Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Litt bedre fangst i dag, 5 med hjem og to med rogn som gikk uti :thumbsup:  Ser det begynner å bli mindre teiner utpå nå, bortsett fra den ene plassen jeg fisker. Der var alle teinene mine omringet av idioter som ikke evner å legge teinene med litt avstand :thumbsdown:  En av teinene som hadde viklet seg inn i mine bar navnet til en kjent politiker i fylket. Den var heller ikke merket med registreringsnummer :lipseal: (kanskje greit å ikke legge ut navnet her...) Ellers synes jeg det er utrolig irriterende når den ene teina etter den andre har blitt bombardert på denne måten. Det hadde vært greit om folk viste så pass respekt og folkeskikk at de la teinene sine med litt avstand. Det er tungt nok å trekke teiner uten teinehaler, jeg trenger ikke å få andre teiner med på lasset :sweat:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med god fangst! 

 

Vi hadde skikkelig fredag den 13. i dag og mistet teinene våre. Begge var festet på en blåse og alt var borte. Må ha blitt tatt av av vinden og dratt ut i Oslofjorden et sted. Lette rundt i Asker etter vindretningen siste dagene men måtte reise til land med uforrettet sak.  

 

Utrolig triste greier men teinene var plasser på utsiden av et skjær så de kan nok ha "sklidd av". Dritt.... 

 

Om noen kommer over en blåse med Barmen på i Asker/Sætre er det bare å dra den opp!! 

 

/Takk for den sesongen

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, tussi said:

Hvordan er fangsten så langt i år sammenlignet med tidligere? Har så langt fått 6 keepers og to med rogn. Lokalisert på Hvaler. 

 

Jeg setter i områder rett nord for hvaler. Vinden har vært problemet hittil i år. På grunn av tideligere problemer med tau i propellen setter jeg en grense ved maks 7 m/s for teinetrekking utaskjærs. I år har jeg bare fått trukket tre ganger. Vi (vi er to stykker med tilsmmen ti teiner) har fått 10 stykker i samleteina hittil. I det fine været i går formiddag ble det fem stykker, hvorav en undermåler med rogn og en større med rogn. Den siste var veldig lett, nesten bare skallet. Håper den overlever.

 

Jeg erfarer også at det er færre teiner i år. Det har også vært færre rognhummer. I fjor hadde vi 50% rognhummer. I år har vi bare hatt 4 av 14. Håper på flere værvinduer fremover . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er en filmsnutt fra feltet i går. Legg merke til presisjonskastet . . . . . :thumbsup:

 

Som man ser bruker vi hjemmelaget blåse med teineflagg. Vi finner lettere våre egne teiner og andre ser blåsa før de kjører på. Det er ca 1.5 meter mellom hovedblåsa og flaggblåsa. Da ser vi med en gang hvilken vei strømmen går og hvilken vei tauet ligger og så er det enkelt å ta inn med kastekrok.

 

Neste års forbedring blir et lite lodd på tauet noen meter under blåsa etter ide fra Komodo.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Leit å høre fra Sjøbliss at han har måttet avslutte sesongen på en slik uheldig måte.

 

Men når jeg hører han setter teiner i Asker-området får det meg til å tenke på om jeg også skulle ta neste hummersesong i Oslo-området. Jeg kan ha båten i boblehavn over vinteren Frognerkilen og gå ut og inn etter som været og isen tillater.

 

Spørsmålet er da om det er hummer å få, for eksempel innenfor Steilene/Asker og om det er plass til flere teiner? Det kunne være veldig behagelig å slippe all vinden i ytre Oslofjord og å kunne trekke teiner hver dag (jeg bor bare en snau halvtime unna). Største ulempen ville være å måtte betale bompenger til Lan Marie . . .

 

Noen her som har erfaring fra hummerfiske i indre Oslofjord? Tideliger år har jeg lagt merke til at det ligger teineblåser helt inn til og rundt Dyna Fyr.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Fjordland said:

Må få noe grease på nylonhjulet under "hale-hjulet" nilspils.

 

Utrolig irriterende lyd, må smøre mitt regelmessig.

 

Enig i at lyden er irriterende. Men det er ikke bare nylonhjulet, men hovedhjulet i rustfritt som har kast og sleper innom festeplata. Det er det som gir skrapelyden. Jeg har rettet opp hjulet før, men det er av veldig tynn plate og deformers lett. Skal huske å smøre alt før neste teinetrekk . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Flott video NilsPils :thumbsup: og fangst ble det jo også!

