Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Om jeg har lånt sykkelen din og du har brukt for den så er det ikke så lett for deg å bruke den.

Om jeg låner nettet ditt til å lese nettavisen så er det jo ikke akkurat vekke....

 

Ellers så synes jeg det er mangel på respekt for meg og andre og mitt og andres synspunkt når du indirekte kaller oss tyver. For det er vel det en kaller de som stjeler.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Ja,ja Lotus - om du ikke ser det så ta en ekstra runde og tenk deg om.

Personlig er jeg blant de som synes noen andre enn Lotus burde ta seg en runde og tenke seg om.

 

Med denne poll'en får vi kanskje se hva flertallet av baatplassens brukere mener om å låne private nett som er åpne uten å spørre først.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har lånt sykkelen din og du har brukt for den så er det ikke så lett for deg å bruke den. Om jeg låner nettet ditt til å lese nettavisen så er det jo ikke akkurat vekke....

"Vekke" nei kanskje ikke, men om det er "mer" enn bare Nettavisen man henter så kan jo tjenesten han er den som betaler for, bli tregere (dårligere).

 

Jaha, så vi skal altså gradere låningen nå - alt etter hvor hardt vi belaster nettet til han/hun vi låner av? (og noen vil forøvrig sikkert kalle det stjeling i steden for låning!). Så om vi "surfer forsiktig" og laster ned få kb/s er det ok, mens hvis vi laster ned mange MB samtidig som han som betaler for nettet selv er på nett (så han merker det går tregere) så er det ikke ok...? Nei dette blir for dumt.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du også problem med å se at det er litt vanskelig å bruke en sykkel som allerede er i bruk mens det er fult mulig å bruke nettet som vanlig selv om jeg bruker litt av båndbredden til å lese siste nytt på båtplassen???

Ja, da må jeg si at dere som har problem med å se det er mer enn trangsynte.

 

tj

Link to post
Share on other sites

"Vekke" nei kanskje ikke, men om det er "mer" enn bare Nettavisen man henter så kan jo tjenesten han er den som betaler for, bli tregere (dårligere).

 

Jaha, så vi skal altså gradere låningen nå - alt etter hvor hardt vi belaster nettet til han/hun vi låner av? (og noen vil forøvrig sikkert kalle det stjeling i steden for låning!). Så om vi "surfer forsiktig" og laster ned få kb/s er det ok, mens hvis vi laster ned mange MB samtidig som han som betaler for nettet selv er på nett (så han merker det går tregere) så er det ikke ok...? Nei dette blir for dumt.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du trådløst usikret og forbindelsen er treg, enkelt og greit gå inn i routern. Finn intrenger og sperr han ute. Enkelt å gjøre i blokker. Eller til kjedsomlighet, kall en spade for en spade å sørg for å sikre nettverket om du ikke ønsker å være julenisse. :drink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mitt nett er sikret og jeg har flere Mbps - jeg har en leverandør som tillater at jeg har server hjemme. Server har jeg satt opp og "deler" derfor min bådbredde (og diskplass) med både bilklubb og skolekorps.

 

Jeg tenker på de som ikke kan å sikre nettet sitt - og som har billig og treg nettforbindelse. De trenger slett ikke at noen snylter på dem.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du også problem med å se at det er litt vanskelig å bruke en sykkel som allerede er i bruk

He-he, nei det er ikke vanskelig i det hele tatt :lol:

 

 

mens det er fult mulig å bruke nettet som vanlig selv om jeg bruker litt av båndbredden til å  lese siste nytt på båtplassen???

Ja det er fremdeles mulig å bruke nettet, særlig om nettet er raskt og/eller DU som "låner" er forsiktig og ikke belaster nettet så hardt. Har den du er "inne hos" et billig og tregt nett og du belaster nettet hardt mht kbps gjør du den tjenesten han/hun betaler for (og ikke!) du tregere (og dårligere) for han/henne om vedkommende sitter på nettet samtidig. I verste fall tror de det er noe galt med nettet eller PC'en sin og begynner å kaste bort tid (penger) på å få undersøkt det.

 

Trangsynt...., nei vær så snill...!

Link to post
Share on other sites

Folkeskikk Helge... det har da de fleste. Selv om du sikkert mener at vi som bruker åpne nett ikke har det vil jeg hevde at jeg i aller største grad er i besittelse av det. Viser måtehold når jeg forsyner meg kan du skjønne :-)

 

Gentelmannstyv vil vel dere kalle det... men spar dere.....

 

tj

Link to post
Share on other sites

Bruk nettet som er åpent med god samvittighet TJ. Det gjør de fleste.

Jeg våger påstanden om at det relativt sett er FÅ av alle Norges internettbrukere som bruker andre private sine nett uten å spørre.

