Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Hei JRK,

Du må bare sjekke med din e-post server at de har avtale med de forskjellige IP-serverne. Jeg kan for eksempel kommunisere på bredbånd i Horten Gjestehavn direkte på nettet, som for eksmpel å legge inn innlegg på Baatplassen, men jeg får ikke sendt e-post eller svart på e-meldinger fordi min e-post server ikke har avtale med IP-leverandøren i Horten. Dette kan også skje hvis du har et NetCom-abonnement og IP-tjenesten leveres av Telenor og vice versa. Eller er jeg helt på villspor? I så fall håper jeg at en av "guruene" her inne kan sette meg på rett spor!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Et lite tips angående å sende mail. Mange internet leverandører har sperret tilgangen til sine mailservere fra eksterne nett. En løsning på dette er å opprette en mailkonto hos en leverandør som tillater sending av mail via deres mailservere fra eksterne nett. Det er ingenting som forhindrer at du benytter utgående server fra en annen leverandør enn den du henter post fra, så du behøver ikke å bruke mailadressen som er knyttet til denne kontoen for å motta mail, men kan benytte det brukernavn og passord du har der for å benytte deres mailserver for utgående post.

 

Jeg har god erfaring med home.no, de leverer gratis epost og har smtp-gateway som er tilgjengelig fra eksterne nett. For å benytte den må du feks. i outlook velge at utgående server krever brukernavn og passord og legge inn brukernavn og passord der.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

JRK har rett m.h.p. Wook-pannelokket! D-herrer LA... og andre som har fusket litt i "VHF / UHF-faget", vet at "riktig bruk" av slikt utstyr KAN forsterke signalene :wink:

 

Vedr. mail når man er "utomhus": Hvis du kommer inn på internett OG har riktig direkte-adresse til din mail-leverandør, er det mulig å komm. på mail (så vidt JEG vet) :blush: JEG bruker h t t p : / / webmail "nettleverandør" . "extention" og får spørsmål om navn og passord, og kan dermed sende og motta mail når jeg er på reise.

(At noen leverandører har sperret for slik tilgang kjenner jeg ikke til. (Dumt hvis du er i annet land og trenger mail!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Mail er ikke noe problem, her bruker jeg PC'en oppkoplet mot telefon, men det koster penger og båndbredden er for dårlig til å surfe på nettet. Med Wokpannelokk klarer jeg å få en forsterkning på 12dB. Normalt er trådløst nettverk beregnet opp mot 200 meter. Om man greier å få rekkevidden opp mot 1000-2000 meter vil jeg tro det finnes mange åpne nettverm man kan bruke gratis.

Link to post
Share on other sites

men jeg får ikke sendt e-post eller svart på e-meldinger fordi min e-post server ikke har avtale med IP-leverandøren i Horten.

<{POST_SNAPBACK}>

Grunnen til at du ikke får sendt e-post er at din ISP ikke tillater at andre enn deres egne kunder sender mail med deres server. MEN det finnes en måte å omgå dette på. Dersom du oppgir ditt brukernavn og passord også når du SENDER mail, så fungerer det som regel. I Outlook Express settes dette her:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Prøv å legge inn ISP (nettleverandør på stedet) sin utgående mailserver inn i Outlook oppsettet istedetfor din e-postleverandør. Da går du via deres mailserver. De fleste tillater dette.

 

Jeg har selv Catch som linjeleverandør, og mail et annet sted. Legger da inn min mailleverandørs server på "innkommende mail feltet" og Catch sin på utgående (smtp).

 

Funker alltid for meg.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Mail er ikke noe problem, her bruker jeg PC'en oppkoplet mot telefon, men det koster penger og båndbredden er for dårlig til å surfe på nettet. Med Wokpannelokk klarer jeg å få en forsterkning på 12dB. Normalt er trådløst nettverk beregnet opp mot 200 meter. Om man greier å få rekkevidden opp mot 1000-2000 meter vil jeg tro det finnes mange åpne nettverm man kan bruke gratis.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også lurt litt på dette. Jeg holder på med fastmontert PC i båter (for 12V, slike som er beregnet for bil). Har vurdert å kjøpe WLAN kort til denne med ekstern antenne for å teste ut dette som du nevner. Nemlig å "snike" seg inn på andre sine nettverk. Så lenge folk lar disse være åpne, så er de jo åpne. Men vær så snill: Ikke misbruk andre folk sin ukyndighet når det gjelder trådløse nettverk. Bruk det til email og lese værmeldinger. Logg deretter fint ut igjen!

 

Ellers så går det an å sette en timer i den trådløse ruteren, slik at selv om nettet er synlig, så får du ikke bruke nettet dersom du har overskridet maks avstand til ruteren.

 

Til å lese email, er det ikke så dyrt å bruke mobiltelefonen for nedlasting. Men sett da opp email programmet slik at det ikke henter ned mailer med vedlegg, det kan nemlig ta tid og bli dyrt. Bare for kort pålogging, vil jeg faktisk tro at vanlig GSM tilkobling er billigst, og ikke GPRS som er uholdbart dyrt.

Link to post
Share on other sites

Hei

"Ja, det finnes.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303930&view=detailed

Skaffer du riktige overganger til f.eks. denne så har du bra rekkevidde! http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815&cks=PRL"

 

Er det noen som har testet dette kortet med skjøtekabel? Slik jeg oppfatter det må det ihvertfall en skikkelig feit kabel for å håndtere 2,4 Ghz opp til båtmasta.

