Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Hei! :flag:

 

Det å "sniklåne" noe fra naboen eller hvem som helst andre, der vedkommende i utgangspunktet IKKE har intensjon om å låne bort og derfor heller ikke er klar over at det skjer , - ja da synes jeg man får holde seg for god til å utnytte situasjonen til "egen vinning"

 

Det finnes vel nett i gjestehavner, hotellområder og bensinstasjoner som er beregnet for slik tilfeldig behov/bruk, og der kan man kjøpe seg egnet tilkoblingstid!

 

Ellers er jeg meget interessert i utviklingen og de fleksible mulighetene i ny teknologi og jeg har avtalt med en forhandler, at jeg skal få låne div. utstyr for å prøve ut de nye mulighetene med EDGE og UMTS.

 

Det vil antagelig dekke mitt behov for tilkobling fra hjemmebasen, fra et mye benyttet seterkvee i Rondane, fra alle plassene vi er med båten og ellers når man er på tur og oppdrag rundt om!

 

For da vil jeg ikke satse på mer eller mindre tilfeldig forbindelse/ tilkobling ved bruk av mye ekstrautstyr som gainantenner og "Wok-panner" o.l , for å utnytte uvitende og godtruende mennesker - men heller vite at jeg kommer meg på nett hvor som helst og når behovet for kommunikasjon er der!

 

Så enkelt er det for meg - er det forresten noen som har nylig erfaring med dekningen/ funksjonen til bl.a. EDGE? (Det er jo akkurat nå en storstilt utskifting av basestasjoner over hele landet som har gjordt dekningen kjempebra.........., sies det!) :flag::flag:

 

Leverandørene har begynt å subsidiere utstyr (G3-tlf. og PCcard) og prisene og funksjonene blir bedre og bedre!

 

Ship'O'Hoi! :sailing::flag::seeya:

Link to post
Share on other sites

Ganske enkelt fordi han har satt opp nettet sitt, vidåpent uten adgangskontroll og med publisering av SSID, og dermed faktisk -- og rettslig sett --  inviterer hvem som helst til å koble til internett via det trådløse nettverket.  Ut fra at nettet ligger slik åpent og inviterer deg inn, kan du ut fra eierens konkludente atferd trekke den slutning at han ikke har noe imot at du kobler deg opp via hans nett. 

Neeeei, jeg må nok ha det inn med teskje :lol: Du publiserer navnet ditt på døra "Worse" og du glemmer døra di åpen når du drar på helgatur med båten.... rettslig sett inviterer du noen til å gå inn i huset ditt, koke seg kaffe, sitte litt på stua og se på TV på lørdagskvelden før de går igjen..... ke' I know nothing? Hva er det med dette forbaska nettet som gjør det så mye mer akseptabelt å gå inn der når døra er åpen enn andre steder?

 

 

Hva Telenor, Canal Digital, NextGenTel og andre har av avtalevilkår med sine kunder, er forresten irrelevant.

NEI, det er det ikke. Det betyr at har man selv et slikt abb er man i en del tilfeller forpliktet til å beskytte nettet sitt. Når noen ikke er flinke nok til å klare dette synes jeg ikke man akkurat er grei når man "hjelper denne personen med å bryte sine lovnader til leverandøren nemlig ved å være utenforstående som ikke burde hatt aksess til nettet.

 

 

For dette er avtaler direkte mellom to spesifikke parter, som naturligvis ikke er bindende for tredjemann.  Den tilfeldige fremmede er da selvsagt ikke bundet av disse vilkår.  Forresten skulle jeg likt å se den domstol som ville anse en privatperson for å ha brutt kontrakten ved å ha nettet åpent, i alle fall en som har kjøpt hele greia som pakkeløsning.  Når standard oppsett av routeren er åpen og publisering av SSID, så trygler og ber jo ISP'ene om at nettejne skal være åpne for alle.

Det er mange som har ADSL UTEN WLAN router fra leverandøren - alt trygt levert fra leverandøren. Til å begynne med hadde de kanskje bare en PC direkte "kabeltilkoblet" nettet. Så kjøper de en WLAN router på Elkjøp el. lign. og bruker sort sett standardoppsett fordi de ikke kan å endre på noe. Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så synes jeg det er mangel på respekt for meg og andre og mitt og andres synspunkt når du indirekte kaller oss tyver. For det er vel det en kaller de som stjeler.

hvem har mangel på respekt her, skal tro?! eg synes absolutt at folk som bruker

andres trådløsnett uten tillatelse stjeler og derved er tyver!

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Hva med denne sammenligningen da ?....Eller denne:

 

Jeg surfer rundt på nettet, og kommer tilfeldig over en side som egentlig burde vært passord beskyttet. Eieren har glemt å beskytte siden, og jeg kan lese det som står der. Ulovlig ?

