Jump to content

Hvor stort batteri til Side Power SR80 baugpropell?


toholthe

Recommended Posts

Sitat

Er det noen som kan legge ut et el-skjema eller en skisse på en god måte å løse kabling/lading av et batteri framme? Jeg har ennå ikke sett et opplegg som jeg synes virker o

 

Jeg har en Masretvolt batteriskiller med tre utganger og lader med 3 utganger. Tenker å bruke kablene som er lagt opp til thruster i dag som ladekabel når batt går frem. Bør jo fungere bra. Om du er skeptisk til lange ladeledniger har du jo batteri til batteri ladere. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Optima Red Top er et sprekt batteri, ingen tvil om det, men jeg mener uansett det er for lite med ett slikt batteri til å fore en SE80. Hvis du setter batteriet framme og kobler inn et rele slik at du får strøm fra forbruksbanken og dynamo samtidig kan det holde, hvis ikke bør du ha to slike batterier. 

 

En ting er hva som fungerer når alt er nytt, en annen ting er hva som fungerer i lengden og under ikke helt optimale forhold. Med litt nedtappet batteri vil spenningen gå til bunns som en stein, og trusteren slutter å virke.

 

Jeg har 2 stk SE80 med 1 stk Optima Redtop hver montert ved thrusterne.

Installasjonen er 11-12 år og fungerer enda utmerket.

Optima batteriet i baug er koplet via startbank og backet/ladet av denne.

Optima batteriet i hekk er koplet via forbruksbank og backet/ladet av denne.

Nå har jeg motorbåt da og kjører ikke karusell med thrusterne i tide og utide men installasjonen fungerer meget bra, og det er skikkelig sprut i thrusterne.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg gjorde nok det med tangamperemeteret etter installasjonen, men det er lenge siden ikke spør om tall. Thrusterne har så og si vært glemt etter installasjonen av Optima RedTop batteriene, det har bare fungert, og slik skal det jo være.

Optima batteriene får kun lading fra motor gjennom sommersesongen, og blir kun toppladet en gang eller 2 for vedlikehold i vinterdvalen hvis båten ikke blir brukt. Det har vist seg å være nok.

En fordel med spiralcelle batterier er at de tåler julingen de blir utsatt for i baugen av en båt.

 

Nå har jeg motorbåt, hvordan det vil fungere i en 40 fot seilbåt skal ikke jeg uttale meg om, det har jeg ingen erfaring med. Men man kan jo sette inn 2 stk. Optima i parallell hvis det er behov for det.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Optima er veldig bra batterier. Men det er uansett bly/syre.

 

Det jeg biter meg merke i er den gjentagende uttalelsen om hvor ekstremt mye slag og risting det er i baugen på hurtiggående båter. Og at da må man ha batterier som tåler dette. 

 

De batteriene jeg bruker, som sikkert koster mindre enn halvparten av Optima. er 'truckbatterier'. Det vil si at de skal overleve under planet på en dumptruck, i rumpa på en hjullaster osv. Før i tiden var dette et problem. På syttitallet kjøpte Caterpillar Inc. en batterifabrikk og startet produksjon av egne batterier. Siden har andre tatt etter. Og det er garantert at om en plastbåt skulle motta de sjokkbevegelsene disse batteriene må tåle, så hadde det ikke vært mye båt igjen. Bare tenk når tonnevis av stein ramler med i planet på en dumptruck. For å få planet til å holde, brukte vi 8 millimeter stålplate. Under disse platene var det et lag med 8 cm eikeplank. For å beskytte bunnen av dumperkassa.

 

Baugen på en hurtiggående båt kan nok ikke sammenlignes når det gjelder vibrasjon og rystelser.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp bygget om min baugpropell forsyning, og skal gi dere  litt grove trekk slik at dere ser målingene. Båten er en seilbåt på 38 fot.

 

-Optima yellowtop 74Ah plassert ved SE80 thruster.

-Fra thruster til dieselmotor er det ca 12 meter, og halvveis, dvs. 6 meter fra thruster finner man ett startbatteri, en diodeskiller av typen "victron argo fet 200A" og ett 180A laderele. (i grove trekk)

 

-Fra thruster er det ca. 6m 95mm2 minuskabel mot startbatteri, og derifra videre mot 115A dynamo er det 120mm2 minuskabel.

-Fra thruster og hele veien til dynamo er det 70mm2 kabel. Denne går innom diodeskilleren, og her er også lading til  startbatteriet koblet på via ett  180A laderele.

 

Vi har da i grove trekk uten for mye detaljer ett helt nytt optima batteri ved thruster, en diodeskiller som kun har 0,1V spenningsfall, og ett standard 80Ah vått startbatteri på halvveien.

 

Ved thrusting måles følgende etter 60 sekunders thrusting.

 

-På thruster 537A/10,45V

-Fra startbatteri mot thruster ca. 90A

-Fra dynamo mot thruster ca. 40A, med motor på tomgang.

