Jump to content

Hvor stort batteri til Side Power SR80 baugpropell?


toholthe

Recommended Posts

toholthe skrev 1 time siden:

Er det riktig forstått at jeg kobler positiv pol på start til Victron inn, og så alle utgangene til thruster? I tillegg må Victron styres fra dynamo.

Dette er min forståelse også, og da bruker man Victron'en i prinsippet som et relé som kobler ut og inn når dynamoen lader.  Og så tilsier Jörg sitt "indianertriks" fra tidligere, at du på denne måten sannsynligvis kan belaste Victronen en god del mer enn de påstemplede 200A.

 

toholthe skrev 1 time siden:

Hvordan kan man være så sikker på at det ikke går mer enn et par hundre A over denne løsningen? Skjønner at den må sikres med en sikring.

Nei, du kan ikke vite på forhånd hvor mye strøm som kommer til å gå over 95mm kablene, (enten du bruker Victron eller et vanlig relé).  Nå antyder Seilars sine observasjoner noe om hvordan strømmene fordeler seg, men noen garantier har du ikke.  Skulle f.eks. batteriet i baugen bli dårlig eller nedtappet på et eller annet tidspunkt så vil thrusteren forsøke å trekke all strøm fra startbatteriet.  Det er det du i tilfelle må ta høyde for, enten gjennom sikring eller tilstrekkelige dimensjoner (og gjerne begge deler).

 

Komodo skrev 26 minutter siden:

 

https://www.aliexpress.com/...

 

Vet ikke noe om kvaliteten, men blir ikke det meste produsert i Kina for tiden uansett? Tipper det hadde vært en null bak om den lå i en norsk butikkhylle...

Det var et rimelig relé Komodo. Det koster jo ikke mer enn at man kan kjøpe ett bare for å teste.  Jeg handler ellers en del fra Ali og Ebay m.fl., men har blitt forsiktig med å ta spesifikasjonene på disse kinavarene helt til ytterpunktet.  Min personlige tommelfingerregel er å dele sånne spesifikasjonene på to, for kontinuerlig bruk.  Har kommet over noen reléer der selger er ærlig nok til å angi både kontinuerlig og maksverdier, med kontinuerlig-verdien på det halve av maks.  Og da har de fleste andre solgt det samme reléet med kun maksverdien oppgitt.  Dette er det litt vanskelig å røyke ut noen ganger.  Men sikrer man kretsen for den halve strømmen så mener jeg at man er rimelig trygg.  Så kan man selvsagt kjøpe to reléer også, men de bør etter min mening sikres hver for seg. 

 

Er også usikkert hvordan dette reléet vil stå seg i et marint miljø over tid.  Det vil kanskje være mange år til man virkelig trenger den fulle kapasiteten av et sånt relé, når baugbatteriet har fått noen år på nakken.  Da er det greit at reléet ikke har irret for mye i kontaktpunktene eller noe.

Link to post
Share on other sites

Leser at det et vanlig å legge inn en bryter for å kunne koble ut baugpropell ved nødstilfellet hvor den har hengt seg opp.

 

Hvordan fungerer dette i praksis når man aktiverer en slik bryter under veldig høy DC load? Tåler de virkelig å kutte kretsen med over 500A belastning?

Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 10 timer siden:

Er det riktig forstått at jeg kobler positiv pol på start til Victron inn, og så alle utgangene til thruster? I tillegg må Victron styres fra dynamo.

"Kom i skade" for å lese manualen til Argo FET.  Argo FET styres av at inngangen strømsettes.  I den settingen som er nevnt her, vil inngangen alltid være strømsatt (fra startbatteriet).  Ser derfor ikke ut som den er hensiktsmessig å benytte i denne sammenhengen uansett.

argofet.png.e631bb3e4752b49209be08ed6e576016.png

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du ønsker en enkel og relativt rimelig løsning for å få litt ekstra skyv i dårlig vær, så kan du jo bruke en vanlig manuell 600A BEP bryter å koble den slik at start+ og 95mm2+ til thruster laskes ved behov. Hvis dette er en normalt avslått bryter, så har du en reserveløsning om thruster eller startbatteriet svekkes, og du har akutt behov for å starte motor eller få litt ekstra kraft i thruster.  Litt som en "insane" knapp i en tesla....En slik bryter koster langt mindre enn en automatisk tilsvarende bryter. Hvis du kjøper en BEP batterivelger med 1   1+2   2 og OFF. Så kan du jo gjøre følgende...

 

Inngang 1:  Her kobler du til mastervolt ladeutgangen som er sikret med det mastervolt anbefaler. Du kobler også til landstrømslader her. 

 

Inngang 2:  Her tilkobler du en 95mm2 kabel mot startbatteri

 

Utgang 3: Her tilkobles 95mm2 kabelen ut mot

thruster. 

 

Da kan du vanligvis velge 1. som gjør at thruster lades av motor eller landstrømslader.

 

Du kan også velge 2. som gjør at start og thrusterbatteri er koblet sammen. Da har de ingen lading.

 

Velger du 1+2 så får du både lading fra dynamo og full hjelp fra redtop startbatteri ved thrusting. Du får også lading av startbatteriet fra landstrømslader.

 

Velger du OFF, så har du ingen lading under senga eller andre sammenkoblinger som bør ta fra deg nattesøvnen. 

 

Fordelen med denne løsningen er at man får både reserve startbatteri og reserve thruster batteri ved behov.  Man får også muligheten til å koble vekk ladingen og sammenkoblingene ved å velge off.  Velger man 1+2 så kan man lade startbatteriet både ved at det kobles mot thrusterbatteriet som en startkabel, men også ved at landstrømsladeren da lader begge to om du ligger på landstrøm...

 

Ulempen er det vanlige, man glemmer å vri tilbake. 

 

Det er i hvertfall en løsning man kan tenke på og finpusse litt på. Den er jo rimelig og gir deg mange muligheter. Sammen med ett stort nok batteri forut vil du jo egentlig slippe å bruke denne bryteren......men det er jo en mulighet å ha en eller annen slik manuell bryter i tillegg.

 

 

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 4 timer siden:

"Kom i skade" for å lese manualen til Argo FET.  Argo FET styres av at inngangen strømsettes.  I den settingen som er nevnt her, vil inngangen alltid være strømsatt (fra startbatteriet).  Ser derfor ikke ut som den er hensiktsmessig å benytte i denne sammenhengen uansett.

argofet.png.e631bb3e4752b49209be08ed6e576016.png

 

Det er riktig det. Har ikke lest tråden fullstendig og vet ikke om det er kommet fram tidligere, men boksen funger som en Fet kun når ground er tilkoblet. Uten ground så fungerer den som en standard diodeskiller med det vanlige spenningsfallet Etc. Derfor de store kjøleribbene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å kjøpe 1eller 2 kraftige batterier å sette i baugen og la disse lades fra landstrøm + motor via 95mm kabel uten noe mer hjelp fra startbatteriet. Så har jeg heller en liten startkabel liggende tilgjengelig om jeg må starte fra thrusterbatteriene eller thruster må ha hjelp fra start.  Kjøper jeg kvalitetsbatterier ala yellow top eller tilsvarende er jeg ikke så redd for gassing. Dessuten har jeg en Victron batterimonitor jeg kan koble til for å følge med på spenningen. Jeg kan sette en alarm på denne for høy spenning så om en feil oppstår på natta vil den kjapt bli merket før gassingen har kommet for langt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...