Jump to content

Hummersesongen 2017


Komodo

Recommended Posts

Ekkolodd er et must slik at du finner skrenter og steinrøyser på bunn. Setter du teina midt ute på flat bunn er det dårlige odds. Når teina er på bunn slipper du ut alt tauet, så trekker du teina litt etter deg. Da legger den seg riktig vei, og du kjenner når du treffer noe nedpå der. Her kalles det for å "bratte opp" teina.

 

Hvis det er andre som fisker i nærheten anbefaler jeg deg å holde god avstand. 15-20m er for nærme synes jeg. Husk at mange bruker mye tau som kan stå ganske skrått. Det er få ting som er så irriterende som når noen setter teinene sine så nærme at tauene vikler seg rundt hverandre når vinden eller strømmen snur! Det er også respektløst ovenfor de som satt teiner i området først å dumpe teiner helt innpå deres.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info, der lærte jeg noe nytt. Ekkolodd blir det på neste båt. 

 

Jeg har sjekket på sonarchart på Navionics på nett etter jeg kom hjem og det er mye opp og ned der jeg har lagt teinene. (Bare kastet dem uti).

Så skulle det være noe i dem så er det mer flax enn dyktighet :)

 

Skal prøve å trekke dem opp igjen på Torsdag kveld om været tillater det, blir spennende :)

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg kommer over sånne folk gir jeg dem en ørefik :giggle:  Hvert år er det alltid noen som legger teinene sine så kloss innpå mine at tauene vikler seg rundt. Og for meg som trekker uten teinehaler så trenger jeg ikke flere teiner "på kjøpet" når jeg trekker, det blir tungt nok uten. Særlig irriterende med disse gamlingene her ute som bruker mellomvæleprinsippet. Dvs. at de bruker 2-3 væler (flyteelementer) per teine. Jeg tror de har 12 meter mellom hver dupp,  og det er de man ser ligger etter hverandre to og to med 10-12 meters mellomrom. Når så den tredje vælen surrer seg rundt mitt tau hekter det seg så godt fast at jeg får en sabla jobb med å klare ut dette. I tillegg synes jeg det er respektløst når de setter teinene sine så nærme mine. Ikke det at jeg skal ha området for meg selv, men det går an å sette med litt mer avstand. Hvis ikke kan de sette teinene et helt annet sted, det er også fullt mulig. Hvis jeg kommer ut til ei grunne hvor det er mye teiner dropper jeg å sette mine der. Da respekterer jeg de som satt sine teiner der først.

 

Jeg har særlig lagt merke til et par gubber som driver med dette, og jeg har lagt merke til at det er samme væler i år som i fjor. Jeg tror dette er en bevisst taktikk for å presse andre vekk fra det området. "Her har jeg fisket i alle år" osv. Det blir litt for påtagelig når dette ikke bare enkelte tilfeller, men nesten systematisk alle teiner jeg har satt på en plass. Satte ut teinene uten at det var noen andre som fisket på denne plassen, og et par dager etterpå var det tilfeldigvis blåser kliss inntil mine bortover hele. Og da var det plenty muligheter for å sette med litt avstand! 

 

En gubbe jeg snakket med i havna var også fly forbanna på dette og mente at taktikken var en annen. Han hadde nemlig tatt en annen fyr på fersken med å trekke denne gubben sine teiner. Når han så at han nærmet seg kastet han ut teina, latet som ingenting, og begynte å trekke sin teine....

Link to post
Share on other sites

Da var mine 4 teiner tatt opp, noen har nok kost seg godt med agnet for det var helt borte, ene teina hadde 3 krabber med 6-7cm i diameter.

Ene teina finner jeg ikke igjen... Har vært 2 turer ute og sett etter den (i går kveld og i dag tidlig), men er meldt lite vind i helgen så da tar jeg en tur til og håper jeg finner den igjen. Kanskje den er så full av hummer at de har tatt den med seg på tur.

Som sagt ble teinene bare kastet uti der jeg fant det for godt så håpet var ikke stort når jeg trakk dem.

 

Til neste sesong blir det litt større båt med ekkolodd, agn som lukter skikkelig og nye teiner.

Tror det tar noen år før man kan regne på kg-pris på disse krabatene :)

 

Har fått noen fine båtturer da, kjøring i mørket i går var en spennende opplevelse og ikke minst en fin soloppgang i dag tidlig.

Link to post
Share on other sites

Dreuf, si fra hvis hvis du noen gang kommer dit at du kan regne kilopris med god samvittighet! I så fall tror jeg du blir den eneste her inne! :lol: Men en opplevelse som jeg hadde på søndag, da jeg satte ut igjen fire teiner for å få noen krabber å ta med på et besøk til innlandet  og greide opp i et 200 m tau som hadde surret seg ganske godt på en havteine (jeg satser også på å få med meg kreps fra lenke og havteiner, selvsagt), gjør at det er verdt det. Blikk stille, sol sjø som et stuegulv og ikke noe stress i det hele tatt. En tur som med effektivt arbeid ville vært unnagjort på en drøy time tok merkelig nok godt over tre...

Link to post
Share on other sites

Fikk teinene på land igår. Bra sesong for min del, men hadde ikke takket nei til bedre vær. Har vært ruskevær stort sett hele sesongen.

 

Klarte å slite av tauen på ei teine som hadde satt seg fast. Første gang på flere år jeg har mista ei teine. Må vel ut med soknedreggen og evt. gå til innkjøp av ny teine til neste år hvis jeg ikke får fiske den opp.

Link to post
Share on other sites

Satte fire teiner innenfor 50 m fra hverandre fra søndag til i dag, med ferskt agn, ikke surt. Den ene var det én hummer i, men med rogn. Så den ble benådet. De andre var det 30-40 krabber i, og det var det jeg egentlig var ute etter, jeg skulle ha med noen klør til noen i innlandet. Men det er var litt snålt at med samme agnet og samme plassen var det bare en hummer i den ene og minst ti krabber i hver av de andre. Skulle tro at krabbene også er litt redde for hummer. Den var på rundt 30 cm.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...