 

Eller mente du at det var de fleste av de som bruker andre private nett uten å spørre som gjør det med god samvittighet? :lol:

 

Det at de fleste andre gjør det med god samvittighet - skal det gi andre god samvittighet i fall de er i tvil? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Her er en relevant analogi;

 

Om du har kabel-TV hjemme, synes du da det er greit at alle naboen kopler seg innpå kabelen bare fordi du ikke har giddet å grave den ned, eller fordi en stump av kabelen er synlig ved inntaket?

 

Worse var inne på folkeskikk, og etter min oppdragelse er det påkrevd å spørre før man låner. Spiller ingen rolle om det er en fysisk ting som en sykkel, snøskuffe eller f.eks kabel-TV signaler eller båndbredde ...eller for den saks skyld en ubrukt bryggeplass (sånn bare for å få det inn på et maritimt spor :wink: )

 

Holdningene som kommer for dagen i denne tråden overrasker meg, og er kanskje betegnende for et samfunn hvis innbyggere i større og større grad har problemer med å se forskjell på "mitt" og "ditt" - desverre.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje desverre at andre trekker slutninger som det ikke er hold i M/Y Ellen Marie?? Kanskje det største problemet er at folk er så raske til å "dømme".

Har ikke sett en eneste i denne tråden som viser holdninger som tilsier at de ikke ser forskjell på "mitt" og "ditt". Men det har kanskje ikke du heller siden du ikke sier det rett ut, men pakker det inn som et generelt samfunnsproblem??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jeg våger påstanden om at det relativt sett er FÅ av alle Norges internettbrukere som bruker andre private sine nett uten å spørre.

 

Eller mente du at det var de fleste av de som bruker andre private nett uten å spørre som gjør det med god samvittighet?  :lol:

 

Det at de fleste andre gjør det med god samvittighet - skal det gi andre god samvittighet i fall de er i tvil?  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Kjære Helge. Med teskje.

De som er ute å reiser, på sjøen eller på landeveien. De stopper slår på pc og plutselig ligger det 3-5 trådløse nett tilgjengelig. Ligger du på sjøen og tar inn signaler i et åpent nettverk. Mener du at du da må gå iland å ringe på alle dører for å prøve å finne ut hvor signalet kommer fra ??

Er nettverket åpent så betyr det normalt sett "world wide" at du har tilatelse til å bruke nettverket.

Imotsatt fall ville eier beskyttet det. Slik er det sørover og slik tror jeg de fleste oppfatter det også i Norge. Jeg prater hele tiden om midlertidig bruk. Ikke fast bruk av naboer for å spare penger.

 

 

Ellen Marie. Prinsipelt helt enig. Du har kanskje ikke lest hva jeg tidligere skrev. Dog bredbånd er i en annen sone enn øvrig da det er tjeneste ikke gjenstand. Forøvrig. Hvordan kan du vite hvem du skal spørre om du ligger på sjøen og for inn 5-6nettverk ?. Det står ikke trykket addresse i displayet

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Er nettverket åpent så betyr det normalt sett "world wide" at du har tilatelse til å bruke nettverket.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det gjør ikke det. Du tror det , tydelighvis, men sånn er det altså ikke. Spør politiet, en advokat, en prest eller hvemsomhelst som er en smule oppegående på lover og regler, moral eller hva som helst annet som er relevant

 

M/Y Ellen Marie

 

ps. Får du ikke spurt om lov, så lar du vær å bruke det. Enkelt.

Link to post
Share on other sites

Juridisk er følgende: (kan sende oversikt som beviser dette mandag)

 

1

Det er ikke ulovelig å bruke et åpent nettverk.

2.

Det er ulovelig dersom det blir brukt i egen vinnings hensikt som skader forsettlig eller uforsetlig tredjepart.

 

3.

Det er ulovelig å bruke et åpent nettverk dersom bruken av nettverket blir brukt til kriminelle handlinger.

 

:cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Juridisk er følgende: (kan sende oversikt som beviser dette mandag)

 

1

Det er ikke ulovelig å bruke et åpent nettverk.

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er det da vel heller ingen som har påstått såvidt jeg kan se. Det ulovlige ligger i å urettmessig (...les: "uten gitt tillatelse") å benytte andres nettverk. Ser du ikke forskjellen?

 

De to andre punktene dine er irrelevante og er kun med på å tåkelegge hva denne diskusjonen dreier seg om; "..om det er greit å bruke annenmanns nettverk uten tillatelse"

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Noen synes det er greit å bruke naboens trådløse nettverk

uten tillatelse så mye man vil.

Gjelder det bare trådløse nett eller gjelder det andre ting også?

 

Noen synes det er greit å bruke naboens trådløse nettverk

uten tillatelse, hvis man bruker det pent og forsiktig.

Hvor går grensen for pent og forsiktig?

