Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Nei, tanken var at man minimum skal ha sin andel til rådighet. Er f.eks. kun en maskin pålogget skal den ha tilgang til hele båndbredden.

Ja det var den funksjonen som i alle fall jeg synes er den eneste akseptable om man ikke skal dele uten begrensninger/føringer. I motsetning til fast hastighetsbegrensing kjenner jeg for min del dessverre ikke til rutere med slik dynamisk deling.
Link to post
Share on other sites

Nei, tanken var at man minimum skal ha sin andel til rådighet. Er f.eks. kun en maskin pålogget skal den ha tilgang til hele båndbredden.

Sveasoft firmware på en WRT54 ordner dette via lik prioritering av tre forskjellige IP nummer eller MAC nummer via programvaren i ruteren.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Jeg har en asus wl500g som har det du etterspør.

Full støtte for bandwith management og QoS.

 

Bruker det ikke selv, men muligheten er der:

Bilde

 

 

Se info: http://wl500g.info/

 

Man kan sette max- og mingrenser pr. port eller pr. ip-adresse.

Ip-adressene kan dhcp-serveren mappe mot mac-adresser.

Litt tungvindt sammenlignet med proffe løsninger, men for en 800-kroners boks er det bra saker.

 

Tror at det automatisk er slik at så lenge det er ledig båndbredde, gjøres det ikke begrensninger, men er ikke sikker.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Med det samme vi er inne på det med trådløst nettverk, er det noen som har kjørt s.k. port forwarding på routern. Problemet jeg har er at jeg gjerne skulle ha satt opp en server som andre kan koble seg til. De får da vite hvilken ip-adresse og port de må koble seg til.

 

Men så dukker problemet opp, hvordan finne ut hvilken port en applikasjon benytter, og som man må forwarde?? Er det et smart program/kommando som kan finne ut av det?

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en asus wl500g som har det du etterspør.

Mange takk, dette ser ut til å være akkurat det vi trenger. Komplett har den, men er utsolgt i øyeblikket.

Ser at den også har "Broadrange" med rekkevidde på opptil 800m utendørs.

Men ingen tilkoblingsmulighet for ekstern antenne..... Eller kan man koble det inn istedet for den som er påmontert?

Link to post
Share on other sites

Men så dukker problemet opp, hvordan finne ut hvilken port en applikasjon benytter, og som man må forwarde?? Er det et smart program/kommando som kan finne ut av det?

:smash:

De fleste applikasjonene benytter faste porter , det finner man info om på nettet. Hva slags applikasjoner er det snakk om?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Med det samme vi er inne på det med trådløst nettverk, er det noen som har kjørt s.k. port forwarding på routern. Problemet jeg har er at jeg gjerne skulle ha satt opp en server som andre kan koble seg til. De får da vite hvilken ip-adresse og port de må koble seg til.

 

:smash:

Dyndns.org har en fin tjeneste for å knytte dynamisk IP-adresser mot et domene. Du slipper da å måtte ha fast IP-adresse eller å opplyse besøkere om IP-adressen på din server. Du kan enten opprette et subomene (gratis) på et av deres domener eller bruke dit eget domene (mot betaling).

Du kjører en klient på din maskin som sjekker og sender oppdatert IP-adresse til dyndns.

Dette fungerer veldig fint. Og med portforwarding kan du f.eks. sette en webserver til å svare (via portforwarding) på en selvvalgt port. Eksempelvis mitsubdomene.dyndns.org:9999

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej, låner denne tråden

 

leter efter en Wlan antenn för fast montering på båten.......

 

det skall vare en rundstrålende utomhusantenn, helst marinisert

 

har på ferien upptäckt en masse trådlöse nettverk, men ner jag sitter nere i båten rekker ikke

den inbyggda antennen i laptoppen till, förmodligen för svag. lurer derför o montere en fast

antenn med kabel o Usbkontakt!

 

vad finns det för alternativ.

 

(vill ikke ha en riktantenn, den skall vare rundstrålende)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vad finns det för alternativ.

 

(vill ikke ha en riktantenn, den skall vare rundstrålende)

På min sitter det en liten pisk antenne ved radaren, den er ikke testet ut enda men alle nettbutikkene har denne, kjøpte den hos flexi-data. Utfordringen er derimot hvordan du skal feste den.

Posted Image

Link to post
Share on other sites

Et enkelt google på "2.4 GHz marine antenna" ga mange resultater.

 

http://sharperconcepts.zoovy.com/category/...ntennas.marine/ er kanskje noe for deg, men kabelen er kun 3 fot, så du må kutte masten hvis du vil ha den i mastetoppen.

