Jump to content

Hvor stort batteri til Side Power SR80 baugpropell?


toholthe

Recommended Posts

@toholthe Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg rett, men skal forsøke å forklare.

 

1) Batterispenningen detter som en stein. Det betyr at batteriet blir overbelastet i forhold til den kapasiteten batteriet besitter i øyeblikket. Med 10 V over polene er batteriet ditt dønn flatt. Otima hjemmeside. Optima er knallbatterier, det virker som om folket må overbevise meg om det faktum, helt unødvendig. Men prisen på ett stk 50 Ah Redtop overstiger vel de omtrent samtlige av batteriene montert i Hulda. Som teller rundt 600 Ah. Og kan dytte ut til sammen 3600 A (men da står vel ledningene rett ut som varmetråder). 

2) Motoren trekker 530 A, og batteriet skal levere 800 A, så du er i pluss. Til sammenligning leverer baugbatteriet til Hulda ca. 1100 A.

3) Du måler spenning mellom +batteri og +motor uten at bryteren er slått på. Det du gjør er å broe over. Multimeteret ditt tar over jobben som bryter. Du setter opp en krets. Helt normalt.

4) Jeg følger ikke nummereringen din, har laget min egen.

5) Optima er AGM (se hjemmesiden ref. under pkt. 1). AGM er pysete når det gjelder laderegime. For mye lading og de tørker ut. For lite lading og de sulfaterer etter hvert som vanlige batterier, tar bare litt lenger tid.

 

Håper dette rydder litt opp. Så kommer alt dette med dioder og laderregulering, ut og inn. Man kan gjøre dette fancy og komplisert. Eller man kan gjøre det med en bryter eller to. Går du inn på Hulda, referert foran, så får du forklaring på et enkelt oppsett. Baugbatteriet, eller forbruksbanken har aldri lidd under mangelfull lading. Men det krever at man kan vri på en bryter. Når Hulda ligger på landstrøm overtar vanlige batteriladere vedlikeholdsladingen. Forbruksbanken, som ble installert ettervinter 2015 har enda ikke behøvd etterfylling av vann.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg spurte om, men som jeg ikke tror du svarte på, er hvor thrusterbatteriet får sin strøm fra når den ikke er under landstrømlading? Har du for eksempel et VSR eller en skillediode mellom startbatteri og thrusterbatteriet? Jeg spør om dette fordi det er interessant å finne ut hva som skjer over denne koblingen når du drar thrusterbatteriet ned til 7V.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Du har et defekt batteri og kablingen din er ellers relativt grei. Jeg mener fremdeles det er effektivt å flytte batteriet frem, men det er ikke der problemet ditt i utgangspunktet ligger...

Ok, jeg trodde et defekt batteri ville miste spenning når det ikke er belastet. Dette batteriet spretter jo rett opp igjen på 12,8V igjen når last avtar. Neste test blir da å prøve med startbatteriet. 

 

Men ting til. Dette RedTop batteriet er bare et år. Kan det være en garantisak?

Link to post
Share on other sites

Sitat

En annen ting jeg spurte om, men som jeg ikke tror du svarte på, er hvor thrusterbatteriet får sin strøm fra når den ikke er under landstrømlading? Har du for eksempel et VSR eller en skillediode mellom startbatteri og thrusterbatteriet? Jeg spør om dette fordi det er interessant å finne ut hva som skjer over denne koblingen når du drar thrusterbatteriet ned til 7V.

Må få takke deg for hjelpa. Veldig bra. Forbruk, start og thrusterbatteri er skilt med en mastervolt Battery Mate 1603 IG. Batterilader har tre utganger. En til hver bank. 

Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer.

...

hva skjer???

I tillegg til alle andre gode spørsmål her, så skulle det vært veldig interessant å vite hvilken strøm som går igjennom disse kablene.  Min thrusterkunnskap er begrenset, men det kan vel også være noe med selve thrusteren, evt. kraftoverføringen der, som får thrustermotoren til å slite.  Da vil motoren kunne trekke betydelig mer strøm enn spec'en tilsier.  Det kan i sin tur forklare høyt spenningsfall både over batteripoler og gjennom kabler.  Nå fungerer vel den hovedbryteren i utgangspunktet også som sikring, men hvis jeg har forstått riktig så må den rekke å bli "varm" før den kobler ut (?).  Nå går thrusteren bare noen sekunder om gangen, så kanskje den bryteren ikke rekker å koble ut.