Blir det da ulovlig hvis man bruker det mye og lenge?

 

Noen synes man alltid skal spørre om lov før man bruker naboens trådløse nettverk.

Hvorfor skal man spørre om noe som sikkert ikke engang naboen vil merke. Og merker han det har han jo bare seg selv å skylde når han har glemt å låse.

 

Lover, høflighet, moral, respekt for andres eiendeler. Mange faktorer spiller inn. Det pussige er at de som synes det er uproblematisk å tyvlåne båndbredde fra naboen, kunne ikke tenke seg å tyvlåne naboens sykkel. Ikke engang når naboen er på ferie og sykkelen står der ulåst i gården. Du skal jo bare en rask tur ned til nærbutikken for å kjøpe en liter melk. Naboen vil aldri oppdage det og du sparer 5 minutter hver vei. Hva med å låne båtplassen til naboen etter at han har tatt opp båten for sesongen? Spørre først? Hva med biloppstillingsplassen hans når han er på ferie? Ikke spørre?

 

Jeg sier nå bare: Spør om lov før du tar deg til rette ! Jeg fatter bare ikke at bruken av naboens trådløse nett skal være unntatt denne regelen. Som sagt må jeg ha dette inn med teskje. Den som svarer må også ha inn noe med teskje. Ikke argumenter om hvorfor jeg IKKE kan låne naboens sykkel uten tillatelse fra naboen. Der er vi enige. Argumenter om hvorfor jeg kan låne naboens nettverk uten tillatelse fra ham.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør ikke det.  Du tror det , tydelighvis, men sånn er det altså ikke.  Spør politiet, en advokat, en prest eller hvemsomhelst som er en smule oppegående på lover og regler, moral eller hva som helst annet som er relevant

 

M/Y Ellen Marie

 

ps.  Får du ikke spurt om lov, så lar du vær å bruke det.  Enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, så enkelt er det ikke. I alle fall ikke alltid! Da vi lå i Norheimsund for nogle uker siden, hadde jeg store problemer med å holde laptop'en unna nettverket til en eller annen "Hans" som lå med vidåpent nett men elendig signal. Jeg ville jo heller inn på gjestehavnens nett, men samma hva jeg gjorde så ble jeg koblet til "Hans"...

 

Jaja, det kan jo ha hatt sammenheng med Worses kompetanse på nettverksadministrasjon eller rettere, mangel på sådan ... :rolleyes:

 

Worse er en del mer oppegående på lover og regler ... betydelig mer enn en smule, faktisk. Så les videre, Ellen Marie! :wink:

 

Argumenter om hvorfor jeg kan låne naboens nettverk uten tillatelse fra ham.

Spørsmålet er hva man skal anse å være en slik tillatelse? Personlig, klar beskjed, muntlig eller skriftlig? Eller "konkludent atferd", som rettslig sett er nok til å stifte bindende avtaler?

 

Mitt svar, når Lotus' spørsmål ovenfor tolkes som "uten uttrykkelig tillatelse", er helt enkelt og greit:

 

Ganske enkelt fordi han har satt opp nettet sitt, vidåpent uten adgangskontroll og med publisering av SSID, og dermed faktisk -- og rettslig sett -- inviterer hvem som helst til å koble til internett via det trådløse nettverket. Ut fra at nettet ligger slik åpent og inviterer deg inn, kan du ut fra eierens konkludente atferd trekke den slutning at han ikke har noe imot at du kobler deg opp via hans nett. :smash:

 

Om det åpne nettet skyldes vankunne eller ignorans er betydningsløst, for som fremmed har du ingen mulighet til å vurdere årsaken til eller hensikten med at nettet ligger åpent. Ikke vet du hvem eieren er og hvor han bor, heller, så du har ingen praktisk mulighet for å spørre ham om tillatelse. Det eneste du har å forholde deg til, er at nettet faktisk ligger åpent. Og man kan ikke tolke det som annet enn et samtykke til tilkobling.

 

Og, ikke minst, det er den person, kunnig eller ignorant, som setter opp et trådløst nett, som selv må sørge for å sperre tilgang dersom han ikke vil tillate tilfeldige fremmede å koble til.

 

Hva Telenor, Canal Digital, NextGenTel og andre har av avtalevilkår med sine kunder, er forresten irrelevant. For dette er avtaler direkte mellom to spesifikke parter, som naturligvis ikke er bindende for tredjemann. Den tilfeldige fremmede er da selvsagt ikke bundet av disse vilkår. Forresten skulle jeg likt å se den domstol som ville anse en privatperson for å ha brutt kontrakten ved å ha nettet åpent, i alle fall en som har kjøpt hele greia som pakkeløsning. Når standard oppsett av routeren er åpen og publisering av SSID, så trygler og ber jo ISP'ene om at nettejne skal være åpne for alle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...