Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Det har jeg faktisk aldri prøvd, jeg syns teinehaleren er bedre. Utsetting via propell er derimot en metode jeg har en tendens til å bruke minst én gang i hver sesong ... :blush: Heldigvis har jeg powertilt og et godt stred å stå bak på båten (beregnet på å hente opp vannskikkjørere, vil jeg anta), så jeg klarer å ta det med den korte båsthaken.

Link to post
Share on other sites

Jeg flyttet de fem teinene som sto ytterst lenger inn i dag, for det er meldt kuling fra vest, og da er det ikke noe gøy å være utaskjærs etter noen dager. Den ene hadde hengt seg fast i et eller annet, men jeg fikk den opp. Det var revet hull i den ene kortsiden og to av tre tau i hanefoten (jeg har alltid et i midten også) var revet av! Akkurat da var jeg glad for at jeg har giddet å bruke tre tau. Uansett, fangsten var vel 15-20 krabber, ikke noe hummer. Neste år MÅ jeg få fisket makrell og få noe ordentlig agn igjen... Det er for øvrig helt talentløst med folk som setter teiner midt i leia, spesielt med de gammeldagse, flate tredobbene som blir nesten usynlige i bølger! Og som vanlig irriterer jeg meg over det som bruker en hanefot med to FORSKJELLIGE dobber med 2-4 meter tau mellom,  så man tror man går mellom to teiner, men stryker over hanefoten deres. Skulle gjerne gitt dem min egen fot i et solid tupp bak!

Link to post
Share on other sites

Hei. Er det noen som har erfaring (og vil dele den) med om hummeren liker slappe eller stramme kalver.

 

Jeg har noen sammenleggbare skotteteiner hvor jeg kan stramme opp kalvene (vanlig type med ring innerst).

Så jeg lurer på om «krabbetype» kalver vil fungere bra på hummer.

Som de på bildet.

 

Grunnen til at jeg lurer, er at jeg bare har fått 3 hummer i år!! , og lurer på om denne kalve / teine typen kan fiske bedre. 

F3625111-1BF1-4046-8351-53CA3DBABF8C.jpeg

9C3931F8-BCBB-4010-A733-6C7312C37CDC.jpeg

Link to post
Share on other sites

Uten å utgi meg for å sitte på fasitsvaret vil jeg påstå at det beste er å stramme kalvene godt opp. Teinene ser jo forseggjorte og fine ut, vil tro de fisker hummer også.

 

Ellers har det vært stille og fint på Hvaler i dag, så i dag fikk jeg meg en flott tur på fjorden. Den stilleste dagen hittil i hummerfisket. De store fangstene ser imidlertid ut til å utebli. Det ble to i sanketeina i dag også, og tre med rogn som ble kastet ut. Det ble imidlertid allikevel en gladdag; av en eller annen merkelig grunn fant jeg tilbake to teiner som var avskrevet som mistet! Den ene lå bare et stykke lenger bort, så den så jeg lett i dag som det var havblikk. Den andre hadde jeg selv røket tauet på, men ved et merkelig sammentreff har det viklet seg fast i tauet til en av mine andre teiner :thumbsup:  Skal si jeg lurte når jeg trakk den teina! først var jeg livsikker på at den hadde satt seg fast i bunn, men etterhvert klarte jeg å trekke opp litt. Syntes det var pussig at jeg skulle klare å trekke opp litt dersom den satt fast, så jeg tok spenntak og gøyv på med det jeg hadde av krefter! Og litt etter litt fikk jeg trekt opp meter for meter. Til slutt fikk jeg øye på teina, men da måtte jeg bare binde fast tauet og strekke ut ryggen :sweat:  Jeg fikk da også øye på at det lå et tau over teina. Det viste seg at det var den teina jeg hadde mistet her om dagen som hadde hengt seg opp i denne teina. Grunnen til at den var så tung å få opp var at det tauet som hadde røket av hadde sunket ned på bunn og kilt seg fast. Jeg fikk imidlertid opp begge teinene og var storfornøyd med det :thumbsup: :thumbsup:

 

Fangsten var imidlertid som nevnt så som så. Siden det var så nydelig utpå tok jeg meg tid til å kjøre litt rundt og titte på loddet. Fant et par knauser som så interessante ut, og der var det heller ingen som fisket. Så neste gang jeg trekker tror jeg at jeg flytter noen av teinene.

 

Fikk også motorstopp langt utpå der. Først begynte den å lugge litt, men etter kort tid stoppet den helt. Fant ut at det var bensinslangen som hadde ligget og gnagd mot en skarp nippel på den hydrauliske styringen slik at det hadde blitt hull. Det fikset seg imidlertid greit med å kappe slangen og stripse den fast på et skjøtestykke.

