Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Var ute å sjekka forholdene i går.....tung sjø utaskjærs på Sørlandet. Må si meg veldig fornøyd med Busteren. Ble uansett til at jeg  satt mine teiner langt inne i morges med tanke på været som er meldt. Lå drivved og annet graps langt utover fjorden pga flom i alt av elver og bekker.

Link to post
Share on other sites

Vi satte ti teiner i dag utenfor Hankø. En del vind fra øst, men akseptable forhold for setting. Vi trakk også noen krabbeteiner som hadde ligget ute over natten. Det ble rundt 20 svære krabber, hvorav noen kjemper med digre underarmer. Ingen tegn til hummer i de teinene (heldigvis).

 

Nå er det meldt inntil 20m/s på feltet i dagene fremover, så det blir ikke trekking med det første. Men regner med å overholde enukesfristen med god margin. Håper teinene holder seg på plass . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, NilsPils said:

[...]Håper teinene holder seg på plass . . . . .

Derfor mine ligger på land nå. På "godplassene" er det meldt 5-6meter sjø i morgen, og da vil 1/3 av teinene flytte seg, 1/3 vil få tauet pakket rundt en stein og de siste være pakket fulle av tang og grus

Link to post
Share on other sites

Siden YR melder storm i morgen og ikke vær til å trekke før på torsdag bestemte jeg meg for å ta et kveldstrekk. Men hadde jeg visst hvor mye sjø som hadde dratt seg opp hadde nok den turen utgått, det var gutt som fikk juling (urk) ? Fangsten var ikke all verden heller. En på 25 og en på 27, men ganske mye krabbe. Tok vare på endel klør og noen hele krabber. Nå har frua bakt loff, så bare jeg får meg en varm dusj så står årets første hummer på bordet ?

 

DSC_1197.JPG.e788c58b0f0e336e48a9428599e6aee6.JPG

Link to post
Share on other sites

Komodo, du går langt over streken! Det begynner å bli på tide å få deg blokkert her! :lipseal:

 

Jeg fikk mine ti ut i går. Noen et godt stykke ute, det var ikke mer en en drøy meters sjø utenfor Mandal midt på dagen. Men sånn som været ser ut, så satser jeg nok på å trekke på lørdag igjen. Det passer meg egentlig greit, vi pleier alltid å ha skalldyr til Stjernekampen den første lørdagen i hummersesongen. Med litt flaks blir det skalldyrblanding, med hummer og krabbe! Har ikke hatt tid til å fiske en eneste krabbe i hele sommer, med huskjøp og masse jobb... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Trtr skrev for 6 timer siden:

Vart 6 hummarar. 

De så jo virkelig fine ut! Og velkommen til forumet forresten :thumbsup:

 

NilsPils og Mastiff; såpass må dere tåle :lol: 

 

Gudrun skrev for 3 timer siden:

Gikk visst bra med disse i dag.

Står litt mer her:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/LJGJQ/Fant-savnede-hummerfiskere-i-sjoen 

 

Og her er båttypen de brukte

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=105166628 

 

Det første som slo meg er at det var gamlinger på tur (dagtid på en mandag), og at de ofte drar ut med eldgamle joller som med lavt fribord og en femhester på hekken. Men dette er jo en båt av nyere årgang, så der tok jeg feil. Men selvsagt, også nye motorer kan stoppe, og får man tau i propellen i grov sjø kan problemer oppstå. Det som er litt rart er at begge ble funnet nedkjølt i sjøen, og at de ikke har klart å varsle redningstjenesten. Har begge ramlet over bord? Har Båten blitt slått rundt? Har båten blitt senket av en brytende kjempebølge?

Link to post
Share on other sites

Holdt meg på land i dag og, så har ikke sett sjøen selv, men skal vel ikke så fryktelig mye til for å brette ned en slik liten båt? En brytende sjø på 2,5m og litt ugunstig vinkel (ved motorstopp f.eks) så er vel de aller fleste båter av den størrelsen i alvorlig trøbbel, og såpass sjø var det vel i Kristiansand i dag?

Link to post
Share on other sites

Kan jo legge til at der har vært uvanlig mye drivende trær,stokker,greiner,+++ div. i sjøen som antagelig har fulgt med elva (Otra) i forb. med flommen som har herjet her sør i helga. Mye av dette driver utover byfjorden, og videre utover i farvannet der som denne båten har kjørt. Kan jo ha kjørt på noe her, eller fått noe i propellen slik at motoren har stoppet. Var jo også delvis mørkt da de kjørte ut. Der var i tillegg ganske kraftig sjø i farvannet utover med Grønningen fyr i dag morges.

Link to post
Share on other sites

Langt inne i fjordene er det helt enkelt å trekke. Men fangst så langt er bare 1 stk. Plan er en til før helgen, da er egentlig sesongen vellykket. Men planlegger selvfølgelig flere hummermiddager ut over høsten. Agnen har gått i oppløsning, og den lukter virkelig ille. Mye verre en vanlig hummeragn. Glad det er flatt vann der jeg holder på.

 

Ene teina har jeg satt 30 meter fra stuevinduet. Litt skeptisk til å fange kompisen jeg hilser på når jeg dykker, men erfaringen er at andre setter der så kan like godt være først.

Link to post
Share on other sites

Har merket meg det samme Mastiff, påfallende stille i hummertråden i år :worry:  Her ute har det vekslet mellom liten kuling, stiv kuling og sterk kuling i flere dager nå, så jeg regner med at det begynner å bli ganske tung sjø utpå. Men i kveld og i natt skal det snu og løye, så vi krysser fingrene for morgendagen :pray: Fikk meg imidlertid en kraftig smell i ryggen på søndag kveld når jeg var ute å trakk, så jeg får prøve å legge inn noen tøye og strekkøvelser i dag :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...