Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Signaturen har vært der hele tiden!

 

La oss se på fakta her.

. Det er blandt oppegående folk ulike syn på dette med å bruke åpne trådløse nett.

- Noen som mener det motsatte av meg kaller dem som bruker åpne nett for tyver

- Jeg setter dette i min signatur, kan forstå at det kan være provoserende og skal endre den snart.

- Jeg gir beskjed om at jeg ikke liker situasjonen, at jeg ikke liker at holdningene i denne tråden blir brukt (til latterliggjøring?) i andre tråder og at jeg ikke liker det.

- Jeg gir også beskjed om at det er nok nå og at det mistenkelig begynner å ligne mobbing.

- Jeg blir beskyldt for å endre signaturen min og får beskjed om at jeg ikke kan påberope meg mobbing.

 

Jeg har ikke påberopt meg mobbing, men sier at det er nok nå og at det begynner å ligne.

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halloooooo, dette tok skikkelig av :boxing:

 

Prøver å spore debatten tilbake igjen:

 

Synes denne tråden bærer preg av en slitsom folkesykdom "mangelen på respekt for annen manns eiendom".

 

Og hvorfor må jussen alltid inn i bildet for å forsvare utnyttelsen av noe som faktisk er kjøpt og betalt av en annen person. En henvisning til normal folkeskikk burde holdt, etter min oppfatning.

 

Siden vi debatterer dette på Baatplassen, hvorfor ikke ty til en liten parallell:

 

Hvor mange av landets fritidsbåter er åpne ikke-lukkede/låsbare båter?

 

Er da disse båtene til fri anvendelse fordi det ikke er noe som hindrer folk i å komme ombord :confused: Ville du satt pris på å finne din åpne båt med fremmede :drink: mennnesker ombord, som bare skulle låne den litt ??? Neppe :discuss:

 

Hva ville dere kalle disse fremmede personene? Lånetakere, uvedkommede ..... tyver .. :crazy:

(Kommer vel til syvende og sist ikke utenom jussen likevel da :lol: )

 

 

(høres jeg gammel ut ? Nei jeg ikke 100 år :wink: , har laptop i båten og får inn mange private ÅPNE nettverk UTEN å bruke dem).

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Signaturen er endret!

 

Det finnes mange definisjoner på mobbing, men de fleste omhandler det samme.

Her er en:

Mobbing er: når en eller flere personer undertrykker en person fysisk og/eller psykisk, gjentatte ganger over tid. Der mobberen prøver å heve sin posisjon ved å nedverdige andre i miljøet rundt seg.

 

Så kan en vel kverulere rundt tolking av dette også, men en ting er sikkert, det er ikke mobberene som avgjør når en situasjon skal kalles en mobbesituasjon.

Så de flirende gapskrattene dine M/Y Ellen Marie kan du spare deg og heller lytte til det jeg sier.

Jeg avslutter her og regner med at medlemmene på forumet er voksne nok til å skjønne at nok er nok og respektere det.

Så kan vi fortsette med en annen tone i andre tråder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke delta i pågående diskusjon, da jeg finner dette urelevant til min (primitive) form for båtliv!

 

Men siden TEMAet er WLAN , lurer jeg en del ting. Jeg har ikke aktivisert WEP kryptering,men kun forhåndsvalgte MAC-addr. som slipper inn/ut på nettet.

Brannmur er aktivisert på routern.

I loggene som genereres, ser jeg at trafikk er blokkert pga. ip-spoofing og FIN scan og har forstått det slik at dette er fingerte ip-addr. som andre benytter for passere de hindringer man har satt i verk.

 

Dette må da være hacking,vel?

Jeg får jo oppgitt ip-addr hvor dette kommer fra og burde jeg melde fra om dette til noen???

 

Selv om egentlig dette, og forsåvidt hele denne tråden er O.T, håper jeg noen kan forklare fenomenet nærmere.

 

:confused:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gidder ikke delta i pågående diskusjon, da jeg finner dette urelevant  til min (primitive) form for båtliv!...