 

@Kjellg Takk for tilliten :)  Ingen batterier som stiger i spenning når de belastes hardt.  Kun noen sære tilfeller hvor batteriet går fra veldig kaldt til varmt av belastningen, kan få spenningen til å stige.  Husker Lars H fortalte om en sånn episode en gang, noe med vinter, startproblemer og bruk av fjærnlys for å få opp temp'en i batteriet.  Men uansett, jeg tror ikke VirtualMe mente det sånn.  Hvilespenning for et fullt ladet LFP batteri ligger gjerne på 13.4-13.5V (snaut 3.4V pr. celle) .  LFP batterier har i utgangspunktet høyere hvilespenning enn blybatterier.  Min erfaring gjennom parallellkobling mot AGM er at LFP og AGM leverer omtrent like mye strøm under "middels belastning" (kaffemaskin).  Ved riktig stor belastning skal LFP visstnok holde bedre på spenningen enn blybatterier, uten at jeg har testet det (ennå).

 

edit:Prøve med startbatteriet er et glimrende forslag som kan utelukke eller bekrefte hvorvidt Optima-batteriet er slitent.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

toholthe skrev 9 minutter siden:

Ok, jeg trodde et defekt batteri ville miste spenning når det ikke er belastet. Dette batteriet spretter jo rett opp igjen på 12,8V igjen når last avtar. Neste test blir da å prøve med startbatteriet. 

 

Men ting til. Dette RedTop batteriet er bare et år. Kan det være en garantisak?

 

Du får meg til å gjenta meg selv igjen :-) Batteriet har trolig stått tomt over vinteren, og du kommer nok ingen vei ved å hevde det er en garantisak. Men forsøk gjerne...

Link to post
Share on other sites

toholthe skrev 10 minutter siden:

Må få takke deg for hjelpa. Veldig bra. Forbruk, start og thrusterbatteri er skilt med en mastervolt Battery Mate 1603 IG. Batterilader har tre utganger. En til hver bank. 

 Seilars som kommenterte om opplegget han har i seilbåten sin benytter en "victron argo fet 200A" mellom startbatteriet og thrusterbatteriet. Dette er en meget god løsning jeg vil anbefale for deg også. Altså å la thrusterbatteriet lades fra startbatteriet istedenfor mellom din "Mastervolt Battery Mate 1603 IG". Dette gir deg en god del ekstra headroom når du først bruker thrusteren. Om du skulle gå for denne løsningen er det også viktig lurt å begrense det mulige strømtrekket slik at ikke du brenner denne skille"dioden" dersom du igjen skulle få et defekt thrusterbatteri. Dette gjør du enklest ved å for eksempel bare ha 25mm2 på plusskabelen frem til thrusteren.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 17 minutter siden:

I tillegg til alle andre gode spørsmål her, så skulle det vært veldig interessant å vite hvilken strøm som går igjennom disse kablene.  Min thrusterkunnskap er begrenset, men det kan vel også være noe med selve thrusteren, evt. kraftoverføringen der, som får thrustermotoren til å slite.  Da vil motoren kunne trekke betydelig mer strøm enn spec'en tilsier.  Det kan i sin tur forklare høyt spenningsfall både over batteripoler og gjennom kabler.

 

Dette har vi allerede fått svar på. TS forteller om 0.2V spenningsfall over minuskabelen (9 meter 95mm2).

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 4 minutter siden:

 

Dette har vi allerede fått svar på. TS forteller om 0.2V spenningsfall over minuskabelen (9 meter 95mm2).

Jeg innrømmer at jeg så bort fra den.  0.2V, 7 meter (i hht. post 7 i tråden) betyr at det går drøye 150A gjennom kabelen.  Er det trolig (jeg spør i uvitenhet nå)?

 

Det er tidligere målt under 7V over thrusteren, og nå er det målt 10V over batteriene under sannsynligvis ganske like forhold (thrusteren kjører ihvertfall omtrent like lenge).  Jeg tolker det som at spenningsfallet over kabler og kontakter ligger i området 2.5-3V.  Så spørs det hvor mye man kan trekke fra i gode og dårlige kontaktpunkter på veien, men med f.eks. 2V spenningsfall totalt i bare kablene (14m), så skulle strømmen ligge i området 7-800A.

 

Jeg tar alle mulige forbehold, korriger meg gjerne :)

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 48 minutter siden:

Jeg innrømmer at jeg så bort fra den.  0.2V, 7 meter (i hht. post 7 i tråden) betyr at det går drøye 150A gjennom kabelen.  Er det trolig (jeg spør i uvitenhet nå)?

