Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

13 hours ago, Komodo said:

Nei, det er grunnen til at gud oppfant båter med V-skrog. Har du prøvd å kjøre Steady på åpnet hav i kuling så skjønner du...

 

Aha. Nei, jeg har aldri satt mine bein i en Steady. Jeg tror vel ikke det ville blitt mitt foretrukne framkomstmiddel uansett, Quicksilveren fungerer helt greit.

 

10 hours ago, pacuare said:

Trakk en Teine fra kajakk i dag. Dessverre tom. Diskusjon var hvem som skulle få hummeren under spruttrekket hvis det var fangst. 

 

Den var ny, det viser virkelig iver! :clap: Og kanskje en litt for lett teine, iallfall hvis den ligger et værutsatt sted. Hummer liker ikke teiner som beveger seg, og jeg vil tro at noe som lar seg trekkefra kajakk ikke er veldig tungt.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Og kanskje en litt for lett teine, iallfall hvis den ligger et værutsatt sted. Hummer liker ikke teiner som beveger seg, og jeg vil tro at noe som lar seg trekkefra kajakk ikke er veldig tungt.

Det var en av de store, tunge skotteteinene. Veier vel ca 13 kg.-Er viljen stor går det greit fra kajakk. Var egentlig bare for tull, vi padlet forbi fiskebåten.

De siste teinene jeg har kjøpt er lettere, er overhodet ikke vindutsatt der jeg setter. Mye sjø er 20 cm høye bølger. Vanligvis er det helt flatt vann.

Link to post
Share on other sites

Ikke verst, jeg trodde det ville blitt rimelig ustøtt med noe så tungt.

 

Ellers, her er artikkel om de som veltet utenfor Kristiansand. Alderen er tydeligvis ikke så høy som jeg og Komodo antok, men det er ellers lite å hente hvis man ikke er abonnent, da ser man stort sett bare bildet av dem og får lese at de lå i vannet i fem timer:

 

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/agMJ5/Baten-sank-ved-Gronningen---fetterne-ble-funnet-i-Kvasen-fem-timer-senere

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har kulingen endelig lagt seg her på Hvaler, så da var det mulig å trekke igjen :thumbsup:  Det ble bra fangst i dag, også noen undermålere og rognhummer som fikk friheten tilbake. Kastet blant annet ut ei hoe på 34 cm med rogn. To grunner til å kaste den ut altså :giggle:  Slo også av en prat med en gubbe i havna. Han fikk veldig dårlig i hele fjor, men var veldig fornøyd i dag. 

 

Flere som har fått trekt i dag? Jeg tror jeg satser på å trekke så ofte som mulig nå som det er meldt pent vær, og heller ta opp teinene litt tidlig i år. Min erfaring har vært at det er best de første par tre ukene, deretter er det mye tomme teiner og krabber (utenm mat).

Link to post
Share on other sites

Hadde første trekket i dag etter uværet her på vestlandet. Hadde kun 3 teiner med 60mm fluktåpning, resten med 80mm ettersom de har vært i sjøen siden før sesongen startet og det ikke har vært vær til å trekke dem. Fikk 4 stk, 2 med rogn som gikk uti igjen. Helt grei start.

 

Har mista ei teine i stormen. Aldri mista teiner før, men en gang måtte vel være den første. Var også to andre teiner som hadde flytta godt på seg, den ene tipper jeg var ca. 500m fra der jeg satt den. Mye krefter i sjøen ved slikt uvær!

Link to post
Share on other sites

Vi har to billigteiner fra Biltema som vi har satt ut, skal prøve å trekke de i dag eller i morgen. Aldri fått hummer men familien er engasjert og spent. Fin aktivitet ?

 

Teinene er litt lette så jeg heiv inn litt kjetting. Hvem vet, kanskje vi får??

 

 

20171004_161601.jpg

20171004_161509.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Alle må begynne et sted, Sjøbliss. Jeg begynte med akkurat samme teinene selv, før jeg kjøpte teinehaler og tunge teiner, og jeg fikk noe iblant. Jeg er ikke i nærheten av Komodo og de andre store gutta her, men jeg får jo mer med andre teiner. Så pass deg, det er lett å bli hektet, og da er du på kjøret med teinehaler, surning av agn og så videre. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hadde han bare vist at han var den utvalgte til og bli kokt først, så hadde det kanskje blitt litt mere fight på vei opp i gryta. 

1,9 kg ( egentlig 1,88 kg for og være nøyaktig)

38 cm lang

 

 

20171006_133842.jpg

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Ags88, er ikke det for stort til å koke? 32 cm maksimalmål... Eller gjelder ikke det på Møretraktene? Det er vel sånn at man ikke får en møring til å kaste uti noe som er verd noe, uansett hva man gjør! :giggle: Det var vel noe med å bli spikra opp på en låvevegg og bli rik likevel...

 

Komodo, jeg kom nettopp inn. Det var så pass med bølger fra sørvest at jeg bare fikk tatt 8 av 10 teiner, får se på søndag om det roer seg nok til at jeg får den siste. Resultatet ble en hummer på 28-29 cm, pluss rundt 20 krabber verd å beholde. Krabbetallet er bra på 8 teiner, det betyr at agnet er surt nok. Med ferskt agn får jeg det  én teine der jeg fisker...

Link to post
Share on other sites

Dårlig fangst i dag. 1 hummer på 9 teiner. I går var det hummer i alle teinene, men i dag tror jeg at jeg har fått "hjelp" til å trekke. Minst to av teinene var langt unna der jeg hadde plassert dem i går, og i dag var det flere som hadde satt teiner i området. En frekkas har plassert flere av teinene sine kliss oppi mine, utrolig irriterende :discuss:  På to av teinene hadde tauene hans viklet seg rundt mine, og da er det for nærme! Med så store arealer som det er her ute er det tull å sette teinene sine helt oppi andre. Den siste teina mistet jeg, der røyk tauet når jeg skulle dra den opp, så der blir det vel å ta et søksdykk.