<{POST_SNAPBACK}>

Fair nok, det. Bare en liten kommentar: Diskusjonen dreide seg vel vel så mye om bruken av trådløse nett generelt, og hva det betyr for eieren av det trådløse nettet. Så selv med et evt. "primitivt" båtliv uten bruk av WLAN fra båt så har diskusjonen relevans. Mener nå jeg. Men helt greit at ikke vil delta i diskusjonene, selvsagt. :yesnod:

 

 

Så til et par av spørsmålene dine:

...Dette må da være hacking,vel?...

<{POST_SNAPBACK}>

Mest sannsynlig, ja. Eller rettere sagt forsøk på nettopp det. Men angrepene kommer nok ikke via WLAN'et ditt (altså det trådløse), men snarere fra "andre siden", altså fra internett. Ganske vanlig dette, det finnes tusenvis, ja sikkert ti-tusenvis, av programmer der ute som kontinuerlig scanner porter etc. for å forsøke å trenge inn i masknene til folk. Å forhindre at slikt slipper gjennom er en brannmurs viktigste oppgave. Mange ganger er det maskiner med virus som prøver slike angrep, så det er ikke nødvendigvis en bevisst handling fra eieren av maskinen som står for angrepet.

 

...Jeg får jo oppgitt ip-addr hvor dette kommer fra og burde jeg melde fra om dette til noen???...

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det kan du nok glemme. Som nevnt foran, dette er det massevis av. Og hvem skulle det i så fall meldes til - det finnes jo ikke noe world-wide internett-politi? :wink:

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig, ja. Eller rettere sagt forsøk på nettopp det. Men angrepene kommer nok ikke via WLAN'et ditt (altså det trådløse), men snarere fra "andre siden", altså fra internett. Ganske vanlig dette, det finnes tusenvis, ja sikkert ti-tusenvis, av programmer der ute som kontinuerlig scanner porter etc. for å forsøke å trenge inn i masknene til folk. Å forhindre at slikt slipper gjennom er en brannmurs viktigste oppgave. Mange ganger er det maskiner med virus som prøver slike angrep, så det er ikke nødvendigvis en bevisst handling fra eieren av maskinen som står for angrepet.

Det kan være lurt å sørge for at brannmuren kjører "ping" i stealth. Du har da mye mindre mulighet til å bli utsatt for hacking da maskinen da mere eller mindre er usynlig på internet.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Men siden TEMAet er WLAN , lurer jeg en del ting. Jeg har ikke aktivisert WEP kryptering,men kun forhåndsvalgte MAC-addr. som slipper inn/ut på nettet.

Brannmur er aktivisert på routern.

I loggene som genereres, ser jeg at trafikk er blokkert pga. ip-spoofing og FIN scan og har forstått det slik at dette er fingerte ip-addr. som andre benytter for passere de hindringer man har satt i verk.

 

Dette må da være hacking,vel?

Jeg får jo oppgitt ip-addr hvor dette kommer fra og burde jeg melde fra om dette til noen???

 

:confused:

<{POST_SNAPBACK}>

FIN-scan har ingenting med med "fingerte adresser" og gjøre. Hvis du ikke har så mye peiling på data, kan det hende at dette går litt over hodet på deg, men jeg kan prøve med en kort forklaring.

 

Når din PC tar kontakt med en PC vil den utføre en 3 veis "handshake". Først sender den en SYN pakke (for synkronisering..her er jeg liksom). så vil den andre pc-en sende SYN OG ACK (synkronisering godtatt). Til slutt vil din pc igjen sende en ACK (godta..). Nå er det opprettet en godtkjent forbindelse mellom to datamskiner, sånn at man kan sende data over linja. Til slutt sender man ut en FIN (finish) for å si at nå er jeg ferdig. Den andre sender nå ut RST (reset) for å legge ned forbindelsen.

 

..og så. Er jo slik at mange hackere vil utføre såkalt port-scan mot deg for å se om du har noen porter åpne (hvis du f.eks kjører e-post server, ftp server, web server osv). Er MANGE måter å kjøre en scan på, men en hacker vil prøve å gå så stille som mulig i dørene (les: brannmuren).