(...)

Jeg tar alle mulige forbehold, korriger meg gjerne :)

 

Dette med å måle strøm i ledninger med et digitalt multimeter er i praksis ikke en eksakt vitenskap under slike forhold. Her synker spenningen ganske raskt, hvoretter thrusteren kutter helt ut etter få sekunder, noe som betyr at målingen må utføres relativt raskt. Man ser lett om det går "mye", " medium" eller "lite" strøm, men det er lurt og ikke se seg for blind på utregninger med spenningsfallkalkulatorer og lese eksakt ampere ut fra det. I dette tilfellet vet vi for eksempel ikke eksakt "når" i syklusen denne målingen er foretatt, men vi vet at thrusteren snurret og at spenningen på batteriet synker til 10V relativt umiddelbart (kanskje før multimeteret har rukket å stabilisere seg). Når det nærmer seg 7-8V over thrusteren så tyder ikke nødvendigvis 0.2V+ (over aktuelt strekk) på at det må være noe galt utenom et defekt batteri. Det heller ingenting i denne historien som (så langt) tyder på tekniske problemer med thrusteren.

 

Alt jeg konkluderer med ut fra det jeg nå har fått vite er at batteriet er defekt. Det kan godt være at det også finnes mindre utfordringer langs plusslederen, men noe av dette kan like gjerne være målefeil eller liknende.

 

Det jeg også har fått forståelse av er at alle batteriene lades mellom en diodeskiller. Dette skaper utfordringer i forhold til riktig ladespenning. Er sense i bruk og isåfall på hvilken bank? Om sense står på en helt utladet forbruksbank med blybatterier så kan fort start og thruster (AGM) bli ladet med for høy spenning over lenger tid. Om AGM-batteriet derimot blir ladet mellom en FET-skiller (som for eksempel "victron argo fet 200A") vil det ihvertfall aldri få _høyere_ ladespenning enn tilhørende startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke en diodeskiller jeg har, men en elektronisk skiller. Usikker på hvor sense kabel er koblet eller om det er noe sense. Ladespenning er helt ok om den ikke akkurat er 14,4V. Topplading gjøres uansett med Sterling lanstrømlader. Forbruksbanken er LiPro4 batt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser den, @X10an, takk for svar.   Jeg ser også at jeg kunne ventet med å komme på banen til et annet batteri var prøvd, he he.  En test med startbatteriet som toholthe tenker å gjøre, kan jo komme til å feie all tvil av banen.  Snurrer thrusteren litt skikkelig da, så er det jo et godt bevis på at Optimabatteriet er kass.

Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 4 timer siden:

3. forsøk målte jeg spenningsfall over negativ leder på samme måte som 2. Registrerte 0,2V spenningfall.

Det får jeg ikke til å stemme, det er rett og slett for lite.

 

toholthe skrev for 4 timer siden:

En annen ting jeg lurte på var under forsøk 2. før jeg skrudde på thrusteren målte jeg 12,8V mellom + på thursteren og +på batt. Thrusteren var altså jord før hovedbryter koblet inn. Stussa litt på dette, men det stemmer kanskje?

Det der skjønte jeg ikke. Hvis du måler på + polen på batteriet og på positiv pol på klembrettet på motoren så får du 12,8V? Det blir jo som å måle spenning på hver sin ende av en ledning. Ubelastet skal du få 0V, under drift skal du få en spenning lik spenningsfallet i ledningen. 

Bland forøvrig ikke inn jord i et likestrømsanlegg.

 

toholthe skrev for 4 timer siden:

Thrusteren går bare 2-3 sek før den kobler ut hver gang.

Noe som er normalt med den lave spenningen du måler. At trusteren kutter ved ca 7V er normalt.

 

2) Motoren trekker 530 A, og batteriet skal levere 800 A, så du er i pluss.

 Vel, fullt så enkelt er det jo ikke. CCA verdien på Optimabatteriet er oppgitt til ca 800A, det er greit. Men ved CCA test blir spenningen kjørt ned i 7,2V og det er langt under det man kan akseptere ved bruk til truster.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 40 minutter siden:

Det der skjønte jeg ikke. Hvis du måler på + polen på batteriet og på positiv pol på klembrettet på motoren så får du 12,8V? Det blir jo som å måle spenning på hver sin ende av en ledning. ...

