Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Problemet er at de som ikke vil dele, men syter er så kjipe at de bevisst ikke vil spandere noen kroner for å sikret eget trådløst nett.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå skal jeg ikke påberope meg særlig kunnskap omkring det tekniske, men det er vel gratis å kryptere, bruke MAC adresse og å slå av SSID? Har selv et trådløst nettverk, og det er de eneste tilltakene jeg kjenner til, og de ligger jo i programvaren som følger med.

 

M/Y Ellen Marie

...som syns tonen i tj's innlegg vitner om at også han begynner å slippe opp for argumenter.

 

 

PS tj; burde du ikke tilføye "politiet" blandt dem som brennmerker deg i din signatur ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Vel, det er nå ikke routeren som står som den rene "innkaster" utenfor en gresk restaurant og kaster deg inn i nettet sitt. WLAN routeren bare forteller at den er der den! Det er enten PC'en din på grunn av dens oppsett eller du manuelt som velger å ta en tur inn i routeren når den ikke bare forteller at den er der, men også viser seg å være åpen når du/PC'en din forsøker å koble seg til.

Jada - tjeneste - jeg er med på den. Hva med abbonementspliktige TV-signaler fra for eksempel Canal+ som en nabo sender trådløst fra stua si til naborommene i huset sitt. De kan godt nå til og inn i ditt hus også. Kan du fritt bare forsyne deg av dem også? Det er jeg 100% sikker på at Canal+ ikke er enig i.

Hvorfor kan det ikke sammenlignes med andre trådløse signaler som TV?

<{POST_SNAPBACK}>

fler og fler ISPer tillater nå deling av båndbredde, så og dele Canal+ ut trådløst blir ikke helt det samme. Det jeg sier med at WLAN kan ikke sammenliknes med så mye annet er det moralske i det. Hvor mange kjenner du som sniffer om TV signaler i forhold til WLAN signaler?

 

Jeg vil nå si at en router fungerer omtrent som en innkaster når man tenker på hvordan WLAN standarden er bygd opp (nå tenker jeg også på windows/linux siden). Slikt dette er bygd opp blir man nesten kastet inn. Husk at man somregel blir kastet på seg IP adresse m.m

 

100 forskjellige mennesker, har hundre forskjellige meninger :)

Link to post
Share on other sites

...fler og fler ISPer tillater nå deling av båndbredde...

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm..., interessant. Jeg antar du da mener deling av båndbredde utover egen husstand. Korrekt? Da tar jeg gjerne i mot tips om hvilke "fler og fler" ISP'er som tilater dette. For det kan faktisk være greit å vite om ved neste korsvei. (Såvidt meg bekjnt tillater i alle fall ikke Tele2, Bluecom, NextGenTel eller Telenor dette - i alle fall som standardbetingelser).

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe, var spes 3 ISP'er litt mer lokalt på sørlandet jeg hadde for hånd, men sjekket dem opp, og i løpet av di siste mnd har dem forandret på dette, så dem fant vel ut at deling av båndredde på kryss og tvers var dårlig butikk :) (dette er snakk om mindre ISP'er)

 

men så lenge du ikke selger noe så ;)

Link to post
Share on other sites

fler og fler ISPer tillater nå deling av båndbredde, så og dele Canal+ ut trådløst blir ikke helt det samme.

<{POST_SNAPBACK}>

Når Tele2, Bluecom, NextGenTel eller Telenor alle IKKE tillater at man deler ut bredbåndet man leier til andre enn de i din egen husstand så er vel det den store majoriteten av de som har privat bredbåndabb. i Norge. Tror neppe det er mange ISP'er som tillater slik deling i private avtaler i dag. Om du vet om noen vil også jeg gjerne ha tips om dem!

 

De ISP'ene det her er snakk om tillater ikke at du deler utenfor husstanden uavhengig av om du tar deg betalt aller lar andre koble seg til gratis.

 

Jeg ser ikke at det er noe hold i din påstand over. Etter hva jeg kjenner til holder de "store" som Telenor, Nextgentel m.fl. fortsatt fast ved at i private ADSL abb. får man ikke dele ut utenfor husstanden. De tillater det ikke på lik linje som Canal+ ikke tillater at du deler ut deres signaler trådløst.

 

 

Det jeg sier med at WLAN kan ikke sammenliknes med så mye annet er det moralske i det.  Hvor mange  kjenner du som sniffer om TV signaler i forhold til WLAN signaler?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor mange som "sniffer" TV-signaler kontra WLAN bådnbredde betyr da ingenting for moralen ved det.

 

Jeg vil nå si at en router fungerer omtrent som en innkaster når man tenker på hvordan WLAN standarden er bygd opp (nå tenker jeg også på windows/linux siden). Slikt dette er bygd opp blir man nesten kastet inn. Husk at man somregel blir kastet på seg IP adresse m.m

<{POST_SNAPBACK}>

Kastet på seg IP-adresse? Det er da PC'en din som tar kontakt med WLAN routeren før den får tildelt IP-adresse. Jeg gjentar: routeren sier kun fra at den er der og det gjør i mange tilfeller også andre routere i nabolaget. Så er det PC'en din som ut fra hvordan den er satt opp som eventuelt sjekker signalstyrke fra de ulike routerne, om du har vært koblet til det aktuelle nettet før, om nettet er åpent osv før DEN velger hvilken router den skal koble seg på.

