Jump to content

Trådløs nettverk


JRK

Recommended Posts

Jag har to trådløse nettverk på to forskjellige adresser, disse er åpne og SSID forklarer at nettet kan brukes, men ikke misbrukes.

Har en ruter som prioriterer egne maskiner slik at jeg ikke får redusert hastighet når jeg selv skal bruke nettet.

 

Helt sikkert noen nabogutter eller studenter i nærheten som er glad for dette, prisen er jo den samme uansett forbruk.

 

Det er en glede å dele nettet med andre når jeg ikke bruker det selv, håper det er flere som etterhvert kan se dette på samme måte, noen trangsynte vil det alltid være som roper på paragrafer også i denne sammenheng.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Du får nå selv ta ansvaret for hva du sier, hvordan du betegner andres handlinger og hva du kaller andre - både her på nettet og i det virkelige liv. Har alldri opplevd å bli kalt tyv før, så for meg er det en brennmerking.

 

Du trenger ikke vise alle de gamle triksene i faget hersketeknikk. Har skjønt at du behersker dem.

Link to post
Share on other sites

Du får nå selv ta ansvaret for hva du sier, hvordan du betegner andres handlinger og hva du kaller andre - både her på nettet og i det virkelige liv. Har alldri opplevd å bli kalt tyv før, så for meg er det en brennmerking.

 

Du trenger ikke vise alle de gamle triksene i faget hersketeknikk. Har skjønt at du behersker dem.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Beklager hvis jeg har ødelagt kvelden din tj, men du bør nok kanskje ikke bære hele verden på dine skuldre. Andre har prøvd før deg, men ingen klarer det.

 

Senk skuldrene og ta en kald (..om du kan :wink: )

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Tror vår kjære Ellen Marie har hatt en tøff kveld og bør vurdere en liten kjøletur rundt huset. Hun/han er etter mitt skjønn svært arogant i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde det bare vært mulig Coronet27. Jeg sitter på jobb og får tiden til å gå med å diskutere med bl.a. deg. Tiden flyr når man har det gøy vet du :wink:

 

Mhp. arroganse så er du i din fulle rett til dine meninger, også i å gi uttrykk for dem. Var det ikke en som engang sa "det må være fritt frem for alle å gi uttrykk for den uorden som hersker i ens hode" elns?

 

M/Y Ellen Marie

...som desverre må ta en kort lunsjpause i både denne og andre tråder (går litt rundt her nå :rolleyes: ), men kommer sterkt tilbake etter midnatt :seeya:

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde det bare vært mulig Coronet27.  Jeg sitter på jobb og får tiden til å gå med  å diskutere med bl.a. deg.  Tiden flyr når man har det gøy vet du :wink:

 

Mhp. arroganse så er du i din fulle rett til dine meninger, også i å gi uttrykk for dem. Var det ikke en som engang sa "det må være fritt frem for alle å gi uttrykk for den uorden som hersker i ens hode"  elns?

 

M/Y Ellen Marie

...som desverre må ta en kort lunsjpause i både denne og andre tråder (går litt rundt her nå  :rolleyes: ), men kommer sterkt tilbake etter midnatt :seeya:

 

:cheers:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

He He, godt sakt og håper du får en flott "lunsj". For min egen del tar jeg en lille vin. :drink: sent på kvelden. Det er godt å se at noen holder hjulene i gang i helgen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jaha ... la gå at det er valgfleskige tider akurat nå, men hva i huleste har eksempelet ditt å gjøre med trådløse nettverk? For meg kan du sammenligne så mange epler og bananer du vil, jeg kommer aldri til å tro på at det appelsiner likevel.

Du kan synes dette er å sammenligne forskjellige ting, men i grunnprinsipp er jeg av den mening at det ikke er det. Det er og blir noe andre har betalt for og som du forsyner deg av uten å spørre. Men noen mener altså at siden dette er felter i lufta og ikke molekyler du kan ta på, så er det greit. Forstå det den som synes han har egeninteresse av å forstå det :rolleyes:

 

Jaha.  Og hvordan vet du hva det er som er tilfelle med et åpent nett tilhørende noen du ikke vet hvem er og hvis avtalevilkår med deres ISP du ikke kjenner????.

