Jump to content

Hvor stort batteri til Side Power SR80 baugpropell?


toholthe

Recommended Posts

Ok, tror jeg skjønner. Du foreslår et ekstra rele mellom start og thruster som er styrt av dynamo. Mastervolt skilleren som skiller mellom start, forbruk og thruster i dag skal da bare lede strøm til start og forbruk?

Blir en del mer mikk makk ja, men billigere enn to batt i baugen. 

 

Prøvd å tegne opp. Stemmer dette?

 

hvis det er sånn at disse relene er styrt av D+ på dynamo. Hvorfor trekker jeg ikke av både start og forbruk når jeg kjører thruster og motoren går i dag da. Alt kobles vel sammen? Går strømmen bare en vei i disse mastervolt/Victron greiene? Jeg tror ikke jeg skjønner hvordan en mastervolt/Victron batteriskiller fungerer. For meg ser de like ut.

 

 

I dag:

 

19EB1C91-2DD4-4948-A495-10C6EAC16372.jpeg.83a19d5fbf22ba1d58214308f2d85289.jpeg

 

 

Nytt opplegg:

14D6411E-E3FE-46F3-B74A-A59AAFF4FA10.jpeg.0d48f7d11babf3d8651c917c85ef120b.jpeg

 

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 55 minutter siden:

Hva skiller en Victron argo fet fra et konvensjonelt rele? Hva koster Victron argo fet?

 

Nå er ikke jeg en ekspert på Victron argo fet, men den oppfører seg som en batteri isolator.  Dvs. som en diodeskiller, men den trenger styrestrøm, og har ekstremt lavt spenningsfall. 0,1V ved store belastninger, og 0,002 ved små belastninger. Den holder med andre ord batteriene skilt ifra hverandre i motsetning til ett rele som lar strømmen gå begge veier. I mitt tilfelle kan altså ingen strøm gå fra thrusterbatteriet og mot dynamo/start batteri. Det er kun motsatt vei som er mulig.

Link to post
Share on other sites

toholte

 

Jeg vet ikke hva slags spenningsfall det er over den mastervolt ladefordeleren. Men jeg kan jo anta at det er en tilsvarende diode ladefordeler som victron med  minimalt spenningsfall over. Da ville jeg rett og slett heller brukt pengene på ett skikkelig batteri. Det ser jo ut til at det er en ledig utgang til thruster batteri på tegningen din. En 200A victron argo fet ladefordeler koster nok fort 1500-2000, og ett rele gjerne 500 kroner. Den siste tegningen din viser vel at du går til thruster fra mastervolt på egen utgang, og det er jo både smidig og ryddig. Skulle du benyttet en victron argo fet, så måtte du koblet den til på B+,  dvs. samme som inngangen til mastervolt isolatoren din. Det må vel finnes ett eller annet batteri som er enda sterkere enn yellowtop 75Ah, og som gir skikkelig punch uten å gjøre det elektriske anlegget om bord unødvendig komplisert.   Det er sikkert andre som har rimeligere batterier å vise til, men jeg kan jo nevne at enersys sin odyssey serie har ett 100Ah AGM batteri som leverer 1150CCA og 1350MCA. Det er etpar hundre CCA mer enn yellowtop, men til etpar tusenlapper ekstra. Velger du ett eget AGM batteri foran ved thruster, så ville jeg kostet på det en victron smart lader. Disse lader opp som alle andre 3 trinns ladere, men når batteriet er 100% fullt, så senkes spenningen til 13,2V. Det er en løsning som bla. optima anbefaler indirekte. Det gjør de ved å si at yellowtop skal ha 13,2-13,8V float, og i den nedre delen av skalaen kan man lade uendelig lenge. Jeg valgte derfor en slik landstrømslader til mitt thruster batteri. Den lader opp batteriet 100%, og legger seg så på 13,2V med ukentlig topping. Gav vel 14-1500 for den laderen.