 

Alt i alt ble det altså en begivenhetsrik ettermiddag på sjøen :smiley:  Tok med 5-6 krabber hjem i tillegg til en del klør. Pleier som regel bare å ta med klør hjem å koke, krabbene avliver jeg og kaster uti. Men i flere av krabbene var det en del rogn, og det er godt. De krabbene jeg håndplukket ut var imidlertid ikke fra øverste hylle :thumbsdown: Ordet "tom" fikk en ny betydning etter å ha åpnet de krabbene... Jeg har tidligere sagt at krabbene her ute i oktober er tomme som kvinnehjerner, men disse var way beyond! Her snakker vi om tomme som rosabloggerhjerner :giggle:

Link to post
Share on other sites

En i havna vår hadde en pussig opplevelse i går. Han trakk en av teinene med to fine hummere i. Inne i teina lå det også et nytt agn i form av et stort torskehode. Han har aldri brukt torskehoder som agn, kun makrell. En angrende tjuvtrekker????  Han bedyret at det helt sikkert var en av hans egne teiner. 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk bra @Komodo ???

 

Trakk for andre gang i dag, ikke en gang sjøstjerner.... Tombola. Egna på nytt og satte de på et nytt sted der jeg så en fikk hummer forrige dagen. Tenker det blir to trekk til før sesongen parkeres for min del. Kunne vært kjekt med minst en hummer, bare en! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

tuffff skrev for 2 timer siden:

En i havna vår hadde en pussig opplevelse i går. Han trakk en av teinene med to fine hummere i. Inne i teina lå det også et nytt agn i form av et stort torskehode. Han har aldri brukt torskehoder som agn, kun makrell. En angrende tjuvtrekker????  Han bedyret at det helt sikkert var en av hans egne teiner. 

Jau...teina er jo merket så det skulle vel være umulig å ikke vite? 

Link to post
Share on other sites

Komodo, du må skrive bok. Det er mange bøker på markedet som har fått kjempekritikker og har mindre handling enn den turen der! :lol:

 

Jeg kommer til å ta min neste runde på lørdag. Været har selvsagt blitt helt annerledes enn det var meldt, veldig lite vind... Men jeg la merke til noe da jeg flyttet teinene innover: Nærmere halvparten av krabbene på et bestemt sted manglet begge klørne. Det er en del folk som fisker der ute, så jeg må vel anta at det er en eller annen luring som vrir av klørne og kaster krabbene uti igjen. Ikke helt lovlig, men ikke så uvanlig (har jeg hørt). Det hender jeg gjør noe lignende, men da knuser jeg krabbene først og bruker dem som ekstra agn i hummerteinene, og så tar så klørne med hjem for å koke dem.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 10 timer siden:

Komodo, du må skrive bok. Det er mange bøker på markedet som har fått kjempekritikker og har mindre handling enn den turen der! :lol:

:giggle: Ja, kanskje jeg skal bli forfatter når jeg blir pensjonist 

 

Ally skrev for 9 timer siden:

Løft haleklaffen og stikk en syl eller annet spist i hullet der, da dør krabba på sekundet. 

Interessant, det har jeg ikke hørt før! Har du testet det selv? De gangene jeg koker krabber hele synes jeg det er et problem at de slipper klørne og beina når de slippes i vannet, flere som har erfart det? Kanskje det hjelper å avlive den før den slippes i vannet.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 12 timer siden:

Interessant, det har jeg ikke hørt før! Har du testet det selv? 

Ja har brukt metoden mye. Har noen venner fra Thailand der er den metoden brukt. De dreper krabben, tar av haleklaffen og klørne. Så skrubbes skallet for skitt. Så stables skall og klør i en kjele med div urter. Alt dampes i 10 - 12 minutter, dvs. krabbene kokes i egen "saft". Jeg syntes kjøttet og spesielt skallmaten blir mye bedre enn den "norske" metoden. Ikke i nærheten av så sølete.

Link to post
Share on other sites

Siden vi er i ferd med å touche så vidt innom krabbe kom jeg til å tenke på en ting.

I forbindelse med at jeg planla litt hobbyfiske etter sjøkreps her sjekket jeg med mattilsynet om et slikt fiske ville være ok helsemessig selv om samme "etaten" har gitt en anbefaling vedr.maksinntak av krabbe/bunnfisk fanget i samme område.

Viste seg at det ville gå bra siden det er kun det hvite kjøttet som spises på krepsen.

 

Her er så hva jeg fant på matportalen vedr. å spise krabbe.

Er stor forskjell alt etter hvor på kysten den fanges og om man kun spiser det hvite kjøttet. 

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/hvor_mye_krabbe_kan_man_spise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...