Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Legger en nettet åpent kan en ikke syte over at folk bruker det.

Det er DETTE som er så totalt feil! All den stund det finnes folk som ønsker å ha trådløst nett hjemme, men ikke har tenkt over dette med å sikre nettet sitt eller kanskje ikke føler eller tror at de behersker å gjøre det. Jeg er sikker på at det finnes mange som har WLAN hjemme og som ikke vet hva SSID, MAC-adresse, WEP og WPA etc betyr for noe og langt mindre vet hvordan å endre konfigureringen. Det blir HELT feil å si at da kan de bare ha det så godt jeg tar meg til rette, ellers burde de ikke hatt nettverk. For noe TØV. Jeg synes forøvrig sammenligningen med å gå inn i et hus som noen har glemt å låse, er meget god.
Link to post
Share on other sites

Klarer ikke helt å dy meg: jeg har som nevnt helt bevisst latt et (har fagnett pr kabel) nett med stor utvendig antenne stå åpent på jobb, samt mitt eget nett hjemme, og har ikke hatt problemer i forhold til dette (noen år nå). Vi snakker urbane strøk. Vi har IT-konsulenter på master-nivå, og de er i utgangspunktet både nøkterne, "strenge" og forsiktige, men er gudskjelov i stab..

Så jeg setter så og si frem fruktfatet; -det er ikke snakk om å åpne en lukket dør. Det er snakk om å gi, og forhåpentligvis få. Dette er et bevisst valg, og jeg skulle ønske flere valgte slike løsninger. Når det gjelder gjestehavner håper jeg utviklingen går i retning åpne nett inkludert i prisen. Værmeldingen fra meteorologisk inst. er flott, med bølgegrafikk og greier. Det eneste minuset er at man blir mer såk. tilgjengelig (jobb), men det må vi finne andre løsninger på (respekt og høflighet).

GPS ble tilgjengelig for alle. Det er jeg veldig glad for. VHF, -er det en relevant sammenligning? La oss dele informasjonen og fremskrittet så langt det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Så jeg setter så og si frem fruktfatet; -det er ikke snakk om å åpne en lukket dør. Det er snakk om å gi, og forhåpentligvis få. Dette er et bevisst valg, og jeg skulle ønske flere valgte slike løsninger. Når det gjelder gjestehavner håper jeg utviklingen går i retning åpne nett inkludert i prisen. Værmeldingen fra meteorologisk inst. er flott, med bølgegrafikk og greier. Det eneste minuset er at man blir mer såk. tilgjengelig (jobb), men det må vi finne andre løsninger på (respekt og høflighet).

GPS ble tilgjengelig for alle. Det er jeg veldig glad for. VHF, -er det en relevant sammenligning? La oss dele informasjonen og fremskrittet så langt det er mulig.

Jeg har INGEN problemer med å være enig. Men folk må da bevisst ønske å dele med hverandre og det vil være veldig bra! Jeg synes bare det blir feil om folk tar seg til rette hos personer som faktisk helst ville hatt nettet sitt for seg selv, men kanskje av "dumhet" eller manglende kunnskap "foreløpig" har et åpent nett.
Link to post
Share on other sites

...det er ikke snakk om å åpne en lukket dør. Det er snakk om å gi, og forhåpentligvis få. Dette er et bevisst valg, og jeg skulle ønske flere valgte slike løsninger....

<{POST_SNAPBACK}>

Flott at det er et bevisst valg fra DIN side. Men det er her du også misforstår noen av debatten, tror jeg. Poenget er jo at man (dvs. Hvermansen) nå får trykket på seg trådløse routere sammen med brødrister på Elkjøp, sammen med melka på Lidl eller sammen med sukkeret fra Rimi. Mange har rett og slett ikke peiling på hva dette egentlig går ut på når det gjelder risiko som åpne nett osv. Ei heller selgere av dette utstyret aner noe særlig om dette mange steder - og forteller da heller ingenting.

 

Altså er det, som flere har påpekt tidligere, en masse nett der ute som helt UBEVISST står åpne. Dvs. det motsatte av akkurat din BEVISSTE åpning. Jeg tør påstå at et klart flertall av de åpne nettene er åpne fordi eierne ikke vet bedre. (Den bevisste trådløse nettbruker vil nemlig i all hovedsak lukke sitt nett, er min påstand. Således er nok du og jobben din et unntak.)