<{POST_SNAPBACK}>

Er vel egentlig litt på siden, og dessuten har vi vel mange nok sammenligninger av ymse slag gående i denne tråden :-) Men jeg klarer likevel ikke å unnlate å svare....

 

Hvilken ISP-leverandør benytter du, Lasse? For svaret kan faktisk godt være "ja" på ditt spørsmål. Kanskje ikke akkurat det å lese, men om informasjonen deretter "brukes" så er du hos noen leverandører nok i gråsonen. I alle fall om du forstod (eller burde har forstått) at dette var ment å være passordbeskyttet.

 

Noen eksempler følger:

 

Tele-2: "...Kunden må heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som Kunden har skaffet seg uberettiget tilgang til..."

 

Telenor: "...Kunden forplikter seg til ikke å foreta ulovlig inntrengninger i de dataressurser Tjenestene gir tilgang til ved gjetting av passord eller på annen måte uberettiget tilegne seg informasjon..." (uthvet av meg)

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tele-2: "...Kunden må heller ikke benytte, utnytte eller spre informasjon som Kunden har skaffet seg uberettiget tilgang til..."

Uberettet tilgang oppfatter jeg som at man har gjort noe spesielt for å få tak i informasjon man vet at man ikke skal ha tilgang til. Det var ikke det jeg mente med at man tilfeldigvis havnet på en side som egentlig ikke skulle ligget åpent.

Link to post
Share on other sites

...Og man kan ikke tolke det som annet enn et samtykke til tilkobling.

 

<{POST_SNAPBACK}>

ok, Worse. Mulig du er bevandret i paragrafenes jungel, men kan du belegge den påstanden med noe konkret, eller er du bare en advokat med en mening? :rolleyes:

Husk at det er bare halvparten av advokatene som til syvende og sist får rett. :wink:

 

...men skulle det vise seg å være lovlig, vil jeg jo herved få "snu i saken" og proklamere at jeg da absolutt synes det er greit å benytte seg av andres nett uten tillatelse. Det er (den eventuelle) ulovligheten jeg er imot.

Skulle det vise seg å være lovlig faller jo hele denne diskusjonen sammen.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Neeeei, jeg må nok ha det inn med teskje :lol: Du publiserer navnet ditt på døra "Worse" og du glemmer døra di åpen når du drar på helgatur med båten.... rettslig sett inviterer du noen til å gå inn i huset ditt, koke seg kaffe, sitte litt på stua og se på TV på lørdagskvelden før de går igjen..... ke' I know nothing?

Jaha ... la gå at det er valgfleskige tider akurat nå, men hva i huleste har eksempelet ditt å gjøre med trådløse nettverk? For meg kan du sammenligne så mange epler og bananer du vil, jeg kommer aldri til å tro på at det appelsiner likevel.

 

NEI, det er det ikke. Det betyr at har man selv et slikt abb er man i en del tilfeller forpliktet til å beskytte nettet sitt. Når noen ikke er flinke nok til å klare dette synes jeg ikke man akkurat er grei når man "hjelper denne personen med å bryte sine lovnader til leverandøren nemlig ved å være utenforstående som ikke burde hatt aksess til nettet.

Jaha. Og hvordan vet du hva det er som er tilfelle med et åpent nett tilhørende noen du ikke vet hvem er og hvis avtalevilkår med deres ISP du ikke kjenner???? Det må rimeligvis være forskjell på det rettslige forhold mellom nettverksinnehaveren og hans ISP på den ene side og mellom nettverksinnehaveren og en tilfeldig påkoblende tredjepart på den andre side.

 

Det er mange som har ADSL UTEN WLAN router fra leverandøren - alt trygt levert fra leverandøren. Til å begynne med hadde de kanskje bare en PC direkte "kabeltilkoblet" nettet. Så kjøper de en WLAN router på Elkjøp el. lign. og bruker sort sett standardoppsett fordi de ikke kan å endre på noe.

Jaha. Og hvordan, når laptop'en din finner et åpent nett, vet du om nettverksinnehaveren holder det åpent med vilje og ønsker velkommen, eller er stokk kav dum og ikke klarer å lese en bruksanvisning; alternativt holde fingrene sine borte fra ting som er for avansert for ham?

