Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan en kan lagre hummer. Samleteina er rett utenfor stuevinduet, i en bøye så en må ha båt. Likevel forsvinner hummer. Vurderer kamera (noen som har noe å anbefale?). Hadde det ikke vært forbud mot dykking og hummer hadde sanketeina gått i vannet uten tau, og sanketeina måtte hentes med dykkerutstyr.

Link to post
Share on other sites

Driver noen og knabber hummer i sanketeina di?  Da hadde jeg satt den blindt!  

 

Og du da Nils, ble det noe i dag?  Jeg fikk syv i dag også, men denne gangen var det fire med rogn og tre jeg kunne beholde. 

 

Det føles egentlig ganske godt å kaste ut rognhummerene. Det gir jo en følelse av at det er noen igjen og at det blir flere av dem. Jeg har uansett nok i sanketeina nå, så nå tror jeg det er på tide å gjøre opp. I morgen går Viksunden på land også, så da er den sesongen over for i år også. Vi hadde egentlig planer om å være ute noen dager i høstferien, men da blåste det for mye, så det utgikk. 

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Komodo said:

.................................

Og du da Nils, ble det noe i dag?  Jeg fikk syv i dag også, men denne gangen var det fire med rogn og tre jeg kunne beholde. 

................................

 

Bare sorgen denne gangen. En med rogn og dett var dett . . .  :nonod:

 

Men masse krabbe, og da holder nok hummeren seg på avstand. Det må kanskje være fraværet av torsken som gjør at krabbebestanden tar helt av? Svære beist, tomme i skallet men med kjempeklør. Vi fikk flere bøtter fulle. Det ser ikke ut til at sursaltet makrell holder dem unna . . . .

 

Vi overnattet i båten og koste oss med øl, ankerdram og mengder med krabbeklør. Altså ikke så verst dag likevel. I dag går vi ut og trekker igjen før drittværet setter inn til helgen. Da blir det nok heller dugnad på snekkerloftet. Vi pensjonister har det travelt . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Bare sorgen denne gangen. En med rogn og dett var dett . . .  :nonod:

 

I dag var det min tur. Kun en rognhummer i dag, og årets første bomtur :worry:  Et hint om at det er på tide å få teinene på land... Nå melder de mye vind og regn en periode, så nå tror jeg de skal få stå i fred der ute en stund. Dro i grunn mest ut i dag for å få en tur på fjorden i finværet, samt å legge i litt mer agn.

 

 

Dreuf skrev for 1 time siden:

Hvilken dybde er det best å sette teinene på? 

Sikkert litt lokalt, men her i oslofjorden er det greit å sette mellom 12 og 30 meter. Noen setter både grunnere og dypere enn det også.

Link to post
Share on other sites

Gårsdagens trekk ga 1 hummer. Men som trøst fikk jeg noen brukbare sjøkreps i krepselenken på vei hjem.

 

Man kan synes det er bortkastet å reise 120 km med bil for å trekke teiner to ganger for en hummer. Men vi fikk skiftet åte, tømt teinene for krabber og så hadde vi to fantastiske dager på sjøen midt i ytre Oslofjord med høstsol og nesten vindstille. Og så var det fråtsing i krabbeklør og noen krepsehaler da vi kom hjem.

 

Jeg lot teinene stå videre. Erfaringen fra tideligere år sier at det plutselig kan ta seg opp igjen. Vi håper på et værvindu eller to igjen før vi tar opp båten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi har nå satt ut noen teiner på vestlandskysten før helgen, satser på første haling på mandag. Vi er glade amatører og ferske i faget, og fisker hummer vel så mye for å komme oss ut på sjøen og for hyggen som for å få hummer. 

 

Fjorårserfaringene var nyttige, vi har enda ikke gjort oss arbeidet med å lage skikkelig "hummeragn", og det er egentlig gjenstand for litt diskusjon; Dersom en har agn-mangel, og det begynner å minke på makrellen i fryseren, hva kan en agne med da? Er det noen som kan anbefale noe "kjøpeagn" dersom en skulle mangle noe akutt? 

Link to post
Share on other sites

Fiskehoder selges gjerne rimelig i butikkene. Nordmenn spiser tydeligvis ikke sånt og jeg har fått en del hummer på hoder vav torsk og laks. Når de ikke er saltet begynner de fort å lukt i tenina. Det tror jeg trekker hummer . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dette har framkommet som tips i en av de tidligere hummertrådene (tror det var i 2015) 

https://baatplassen.no/i/topic/122303-hummersesongen-2015/?page=15

https://baatplassen.no/i/topic/124719-hummersesongen-2016/

 

Jeg har derfor testet det ut, og funnet ut at det fungerer dårlig, i alle fall for meg da jeg prøvde. Jeg tror både krabbe og hummer er kannibaler, og frotser i det de har tilgjengelig. 

Link to post
Share on other sites

Tok opp alle teinene i går. Det er så travelt på annet hold at jeg ikke har tid lenger. Men det siste trekket ga litt mersmak. Det ble 6 hummere, to med rogn og 4 fine i samleteina. Status for året ble da 15 stykker lovlige (og noen hundre krabber).

 

Den første teina jeg trakk i går var satt på et sted anbefalt av Komodo. Den hadde ingen hummer, men 21 store krabber i hvilerommet. Så her har nok krabbene overtatt arenaen. Det var sånn trengsel at teina var nær ved å sprekke . . . .