 

Min jobbPC (laptop) er eksempelvis satt opp slik at den aldri kobler seg til et nett jeg ikke har vært på før og selv valgt å lage en profil på uten at jeg manuelt velger tilkobling til den nye nettet.

Link to post
Share on other sites

Når Tele2, Bluecom, NextGenTel eller Telenor alle IKKE tillater at man deler ut bredbåndet man leier til andre enn de i din egen husstand så er vel det den store majoriteten av de som har privat bredbåndabb. i Norge. Tror neppe det er mange ISP'er som tillater slik deling i private avtaler i dag. Om du vet om noen vil også jeg gjerne ha tips om dem!

<{POST_SNAPBACK}>

Les det jeg skrev tidligere. At jeg trakk min konklusjon om deling av båndbredde på utsiden av husstanden.

 

Jeg skrev at en router dytter på deg IP adresser, det er sånn vi opplever det. Ergo så føles som om man blir invitert på nett, men for å gå litt dypere i det:

 

DHCP server har til oppgave å dele ut ip adresser m.m sånn at klientene kan kommunisere med router og resten av LANet på en fungerende måte. En DHCP KLIENT vil kontinuerlig sende ut "DHCP Discover" pakker. DHCP server vil ta i mot denne pakken, registrere MAC adresse for så og sende ut en "DHCP-offer" pakke. Klienten svarer på "DHCP request" og DHCP server sender ut en acknowledge pakke. Da er DHCP leasing avtalen i gang.

 

...men nok om det. Ingen blir uansett enige her inne. Lån av WLAN er ulvolig.. Kjøre litt over fartsgrensa er ulovlig.. men man må se litt mellom fingrene.

 

Kjefter man ut en som har kjørt 10km/t for fort over en kortere distanse? Kjefter man på en som sjekket e-posten sin på et åpent wlan?

Link to post
Share on other sites

DHCP server har til oppgave å dele ut ip adresser m.m sånn at klientene kan kommunisere med router og resten av LANet på en fungerende måte. En DHCP KLIENT vil kontinuerlig sende ut "DHCP Discover" pakker. DHCP server vil ta i mot denne pakken, registrere MAC adresse for så og sende ut en "DHCP-offer" pakke.  Klienten svarer på "DHCP request" og DHCP server sender ut en acknowledge pakke. Da er DHCP leasing avtalen i gang.

<{POST_SNAPBACK}>

Korrekt etter det jeg kunne se i farten, men til syvende og sist så er det din PC (eller du) som tar avgjørelsen: koble seg til eller ikke og i så fall HVEM koble seg til!

 

...men nok om det. Ingen blir uansett enige her inne.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det ser da ut som om noen blir nesten enige i alle fall :lol::lol::lol:

 

Lån av WLAN er ulvolig.. Kjøre litt over fartsgrensa er ulovlig.. men man må se litt mellom fingrene.

 

Kjefter man ut en som har kjørt 10km/t for fort over en kortere distanse? Kjefter man på en som sjekket e-posten sin på et åpent wlan?

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ha rett i det. Hvor mange kjører ikke minst ca 10 km/t for fort over Dovrefjell på en fin sommerdag med fine veier. Lovlig er det likevel ikke.
Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg særlig kunnskap omkring det tekniske, men det er vel gratis å kryptere, bruke MAC adresse og å slå av SSID?

Jovisst er det gratis, men et av argumentene er jo at folk flest ikke har kunnskap til å gjøre det selv....

 

Om jeg har sluppet opp for argumenter? Jo, kan vel innrømme at her er så mange gode argumenter for å benytte åpne nett at det ikke er lett å finne flere :yesnod:

 

Jeg diskuterer ikke med politiet, men med andre medlemmer. Noen av dem kaller meg og mange andre her tyver samtidig som noen bruker vår oppfatning som et tegn på moralsk forfall i andre tråder.

Synes ikke noe om det.

 

Kanskje noe jeg må finne meg i når jeg er med i "spillet" som diskusjonen er blitt kalt, men for meg har ikke diskusjonen vært noe spill. Synes slike "spill" hører hjemme på andre nettsider.

Link to post
Share on other sites

Mnja disse to trådene har jo etter hvert kommet på et nivå der det er fare for at man kan komme i konkurranse med et visst annet forum (det med de fine luene). :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

For lenge siden i mine øyne , men interisant lesning er det da..

Bare ikke det blir sure miner og drittkasting , er vel en god :discuss: bare kjekt :yesnod:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

He, He. Er de her du tenkte på worse ? :lol:

Yep, det var exactly den gjengen med t***inger jeg henviste til.

 

 

Tror det var gutta med luer han tenkte på. Fine biler har de hvertfall disse gutta.  :smiley: 

Lasse, følger du ikke med, det er jo samma gjengen!! Fønni, trodde du varmedlem der også... not!

 

 

Bravo Lasse - nå begynner denne tråden å bli etter min smak!  :lol:  :lol:

Ja, det gjorde godt å få løst den opp en anelse. Ha en fortreffelig natt mens vår kjære admiralvenn med den flotte luen fra det andre forumet våker over oss alle ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...