 

 

ok, Worse.  Mulig du er bevandret i paragrafenes jungel, men kan du belegge den påstanden med noe konkret, eller er du bare en advokat med en mening?   :rolleyes:

Ikke vær slik en surpomp på en lørdag. Da ødelegger du helgen for deg selv. :wink:

 

Det finnes ingen lovregel som forbyr bruk av et åpent nett uten tilgangskontroll. Tyveribestemmelsen rammer det heller ikke. Så det er alminnelig vanlig god gammeldags avtalerett som avgjør. Enkelt og greit. Ingen rettsavgjørelser om noe slikt hittil i historien, naturlig nok.

 

 

EDIT: Det skulle i alle fal lha vært en egen lov mot tyrkerleifer.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ubehagelig for meg? Eller skal jeg si oss? Nei, det ubehagelige må være å kalle minst 33 medlemmer (se pollen) her på forumet for tyver.

Dere må jammen være sikre på at deres oppfatning er den eneste rette måten å tolke dette på.

Det er godt vi har noen selvsikre, kunnskapsrike moralske overhoder som ikke lar sjansen gå fra seg til å brennmerke folk.

 

Det er et stykke fra å være uenig i en sak til å sette merkelapper på folk. Dere mener dette er ulovlig, derfor kaller dere oss tyver.

Om jeg mener noen hevder noe idiotisk, skal jeg da kalle dem idioter??

 

Ja, noen av innleggene her er håpløs triste (regner da med ditt siste, M/Y Ellen Marie) fordi de uten forståelse for at det er en viss uenighet rundt problematikken påberoper seg å ha rett og stempler andre medlemmer.

 

Skal det være tonen på forumet så kunne vi vel finne en eller annen negativ merkelapp å sette på de fleste her om vi gjør noen søk. Men det har vi vel i anstendighetens navn latt være.

Folkeskikk og respekt er en stor del av årsaken til det.

Synd å se at dere selvsikre, kunnskapsrike moralske overhoder så totalt har misset her.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Og hvordan, når laptop'en din finner et åpent nett, vet du om nettverksinnehaveren holder det åpent med vilje og ønsker velkommen, eller er stokk kav dum og ikke klarer å lese en bruksanvisning; alternativt holde fingrene sine borte fra ting som er for avansert for ham?

dersom man har "kontroll over lapptoppen" sin (= ikke er stokk kav dum) vil den neppe snuse rundt og smette inn

på et hvilket som helst nettverk den måtte finne... :wink:

 

barx

Redigert av barx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Coronet27:

 

> Det er enda ikke en rettsavgjørelse som sier at å låne et usikret nettverk er ulovlig. Det er derfor fullt lovlig inntil det motsatte er bevist.

 

hva med god moral og respekt og sånt, da?

 

> Husk, vi prater om radiobølger ikke løsøre.

 

det er vel en noe gammaldags holdning...

 

barx

Link to post
Share on other sites

He He He, denne likte jeg :cheers:

Jaha. Og hvordan, når laptop'en din finner et åpent nett, vet du om nettverksinnehaveren holder det åpent med vilje og ønsker velkommen, eller er stokk kav dum og ikke klarer å lese en bruksanvisning; alternativt holde fingrene sine borte fra ting som er for avansert for ham?

Link to post
Share on other sites

dersom man har "kontroll over lapptoppen" sin (= ikke er stokk kav dum) vil den neppe snuse rundt og smette inn

på et hvilket som helst nettverk den måtte finne...

Jaha, mulig det, barx! Men likevel laaaaangt på siden av poenget i det du siterte. Les det en gang til, er du snill ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ikke vær slik en surpomp på en lørdag.  Da ødelegger du helgen for deg selv.  :wink:

 

Det finnes ingen lovregel som forbyr bruk av et åpent nett uten tilgangskontroll. Tyveribestemmelsen rammer det heller ikke.  Så det er alminnelig vanlig god gammeldags avtalerett som avgjør.  Enkelt og greit.  Ingen rettsavgjørelser om noe slikt hittil i historien, naturlig nok.

EDIT:  Det skulle i alle fal lha vært en egen lov mot tyrkerleifer.

<{POST_SNAPBACK}>

he he Worse, helgen er nok allerede spolert. Sitter på jobb, og det er eneste grunnen til at jeg gidder dette :lol::lol::lol:

 

...men så til saken; du er altså bare en advokat med en mening :wink:

 

M/Y Ellen Marie

 

...som ikke har kjedelig nok jobb til at jeg gidder å kommentere tj's siste innlegg.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger benytter jeg meg av åpne trådløse nettverk. De ligger der helt åpne og nærmest inviterer meg inn. PC'en min presenterer seg og spør om å komme inn. Ruteren i andre enden svarer med å gi meg adgangskort i form av en ip-adresse fra DHCP-serveren. Vips - jeg er inne og surfer i vei.

