Jump to content

Falcon Fantino 26, ombygging fra drev til utenbordsmotor


FalconFantino 26

Recommended Posts

Kult prosjekt.

Hva slags gjennomføringer har det vært i de to hullene i bunnen som du har laget syrefaste "deksler" til?

Jeg ville kanskje ha støpt dem igjen med epoxy hvis du ikke skal bruke dem til noe annet senere.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

vinyler59 skrev for 22 timer siden:

43 knop men med feil propell leste jeg. Artig prosjekt. Uvant syn å se den båten med påhenger. Hva med støy i forhold til dieselmotoren, mye redusert?

Nå er jo Evinrude den som bråker mest av alle konkurentene, men støynivået ble betydelig bedre.   Hadde ikke noe av putesettet i båten på testturen såndet blenikke fokusert så mye på støy.   Vibrasjoner er som natt og dag.  Alt skranglet med traktormotoren som sto i?

 
Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, FalconFantino 26 said:

Nå er jo Evinrude den som bråker mest av alle konkurentene, men støynivået ble betydelig bedre.   Hadde ikke noe av putesettet i båten på testturen såndet blenikke fokusert så mye på støy.   Vibrasjoner er som natt og dag.  Alt skranglet med traktormotoren som sto i?

 

 Jeg var innstildt på å kjøpe Askeladden med diesel.. Var med en i havna sin Beetle.. og er så glad for at jeg har påhenger.. lukt vibrasjoner eksos og skrangling. påhengeren høres ikke på tomgang!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men nå altså til salgs?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Larss1 skrev On 29.5.2019 at 23.47:

Omsider kom putene, det ble virkelig flott! 

Ja de kom til slutt.  Måtte sende folk på døra til han for å få han til å ordne opp.  

Men bra abeide som er gjort og er veldig fornøyd med hvordan båten ble til slutt?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei! Stilig prosjekt og for et lekkert resultat!

Jeg lurer litt på, har du støpt og bygd plattformen/motorfeste selv? Eller er det halvfabrikat på mål? Evt hvor er plattformen fra?

 

Jeg vil gjerne få til akkurat samme plattform og feste til en Mørebas 19.

 

 

Redigert av Sonar91 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lenge siden jeg har vært inne på forumet her nå:) . Båten ble veldig bra og jeg hadde mange fine turer med den i sommer.

Fikk mange blikk og spørsmål rundt om i havnene for å si det slik;)  Jeg fikk testet båten i skikkelig dårlig vær og prestasjonene var imponerende. Skroget kom til sin rett med vektreduksjonen i hekken og det måtte være ille med bølger før det ble så ubehagelig at jeg måtte slakke ned.. 

Etter å ha kjørt litt med den fikk jeg også lært meg i hvilke fartsområde båten trivdes best og hvilken fart den gikk rimeligst.

Økonomifart var 29kn med forbruk på 42l/t eller 1,45l/nm.

med svak økning i forbruk ved øking av fart lå jeg for det meste i 33kn med forbruk på 49l/t eller 1,49l/nm.

 

I  august ble båten solgt til en kar i Brønnøysund. Har hatt flere samtaler med han i ettertid og han er superfornøyd med båten:)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg håpet virkelig at du ikke skulle selge den båten før jeg var klar til å kjøpe ny. :giggle:

 

Skikkelig drømmebåt med den på hengeren på plass, rett og slett rart at den aldri ble tilpasset til påhenger av fabrikken.

Falcon'ens akilleshæl har alltid vært at dieselmotorer som har hatt de kreftene skroget fortjener har gitt den alt for mye vekt i hekken med de konsekvensene det gir før mellomfartregisteret og planingsterskelen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Vi har nå startet produksjon av braketter for å gjøre de fleste båter tilgjengelig for utenbordsmotor.

 

Braketten kan leveres ubehandlet eller hvit
(Seajet 017->117->132)
Produseres i 5754 sjøvannsbestandig aluminium
Monteringsanvisning, bolter og bormal medfølger.
Vi kan gjøre egne design og farger til spesielle båter om ønskelig.

 

Ved levering vil vi gi anbefaling av monteringshøyde og propell av normal standard.

pris på forespørsel.

Ta kontakt for mer informasjon

 

Produktark.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...