 

På spørsmål om hvordan disse ladefordelerene virker. En diode leder strøm den ene veien, men sperrer den andre veien. Både mastervolten og victron isolatoren er av dette slaget. Ett laderele er derimot som en automatisk bryter, dvs den leder begge veier. Når du har den mastervolt ladefordeleren din, så betyr det at alle batteriene dine alltid er isolert fra hverandre, selv når du lader. Det er bra, så lenge du får frem den strømmen du trenger for å lade batteriene dine uten for mye spenningsfall. Tradisjonelle skilledioder har opptil 0,7V spenningsfall, og det går kraftig utover ladingen. Den ladefordelingen du har tror jeg har langt mindre spenningsfall enn tradisjonelle, og victron sin med 0,002-0,1V er  også veldig bra for ladingen.

 

Hadde jeg hatt båten din, så ville jeg kun kjøpt ett kraftig batteri.  Og med kraftig menes høyest mulig CCA målt etter SAE test.  Når jeg synest yellowtop 75Ah gir litt lite, så vil jeg tro alt over 1100CCA/1300MCA er innafor selv uten mer enn 30-40A hjelp fra ladekabel.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Seilars. Jeg gjør som du sier. Ett kraftig batt foran, evnt to.  Dropper den ekstra laderen. Sterling laderen jeg har har tre utganger og eget AGM program. Med de feite kablene jeg har frem blir det ikke mye spenningsfall med de få Amp som skal igjennom der. 

Link to post
Share on other sites

Fant en tabell for enersys odyssey P2150 batteriet som jeg nevnte. Det veier 35 kilo, 100Ah, og kan levere 664A i 2 minutter før det regnes som tomt (10,8V eller 10,5V).  Da har man tatt ut 19,9Ah på 2 minutter i følge tabellen jeg så. Men du bør tenke deg om en gang til  på om du vil ha en egen lader ved thruster batteri. Bruker du litt penger på batterier, så ville jeg brukt noen kroner på en liten 13A victron IP67 smart lader som sørger for at ladetidene og spenningene er helt korrekte borte ved thruster batteriet. Det er vel og bra med en sterling som har 3 utganger, men den gir ikke ut en strøm og spenning som er nøyaktig tilpasset thruster batteriet. Jeg har veldig tro på at ett slikt batteri bør lades opp 100%, for så å få redusert ladespenningen til 13,2V for å få lengst mulig levetid. Det kan fort lønne seg om du tenker litt langsiktig. Tipper du kan finne en slik lader for under 2000 kroner. Jeg har en 7A utgave til yellowtop batteriet, og den har bluetooth slik at jeg kan sitte i salongen og lese av ladestrøm og spenning. Totalt meningsløst egentlig, men så slipper jeg å krype under senga for å sjekke om thruster batteriet er fullt.  13A laderen koster under 2 båtpenger.  Du kan sikkert plassere en victron også bak ved sterlingen om du ikke har 220V forut. Med 95mm2 kabler er det jo motorvei frem til batteriet. 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 2 timer siden:

 og victron sin med 0,002-0,1V er  også veldig bra for ladingen.
 

0,02V
Det er en 0 for mye.

---------------------------------

 

Men da er vi tilbake på null, og det er bra.

 

Et tips for de som ikke har tykke kabel mm., eller lite plass for å strekke tykke kabel.
Med ordentlig dimensjonerte batterier i baugen finnes det ikke noe nevneverdig utlading
= ikke noe behov for egen lader men kun utjevning av det lille som mangler etter bruk av thrusterbatteriet

Sterling tilbyr en såkalt BM / Battery Maintainer.

Den oppfører seg som en transformator (følger inngående karakteristikk), danner galvanisk skille,

og leverer (avhengig type / spenning) maks enten 1, eller 3 A til sekundærbatteriet.

Og pga. bare lite strøm kan man nøye seg med gjennomsnittlig 2,5mm² som tilkobling.

Finnes som 12-12V, 12-24V, 24-24V, og 24-12V.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ser på den første videoen tidligere, at det står et Odyssey batteri som startbatteri allerede, men klarer ikke å tyde modellbetegnelsen.  Du er vel ikke så heldig at det kan brukes til thrusteren?  I så fall skal Optimabatteriet ha kraft i massevis til å overta som startbatteri.

 

Støtter ellers Seilars sine synspunkter om at AGM batterier bør lades opp til 100% for deretter å senke ladespenningen ned mot 13.2V eller deromkring (dvs. så vidt over hvilespenningen på det aktuelle batteriet).