 

Men alvorlig talt, hva gjør man med slike tjuvradder som driver og trekker andres teiner?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Mastiff said:

Alle må begynne et sted, Sjøbliss. Jeg begynte med akkurat samme teinene selv, før jeg kjøpte teinehaler og tunge teiner, og jeg fikk noe iblant. Jeg er ikke i nærheten av Komodo og de andre store gutta her, men jeg får jo mer med andre teiner. Så pass deg, det er lett å bli hektet, og da er du på kjøret med teinehaler, surning av agn og så videre. :lol:

Hehe, ja det er helt sikkert. Men er liksom ikke så overbevist om at det er mye hummer her innerst i Oslofjorden, men jeg kan ta feil. Å skaffe noen litt bedre teiner er nok sjanse for at jeg gjør. Vi har faktisk en skikkelig en på vestlandet som jeg bruker på hytta for å fiske taskekrabber. 

 

Uansett, får vi hummer tror jeg gleden blir megastor. Barna er helt superklare!  Vi rakk ikke trekke i dag så vi må vente til i morgen. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Komodo, maksmål er vel kun for "søringen" ? Ett maksmål på 32 cm her hadde blitt komisk, er det jeg mener er en liten til medium stor hummer. 

 

Ingen problem og spise i det hele tatt. Men kan sikkert fort ødelegges ved _koking_ sammenhengende over tid.

 

Er nok store forskjeller på her og der, vi får knapt så små hummer. Tok med en liten hummer jeg mente kunne være  for liten til havna ifjor eller året før. Har jo ikke med noe måle med ombord, men ga litt blaffen, tenkte at denne tar jeg uansett. Den var 28 cm. 

Jeg mener man heller bør øke minstemålet endel, slik at den kan reprodusere seg flere gangen. Men det er min mening da.... ?

 

Innpå den hummerfiske gruppa på Facebook, tør jeg ikke legge inn bilde, er jo lynsjestemmning men engang noen legger ut bilde av noe annet enn små hummer ?

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

 

Trakk for første gang i kveld. 6 hummere på ti teiner, hvorav en ulovlig med rogn. For oss er det en kjempestart på sesongen. Trekker igjen i morgen tidlig.

 

Det var ikke så mange teiner på feltet som det pleide å være de siste årene. Kan det skyldes det dårlige været ved sesongstart?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 28 minutter siden:

Det var ikke så mange teiner på feltet som det pleide å være de siste årene. Kan det skyldes det dårlige været ved sesongstart?

 

Gratulerer med god start Nils!

 

Jeg har også merket meg at det er litt mindre teiner ute enn tidligere år. En forklaring er jo selvsagt været, men jeg lurer på om noen også har lagt inn årene når det ble krav til registrering? Det kan jo være at noen av de som egentlig ikke brenner så veldig for dette har gitt seg.

Link to post
Share on other sites

Apropos uværet så glemte jeg å si at jeg også fikk en ekstra fangst: Rundt tauet på den ene teina, som sto på Nordfjorden mellom Skjernøya og fastlandet, var det surret tre-fire meter plast fra et traktoregg etter alt regnværet og oversvømmelsen. Noen j... tullinger av noen bønder oppover langs Mandalselva hadde ikke bry til å legge egg utenfor rekkevidde av elva, så de lot den like godt ta med seg mer plastsøppel ut i havet. Det er til å få fnatt av! Det høyvannet var varslet nesten en uke i forveien, så vidt jeg husker.

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende å følge med på erfaringen  sørpå med maksmål også.

Spesielt viktig å ha i bakhodet når vi nå angivelig nærmer oss 35.000 registrerte hummerfiskere hvor det store flertallet er fritidsfiskere.

 

Noen ord fra en norsk marinbiologside, spesielt siste setningen bør vi legge merke til.:

 

"I perioden fram til hummeren har nådd en lengde på ca. 120 mm. opptrer den sjeldent i fangster. Man antar at det tar fra 8 - 10 år, avhengig av temperaturen, før hummeren har nådd en størrelse på 250 (240)mm. Hunnene blir kjønnsmodne når de er på denne størrelsen, mens hannene kan være kjønnsmodne allerede ved 180 mm. lengde. En hummer på 250 mm. legger ca. 8000 egg, mens en hummer på 375 mm. legger ca. 32000 egg, og har dermed et betydelig større reproduksjonspotensiale."

 

Kanskje det og ender opp med verneområder i de fleste kystkommuner? Kommer slekter etter oss som og kan tenke seg sorten på middagsbordet?

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dårlig i dag også. To hummere til samleteina, og fire uti. En undermåler og tre med rogn. Den ene rognhummeren var også over målet, ca 34 cm. Føles godt å kaste ut dem, men det kunne gjerne ha vært noen flere lovlige også :giggle:  Hvis fisket ikke tar seg opp i løp av neste uke tror jeg det blir en kort sesong på meg. For mye jobb å kjøre ut og trekke tomme teiner.

 

Gudrun: Det der støtter jeg 100%! Jeg har også foreslått det ved flere anledninger tidligere (altså flere verneområder). Jeg synes det bør være et stort område i hvert distrikt som er fredet som et reservat. Da er det lett for myndighetene å føre oppsyn også. Med slike hummerreservater får hummeren seg et fristed, og det i seg selv gir en viss garanti for at bestanden består. Jo flere ganger dette blir nevnt, jo større er muligheten for at det blir alvor av det til slutt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...