Kan det være så enkelt som at + polen på thrusteren er forbundet med minuspolen på thrusteren via børstene?

edit: altså via "overslag", kullstøv el.l. (nå spekulerer jeg sef.)  Er vel ikke så mye overslag som skal til for å få en spenningsmåling.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev 1 time siden:

Det der skjønte jeg ikke. Hvis du måler på + polen på batteriet og på positiv pol på klembrettet på motoren så får du 12,8V? Det blir jo som å måle spenning på hver sin ende av en ledning. Ubelastet skal du få 0V, under drift skal du få en spenning lik spenningsfallet i ledningen. 

 

Nesten som StorStas sier: All spenning ligger da over det åpne releet midt på plusskabelen. Pluss på thrusteren jordes gjennom børstene, via ankeret på thrusteren og minuskabelen til startbatteriet, og har ingenting med overslag i kullstøv å gjøre.

 

Komodo skrev 1 time siden:

Bland forøvrig ikke inn jord i et likestrømsanlegg.

 

Joda, det er lov i mange tilfeller, jeg gjorde det selv i forrige setning. Har man motorblokken og/eller annet gods koplet til minus (eller pluss i et plussjordet anlegg) snakker man ofte om et jordet anlegg, eller selvfølgelig et "vannet" anlegg dersom det befinner seg i en båt. :-)

 

Komodo skrev 1 time siden:

 Vel, fullt så enkelt er det jo ikke. CCA verdien på Optimabatteriet er oppgitt til ca 800A, det er greit. Men ved CCA test blir spenningen kjørt ned i 7,2V og det er langt under det man kan akseptere ved bruk til truster.

 

Vel, fullt så enkelt er det jo ikke. Ved CCA test blir temperaturen kjørt ned i minus 18 grader celsius, og det er langt under det man kan akseptere ved bruk av thruster, da vil nemlig pakkisen ta knekken på propellen. Men det er uansett et veldig greit tall å forholde seg til som utgangspunkt for å regne på hvilke reserver man har (eller burde ha) i systemet. Du kan gjerne legge til 20-25% for å få estimere MCA (MarineCrankingAmps) som er ca samme testen ved 0 grader Celsius.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 10 timer siden:

Da hadde vel sikringen gått. Finner vel ut av dette når jeg tester start batt på thrusteren. 

Upresist av meg. Offshore skulle vi alltid oppgi årsak til feil. Man krysset som regel av i rubrikken 'årsak sum av feil'. For da var det ingen på kontoret som gad ettergå reparasjonen og lage mer papirkrøll. Det jeg har opplevd med børstemotorer/dynamoer er at kullstøv og slitasje på kommutator stjeler energi, lager varme, redusert effekt. Så det kan frese ampere gjennom systemet helt på grensen av det sikringen tåler. Da tenker jeg forklaringen min er mer forståelig.

 

At spenningen er oppe i 12,7 V rett etter belastningen: Batteriet ditt behøver ikke ha mer reell kapasitet enn et klokkebatteri, i teorien. U=R*I, så lenge motstanden er høy kan amperen være lav for å gi ønsket spenning. Sannsynlig konklusjon: Defekt batteri.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 15 timer siden:

 

Ikke no` problem. Jeg får bare Jörg til å selge meg et par skikkelig 98-serier fra Balmar, og laderegulator som matcher :-)

Goood ide :thumbsup:
Da trenger du ikke batterier i det hele tatt for å drive trustere, kanskje ett for start.
Ellers kunne du se på 165 og 200A AT-dynamoer isteden.
Koster bare halve prisen, enklere å montere, 200A utgaven leverer (kald) også mellom 150 og 200A på tomgang.
Da snakker vi omsider om faktisk målbar "støtte" fra dynamoen, i alle fall ift. de fleste standard-dynamoer

som vanligvis ikke leverer mer enn 20 - 40A  (15 - 25% +/-litt) .


Men fra (litt) spøk til alvor igjen.

Tråden bekrefter nok et rimelig klar fasit at det er

- godt dimensjonerte ledninger og

- helst rikelig kapasitet (Ah) på batteriene
som teller i utgangspunkt.

 

Om en bør bruke start- eller forbruksbanken isteden for et dedikert batteri like ved truster / vinsjen
er noen ganger et spørsmål om både vekt, plass for montering, og ofte om arbeidslyst.
NB: Priser kan vel ikke være et argument, da kan jeg heller ikke tenke å ha truster.

