på sjøen. Kan man få spikertelt i gjestehavn, Lars?

 

Man kan selvsagt argumentere for at alkohol og båt er en sedvane og tilhører den Norske kulturarven, og at det er senere års avrusing av sjøfolk som har medført en dårligere moral på sjøen. Det er en kjent sak at mange blir hyggeligere i fylla, på samme måte som røykere er mer sosiale mennesker.

Så var det bedre før? Utvilsomt mye enklere, man kunne på flere kabellengder se og høre hva som var på vei inn i siden festen startet når fortøyningene løsnes og fyllebøtter var nesten uten unntak forbeholdt åpne tresnekker. I dag kommer fyllebøttene sigene i flybridge forkledd som direktør, så viser det seg at det er en tatovert idiotstjerne på speed som holder det gående til 6 om morgenen før han vraker tilstøtende båter på vei ut mens skjødehunden står igjen å piper på brygga.

 

Vi har benyttet følgende «formel» for påvirkning, ja det er jo ikke en årntli formel, men den funker for oss! Hvis vi antar at antall båter på sjøen og graden av påvirket tilstand til båtfører bør være noenlunde proporsjonal. Så kommer fart, størrelse samt samlet IQ ombord og sunn fornuft (slå opp), delt på avstand og gjennomsnitts dybde i fartsområdet. Man må løpende legge til en faktor på 0,1 for hver båtplass vimpel på veien.

 

PS. Jeg har sendt inn forslag til Oslofjordens friluftsråd om alkoholforbud på bøyene.

 

:lol:

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slutter ikke å undres over de mange (?) som hevder at en promille på 0,8 ikke har noen innvirkning på dem på noen måte og lurer derfor litt på hvorfor de drikker alkohol? Nå finnes det faktisk utmerket øl i handelen som ikke inneholder alkohol så hvis det er smaken som er det viktige, ja da finnes det enkle, og billige(re) løsninger, heldigvis.

 

For egen del drikker jeg alkohol også for den effekt den gir ( i tillegg til smak, stemning, hygge osv), lykkerus som det ofte kalles, og denne hevdes å ligge rundt 0,5. Det er noen kjemiske reaksjoner i kroppen som er årsaken kalt endofiner. Dog synes jeg ikke det er noe stort problem å holde meg edru eller med meget lav promille enten jeg kjører bil, båt eller er i sosiale lag. Egentlig burde alle oppleve en kveld i helt edru tilstand mens resten av folket rundt er langt ifra edru for da tror jeg man muligens vil få noen aha-opplevelser!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

TorgeirH - beklager to av ordene jeg brukte i forrige svar.

 

Synes du argumenterer godt men deler ikke alle standpunkt. Min mening er mye styrt av at jeg mener det må være meget tungtveiende "beviser" på at det virkelig vil gjøre en positiv forskjell. Slike "bevis" ser jeg ikke og min egen fornuftssans er heller ikke med....

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 6 minutes ago:

TorgeirH - beklager to av ordene jeg brukte i forrige svar.

 

Synes du argumenterer godt men deler ikke alle standpunkt. Min mening er mye styrt av at jeg mener det må være meget tungtveiende "beviser" på at det virkelig vil gjøre en positiv forskjell. Slike "bevis" ser jeg ikke og min egen fornuftssans er heller ikke med....

 

Uenige må vi kunne være. Jeg synes det burde vært undersøkt bedre hvorvidt alkohol har medvirket til ulykker til sjøs, da jeg personlig er overbevist om at hvis alle båtførere hadde hatt 0,8 promille til sjøs, hadde både Redningsskøytene og 330 skvadronen hatt veldig mye mer å gjøre enn det de har nå. Statistikken er der helt sikkert, noen må bare samle den sammen.