 

Jeg gir deg rett i at trådløse nett om få år sikkert er tilgjengelig i gjestehavner og over alt ellers. Men en slik "evolusjon" er ikke på noen måte avhengig av at vi hacker oss ureglemenetært inn på private nett underveis. Denne utviklingen kommer uansett! Og da altså på nett som BEVISST er åpnet for oss alle.

 

Hilsen Ronald

...som synes det er litt synd at du på en måte bagatelserer sikkerhetsrisikoen ved å henvise til egen erfaring og IT-konsulenter på master-nivå. Sistnevte gruppe klarer helt sikkert å sikre et åpent nett godt nok mot angrep på interne maskiner, men hos Hvermansen'ene er nok slik kunnskap adskillig mer sjelden.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klarer ikke helt å dy meg: jeg har som nevnt helt bevisst latt et (har fagnett pr kabel) nett med stor utvendig antenne stå åpent på jobb, samt mitt eget nett hjemme, og har ikke hatt problemer i forhold til dette (noen år nå). Vi snakker urbane strøk. Vi har IT-konsulenter på master-nivå, og de er i utgangspunktet både nøkterne, "strenge" og forsiktige, men er gudskjelov i stab..

Så jeg setter så og si frem fruktfatet; -det er ikke snakk om å åpne en lukket dør. Det er snakk om å gi, og forhåpentligvis få. Dette er et bevisst valg, og jeg skulle ønske flere valgte slike løsninger. Når det gjelder gjestehavner håper jeg utviklingen går i retning åpne nett inkludert i prisen. Værmeldingen fra meteorologisk inst. er flott, med bølgegrafikk og greier. Det eneste minuset er at man blir mer såk. tilgjengelig (jobb), men det må vi finne andre løsninger på (respekt og høflighet).

GPS ble tilgjengelig for alle. Det er jeg veldig glad for. VHF, -er det en relevant sammenligning? La oss dele informasjonen og fremskrittet så langt det er mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

Så sant, så sant.

 

På ferieturen vår fra Oslo til Kr. sand brukte jeg Telenor mobilt kontor og hadde overraskende god 3G dekning langs hele vår reiserute. Da vi overnattet ved Risøya i nærheten av Lyngør dukket det plutselig opp et ubeskyttet trådløst nett fra en folkehøyskole der. Selvsagt svitsjer jeg da til det og får 10ganger 3G hastighet uten kostnad.

 

Det kan virke som om enkelte her tror at det å benytte et åpent trådløst nett er det samme som å "hacke seg inn" på nettverket som står koblet til det trådløse nettet - det er det selvsagt ikke. Selv om man benytter det trådløse nettet vil man ikke ha noe kontakt med andre pcer tilknyttet. Det er altså tilkoblingen til internett man benytter, ikke nettverket som sådan.

 

Hjemme har jeg en 2 mb linje som selvsagt er åpen - naboer og andre som har lyst er velkomne til å koble seg på. Selv om jeg har IP telefon og bruker nettet endel har jeg nesten konstant mye ledig båndbredde som jeg ikke benytter - da er det for ego å ikke la andre få glede av det nettet.

 

På samme måte forventer jeg at åpne trådløse nett nettopp er åpne for å la andre benyttet det.

 

Min erfaring så langt er at det nesten overalt i større byer, både i Norge og utlandet finnes åpne nett hvor det kun er å logge på. Disse er enten knyttet til serveringssteder, andre næringsdrivende eller private. Da må vi kunne forutsette at det er gjort for å gi tilgang, og skulle det en gang i blandt være slik at noen bevistløst har lagt tilkoblingen sin åpen vil vedkommende ikke lide noen skade eller ulempe, ei heller merke det på annen måte at noen har benyttet hans tilkobling. Dette gjør jeg med svært god samvittighet og det har jeg tenkt å fortsette med!

Link to post
Share on other sites

...Det kan virke som om enkelte her tror at det å benytte et åpent trådløst nett er det samme som å "hacke seg inn" på nettverket som står koblet til det trådløse nettet - det er det selvsagt ikke. Selv om man benytter det trådløse nettet vil man ikke ha noe kontakt med andre pcer tilknyttet. Det er altså tilkoblingen til internett man benytter, ikke nettverket som sådan....