 

Så en hacker kan nøye seg med å sende en FIN (finish) pakke til en pc. Får den RST (reset) tilbake, vil den få bekreftet at ønsket port er åpen. Får den ikke noe RST tilbake, så pleier tjenesten ikke å være aktiv.

 

Når det gjelder spoofing.. så kan dette være skummelt IP spoofing er nok ikke det verste i ditt tilfelle, men hvis det er noen som spoofer din MAC adresse, så kan han utgi seg for å være DIN mac-adresse som du har satt på din WLAN boks.

 

hvis han først har spoofet din mac-adresse har han tilgang til nettverket ditt, for han bruker jo nå en gyldig mac-adresse. Er han lur vil han nok etter hvert begynne å spoofe ARP-kall.. som igjen gir han en mulighet til å ta i mot ALL trafikk du sender til din router. Så alt du sender mot internett vil gå igjennom han sin maskin. Hvis han har gjort dette, og du sjekker e-posten din (via vanlig POP), så får han opp ditt brukernavn og passord i klartekst. (sånn at han nå kan misbruke e-posten din til hva som helst)

 

for å ikke snakke om DNS-poisoning..

 

så her gjelder det å sikre nettverket sitt.

 

**ble kanskje litt teknisk.. men det får gå**

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Joda Ingar, dette finnes. Mener Linksys (og sikkert D-Link også) har denne funksjonaliteten, og de har også kommet med en ekstra kraftig sender på sine nye routere. Satte opp en sånn hos en venn av meg, og dekningen er bemerkelsesverdig bra.

Link til test på DinSide her

 

Når det gjelder topic, så er jeg litt delt i synet på dette. Det har stått mange artikler i de fleste store avisene om faren ved å ikke sikre ditt WLAN, så om du ikke har fått med deg dette (eller ikke gidder å sikre deg), så kan du jo ha det så godt....

På den annen side, det er jo en annen som betaler for moroa, og "lån" av båndbredde vil jo kanskje gå utover hans behov.

Selv pleier jeg å spørre først om jeg trenger å låne nettilgang. Syns at det passer min moral best.

Link to post
Share on other sites

Jeg og noen hytte-naboer planlegger å dele en bredbåndstilknytning.

Finnes det trådløse routere som har trafikkstyring slik at hver bruker minimum har til rådighet sin del av båndbredden?

Jeg tror ikke du vanligvis trenger å bekymre deg om den problemstillingen, med mindre du skal dele linje med en som er med i et piratnettverk.

 

Båndbredde er i dag nokså rimelig, og skal du dele den med noen bør den være på noen mbit/s. Med "vanlig" nettbruk vil dere ikke gå i beina på hverandre på nedlasting tror jeg, da "vanlig" nettbruk (som man kanskje driver med på hytta?) ikke krever all verdens båndbredde.

 

Oppllink (eller bortoverlink som satelittfolkene insisterer på å kalle det) kan derimot bli en utfordring om dere begge/alle har behov for litt av det, så det gjelder det å velge riktig produkt. Noen leverandører av bredbånd gir veldig dårlig opplastingshastiget, og det kan bli en flaskehals om du skal dele den med flere.

 

Hva gjelder det du egentlig spør om har jeg ikke vært borti trådløse aksesspunkter/rutere som tilbyr dette. Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke fins, men spørsmålet blir kanskje hva de koster?

 

Jeg hadde ikke orket sette igang med det, men heller kjørt en vanlig trådløs løsning med dynamisk deling av båndbredden. Det er jo selvfølgelig avgjørende for suksessen at båndbredden står i forhold til antall datamaskiner som skal være på nett samtidig.

Link to post
Share on other sites

Joda Ingar, dette finnes. Mener Linksys (og sikkert D-Link også) har denne funksjonaliteten

Har lest gjennom spec. for endel routere, men ikke funnet noe om dette foreløpig. Så dersom noen kjenner til et konkret produkt som har det ville det vært fint med en link.

Jeg tror ikke du vanligvis trenger å bekymre deg om den problemstillingen, med mindre du skal dele linje med en som er med i et piratnettverk.