Link to post
Share on other sites

Har nå bygd en prototype med D-link USB trådløst nettverk i ett woklokk. Er skikkelig imponert. Sammenligner jeg målinger med bare USB stick med denne øker signal støyforholdet fra -80dbm til -65dbm. Dette tilsvarer en øknig fra 12 mb/s til 48 mb/s i dette ene tilfellet. Om man ser på kvaliteten på det motatte signalet økte det fra 2 til 4 på en skala fra 0-5.

Nå gjenstår det jo å se om dette virker på svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

For de som ønsker å forske på retningsbestemte antenner er jo det gammelt triks å montere en antenne i bunnen av en pringles boks. Koster jo ikke så mye å prøve :-) Men den tåler vel neppe vær og vind :-)

Forøvrig selges retningsbestemteantenner med god forsterking på butikkene også, men disse er ofte dyre :-(

Link to post
Share on other sites

Lang antennekabel gir tap! Det skal ikke så mange meterene til før hele gevinsten med retningsorientert antenne er borte. Prøv heller med å ha retningsorientert antenne inne i båten, slik at du ikke trenger masse uødvendig kabel.

 

Blikkbokser, pringles bokser etc KAN funke. Jeg har selv hatt best erfaring med høye blekkbokser som brukes til hundemat. Men her er det små marginer når det gjelder kabellengder, og justeringer som f.eks. hvor i boksen man lager hull til antennekabel. Det enkleste er å kjøpe en liten retningsorientert antenne, det koster lite i forhold til pluggen og kabelen som man må kjøpe uansett!

Link to post
Share on other sites

http://www.schlytter-henrichsen.no/wireless.htm

 

Lang antennekabel gir ikke særlig tap. Lang antennekabel av feil type gir mye tap...

 

http://www.schlytter-henrichsen.no/wireless.htm

 

Direkte link til Cantenna prosjektet: http://www.turnpoint.net/wireless/

 

Antenne bygget av blikkboksen "Trondheims errter kjøtt og flesk" gir i nærheten av 10-12 dB. De kan tettes foran med mikrobølgegodkjent plastikk (plastfolie/"Gladpack".

 

Hilsen Skarpnes9100

Redigert av Skarpnes9100 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

"Oppgi mål"

Skal prøve å få tatt et bilde. Selve parabolen er et aluminiums wokpannelokk på ca 30-35 cm i diameter. Har tatt hull i senter på 28 mm som passer standard PG-nippel. I ene enden av PG nippelen har jeg monter en bit av røret fra en sykkelpumpe som håndtak bak parabolen. I fremkant har jeg funnet brennpunktet for parabolen og montert en USB kabel som igjen går igjennom sykkelpumpen, og ut bak parabolen. Nå kan jeg plugge USB- nettverkkortet i kabelen og så andre enden av kabelen inn i PC'ens' USB inngang.

 

Pris:

D-link USB kortet/pennen koster Kr.395,- hos Elkjøp.

3 meter kabel koster Kr.95 hos ekspert

Wokpannelokk stjeles fra kjøkkenet, (det blir jo selfølgelig avslørt etterhvert)

PG nippel fra skrotekassa,

Defekt sykkelpumpe

Litt Krympestrømpe, så pumpa ikke ruster.

 

Ideen med hele prosjektet er å unngå RF/antennekabel på grunn av tap i denne.

Har ikke nødvendig kunnskap til å beregne dette, men innbiller meg at formelen for vekselstrømsmotstand blir Z= jwl+1/jwc+tap i plugger, hvor jwl representerer induktansen i kabelen og jwc reprensenterer kapasitansen i kabelen og w representerer 2xpixf, hvor f er frekvensen som igjen er lik 2,4 GHz. Av formelen er det lett å se at vekselstrømsmotstanden må bli veldig stor med så høy frekvens. i tillegg kommer jo dempning i eventuelle plugger. Jeg tror at tapet i plugger og kabel mest sannsynlig vil bli større en det en ekstern antenne klarer å levere, såfremst man ikke snakker om profesjonelle løsninger, som jeg ikke har råd til...

 

Derfor USB kabel, som kan trekkes 5 meter uten tap

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor god disse kablene og overgangene som selges på butikken er. Men de ville jo vert unaturlig om tapet er så stort at det ikke har noe hensikt?!

Selv bruker jeg endel slike kabler for måleutstyr og satelliteutstyr, men her brukes tykkere kabler med helstøpt (rør) skjerm eventuellt en ganske dyr ferdigterminert tynnere kabel.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei,

No i didn't wok alone. Ferdig med 4 ukers ferie hvorav 3 på Svenskekysten. For de som måtte ha interresse om woken virket den perfekt. Plukket opp nettverk i hver eneste by nedover til Stenungsund. Eneste problem var om vinden blåste for kraftig eller båten beveget seg av andre grunner. Ganske moro å se at i spredt bebyggelse kunne jeg faktisk se hvilket hus jeg hentet nettverk.

Vil anslå rekkevidden til ca. 1 kilometer og det er jo meget bra, da dette utstyret er ment å rekke ca 2.

Jeg må også fortelle en liten historie fra Grebbestad. Her blir jeg ligende side om side med en 39 fots Nord West charterbåt. Vedkommende så jo hva jeg drev med og så også at jeg satt på internett. Han kremtet bak meg og kom med følgende kommentar. Nu blev jag riktig besviken, ser du den antennen på taket på min NW? Den kostade mellan 3 og 4 tusen spenn og den får meg inte på internett her i Grebbestad, så ser jag du er påloggad! Hyggelig kar.

Nå har jeg jo i ettertid skjønt at aktviteten min kanskje er på kanten av loven om målet er å benytte andres nettverk, så jeg får vel bruke den til å øke rangen ut fra egen bolig...

Har tatt noen bilder. Om det er av intereesse kan jeg maile disse til noen som kan legge de inn her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...