Redigert av TorgeirH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En side som bygger opp om det som sies angående manglende bevis:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-51-l-2014-2015/id2356383/sec6

 

Men likevel:

"Det vises til arbeidsgruppens rapport pkt. 2.2.7 side 24, hvor det fremgår at 26 % av de omkomne de siste 10 år har vært alkoholpåvirket. Det foreligger imidlertid ikke tall som sier noe om graden av påvirkning. Ut fra den generelle kunnskap om promillens påvirkning på menneskers atferd og reaksjonsmønster, er det grunn til å tro at det er høyere promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen. "

 

Hvis jeg leser denne siden rett, taler mye for at 0,8 som grense har større ulykkespotensial enn 0,5/0,2 men vi har ikke dokumentasjon på det. Derfor senker vi ikke grensen. 

Redigert av TorgeirH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

quantumduck skrev 33 minutes ago:

 

Øh, nei, hvorfor forteller du meg det?

Av ren nysgjerrighet: Ved hvilken promille blir spesifikt du redusert nok til at du mener det ikke er forsvarlig for deg å føre en båt. Fart er irrellevant, du skal til kai også.

 

Høres ut som du har en høy terskel for dette og ikke minst god kontroll på hvordan du er ved forskjellige grader av ruspåvirkning. Meget spesiell kunnskap å inneha syns eg?

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Slutter ikke å undres over de mange (?) som hevder at en promille på 0,8 ikke har noen innvirkning på dem på noen måte og lurer derfor litt på hvorfor de drikker alkohol? Nå finnes det faktisk utmerket øl i handelen som ikke inneholder alkohol så hvis det er smaken som er det viktige, ja da finnes det enkle, og billige(re) løsninger, heldigvis.

 

En liten digresjon, "øl" helt uten alkohol er ikke øl. I øl må det foregå en gjæringsprosess og da blir det noe alkohol ut av det. Forøvrig drikker jeg heller godt vann enn såkalt alkoholfritt "øl". Det er IKKE godt :smiley:.  Hilsen ølbrygger  

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er hele tiden snakk om at man må ha 0,8. Det er jo ikke slik at alle som ferdes på sjøen og som tar en øl eller to til grillmaten gambler på å ha 0,795 i promille. Ja, jeg har sett det er hevdet, men tror lite på det.

Personlig vil jeg tro at mange synes de har fått nok alkohol ved en grense langt under 0,5 men hvor skal grensen settes og hvor usikker skal man være på om man kjører innenfor eller utenfor loven? Hvis de fleste oppnår lykkefølelsen ved 0,5 som det hevdes lenger opp, er det da lurt å sette grensen ved 0,2 eller 0,5? Hva om man er på 0,52 og blir stoppet i kontroll? Jeg mener ulempene ved en for lav grense på sjøen vil bli for store. Vi har nok av utfordringer i samfunnet idag, om vi ikke skal ha kontroller land og strand rundt for et problem få eller ingen ser er tilstede. Man behøver ikke lage et problem ut av synsing alene, da er det andre ting vi bør sette som første prioritering. 

 

Ganske ironisk at vi diskuterer en eksisterende promillegrense på 0,8 på det store hav, når vi tillater 80, 90 og 100 åringer å sitte bak rattet i en bil i 110 km/t, kun etter en skarve legesjekk hos en overarbeidet fastlege. Lurer på om noen tør å ta en reaksjonstest på et utvalg edru seniorsjåfører kontra ditto båtførere med 0,8 i promille.

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Shore skrev 18 minutes ago:

Det er hele tiden snakk om at man må ha 0,8. Det er jo ikke slik at alle som ferdes på sjøen og som tar en øl eller to til grillmaten gambler på å ha 0,795 i promille

 

Det er ikke alle som ferdes på sjøen som synes det er nok med en øl eller to til grillmaten. Ser du hvor jeg vil? :)

Redigert av TorgeirH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Shore skrev for 7 timer siden:

Jeg må si du imponerer med dine kunnskaper om Baatplassens medlemmer. Hva får deg til å tro at motstandersiden her inne er mer engasjert enn tilhengersiden? Tror du kanskje det er flere av tilhengerne av en reduksjon av promillegrensen, som er på ferie, enn motstandere?

 

Hadde en slik reduksjon av grensene vært viktig for medlemmene, hadde man nok trykket på ja knappen, den er jo totalt anonym. 