 

Her på Hvaler blåser det, og det ser ut som om det blir luftig hele neste uke også. Så det blir vel så som så med teinetrekking hele den uka :worry:  Vi får se om det slår til med noen timer med rolig nok vær til at man kommer seg ut en liten tur. Men det blir nok uansett mye sjø utpå.

 

tussi skrev On 14.10.2017 at 8.17:

Hvordan er fangsten så langt i år sammenlignet med tidligere? 

Vesentlig mindre enn i fjor og året før. Særlig 2015, da fikk jeg veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært utpå mange gangene her pga. stabilt dårlig vær. Var ute en tur i går, men også da i skikkelig ruskevær.. Ble 6 stk på 8 teiner, men ei med rogn som fikk svømme videre.

Fikk også 3 stk i den eine teina!

 

5958B566-5214-41B6-B9B1-206325E89A41.jpeg.a89fc06780cfb8504ae750dc218f1c3e.jpeg

 

Klarte ikke se de 2 siste teinene i de høye bølgene, men de er vel der et sted :)

Har 19 stk så langt i år, og er fornøyd med det mtp. at jeg nesten ikke har vært ute.

Blir vel noen trekk til så gir jeg meg da jeg har nok til noen middager med venner/familie :)

Redigert av kenny- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Komodo said:

Flott video NilsPils :thumbsup: og fangst ble det jo også!

 

Her på Hvaler blåser det, og det ser ut som om det blir luftig hele neste uke også. Så det blir vel så som så med teinetrekking hele den uka :worry:  Vi får se om det slår til med noen timer med rolig nok vær til at man kommer seg ut en liten tur. Men det blir nok uansett mye sjø utpå.

 

Vesentlig mindre enn i fjor og året før. Særlig 2015, da fikk jeg veldig bra.

 

Takk! Det er kona som er fotograf, teineassistent, kokk og lettmatros ombord.

 

Det ser ut til at i morgen mandag skal det bli kjempegode forhold med sol og lite vind i Hvalerområdet. Desverre er jeg da opptatt på annet hold. Selv pensjonister har ikke alltid fri lenger . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Komodo said:

Bra fangst kenny-  :thumbsup:

 

Nils: De melder liten kuling her i morgen. Skal riktignok løye på ettermiddagen, men det blir uansett ruskete å dra ut med lita jolle...

 

Når sjekket du sist? Det stemmer dårlig med det jeg ser på YR nå.

Missingene får sol og nærmest vindstille (1-2m/s) fra 12-tiden og resten av døgnet i morgen. Men det kan sikkert bli en del gammel sjø til å begynne med. Jeg er veldig lei for at jeg må bli hjemme. Trengen noen hummere til for hummerparty i november.

 

Ellers er jeg enig i at det ser dårlig ut fremover . . . ,.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trakk i går, det ble én rognhummer som gikk rett uti igjen, men en del krabber. To gryter i går, så det var nok til meg og fruen, og litt til foreldrene mine. Men jeg gidder ikke mer neste lørdag. Jeg tok inn halvparten av teinene nå og tar resten da. Istedenfor satte jeg ut havteinene og krepselenka og vil prøve å få meg noen krepsemiddager. Jeg tror agnet mitt var for dårlig i år og i fjor, det er de to dårligste sesongene jeg har hatt. Så neste år SKAL jeg få fisket makrell til agn. Imens satser jeg på pelletsagn fra Maritim (ser ut til å være helt likt det fra OK Marine) og kreps.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke for sent å fiske makrell ennå Mastiff? Traff to gubber i havna i stad, de hadde en stor bakk makrell med hjem og skulle lage makrellkaker. Mest stor makrell, og den var tatt på sett`n.

 

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Når sjekket du sist? Det stemmer dårlig med det jeg ser på YR nå.

Missingene får sol og nærmest vindstille (1-2m/s) fra 12-tiden og resten av døgnet i morgen.