Men det finnes nok nesten ikke ett av så mange (nevneverdige) batterier i butikkene som ikke klarer å levere 300A ++.
Og de fleste har faktisk noe bedre spenningskurve enn diverse kapasitets-fattige mini-
rørceller som har største fordelen i å kunne levere mange start-Ampere for få sekunder
før spenningen forsvinner på tross av fortsatt høy strøm.

 

Og nei, jeg ser ikke i en annen retning når vi snakker om konstant for høy belastning men ser også dette batteriet ren teknisk.
Derfor kan jeg ikke mene at høystrøm-batterier a la Optima er bra for noe annet enn å starte forbrenningsmotorer.
Det er også bare denne bruken som tillater at disse batterier kan lades som produsenten krever,
nemlig med elendig lite strøm på tross av direkte tilkobling til (ikke strømbegrenset) dynamo.

 

Akkurat dette er dessuten også noe som streng tatt ikke tillater direkte tilkobling av Optima batterier til dynamo.

Tross alt sier jo Optima at batteriene ikke skal lades med mer enn 10A.
Det er nå litt flisespikkeri, men sånn er det, og poenget blir desto mere interessant når Optima eldes.


Så er mitt fasit at jeg alltid vill anbefale at man ser på datablader og spenninger i utladingskurver

fremfor store tall som bare angir Ampere.

 

Anbefalingen herfra er at man hovedsakelig ser etter Ah (kapasitet) hvis det finnes litt plass for montering,

fordi det er fortsatt det beste ren teknisk sett.


HeavyDuty til anleggsmaskin ble jo nevnt allerede.

Også billige pleier å funke fint for ganske mange, og ikke minst ofte ganske lenge,
dessuten også som kombi-batteri for start og baug/vinsj.

 

Så, "happy trusting" med god kapasitet!

 

....og nå:  weitermachen.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Vielen dank, herrn Becker. Det forklarer på utmerket måte hvorfor Optima på hjemmesiden leverer slike 'pingleladere'.

 

Huldas mantra har bestandig vært 'teoretisk kapasitet ganger to (2)'. Flåsete uttrykt. Men ved å legge inn godt med ekstra styrke/kapasitet tas høyde for uforutsette utfordringer. Som er lik mindre plunder og heft.

Link to post
Share on other sites

3 grunner til optima og andre AGM batterier...

 

1. Seilbåter ligger gjerne 10 timer på skakka, med en baug som er i bevegelse, dvs. våte batterier som ligger 25-45 grader på skakka og blir ristet. Om det virkelig gasser og lekker er uvisst, men det fryktes.

2. Man ønsker ikke 30 kilo ekstra vekt helt forut. (heavy duty)

3. Bruk og kast foretrekkes fremfor vedlikehold, selv om levetiden er kortere. 

 

Yellowtop batteriet mitt på 75Ah har en indre motstand på 1,9 milli ohm. (2,5 på papiret). Forbruksbatteriene mine som er 180Ah AGM har ca. 3,5 milli ohm (4 milli ohm på papiret). Men forbruksbatteriene har ikke oppgitt noen CCA, hvilket er ett godt tegn på at dette ikke er batterier beregnet for den slags juling.  Å koble batterier med så lav indre motstand som optima/agm gjerne har i paralelll for å drive thruster tror jeg kan by på redusert levetid.

 

 Ett stort heavy duty, truckbatteri, eller noe slikt er nok den teknisk desidert beste og mest holdbare løsningen. Etter min mening så leverer yellowtop batteriet mitt som er det kraftigste av optima batteriene i underkant av hva SE80 thrusteren trenger, men jeg ville heller valgt ett større og sprekere batteri enn å falle for fristelsen å koble to i paralell. Det er nok bedre å øke Ah på ett batteri om man vil ha bedre kondisjon/utholdenhet på thrusteren. Jo større CCA/MCA man har,desto lenger vil den holde oppe spenningen når man belaster batteriet med thrusteren. Når jeg valgte batteri, så var ikke optima førstevalget. Enesys sitt oddysey extreme series batteri på 100Ah har 1150CCA, dvs 250 mer enn yellowtop. Prisen ble imidlertid litt drøy. Mener det var ca. 4000 +mva. Dette er imidlertid ett på papiret rimelig heftig thruster batteri om man måler i ytelse/vekt.