Problemet er at vi, pga lang avstand til sentralen, ikke vil få mer enn 1.5MBit, kanskje mindre. Når dette skal deles på 3-4 hytter, ser jeg for meg at det kan bli problemer.
Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom spec. for endel routere, men ikke funnet noe om dette foreløpig. Så dersom noen kjenner til et konkret produkt som har det ville det vært fint med en link.

Problemet er at vi, pga lang avstand til sentralen, ikke vil få mer enn 1.5MBit, kanskje mindre. Når dette skal deles på 3-4 hytter, ser jeg for meg at det kan bli problemer.

Tror du må spesifisere nøyere nøyaktig hva du vil gjøre. Men du får det helt sikkert til med OpenWRT ( http://www.openwrt.org ) på f.eks. en eller flere Linksys WRT54G. Men du må være villig til å hacke.

Link to post
Share on other sites

Vi er nok nødt til å satse på en ferdigkjøpt løsning.

Det vi ønsker en en styring båndbreddeforbruk slik at man minimum har sin andel av den maksimale båndbredden tilgjengelig.

Altså slik at dersom det f eks. er 3 som deler på oppkoblingen vil hver minimum ha 1.5MB/3 til rådighet.

Link to post
Share on other sites

Linksys WRT54G/GS med uorginal firmware fra Svesoft eller open wrt er noe av det beste du kan bruke til dette formålet, men husk det er kun Linksys med linux som kan bruke tredjeparts firmware.

Ett annet alternativ er DrayTek Vigor 2900G, har selv brukt både Vigor 2900 og WRT54G/GS og jeg anbefaler en WRT med Sveasoft firmware da en her kan justere sendestyrke og den er lett å bytte antenne på dersom dette er nødvendig pga. topografi el.

Denne er linuxbasert og kan brukes med Sveasoft eller openwrt firmware uten at den må "hackes", du må kun laste inn ny firmware via webgrensesnitt eller telnet.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Problemet er at vi, pga lang avstand til sentralen, ikke vil få mer enn 1.5MBit, kanskje mindre. Når dette skal deles på 3-4 hytter, ser jeg for meg at det kan bli problemer.

Ja, da nytter det jo lite for meg å snakke om "noen" mbit/s! Da deler jeg din bekymring om at det kan bli problemer. Jeg har delt en 1 mbit/s linje med en annen, og til surfing og e-post fungerte det greit.

 

Kjør i vei med en bredbåndsruter på deling. Så lenge alle er inneforstått med at det er begrensninger i kapasiteten og ligger unna storstilt nedlasting tror jeg faktisk det vil gå greit om dere ender opp på 1,5 mbit/s delt på tre maskiner.

Link to post
Share on other sites

Det vi ønsker en en styring båndbreddeforbruk slik at man minimum har sin andel av den maksimale båndbredden tilgjengelig.

Altså slik at dersom det f eks. er 3 som deler på oppkoblingen vil hver minimum ha 1.5MB/3 til rådighet.

Jeg skjønner at noen kan være litt bekymret for at man kanskje ikke får "sin andel" og gjerne vil LÅSE de ulike interessenters andeler. Likevel ser jeg en meget stor ulempe ved dette, med mindre løsningen kan gjøres dynamisk opp mot hvor mange som er logget på. Jeg synes nemlig det vil være direkte tåpelig at i tidsrom der bare en bruker nettet.... så skal denne båre få 500 kbps når det er ytterligere 1000 kbps som er ubenyttet og "bortkastet".

 

Mht samlagring av trafikken vil jeg tippe at dere som brukere vil opplevee å være "alene" på nettet en stor del av tiden. Selv har jeg et "hjemmenett" med 5 stasjonære PC'er og 4 bærbare som har tilgang (6 personer). Jeg har kjørt Paessler Traffic Grapher til å overvåke trafikken gjennom ADSL ruteren siden tidlig høsten 2005 og jeg har blitt meget overasket over hvor lav gjennomsnittstrafikken egentlig er - til tross for at både datteren min og jeg og til dels også de andre er meget flittige nettbrukere. Vi driver imidlertid ikke med fildeling og her tror jeg det store skillet ligger !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...