Ja på Missingene ja, men det er jo "langt" inn i fjorden :giggle: 

 

Sjekket meldingen akkurat når jeg skrev innlegget, og sjekket igjen nå

59e3c3c4cf4a9_Vindvarsel16_10_17.JPG.840397eb74b9972b67ed80e68c79a3f8.JPG

 

Det skal jo som nevnt løye på kvelden, men det blir jo tidlig mørkt. Og med kuling og frisk bris først på dagen rekker ikke sjøen å legge seg. Husk at jeg bare har ei flatbunna jolle på 15 fot å dra ut med også :worry:

Link to post
Share on other sites

Komodo, problemet er at før den makrellen er ordentlig sursaltet, er det uti november, og da begynner det å bli for sent til å få noe særlig. Jeg kjenner ikke de aller beste stedene, som noen av de mest lokalkjente (jeg begynte jo å fiske hummer først for noen år siden, og de har fisket fra de var små og lært stedene av sin far, som har lært dem av sin far osv. osv.), så jeg er nødt til å ha surt agn, ellers går det bare krabber i teinene med en gang. Jeg prøvde for et par år siden å sammenligne ferskt og surt agn, og på den uka jeg prøvde, var det utallige krabber og ikke en eneste hummer i de med ferskt agn, men få krabber og brukbart med hummer i de teinene med surt agn. Så derfor viderefører jeg sesongen med kreps istedenfor hummer.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å bli et brukbart værvindu i morgen, onsdag, ettermiddag og torsdag formiddag. Håper å få bilen klar fra verksted så jeg rekker det.

 

 Mastiff.

Håper du er mer heldig med krepseteinene. Jeg har en lenke med 5 krepseteiner som jeg prøver på forskjellige steder på 60 -70 meter. Det har vært med vekslende hell og uten noen storfangst hittil. Men når jeg blir mer kjent med hvor jeg bør sette vil jeg henge på 5 teiner til. Hummer og krabbe er godt, men sjøkreps er desidert best! Jeg bruker fersk fisk, lakserester eller makrell, i agnboks. Har også prøvd uten agnboks, men da ble det bare slimål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er bare å mase nok på verkstedet, så pleier de å bli så lei at de velger den enkleste utveien og får den ferdig! Overnatting i sovepose utenfor kan sikkert sende en klar melding... :lol:

 

Jeg driver ikke storuttak, det pleier å bli 8-10 kreps per trekk, men det er jo me enn nok til at vi kan spise oss stappmette i helga, særlig siden et par av dem som regel er skikkelige slagbjørner opp mot lovlig størrelse for hummer. Jeg er fornøyd med det. Jeg er litt ubestemt mellom sjøkreps og hummer og krabbe og russerkrabbe, noen ganger syns jeg det ene er best, og andre ganger er det noe annet som er best. Når det gjelder slimålen har jeg akkurat den samme er faringen. SÅ jeg bruker den store typen agnboks som jeg har "sydd fast" i krepseteina (brukt bøtetråd gjennom hullene i lokket) og fylt 1/4-1/3 med pellets. Jeg har også fisket stort sett på rundt 60-70 meter.

 

Jeg satser på at makrellfangsten neste år er sikret, jeg er blitt enig med fruen i at vi ikke skal selge eller kjøpe noen hus da! I fjor solgte vi huset vårt på Akland, etter masse arbeid det meste av året, og klappet sammen som tomsekker da vi endelig var ute, og i år kjøpte vi et treetasjers hus midt i Mandal sentrum (med turistutleie om sommeren av de to øverste etasjene og vanlig utleie om vinteren, mens vi selv og mastiffen bor i leiligheten i første etasje), så det har tatt en del tid å få detaljene på plass. Heldigvis var det aller meste veldig bra, det er bare småting som har vært nødvendige å ta. Men det er selvsagt en million av småtingene... Mer altså, uten å kjøpe eller selge flere hus neste år bør jeg rekke å fiske makrell!

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har det ganske bra Mastiff . . .

 

Det er ikke verkstedet som somler med bilen. Problemet var leverandøren. Jeg måtte jobbe litt for å få ham til å forstå at det var en garantisak. Noen må ha Forbrukerkjøpsloven inn me teskje. Men nå er det i orden, bilen er ferdig og blir hentet i dag. Da blir det innkjøp av nytt startbatteri til båten og tur til båten i morgen for å trekke teiner . . . :smiley:

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I går var det lite vind, så da benyttet jeg anledningen til å se over teinene. Men det var mye gammal sjø, så det ble en humpete tur ut. 7 hummer, og tre med rogn som fikk friheten tilbake ble belønningen for strevet. De siste gangene har jeg stripset teinene for å sjekke om det er noen som er og snoker. I går var stripsen borte på en av teinene, og tilfeldigvis var det ikke hummer i den... De andre teinene har fått stå i fred denne gangen. Jeg ser at det har minket enda mer på teiner utpå nå, så det er nok mange som har gitt seg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tar en tur ut i dag. Det er meldt om kjempeforhold utover ettermiddagen/kvleden og ikke så verst i morgen formiddag heller. Synd for kompisen som jeg har teiner sammen med, han må på jobben stakkar . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...