 

Det er nesten helt tomt for torsk i området. Det kan vel være grunnen til at det blir så mye krabbe. Torsken beiter jo på krabbe. Og hummerbestanden lider vel i konkurransen med krabba? Det er tydeligvis en økologisk uballanse på gang. Men det blir nok hummersesong til neste år igjen . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fire hummer på siste trekk er jo bra NilsPils :thumbsup: Jeg fikk fire hummer sist jeg var ute og trakk, men to hadde rogn og en var undermåls, så det ble bare en i sanketeina :sad:  Det betyr en på siste trekket, og ingen gangen før der.... Så det er vel et alvorlig hint om å få opp teinene. Totalt sett har det vært vesentlig dårligere enn i fjor, og myye dårligere enn året før der. Så da er det kanskje på tide med fem års totalfredning av hummerbestanden?

Link to post
Share on other sites

Det er vel andre fjorder som er mer forurenset enn Oslofjorden (hvis det er det du tenker på).

 

En stund siden jeg har fått trekt teiner nå, men i dag fikk jeg meg en liten tur ut. Fikk bare trekt syv, men det ble allikevel fire hummer. En med rogn og en over målet, og to til sanketeina :smiley:

Link to post
Share on other sites

I dag tok jeg fire av teinene på land. Har nå brukt opp all agna, så nå er sesongen over her i gården. Jeg har ikke saltet ned noe agn i år, jeg har kun fisket med restene fra i fjor. Jeg brukte rikelig med salt i tønna, så den fisken som lå litt under toppen var like fin. Den fisken som lå helt øverst var litt så som så, noe var i ferd med å gå i oppløsning. Men jeg brukte den allikevel, og den fisket bra. Det var jo på det første trekket jeg brukte den dårligste fisken, og da var det hummer i alle teinene. Den ene var det fire i! 

 

I dag trakk jeg fire teiner og fikk en hummer pluss en rognhummer. De siste teinene satser jeg på å få opp på søndag, da er det meldt litt mindre vind. 

Link to post
Share on other sites

l_1457452741.jpgJeg fant en søt teinebåt på Finn. Denne skulle jeg hatt hvis jeg kunne kjøpt ny båt nå:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=107093893

 

Jeg har aldri sett en så pass liten båt med så voldsom plass på bakdekket før. Da kunne jeg fått plass til alt av hummerteiner, pluss et par krepselenker!

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var hummersesongen definitivt over for min del. Hentet opp de siste teinene i dag, og fikk med en hummer hjem.... To av teinene fant jeg ikke, så det blir nok å gjøre noen søksdykk på de waypointene. På en av teinene hadde hyssingen til den ene kroken råtnet av, så der sto luka på fullt gap. Mon tro om det har vært noen hummer innom der :worry:  :confused:  Det er fremdeles bøyer å se utpå, men nå begynner det å bli glissent. Og med den fangsten som er å få om dagen er det jo heller ikke noen vits.

 

Noen andre som holder på ennå?

Link to post
Share on other sites

Jeg har enda teinene ute, men har satt disse på plasser med mye krabbe. Har nok hummer, men litt krabbe helt på tampen før teinene tas opp er ikke å forakte. Har både krabbe og hummer gående i to samleteiner. 

Har også fått to flotte torsk i teinene siste uka.

 

Det ble totalt 26 hummer på meg i år. Noe av dette spiser jeg selv og noe gir jeg bort til venner.

Har også alltid en skalldyraften med familien nå i november/desember. 

 

Har i likhet med Komodo to teiner jeg ikke finner. Skjønner ikke hvor de kan ha blitt av.. det er ingen bratte skrenter/skråninger der de stod, og det skulle være mer enn nok tau i forhold til dybde på stedet.

Hadde en skikkelig runde i går der jeg forsøkte å finne dem, men må vel innse at de sannsynligvis er borte vekk. Mange år siden jeg har mistet teiner nå, kjenner det er litt surt..

Link to post
Share on other sites

Kom nettopp inn fra å ha satt ut mine 4 teiner, lite sjø så prøvde å sette dem lenger ut en sist. Forrige gang var rett utenfor Vrengen og fikk bare 1 krabbe, låg en del teiner rundt forbi der jeg satt ut sist, kanskje de andre fisket krabber?

 

Inne ved Vrengen er det få teiner igjen, men var fortsatt en del teiner rundt om når jeg kom lenger ut så er tydelig at jeg er på rett spor...

Agnet har ligget i en tett bøtte med salt i en mnd og luktet død når jeg åpnet... Håper Hummeren liker lukten.

 

Hvor nærme en annen teine er det ok å sette ut?

Siden båten drev litt når jeg satte ut så kom jeg nærme en annen teine (5-6m) så jeg tok den opp igjen og satte den ut på nytt ett annet sted. 

 

Nå fisker jeg på ca 17m dybde i flg kartet, har ikke ekkolodd på fiskebåten så må forholde meg til kartet.

 

Hadde vært veldig moro med en hummer før sesongen er over.

Til nestår skal jeg ha flere teiner, lengre lagring på agn og større båt. (Kjører en 16fot Zodiac rib nå, blir fort dårlig plass).

 

Er de "pro" teinene til Biltema ok, eller er det andre som er bra? 

Link to post
Share on other sites

Dreuf, avstanden varierer etter hvor du er og hvem du er. Enkelte steder der det er lite strøm og vind setter folk dem tett som hagl. Selv pleier jeg å holde meg minst 15 m unna nærmeste teine, gjerne 20.

 

Hvis du skal ha skikkelige teiner, ville jeg nok satset på noe tyngre enn Biltemas, men da begynner det å bli nødvendig med teinehaler også. Så alt avhenger av hvor mye du vil legge i det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...