 

Hva får deg til å tro at kvinner, i mangel av interesse for forumet skal stemme annerledes enn menn? De er jo tross alt i samme båt, bokstavelig talt, som mennene. 

 

Tror du ærlig talt at Baatplassens aktive medlemmer er en gjeng halvgamle fylliker, uten dømmekraft?

 

Ganske utrolig hvordan argumentasjonen din forandret seg når reultatet fra pollen viste seg.

 

Egne meninger om halvgamle fylliker osv får du stå for selv! :-/ Hvorfor kommer du med sånt? 

 

Ang resten så pleier "motstandere" å mobilisere kjappere og mer høylytt enn de som er for, sånn generelt. 

 

Ifht kvinner så pleier de å være mer moderate og sikkerhetsorientert enn menn. Med resultat på 70+ for 0,2 tipper jeg kvinnene er på 80-90% og mennene på 50-60%.

...

Hvis du trodde det jeg skrev handlet om dømmekraft må jeg rett og slett anbefale å lese en gang til. 

Link to post
Share on other sites

TorgeirH skrev 1 time siden:

En side som bygger opp om det som sies angående manglende bevis:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-51-l-2014-2015/id2356383/sec6

 

Men likevel:

"Det vises til arbeidsgruppens rapport pkt. 2.2.7 side 24, hvor det fremgår at 26 % av de omkomne de siste 10 år har vært alkoholpåvirket. Det foreligger imidlertid ikke tall som sier noe om graden av påvirkning. Ut fra den generelle kunnskap om promillens påvirkning på menneskers atferd og reaksjonsmønster, er det grunn til å tro at det er høyere promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen. "

 

Hvis jeg leser denne siden rett, taler mye for at 0,8 som grense har større ulykkespotensial enn 0,5/0,2 men vi har ikke dokumentasjon på det. Derfor senker vi ikke grensen. 

 

Dersom du jobbet for "edruskapen" vil du nok lese det slik og det vil neppe kunne sies å være feil. Andre ville nok kunne tolke det slik sitat: "at det er høyere promille over 0,8 som representerer en reell fare på sjøen."

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 17 minutes ago:

 

Egne meninger om halvgamle fylliker osv får du stå for selv! :-/ Hvorfor kommer du med sånt? 

 

Ang resten så pleier "motstandere" å mobilisere kjappere og mer høylytt enn de som er for, sånn generelt. 

Det var du som dro inn halvgamle mannfolk og fikk det til å se ut som de eneste som gad bry seg med å diskutere var de som var glad i alkohol og dermed stemte for høy grense. 

 

Du klarer med et orakels klarsyn å hevde at av mangfoldige tusen medlemmer så er det kun en snever gruppe som er sterkt på motstandersiden som stemmer i pollen. Godt tolket. 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 2 timer siden:

Hvis 0,2 grense bidrar til færre folk på sjøen så er jeg absolutt en tilhenger.

 

Hvis 0,2 grense bidrar til færre på sjøen, så er jeg absolutt en motstander..........jo flere - jo bedre!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Trykkern said:

En liten digresjon, "øl" helt uten alkohol er ikke øl. I øl må det foregå en gjæringsprosess og da blir det noe alkohol ut av det. Forøvrig drikker jeg heller godt vann enn såkalt alkoholfritt "øl". Det er IKKE godt :smiley:.  Hilsen ølbrygger  

 

 

Minner meg litt om blindtester hvor ekspertene får to glass som inneholder akkurat det samme, men de blir fortalt noe helt annet. Alltid morsomt å høre beskrivelse av forskjellen i smak på innholdet av identisk brygg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minute ago:

 

Minner meg litt om blindtester hvor ekspertene får to glass som inneholder akkurat det samme, men de blir fortalt noe helt annet. Alltid morsomt å høre beskrivelse av forskjellen i smak på innholdet av identisk brygg.

Ja ikke sant! Rart det ikke kun finnes kun to typer øl. En med alkohol og en uten. Smaken er jo lik uansett.

Link to post
Share on other sites

Hva som er "ekte" øl, kan bli en lang diskusjon. En blindtest hadde jeg ikke gitt meg ut på, jeg hadde vel "drita" meg ut.