 

Forøvrig er også dette bare ett batteri med normal levetid(3-10 år), så det man egentlig betaler for er at batteriet er lekasjesikkert, lite, og lett. Samme ytelsene kan man nok få til en vesentlig lavere pris om man tåler 20-30 kilo høyere vekt. 

 

Når det gjelder trådstarter, så ville jeg før denne saken blir anslysert på atom nivå sjekket om thruster fungerer på start batteriet som nevnt. Jeg tipper at du har hatt en løsning som har ligget litt i grenseland mtp. spenningsfall. Mener jeg hadde ca. 1,2-1,5V totalt spenningsfall den gang jeg hadde 1x95mm2 fra batterier ca. 7x2 meter unna thruster. Med 10 volt ut av batteri vil man da få 8,5-9V , hvilket gjør at thrusteren da selv med friske kabler leverer langt mindre enn du trenger. Jeg husker en gang at jeg målte 9,6V på thruster, og da var jeg der nede og målte fordi den var merkbart svak. Dette er muligens ca. det spenningsnivået du har hatt før redtop batteriet ditt fikk litt redusert ytelse.

 

Lag ett opplegg med batteri nær thruster, det er løsningen om man ønsker å benytte ett såpass lite batteri som ett optima batteri faktisk er.  Skal man ha kraftige kabler med spenningsfall til batteribank ett stykke unna, så bør man ha ett vesentlig mindre spenningsfall ut av batteribanken for å kompensere for spenningsfall i kablene. Jeg mener den beste løsningen er å ha ett kraftigst mulig batteri stående nær thruster. Du har jo ingen annen forbruksbank som kan brukes til formålet uansett. 95mm2 kablene kan brukes for å skaffe litt ekstra juice til thruster. Men min erfaring er at 120A diodeskiller som du har er litt lite, ettersom man gjerne normalt har 100-150A i en slik kabel selv når thruster batteri er friskt.  Victrons 200A argo fet er en mulighet, men den må sikres med en sikring som er ganske liten, slik at den akkurat holder vanlig belastning. Det er tross alt ingen krise om denne sikringen ryker, da det egentlig bare er en ladekabel. Det som er kjedelig er om den ikke ryker når thruster batteriet er havarert, og 400A går gjennom dioden. Jeg tror imidlertid at denne 200A diodeskilleren tåler endel mer i noen sekunder. Den er tross alt beregnet for 200A kontinuerlig strøm, så det bør være ett håp om at en 150A automatsikring som dem man har til ankerwinsjer ryker tidsnok, men samtidig fungerer når man thruster. Men noen tabell for disse er ikke lett å finne....Heller ikke noen detaljert info om hva diodeskillere tåler.....

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 27 minutter siden:

Å koble batterier med så lav indre motstand som optima/agm gjerne har i paralelll for å drive thruster tror jeg kan by på redusert levetid.

(...)

 men jeg ville heller valgt ett større og sprekere batteri enn å falle for fristelsen å koble to i paralell.

 

Dette er bare tull. At batterier har en lav indremotstand gjør det ikke mer problematisk å kople dem i paralell.

Link to post
Share on other sites

Koblet thruster over på start batteri. Ble ingen suksess det heller dessverre. Thrusteren gikk kanskje et sekund lengere, men så stoppa det igjen. Målte spenning på startbatteriet under kjøring av thruster og samme skjedde. Spenningen falt til ca. 10V.

Ringte til Sleipner og forhørte meg. De mener at det er for lite kapasitet på batteriene som er årsaken. Hadde det vært en kortslutning i thrusteren så ville sikringen ha røket. Han anbefalte meg å måle faktisk strømtrekk med et tangamperemeter, men det har jeg dessverre ikke. Får se om jeg kan få lånt meg et sånt og teste det. Skal høre med de på marinaen om de muligens har, eller er det noen her som holder til i nærheten av Blommenholm marina som vil låne bort en times tid? Videre sa han fra Sleipner at det vanligvis krever to batterier med god kapasitet for å drive denne thrusteren som trekker 550A og at et red top batteri på 50Ah ikke vil ha sjanse for så stort strømtrekk over 15-20 sek.

 

Ser ut som jeg må kjøpe to batterier da av litt god kapasitet. Foreløpig er rikignok red top friskmeldt.

 

En ting jeg kom til å tenke på er hvordan det egentlig er å ha batteriene fremme under forpiggen. Det er jo ingen lufting der. Er det noe jeg bør tenke på også?

 

Se video fra forsøket med startbatteriet. Det klikket og spenningsfallet først er thrusteren som senkes ned.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...