<{POST_SNAPBACK}>

Det er dette som dessverre ikke er helt riktig. Du TROR (og har til hensikt) å begrense bruken til "lån" av nettlinjen. Det er bare det at om den PC'en som kommer inn f.eks. er virusbefengt, så vil den - selvsagt avhengig av virus-type, kunne starte en massivt angrep på alle porter på alle andre PC'er som ligger innenfor detn trådløse routeren. Dette skjer uten at du vet noe som helst. Og dette er ikke science-fiction, flere store selskaper verden over (mange norske) ble rammet av slikt virus for under to år siden. OK, siden den gang har Windows tettet disse hullene gjennom servicepacks & sikkerhetsoppdateringer, og som de fleste etter hvart har fått installert. Men flere hull finnes garantert, og nye virus som utnytter disse vil dukke opp igjen.

 

Jeg føler imidlertid at vi nå havner veldig over i tekniske, og litt for mye på siden av denne tråden. Skal vi ta det mer tekniske, tror jeg vi bør over i en annen tråd (og antakelig i et annet forum). Min anbefaling er klar: Vær ytterst varsom med åpne trådløse nett. Andre anbefaler tydeligvis noe annet, så får hver og en selv velge hvilket råd de vil følge. Mange har usikret sex også, og også det går vel for det aller meste greit...:-)

 

...Min erfaring så langt er at det nesten overalt i større byer, både i Norge og utlandet finnes åpne nett hvor det kun er å logge på. Disse er enten knyttet til serveringssteder, andre næringsdrivende eller private. Da må vi kunne forutsette at det er gjort for å gi tilgang...

<{POST_SNAPBACK}>

Goggen: Ta en titt på mitt svar i andre avsnitt i innlegg#43 i denne tråden (om Statoil/kafeer etc.).

 

----

Da "logger jeg av" denne tråden for min del, og konserntrere meg litt mer om de mer båtrelaterte :-)

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan virke som om enkelte her tror at det å benytte et åpent trådløst nett er det samme som å "hacke seg inn" på nettverket som står koblet til det trådløse nettet - det er det selvsagt ikke. Selv om man benytter det trådløse nettet vil man ikke ha noe kontakt med andre pcer tilknyttet. Det er altså tilkoblingen til internett man benytter, ikke nettverket som sådan.

Jo du benytter "nettverket", men ikke PC'ene. Det er kanskje ikke å hacke seg inn, for da jobber man aktivt med å komme seg forbi hindringer/sikkerhet som faktisk er lagt der. Men man byntter seg likevel av et hull - kall det gjerne sikkerhetshull som noen kanksje ubevisst har der.

 

 

Hjemme har jeg en 2 mb linje som selvsagt er åpen - naboer og andre som har lyst er velkomne til å koble seg på. Selv om jeg har IP telefon og bruker nettet endel har jeg nesten konstant mye ledig båndbredde som jeg ikke benytter - da er det for ego å ikke la andre få glede av det nettet.

Prisverdig av deg at du lar andre benytte din kapasitet og vi er nok mange som skulle ønske det var flere slike som deg, men at dere gjerne da også gjorde potensielle brukere oppmerksomme på det. Om du ved å la andre benytte ditt nett faktisk bryter kontrakten med din bredbåndsleverandør må man lese kontrakten for å konstatere, men jeg VET at flere av leverandørene ikke aksepterer slik "utdeling" uten at du tegner et dyrere bedriftsabb. i steden for et "billig" privatabb.

 

 

På samme måte forventer jeg at åpne trådløse nett nettopp er åpne for å la andre benyttet det.

HELT feil - da helt sikkert ganske mange "amatører" ikke er klar over denne problemstillingen.

 

 

Min erfaring så langt er at det nesten overalt i større byer, både i Norge og utlandet finnes åpne nett hvor det kun er å logge på. Disse er enten knyttet til serveringssteder, andre næringsdrivende eller private. Da må vi kunne forutsette at det er gjort for å gi tilgang, og skulle det en gang i blandt være slik at noen bevistløst har lagt tilkoblingen sin åpen vil vedkommende ikke lide noen skade eller ulempe, ei heller merke det på annen måte at noen har benyttet hans tilkobling. Dette gjør jeg med svært god samvittighet og det har jeg tenkt å fortsette med!

God samvittighet.... hmmm og ikke lide ulempe? Det er tross alt mange som fremdeles har TREGE bredbåndstilkoblinger med 384 til 1000 kbs inn og under 200 kbps ut og de VIL få et merkbart enda tregere nett når andre henger på.
Link to post
Share on other sites

La meg først være helt klar på en ting: Det er ulovlig å bruke andres trådløse nettverk, uansett hvor åpne de er, hvis man ikke har fått tillatelse eller det klart fremgår at slik bruk er tillatt. Punktum.