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilars skrev 4 minutter siden:

 Men du bør tenke deg om en gang til  på om du vil ha en egen lader ved thruster batteri. Bruker du litt penger på batterier, så ville jeg brukt noen kroner på en liten 13A victron IP67 smart lader som sørger for at ladetidene og spenningene er helt korrekte borte ved thruster batteriet. Det er vel og bra med en sterling som har 3 utganger, men den gir ikke ut en strøm og spenning som er nøyaktig tilpasset thruster batteriet. Jeg har veldig tro på at ett slikt batteri bør lades opp 100%, for så å få redusert ladespenningen til 13,2V for å få lengst mulig levetid.

Man ødelegger ikke noe AGM ved å gi dem regelmessig topplading.
Slik kan fint stå parallelt med andre batterier, så sant laderen klarer å redusere floatspenningen til 13,3V

og det gjelder for vedlikeholdslading over lang tid.

Det betyr "for vanlige båtbrukere" som har båtene tilkoblet landstrøm i hele uka, over hele året.
En ekstra lader gjør da null forskjell, redusert spenning er redusert spenning og strømopptaket reguleres av batteriet.

 

Ang. nøyaktig tilpasset: For batterier finnes dette kun på laboratorier.
Ingen lader ser i hvilken tilstands et batteri befinner seg i,

så sant ikke laderen har strømstyring, kan programmeres til batteriets spesifikt karakteristikk,

og arbeider dedikert kun for det ene batteriet som ikke er tilkoblet til noe.

Mangler det bare én parameter da funker dette ikke lengre.

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 3 timer siden:

 

...å Victron argo fet, men den oppfører seg som en batteri isolator.  Dvs. som en diodeskiller, men den trenger styrestrøm, og har ekstremt lavt spenningsfall.

...hehe.. Seilars...
Nei, jeg jakter ikke, du gjør alt riktig.

Bare litt presisering.  :smiley:

ArgoFet er normale skilledioder, men med 2 ekstra funksjoner.

 

 - med minus tilkoblet kan den aktivere Fet når det finnes ladespenning på inngangen.

Med det blir Fetene aktivert og bypasser diodene.
Likevel blir hovedstrømmen tatt av diodene, så er Fetene utenfor faresonen ang. strømbelastning.
Smart.

 

Uten minus tilkoblet (eller når den ligger ønsket på bryter/relé og er slått av) finnes det vanlige 0,7V spenningsfall.

Derfor har den kjøleribber.

 

Begge funksjoner kan brukes aktiv, om man vill eller har behov.

 

- ArgoFet kan også levere startspenning på inntak.

Dette er nyttig hvis det trengs startspenning på B+ for å starte dynamoen.  
Også smart.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sitat

 den første videoen tidligere, at det står et Odyssey batteri som startbatteri allerede, men klarer ikke å tyde modellbetegnelsen.  Du er vel ikke så heldig at det kan brukes til thrusteren?  I så fall skal Optimabatteriet ha kraft i massevis til å overta som startbatteri.

Mulig, men det er fra 2011, så tror det skal få pensjonere seg. Så bruker jeg red top til start og et nytt til thruster.

Link to post
Share on other sites

Ok, ja jeg skjønte at det var noe slikt som var inni den argo fet'en,  men har ikke helt funnet det beskrevet noe sted. Artig å høre hvordan den er bygget opp. 

 

Når det gjelder lading....hvis man får toppet thruster batteriet og sterling laderen får det ned igjen til 13,3V, så trengs ikke ekstern lader. Hvis man vil spare noen kroner, så kan man kanskje spare dem på landstrømslader om sterlingen går ned til 13,3 etter endt lading. 

Link to post
Share on other sites

toholthe skrev 8 minutter siden:

Sterling laderen har 13,5V float,

Ville vare greit for AGM i full syklisk drift, men ikke for konstant tilkobling.
Men Sterling PCU kan justeres manuell til alle ønskete bulk og floatspenninger, i tillegg til faste "Preset" programmer.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, toholthe said:

Har du 2x RedTop 50Ah? Hvor er batt plassert og hvor lenge kan du kjøre sør det sier stopp?

 

Ja. Er plassert på hver side av trusteren. Har aldri forsøkt å "kjøre til det stopper", men har ved et par anledninger kjørt ganske mye, uten å merke noen redusert kapasitet. Svært fornøyd med dette opplegget.