-Yellowtop leverer det øvrige, dvs. ca. 400A. Målte aldri spenning på dette.

-Etter thrusting fortsatte 40A å lade thruster batteriet når turtall ble økt til 1600 o min, startbatteriet fikk da 15A ladestrøm. Disse strømmene sank etter ca. 5 minutter til ca. 25A og 10A. Normalt thruster man jo ikke i 60 sekunder, så dette var bare en stress test. Både thruster og startbatteri har egne 230V ladere når landstrøm tilkobles, slik at de toppes. Den nye laderen til thruster batteriet (victron) går ned til 13,2V etter at den har stått ca. ett døgn på float 13,8V og toppet batteriet. Ukentlig topper den opp thruster batteriet med en times 14,7V lading, slik at det alltid er omtrent fullt, selv i de periodene det ikke er så ofte i bruk. (det er noen slike perioder.....)

 

Installasjonen er helt ny, og ikke skikkelig utprøvd. Fordelen er at forbruksbatteriene er helt skilt fra dynamo og thruster, og dermed ikke påvirkes. Det er også en fordel at thruster får hjelp av dynamo og ett startbatteri designet for denne typen strømmer. For øvrig gjør dioden mellom dynamo/start og thruster, at thruster batteriet ikke kan levere andre veien. Vi snakker dermed ikke om at start og thruster batteri er paralellkoblet, for de lever og lades ulikt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Seilars skrev for 1 time siden:

For øvrig gjør dioden mellom dynamo/start og thruster, at thruster batteriet ikke kan levere andre veien. Vi snakker dermed ikke om at start og thruster batteri er paralellkoblet

 

I tillegg ville jeg sørget for en enkel måte å kunne kortslutte denne skille"dioden" for nødhjelp til start. For eksempel egen bryter, eller at en dedikert 15cm lang "startkabel" som kan klypes over kabelskoene på denne, stripset fast i umiddelbar nærhet.

 

Ellers vil jeg si at dette høres ut som et godt og gjennomtenkt opplegg.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut den installasjonen @Seilars

Jeg har også skilt fra Optima batteriene fra resten, jeg har gjort det med fjernstyrte brytere som trigges ved start av motor. Jeg har ikke fast landstrømslading av thrusterbatteriene da jeg har funnet dette unødvendig i en motorbåt. Dette har jo vist seg å stemme godt ref. alder på installasjonen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Optima er veldig bra batterier. Men det er uansett bly/syre.

 

Det jeg biter meg merke i er den gjentagende uttalelsen om hvor ekstremt mye slag og risting det er i baugen på hurtiggående båter. Og at da må man ha batterier som tåler dette.

 

Jeg beklager virkelig at jeg gjentok dette.

Det var ikke meningen å diskreditere truckbatteriene dine.

 

Nå har helplaneren min verken hjul med dekk, fjæring eller støtdempere for bruk i høy sjø, men det går bra lell.

 

 

Link to post
Share on other sites

Som ansatt i CAT Inc., neppe. Men poenget er at vanlige batterier gir 'mer bang for the buck'. Det kan være de som faktisk tror at man må ha et eget brand/konstruksjon for at de skal plasseres her eller der i en båt. Når faktum er at alle batterier greier den fysiske belastningen. Det som gjenstår er om batteriet greier å levere fra seg nok A. 

Link to post
Share on other sites

Jeg testet litt med min SE60 truster idag. Da hadde ikke batteriet vært ladet siden vi kom hjem fra tur på søndag og jeg brukte en del strøm igår da jeg jobbet på båten. Da sank spenningen på batteriet fra 12,5V til 11,2V ved trusterkjøring (350A) og spenningen på trusteren bare 0,5V lavere til 10,7V og trusteren røsket godt til i fortøyningene. Ved toppladet batteri som jeg testet i helgen, sank batterispenningen kun ned til 12,2V.

 

Jeg har ikke dedikerte trusterbatterier, men forsyner trusteren med strøm fra forbruksbanken. Den står ca.3,5m unna trusteren og er koblet til trusteren med 95kvadrat kabler. Forbruksbanken består av 2stk 140Ah åpne semitraction batterier (beregnet for anleggsmaskiner ol.) med en CCA på 1000A hver.

 

Så jeg er svært godt fornøyd med SE60 trusteren (som skal gi full skyvekraft ved 10,5V) og det elektriske opplegget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 1 time siden:

 

I tillegg ville jeg sørget for en enkel måte å kunne kortslutte denne skille"dioden" for nødhjelp til start. 

 

Har det på plass i form av en 600A bep bryter hvor jeg kan velge om forbrukspanelet skal forsynes fra start,forbruk,eller begge. Ved å velge begge kobles start og forbruk sammen, slik at motor kan startes med hjelp fra forbruksbanken. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Optima er veldig bra batterier. Men det er uansett bly/syre.