 

Har jeg gjort noe galt? Tja. Jeg fant et hus i nettverksjungelen. Da jeg banket på kom det en tjener ut og gav meg adgangskort i form av en ip-adresse. Det var bare å gå inn. Enten antok tjeneren at jeg var en rettmessig bruker, eller så hadde han fått beskjed av sin herre om at alle brukere var velkommen.

 

Så nå var det egentlig bare opp til meg. Jeg visste at jeg ikke var noen rettmessig bruker og at det jeg nå gjorde var å anse som galt. Men hva hvis eieren var en av de få som synes at alle som banket på burde få mulighet til å komme inn? Da var jo plutselig det jeg gjorde helt legitimt.

 

Dessverre var ikke husets herre inne. Ikke visste jeg navnet hans heller. Tjeneren hans var stum og blind og kunne ikke gi meg ytterligere opplysninger. Så da var det opp til meg. Var litt usikker, men kom til at her var det bare å fortsette videre inn. Skulle tjeneren ha gjort en feil ved å slippe meg inn, var det jo egentlig husets herre sin feil. Han hadde instruert sin tjener alt for dårlig.

 

Sant å si er jeg likevel rimelig sikker på å ha gjort noe galt. Normalt inviterer man ikke fremmede inn i huset. På den annen side har jeg en god unnskyldning hvis husets herre skulle oppdage meg. Jeg ble invitert inn. Riktignok ved en misforståelse.

 

Så nå sitter jeg her i huset og varmer meg. Når jeg er varm nok, går jeg. Uten å ødelegge noe. Uten å grise til. Varmen som har varmet meg var jo der uansett. Husets herre har ikke mistet noe, hvis man da ikke regner det å invadere heimen hans som et tap av privatliv.

 

Kanskje går jeg før jeg blir oppdaget av eieren. Kanskje kommer eieren hjem før jeg går. Kanskje eieren er en barmhjertig sjel som smiler når han ser meg. Kanskje eieren blir sint og kaster meg ut. Kanskje eieren for lengst har oppdaget meg og tilkalt politiet. Kanskje skjer det noe helt annet. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at jeg tok meg til rette for så å forsvinne. Var det galt? Det vet jeg fortsatt ikke.

 

Det jeg vet er at jeg lever etter et nytt sett av regler: Det som ikke uttrykkelig er forbudt må være tillatt. Inntil det kommer en regel som sier at det er forbudt å gå inn i naboens hus for å varme seg selv om døra står åpen, er det jeg gjør etter mine regler tillatt. At det skulle vise seg at nabohusets herre ikke er enig, ja det driter jeg i, men da er jeg en bredbåndstyv.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaha, mulig det, barx!  Men likevel laaaaangt på siden av poenget i det du siterte.  Les det en gang til, er du snill ...

beklaga, worse, men eg hekta meg opp i det knallharde "stokk kav dum"-stempelet du

gav folk som ikkje sikra trådløsnetta sine. i min erfaring (eg er it-mann) er det ikkje bare der

folk ikkje har kontroll sånn edb-messig...

 

nuvel... skål og takk for gode innspill i denne disputten! :drink:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Coronet27:

 

> Det er enda ikke en rettsavgjørelse som sier at å låne et usikret nettverk er ulovlig. Det er derfor fullt lovlig inntil det motsatte er bevist.

 

hva med god moral og respekt og sånt, da?

 

> Husk, vi prater om radiobølger ikke løsøre.

 

det er vel en noe gammaldags holdning...

 

barx

<{POST_SNAPBACK}>

Er dette så vanskelig da Barx ?. :nono:

 

Det er uendelig mange åpne nettverk rundtomkring. Bensinstasjoner, Marinaer, hoteller, butikker der hensikten er å gi kunder en ekstra tjeneste. Hvordan skal du vite om du er på de eller en privat mann som er komplett idiot og ikke sikrer nettverket sitt ??.

Laptopen som du bruker er normalt innstilt på å hente ut sterkeste signal automatisk. M.a.o. Du kan ikke vite hvem du er hos eller om han aksepterer det elle ikke.

 

De som ikke sikrer nettverket sitt begår en potensiell forbrytelse ved å muligjøre inntrenging av kriminelle aktører.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jeg gjort noe galt? Tja. Jeg fant et hus i nettverksjungelen. Da jeg banket på kom det en tjener ut og gav meg adgangskort i form av en ip-adresse. Det var bare å gå inn. Enten antok tjeneren at jeg var en rettmessig bruker, eller så hadde han fått beskjed av sin herre om at alle brukere var velkommen

Herren i huset har gitt beskjed om "åpent hus", kom alle som ønsker. Her er det fest. Alle er velkommen. Derfor er bruk av andre nett ok.

 

Takk, Lotus. :drink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...