Brukes også som startbatteri. Blir jo litt lange kabler til motor, men start strømmen er ikke all verdens for en slik VP D2-55 som er i båten vår. Har ikke merket noen praktisk forskjell på start etter at jeg bygget det om slik.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår, da får du være overbærende. Men du har altså 95mm2 kabel fra motorrommet til truster, ikke sant? Jeg forstår ikke hvorfor du ikke ønsker å bruke batteriene bak for å støtte trusterbatteriet? I så tilfelle burde du jo klare deg med Optimabatteriet framme. At ett Optima Red Top ikke står på egne bein framme er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Eneste grunn er at det kompliserer ting og jeg ikke helt skjønner hvordan jeg gjør det :). Sånn som på tegningen jeg lagde?

 

hvordanvet jeg at ikke det går mer strøm enn tiltenkt over Victron?

 

14D6411E-E3FE-46F3-B74A-A59AAFF4FA10.jpeg.0d48f7d11babf3d8651c917c85ef120b.jpeg

 

har ikke bestemt meg, men har en lang vinter å finne det ut av. 

Redigert av toholthe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du har god tid så kan du jo vurdere å gjøre en relativt enkel test til, før du bestemmer deg. 

 

Du har jo nå Odyssey batteriet som uansett skal ut.  Det yter minst like godt (eller litt bedre) enn Optimabatteriet, etter hva du allerede har funnet ut.  Hvis Optimabatteriet er friskt, så ligger din batterikombinasjon på papiret ganske nær Seilars sitt på ytelse, sånn jeg leser dette. 

 

Du kan jo flytte Optimabatteriet over til start som tenkt, og gjøre klart det du skal av kabler og koblinger for det nye batteriet i baugen.  Så kan du teste med Odyssey batteriet i front, med støtte fra startbatteriet.  Kablingen ligger jo for det meste klar allerede, så dette koster deg ikke mye ekstra hverken i arbeid eller kostnader, ift. hva du nå har planlagt.  Da får du raskt se om ett "normalt" batteri i baugen med støtte fra startbatteriet er nok.  Fungerer dette fint, så kan du bare finne et nytt batteri som minst matcher Odyssey batteriet på spec.  Funker det dårlig så har du ennå ikke tapt stort, og kan gå for enda kraftigere batteri(er) i baugen. 

 

Samtidig får du en god anledning til å måle strømmen som går mellom start- og thrusterbatteri så du ser hva du minst må ha av relé og evt. sikring der.  Velger du et 5-600A relé som Komodo foreslår så er du uansett veldig trygg, men jeg har det for meg at så kraftige reléer av god kvalitet koster noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Tror rett og slett jeg dropper det altså. Blir mer komplisert og mer som kan bli ødelagt. Et sånn Victron sak vil jeg aldri vite hvor mye strøm går over. Legger pengene i et godt batteri fremme. 

 

Hadde dog vært gøy å funnet ut hvordan dette skal kobles for å lære litt. Er det riktig forstått at jeg kobler positiv pol på start til Victron inn, og så alle utgangene til thruster? I tillegg må Victron styres fra dynamo.

Hvordan kan man være så sikker på at det ikke går mer enn et par hundre A over denne løsningen? Skjønner at den må sikres med en sikring. Kan noen bekrefte/avkrefte om dette er forstått riktig?

Link to post
Share on other sites

Den der så jo grei ut, Komodo. Når min BEP-bryter en gang i tiden tar kvelden, kan det nok bli noe slikt. Tror bryteren min kostet 7- 800 kroner for snart 15 år siden. En slik bryter er jo ikke noe annet enn et rele som switcher. Og så har BEP lagt til en sikkerhetsfaktor at bryteren kan opereres manuelt. Hvilket jeg ikke trenger. Svikter releet du referer til er det bare å broe over.

 

Slik ser det ut hos meg nå:

59ec6b0d37904_060813017.jpg.6b4320cd073ad3127c2a44a50da2dd1c.jpg

Det er så komplisert atte. Truckbatteri som gir CCA 1000 A. BEP fjernstyrt bryter. Øverst skimtes baugpropellen. Kablingen har, siden bildet ble tatt, blitt skiftet fra 70- til 95 kvadrat. Propellen går så det suser. Og elekromotoren er den største Sleipner leverer for 12 V.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...