 

Det jeg biter meg merke i er den gjentagende uttalelsen om hvor ekstremt mye slag og risting det er i baugen på hurtiggående båter. Og at da må man ha batterier som tåler dette. 

Optima er AGM batterier. Det er jo forsåvidt riktig at det er bly/syre, men de har ikke flytende syre. Dette er vel batterier som er ekstremt robuste i forhold til vibrasjoner og slag så vidt jeg har fått med meg.

 

Lars H. skrev 19 minutter siden:

Så jeg er svært godt fornøyd med SE60 trusteren (som skal gi full skyvekraft ved 10,5V) 

Jeg vet jeg har pirket i dette før, men allikevel. Sleipner oppgir skyvekraft ved 10,5V. Det er en konservativ oppgivelse i forhold til de fleste andre konkurrenter. Den vil allikevel gi større skyvekraft dersom den får tilført enda høyere spenning. Øker man spenningen på klembrettet fra 10,5 til 12,5V vil skyvekraften øke drastisk. Hvor mye mer spenning motoren tåler vet jeg ikke, men noe særlig mer begynner vel å bli vanskelig for de fleste å mate inn. Det måtte i tilfelle være ved å bygge et dedikert og isolert trusterbatteri av 2V celler.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du må skaffet et helt spesielt batteri med hvilespenning fulladet på 12,6V der ikke spenningen faller en del ved 200 - 400A strømtrekk, men i stedet øker spenningen til 13,5V! :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Jeg tror du må skaffet et helt spesielt batteri med hvilespenning fulladet på 12,6V der ikke spenningen faller en del ved 200 - 400A strømtrekk, men i stedet øker spenningen til 13,5V! :easter:

 

Ikke no` problem. Jeg får bare Jörg til å selge meg et par skikkelig 98-serier fra Balmar, og laderegulator som matcher :-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer. Batteriet var nå fulladet da jeg startet målingene, motoren var ikke igang. Startspenning før første forsøk 13,3V (akkurat koblet fra lader) for alle de andre 12,8V.

1. forsøk målte jeg spenning rett på batteriet. Når thrusteren startet datt spenningen som en stein til ca. 10,0V.

2. forsøk målte jeg spenningsfall over positiv leder, altså mellom batteri + og + pol på thursteren. Registrerte ca. 1,5V spenningsfall.

3. forsøk målte jeg spenningsfall over negativ leder på samme måte som 2. Registrerte 0,2V spenningfall.

4. forsøk målte jeg spenningsfall på hver side av Sidepower automatisk hovedbryter og målte da 0,25V spenningfall.

 

En annen ting jeg lurte på var under forsøk 2. før jeg skrudde på thrusteren målte jeg 12,8V mellom + på thursteren og +på batt. Thrusteren var altså jord før hovedbryter koblet inn. Stussa litt på dette, men det stemmer kanskje?

 

Ser kanskje ut som jeg har to feil da, både batteriet og en dårlig kobling på positiv side?

Thrusteren går bare 2-3 sek før den kobler ut hver gang.

 

hva skjer???

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Jeg tror du må skaffet et helt spesielt batteri med hvilespenning fulladet på 12,6V der ikke spenningen faller en del ved 200 - 400A strømtrekk, men i stedet øker spenningen til 13,5V! :easter:

 

LiFePo4 (LFP) heter vel det. Trenger ikke være veldig stort heller... Hvertfall det nærmeste man kommer ;)

Redigert av VirtualMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 1 time siden:

 

LiFePo4 (LFP) heter vel det. Trenger ikke være veldig stort heller... Hvertfall det nærmeste man kommer ;)

 

Er det virkelig riktig at spenningen stiger når batteriet belastes? Var helt nytt for meg også. Hvilket batteri og BMS har du? Om du har 3 batteri så får du vel en celle spenning på 3,25V? Her tror jeg @StorStas må komme på banen. Det er vel han som har labbet mest på LFP. Har selv noen celler liggende, men har ikke kommet meg så langt at jeg har begynt å se noe særlig på dem. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

toholthe skrev for 2 timer siden:

Da har jeg gjort litt flere målinger og nå skjønner jeg virkelig ikke noe av hva som skjer.

(...)

hva skjer???

 

Nå liker jeg normalt sett ikke å gjenta meg selv, men alle disse målingene stemmer jo relativt godt med mine tidligere innspill i denne tråden. Du har et defekt batteri og kablingen din er ellers relativt grei. Jeg mener fremdeles det er effektivt å flytte batteriet frem, men det er ikke der problemet ditt i utgangspunktet ligger...

 

Du har litt høyt spenningsfall på den positive lederen, noe som ligger delvis over Sidepower hovedbryter, og resten vil jeg tro ligger over koblinger (kabelsko). Men et sted mellom 1.5V til 2V totalt spenningsfall er ikke overraskende for en slik installasjon.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...