Nå er vel ikke jeg blant de som har brukt trådløse nett aller mest, men noe erfaring har jeg da... og den antyder at profesjonelle aktører som deler ut trådløse nett (som service = flott) oftest er nettopp profesjonelle (eller har hjelp av sådanne) og setter navnet sitt eller at annet fornuftig navn på nettet slik at det er lettere å skjønne at JA, her var det jeg skulle på. Dette ser selvsagt også ut til å gjelde de som tar betalt for at du kobler deg til (les:Telenor). Så er det vel SYND da at private som også ønsker å dele ut nettet sitt (om de har lov av sin ISP eller ikke - de fleste kunder med privatabb. har nemlig ikke det!) ikke viser dette godt nok med navnevalget på nettet sitt (hva med frinett, gratisnett etc etc?) Man kan jo snu litt på det og si at det er disse som gjør det vanskelig å hvite hvilke nett som er ment for fri benyttelse.

 

 

Det må rimeligvis være forskjell på det rettslige forhold mellom nettverksinnehaveren og hans ISP på den ene side og mellom nettverksinnehaveren og en tilfeldig påkoblende tredjepart på den andre side.

Ja forskjell er det. I mange tilfeller vil nettverksinnehaveren bryte sin avtale ved ikke å sikre nettet sitt. Vi vet ikke om det til syvende og sist blir ansett som ulovlig eller lovlig å koble seg på som en tredjepart, men mange mener uavhengig av dette at det nå i dag uansett kan anses som uhøflig.

 

Jaha.  Og hvordan, når laptop'en din finner et åpent nett, vet du om nettverksinnehaveren holder det åpent med vilje og ønsker velkommen, eller er stokk kav dum og ikke klarer å lese en bruksanvisning; alternativt holde fingrene sine borte fra ting som er for avansert for ham?

Medgir at det tidvis er vanskelig i dag. Delvis da noen av bedriftene som deler ut aksess ikke gjør dette synlig og tydelig nok (men mange av de er flinke), men kanskje vel så mye fordi private som ønsker å dele er mye mindre flinke. Hadde det fremgått klart og tydelig av nettverksnavnet hva som vra FRI aksess så hadde det jo vært greit... ikke?
Link to post
Share on other sites

Ja forskjell er det. I mange tilfeller vil nettverksinnehaveren bryte sin avtale ved ikke å sikre nettet sitt. Vi vet ikke om det til syvende og sist blir ansett som ulovlig eller lovlig å koble seg på som en tredjepart, men mange mener uavhengig av dette at det nå i dag uansett kan anses som uhøflig

Ikke i henhold til avstemmings pollen.

Link to post
Share on other sites

Ikke i henhold til avstemmings pollen.

Når jeg skrev at "mange at det kan anses som uhøflig" så har jeg mine ord i behold. Selv om pollen akkurat for øyeblikket viser at blant de av medlemmene her på baatplassen som har stemt så er det et flertall på 40 som velger å koble seg på, så var det også 31 som svarte "Nei, man låner da ikke noe uten å spørre om lov"... og det er da ganske mange det også.

 

Dessuten var jeg litt upresis mht spørsmål kontra svar. Selv om ordet "rett" er med i spørsmålet er svaret "Ja, jeg låner også uten å vite om de synes det er ok". Det trenger selvsagt ikke ha betydd noe, men det kan også ha medført at noen valgte dette svaret (fordi de kobler seg på) selv om de innerst inne ikke synes det er helt bra?

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne om at dette var en "antenne-diskusjon" (WOK) før jeg oppdaget den. Har forelagt sitater fra diskusjonen for en representant fra Nye Kripos, et par IT-konsulenter (riktignok "egne") og de blir nok snart medlemmer av Båtplassen, av pur nyskjerrighet. Her florerer bakstreverskhet og gammelmanns-paranoia. Holdningen ellers i verden er ganske klar: Tilgang og atter tilgang. Jeg kan gjerne betale og, men så lenge det er umulig låner jeg ledig, ubenyttet båndbredde.