 

Så til de som ikke tror de løper noen risiko ved å låne ut båndbredde i sitt nettverk:

 

Når jeg er innenfor brannmuren din, ligger alle dine PC'er pip åpne for meg. Jeg kan benytte de sikkerhetshull som finnes eller jeg kan gjøre noe så enkelt som å starte en terminalklient og logge meg rett inn på PC'en din. Administratorbrukeren er den jeg liker best. Med passordknekker og ordliste på hundretusener av ord, er jeg snart inne og kan kikke på feriebildene dine. De andre bildene dine også..... Husk at Se & Hør er Norges største ukeblad. Vi elsker sladder, vi elsker å være kikkere.

 

Har du sperret sier du? Med mac-adressesjekk? Minste problem av verden. Trafikken er jo ikke kryptert, så jeg snapper opp alle pakkene via mitt snifferprogram. For uten at jeg ser hva du surfer på, ser jeg alle tillatte mac-adresser. Så snart en av PC'ene med godkjent mac-adresse slutter å sende. Spoofer jeg denne adressen, dvs later som jeg er deg og vips så er jeg inne. Innenfor brannmuren klar til videre angrep eller bare for stjeling av båndbredde de dagene jeg ikke er gretten og vil ødelegge litt.

 

Når jeg først er inne, angriper jeg brannmuren din innenifra. 192.168.1.1? Du bruker den du også? Og brannmuren? Den presenterer seg med webside og forteller hvem han er og hvem som har lagd den. Asus, 3Com SMC, Zyxel, D-Link..... de er like høflige alle sammen. Jeg bruker default passord. Du verden så mange ganger det virker. Treff på første, ok noen ganger litt mer slit. Når jeg er inne, slår jeg på tillatelse til administrering av sikkerheten via wan. Da kan jeg i ro og mak gjøre det jeg vil også litt senere hvis du skulle finne på å sette kryptering på det trådløse nettet. Og du. Ikke bruk WEP-kryptering. Den har en bug og diverse svakheter og det er kurant å finne nøkkelen med noen timers, eller enda flere timers pakkeanalysering. Folk gidder jo ikke bytte nøkkel titt og ofte. WPA er bedre. Mye bedre.

 

Så til deg som bruker ukjente trådløse nettverk:

Oi !! Fant du et helt åpent usikret nettverk? Så heldig du var - trodde du. Du har akkurat gått i nettverksfella mi. Linux-boxen min logger alt av trafikk i nettet til 2 store 300 GB disker. De holder ikke mange timene, men pytt, pytt, Mye kan skje på kort tid. Dagen etter trekker jeg garnet. Oi. Her var det storfangst. Pop3 brukernavn og passord i fleng. Artig å lese naboens mail. Og..... oops hva er nå dette? Nå må du gi deg, Hansen. Liker du virkelig å surfe på sider som dette? Skjerp deg!. Neimen hva har vi her? Passordet til ftp-serveren på jobben til Olsen? Du verden. Jeg lurer på hva som ligger her. Får ta en titt i morgen via et av de mange trådløse åpne nettene. Jeg vil jo ikke bli sporet i etterkant av nye innbrudd.

 

Lotus

profesjonell elektronisk innbruddstyv

(eller profesjonell provoserer - alt ettersom)

 

Storebror ser deg alltid - hvis han gidder.

Link to post
Share on other sites

Lotus` betraktninger er som vanlig verbalt gode, underbygget med fakta, og med en anelse ironi.

 

Vil tilføre følgende; hvis noen har interesse av å bryte seg inn i nettet mitt, for så se småen eter is, eter pølser, etter vafler og de 8452 andre bildene av han, får de holde på.

 

Som DNB NOR opplyste om på mitt spm. vedr. sikkerhet ved bruk av nettbank; 9X% av svindelforsøk av bankkort er av typen "lavteknologiske". På godt norsk; utro tjenere.

Avanserte svindelforsøk ved tapping av nett mv., er et ikke problem.

 

Forøvrig tillater ikke min arbeidsgiver, bruk av trådløse nett. Uansett.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jada, bare spre det paranoide budskap. Oppfordre gjerne alle til å kryptere bredbåndet sitt, og vi bør vel unngå å bruke åpne nett og, betalt eller ikke. Men jeg gjentar gjerne min erfaring med åpen router: 4 år uten problemer hjemme, og 2 år uten problem på jobben.