 

Håper dette leder deg på rett vei og bedre dekkning neste år.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke sett noen mariniserte WLAN USB-adaptere, men skulle gjerne hatt en selv. Hadde adapteret liggende oppå kapellet da regnet kom tidligere idag, og med fukt inn i kontakten, sluttet det å fungere. Men da kontakten var tørr igjen, funket det. Jeg har et billig adapter til kr.350 fra Netgear kjøpt hos Elkjøp. Nå ligger det oppå kapellet (det har sluttet å regne) og har forbindelse mot en husklynge der det nærmeste huset er ca. 120m unna. Signalet er svakt, men OK. Om dyrere eksemplarer har bedre følsomhet, vet jeg ikke. Jeg glemte å ta med et annet adapter jeg har, et Jensen adapter, til å sammenligne med.

 

PS. Nå er det tappenstrek som spilles på trompet, og flaggene åker ned!

 

Lars H.

(pt. Klädesholmen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en LapTop i båten som jeg ønsker å linke til WLAN på 2.4 GHz i havner jeg besøker.

Jeg har standard CardBus kort i LapTop'en - men i mange havner er dekningen heller skral.

 

Jeg har lett etter ett cardbus kort (innstikkskort i LapTop'en) som har tilkopling for ekstern antenne,

samt en retningsantenne jeg kan rigge til utendørs i havn. Finnes slike - og hvis så - hvilke typer er dette ?

 

Er det andre løsninger som kan brukes ?

F.eks. Accesspunkmed ekstern antenne som settes mellom LapTop/CardBus kort og WLAN ?

Har noen forslag til typebetegnelse for slike ? Drift på 12VDC er en selfølge.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

...Er det andre løsninger som kan brukes ?

F.eks. Accesspunkmed ekstern antenne som settes mellom LapTop/CardBus kort og WLAN ?...

En repeater er nok da et alternativ. Denne her er en mulighet. Om den kan koble til ekstern antenne er jeg i farta ikke sikker på, men jeg tipper det er løse antenne som kan erstattes med en kabel. På den annen side - kanskje du kan gå for Lars H. sin løsning og legge den på taket? Da trenger du jo ikke noen ekstern antenne. Legge den i en tett plastboks el.l., så slipper du også regnproblemet til Lars :-)

 

Det KAN være en utfordring med strømforsyningen til denne. Tipper den drives av 230V adapter av noe slag. Det har du kanskje ikke ombord? Den tar sikkert også likestrøm direkte, men da må du jo antakelig konvertere spenningen noe fra dine 12(?) volt.

 

Har forøvrig sett denne billigere, ned til rundt kr. 700. Husker ikke i farta hvor.

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Jeg installerte nylig denne antennen på hytta, antar at den stammer fra samme produsent.

 

Ut fra min vurdering bør denne kunne brukes på båt, gullkontakt og feste-tilbehøret var i syrefast.

Den har N-kontakt.

 

Det er viktig med kortest mulig kabel, de som selges ferdig er maks 8 meter. Ved lengre strekk bør man nok opp i en tykkere dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Ut fra min vurdering bør denne kunne brukes på båt, gullkontakt og feste-tilbehøret var i syrefast.

Leste du kommentarene fra brukerne? Den ene sier at den sluttet å virke etter en liten stund og han fant ut at det hadde kommet vann inn. "Brukes helst innendørs"

 

Legger til: ok, han sier at dette er noe en kunne gjøre noe med selv.

Link to post
Share on other sites

Samme som jeg gikk for, hvor lang kabel brukte du?

3m.

 

Så den kommentaren om korrosjon, men jeg tror ikke denne antennen er noe spes. dårlig når det gjelder dette.

Men jeg brukte litt silikon i tilegg til den vulktapen som følger med. (For å hindre vann å trenge inn i overkant av tapen.)

Link to post
Share on other sites

266

Ingar, jeg husker du tidligere "jobbet litt" med å få tilstrekkelig rekkevidde på hytta (nener å huske du skulle nå et aksesspunkt hos en hyttanabo). Er da litt spent på dine erfaringer med den eksterne antennen. Ga den tilfredsstillende resultat?

 

Ellers så er jeg fortsatt fasinert av den WLAN-repeateren som jeg skrev om i innlegg #266 i denne tråden (forrige side). Kanskje ikke behovet for slikt det største i båt, men på hytta har vi allerede nå ønske om at flere skal kunne kjøre WLAN samtidig. Da kan det være greit å slippe å kjøpe eksterne antenner til alle og enhver. Slik jeg forstår det er repeateren en ren forsterker av signalet fra "opprinnelig" aksesspunkt - altså (rekkeviddemessig) å oppfatte som om selve aksesspunktet er plassert der repeateren står. Ergo kan flere koble seg til. Jeg har samme behov på hytta som Ingar hadde, og TROR nok jeg går for en repeater-løsning. Vi får se...

Synspunkter?

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...