Tyveri-metaforene er fantastiske! Venter bare på flere. Jo lengre og mer intrikate, -jo bedre!

Link to post
Share on other sites

Har med forbauselse fulgt med på denne tråden. Hvorfor jeg er forbauset, jo fordi jeg mener at

det vi før i tiden kallte FOLKESKIKK tydligvis er mangelvare i dagens samfunn. Her diskuterer

"såkalte" redere med båter i "millionklassen", om det er greit å stjele båndplass fra feks. naboen. :puke:

Om en stakkar, skulle med sin hardt opptjente hyre , se seg istand til å invistere hyra si i båndbredde

så må det da vel være både umoralsk og det som værre er ,om naboen bare skulle surfe rundt

uten engang å spørre om lov. Nei nå er det på tide å innføre et ord som ble brukt i tidligere tider

MORAL, og man kan også si respekt for din skipskamerat.

Man tar da vel ikke for seg uten å spørre vel? :nono: Selv om man vet at svaret er positivt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har med forbauselse fulgt med på denne tråden. Hvorfor jeg er forbauset, jo fordi jeg mener at

det vi før i tiden kallte FOLKESKIKK tydligvis er mangelvare i dagens samfunn. Her diskuterer

"såkalte" redere med båter i "millionklassen", om det er greit å stjele båndplass fra feks. naboen. :puke:

Om en stakkar, skulle med sin hardt opptjente hyre , se seg istand til å invistere hyra si i båndbredde

så må det da vel være både umoralsk og det som værre er ,om naboen bare skulle surfe rundt

uten engang å spørre om lov. Nei nå er det på tide å innføre et ord som ble brukt i tidligere tider

MORAL, og man kan også si respekt for din skipskamerat.

Man tar da vel ikke for seg uten å spørre vel?  :nono:  Selv om man vet at svaret er positivt. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Huff og gru. Du ser ut til å være en skikkelig gammeldags sosialist.

Alle har og skal ha respekt for hveradre. Hva vet du om Moral.?? :cheers:

 

Vi alle har som målsetting å hjelpe hverandre, men plag ikke folk med snodige interupter om at det vi har er felles. Tråden ble startet på basis av om det er ok å bruke tilgjengelig nettverk. Jeg sier igjen.

Er det åpent er det fritt.

 

Et tidligere innlegg nevnte status fra Nye Kripos. Dette er naturligvis også sludder. NKS har naturligvis egen agenda. I dette tilfellet er intet bevist. Stor feil ifra Kripos, dersom riktig sitert, å gå ut med tolkning uten å ha belegg fra statsadvokaten.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Huff og gru. Du ser ut til å være en skikkelig gammeldags sosialist.

Alle har og skal ha respekt for hveradre. Hva vet du om Moral.?? :cheers:

 

Vi alle har som målsetting å hjelpe hverandre, men plag ikke folk med snodige interupter om at det vi har er felles. Tråden ble startet på basis av om det er ok å bruke tilgjengelig nettverk. Jeg sier igjen.

Er det åpent er det fritt.

 

Et tilgere innlegg nevnte status fra Nye Kripos. Dette er naturligvis også sludder. NKS har naturligvis egen agenda. I dette tilfellet er intet bevist. Stor feil ifra Kripos å gå ut med tolning uten å ha belegg fra statsadvokaten.

<{POST_SNAPBACK}>

Auda Contraband, nå løper fingrene fra hjernen, gjør de ikke? (...og jeg sikter ikke til staveleifene, bare for å gjøre det helt klart)

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Auda Contraband, nå løper fingrene fra hjernen, gjør de ikke?  (...og jeg sikter ikke til staveleifene, bare for å gjøre det helt klart)

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du har rett. Kanskje på tide å ta kvelden. :cheers:

Hmm, tastaturet fungerer ikke helt som tilsiktet.Trykker på en bokstav, plutselig blir en borte og en ny kommer tilllll. :drink:

 

Hvor er det du jobber så sent ??

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...