Og Lotus; -jeg ble ikke veldig imponert eller urolig, for å si det sånn. Men noen begynner kanskje å se hackere rundt hvert hjørne. Vær klar over at krypterte nett også er mulig å bryte seg inn i, men hvem gidder?

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at krypterte nett også er mulig å bryte seg inn i, men hvem gidder?

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat Wannskrækk. Hvem gidder? Ikke mange. Føler du deg heldig? Det kan gå veldig bra veldig lenge. Dvs. så sant du ikke bor i samme blokka som kollegaen min. Han har slike ting som hobby og han er særdeles dyktig. Heldigvis for deg er han også en snill fyr. :smiley: Noen slemminger finnes også. Ikke gjør det alt for lett for slike. WPA, WEP, VPN. Det blir som med kollisjonsputa i bilen. Den er der, men du kobler den ikke ut selv om sjansen for at du trenger den er bitte liten. Bruk den sikkerheten som ligger der selv om ulykker sikkert ikke skjer deg. Det gjelder både bilen og brannmuren.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

BildeMeget bra Lotus.... meget braBilde

 

Men en ting : Du nevnte ikke å slå av publisering av SSID. Dataansvarlig på jobben hos meg sier at for vanlige hjemmebrukere er det viktigste av alt å slå av "broadcast SSID". Videre kunne man jo gjerne slå på WPA og/eller MAC-adr. autentisering i tillegg. Med mindre man ønsker naboen din på besøk da :lol:

Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg..... nettet er et skummelt sted.....

Ja, faktisk så skummelt at en kanskje skulle holdt seg unna om en ikke har inngående kjennskap slik som Lotus (eller naboen hans)?

Må bare minne alle på at det er skummelt å gå en tur i byen også, for ikke å snakke om å stå i taxikø.

Og for all del, ikke stopp for å hjelpe om noen har fått motorstopp på veien eller signaliserer at de trenger hjelp - det er farlig det.

 

Postkasse?? Sånn grønn som henger ute, kanskje bare sikret med en enkel hengelås - har du en slik??? Ja, sier du. Men du har ikke engang sikret den tynne blikkboksen med hengelås?? Ja, ja.. enten du har sikret den med den ene eller andre låsen så kan eksperter lett bryte seg inn og hente ut helt personlig post. Ja, kanskje de til og med får tak i feriebildene som du nettopp har brukt nettet til å bestille papirutgaver av. Eller enda verre, de overvåker posten din og plukker opp bankutskrifter, personnr, bankkort, koder osv....

Tør du ha postkasse? Løp og bestill en postboks hos posten, de er sikkert like sikre som kryptert nett.

 

Jeg har som wannskræk bevisst gitt tilgang til andre å bruke mitt nett. Har aldri hatt noen som helst problem med det.

 

Storebror ser deg alltid hvis han gidder med eller uten internett.

 

Så en liten kommentar til dette med bedrifter som bevisst legger ut trådløst nett som endel av servicen.

Det er langt fra alle som krever innlogging, passord osv. En kan altså surfe anonymt.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig i dag å med sikkerhet si at det er ulovlig i Norge å bruke åpne nettverk. Det er derfor ikke mulig å konkludere slik Lotus gjør i sitt innlegg. Det blir også for dumt å komme trekkende med teoretisk skremselspropaganda for eget syn - det burde vi være spart for.

 

Les hva Bing sier om lovligheten av å benytte åpne nettverk.

 

Saken har også vært diskutert på dette forumet.

 

Nye Kripos hevder at bruk av åpne nett er ulovlig.

 

Kripos hjemler dette i straffelovens §§ 145 og 393. Hm.. frisk tolkning etter min oppfatning - uansett det er ikke Kripos som bestemmer hva som er lov og hva som ikke er det. Les diskusjonen under artikkelen, mange gode synspunkter.

 

I forhold til risiko ved åpne nett kan dette være oppklarende:

Ikke hør på Teletilsynet

 

Uansett bør vi i allefall kunne enes om to ting:

1. Det er usikkert hvorvidt det er lovlig å anvende et åpent trådløst nett uten eksplisitt tillatelse

2. Det får være opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt man vil benytte muligheten til å bruke trådløse nett som er åpne.

:smash:

 

Hilsen goggen som fremdeles vil tilby nabolaget trådløst nettverk og som vil benytte seg av åpne slike til å sjekke mail og surfe på når jeg er på reise. Samtidig anser jeg meg selv for både å være moralsk og lovlydig.