 

Jeg tar alltid øl underveis i 7knop (min max hastighet), men da blir det en halvliter Hansa 2,4% lettøl pr. time. Min mening om grensene er at 0,8‰ er helt greit for båter som ikke kan gå fortere enn 10knop, men kanskje det hadde vært greit med 0,2‰ for raskere båter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, TorgeirH said:

 

Er det bare deg jeg debatterer med?

Hvis du svarer på innleggene til de du adresserer med svarene dine er det større sjanse for at de leser det du skriver. Just a thought... 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Joltus said:

 

Av ren nysgjerrighet: Ved hvilken promille blir spesifikt du redusert nok til at du mener det ikke er forsvarlig for deg å føre en båt. Fart er irrellevant, du skal til kai også.

 

Høres ut som du har en høy terskel for dette og ikke minst god kontroll på hvordan du er ved forskjellige grader av ruspåvirkning. Meget spesiell kunnskap å inneha syns eg?

 

Your guess is as good as mine... har lite empiri å bidra med. Men hvorfor tror du jeg har voldsom alkoholtoleranse og innebygget alkometer? 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 4 timer siden:

 

Øh, nei, hvorfor forteller du meg det?

 

TorgeirH skrev for 5 timer siden:

Det er vel ingen tvil at man ved 0,8 promille er redusert i forhold til 0,2 promille.

Eg ser at eg muligens misforstod denne quantum. Tolket det dithen at du mente man ikke var redusert ved 0,8 i forhold til 0,2....

Beklager :)

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 6 timer siden:

Hvis 0,2 grense bidrar til færre folk på sjøen så er jeg absolutt en tilhenger.

 

Slik som folk fører båt om dagen skulle man tro at de var fulle hele gjengen. Tøffe seilgutteboyser som midtfjords ser seg nødt til å sneie så nære de kan andre, snekker som overhodet ikke kan vikeplikt og hekksjøgeneraler som kjører opp i arsle på deg før de svinger ut å passerer på fenderavstand med påfølgende tsunami. Hvis en 0,2 grense holde disse i gjestehavna hele sommeren så blir det meget bedre på sjøen. Kan man få spikertelt i gjestehavn, Lars?

 

Du glemte å ta med båtførere som bare er på sjøen for å ergre seg over alle andre som er på sjøen...

 

Hadde hjulpet godt på å få dem til å ligge i havn, kanskje indremisjonen har noe bedre å tilby dem... ??

Link to post
Share on other sites

TorgeirH skrev for 3 timer siden:

 

Det er ikke alle som ferdes på sjøen som synes det er nok med en øl eller to til grillmaten. Ser du hvor jeg vil? :)

 

Er det logisk at disse personene vil avstå å drikke sine pils, selv om en senker grensen ??

 

Så lenge de ignorer grensen for alkohol å båtkjøring er det irrelevant for slike personer hvor grensen er..

 

Selv nyter jeg sjelden alkohol under båtkjøring, men har ingen glede av å nekte andre denne muligheten..

 

Det å nekte andre er nok en nytelse i seg selv for enkelte, er det muligens der det hele ligger ??

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 26 minutes ago:

 

Det å nekte andre er nok en nytelse i seg selv for enkelte, er det muligens der det hele ligger ??

Akkurat det har jeg stor tro på!

Jeg selv drikker aldri når jeg kjører, og kan ikke helt skjønne vitsen når det smaker mye bedre når vi kommer frem. Men hver sin smak, og to pils tåler de fleste uten å bli en trussel for omgivelsene. De som synes 0,8, eller 2,8 for den sak skyld, er for lavt er det ikke noe å gjøre med uansett, annet enn å ta båten fra dem.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Minner meg litt om blindtester hvor ekspertene får to glass som inneholder akkurat det samme, men de blir fortalt noe helt annet. Alltid morsomt å høre beskrivelse av forskjellen i smak på innholdet av identisk brygg.

Den som ikke kjenner forskjell på Pilsner, Belgisk Blond og IPA bør oppsøke en lege.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...