Link to post
Share on other sites

BildeMeget bra Lotus.... meget braBilde

 

Men en ting : Du nevnte ikke å slå av publisering av SSID. Dataansvarlig på jobben hos meg sier at for vanlige hjemmebrukere er det viktigste av alt å slå av "broadcast SSID". Videre kunne man jo gjerne slå på WPA og/eller MAC-adr. autentisering i tillegg. Med mindre man ønsker naboen din på besøk da  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Publisering av SSID spiller fint liten rolle for sikkerheten. SSID blir spredd på flere andre måter og alt man gjør ved å skru av broadcast av SSID er nettopp det: Kun broadcast av. Fortsatt har man probe requests, probe responses, association requests, og re-association requests. Noen nyere kort fanger opp trådløse nettverk like automatisk selv om SSID broadcast er slått av. Mer som en "lytt og lær"- prosess. Slår man SSID av, skaper man også problemer med roaming mellom aksesspunkter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hilsen goggen som fremdeles vil tilby nabolaget trådløst nettverk og som vil benytte seg av åpne slike til å sjekke mail og surfe på når jeg er på reise. Samtidig anser jeg meg selv for både å være moralsk og lovlydig.

Moralsk og lovlydig? Hvilken bredbåndsleverandør har du? Er du sikker på at du ikke bryter den avtale/standardkontrakt du automatisk har akseptert ved å kjøpe tjenesten? Kotraktsbrudd er vel verken moralsk eller lovlydig uten at jeg med det vet om dette gjelder deg.

 

Leveringsvilkår og betingelser hos ulike leverandører:

 

Nextgentel: "Kunden er ansvarlig for all bruk av Tjenester knyttet til eget abonnement og plikter å sørge for at uvedkommende verken elektronisk eller fysisk nytter kundens abonnement til uberettiget bruk av Tjenester levert av NextGenTel"

 

Telenor: "Kunden kan kun etablere nettverk innenfor egen husstand"

 

osv

 

osv

 

osv

Link to post
Share on other sites

Uansett bør vi i allefall kunne enes om to ting:

1. Det er usikkert hvorvidt det er lovlig å anvende et åpent trådløst nett uten eksplisitt tillatelse

2. Det får være opp til hver enkelt å vurdere hvorvidt man vil benytte muligheten til å bruke trådløse nett som er åpne.

:smash:

 

Hilsen goggen som fremdeles vil tilby nabolaget trådløst nettverk og som vil benytte seg av åpne slike til å sjekke mail og surfe på når jeg er på reise. Samtidig anser jeg meg selv for både å være moralsk og lovlydig.

for svarte, nå blir eg kraftig provosert: mitt og andres private trådløsnett er ikkje

for allmenn benyttelse sjøl om døra ikke er låst! :smash::smash::smash:

 

nå er mitt nett lukka & låst på mange slags vis, men hadde det vore åpent, og eg

hadde funne noen uvedkommende der kan eg love deg at det hadde blitt

datamaskinknusing!

 

skjerpings!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Humor Barx? "Mitt og andres private trådløsnett er ikkje til privat avbenyttelse" osv. Jo da, det er de, de andres. Og det har du ingenting med. Mitt private nett er det, moro-nettet på jobben min er det, og mange andres. Fordi vi vil dele, begge veier. , og på den måten gjøre verden enklere, og internett til noe praktisk, tilgjengelig for flest mulig, slik det opprinnelig var ment. Visste du det? Vet du hvordan internett oppsto, og med hvilken målsetting?

Datamaskinknusing? "Faren min er sterkere enn din? Jeg er sterkere enn alle dere andre?" Neppe, når alt kommer til alt. Voff-voff.

Men på den andre siden; det er dine synspunkter jeg er ute etter, og som jeg gjerne skulle ha utfordret. Hva er vitsen med en morsom WOK-antenne hvis alle sitter på hver sin tue og fokuserer på å beskytte egen båndbredde? Selv om de ikke trenger den akkurat når jeg trenger den? Går an å slå krypteringen av og på og; lett! Jeg vil bare inn og se en skikkelig grafisk værmelding. Ikke jobbe, ikke laste ned en melodi til ankerdrammen, jeg lover!

 

Nettleverandør: Jeg er overhodet ikke interessert i å kjøpe tjenester av en leverandør som håndhever slike "borettslag"-regler. Og jeg er middelstor firmakunde.

Nye Kripos.. Der har jeg kompiser, og de bare ler av problemstillingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...