Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

Litt «sidetracked» fra oppgaven med å tegne opp el. anlegget men jeg er jo ikke ved båten hele tida. Jeg skal lage en samleskinne til 10 minus-koplinger som sitter på en bolt. Jeg har noen kobber flatbar et eller annen sted (må bare lete det fram) men jeg har laget en grov skisse av hvordan det skal se ut.

Tenkte å fortinne alt med en 50/50 tinn/kobber blanding loddetinn.

Slik ser det ut nå og hvordan det skal ser ut.

 

 

 

 

spike.jpg

skinne1.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel umiddelbart ikke med på konklusjonen til Dreamer. Vurderingen antar jeg er motstand og derav tap/varmgang i systemet. Og motstand er en funksjon av lengde og tversnitt kombinert. Mao. så vil redusert avstand gi redusert tversnitt. Dog, det skader naturligvis ikke å ha tversnitt lik summen av tilførselsleder. Ikke noe å lage noen stor diskusjon utav. 

Link to post
Share on other sites

Som Hulda sier, en kort bit tynnere kabel enn resten av kablingen er egentlig ikke noe stort problem.

 

Jeg la sist opp kabling til min nye baugpropell med 8m 95mm2 kabel. Dette vil med 300A strøm gi et spenningstap på 0,4V. På grunn av problemer med kabelstrekking ifb. sikring og hovedbryter, brukte jeg mellom disse en 10cm lang bit med 50mm2 kabel.

 

Litt rask regning på spenningstap i denne korte biten med 50mm2 kabel, gir med samme strøm et ekstra spenningstap på 10mV (0,010V). Hadde jeg brukt 95mm2 også for denne biten, hadde tapet blitt 5mV (0,005V). Uansett, er dette tapet så lite at som Hulda sier: " Ikke noe å lage noen stor diskusjon utav." Men litt mer generelt og iht. teorien, som Dreamer sier: "Du bør ha samme tverrsnitt på skinnene som på kablene".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jeg er helt enig med deg Komodo! Dessuten er det jo snakk om hvor mange slike "trange nøkkelhull" strømmen skal gå gjennom.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 1 time siden:

Antar at det er kobber skinnen lages av. Hvor får dere tak i det?  Har prøvd å google litt etter tykk kobber men finner ikke noe slikt. 

 

Prøv f.eks. søkebegrepet "copper bar 20mm x 10mm" på ebay, så får du et par alternativer. 

Eller f.eks. "copper bar 20mm" gir deg mange fler treff, inkl. noen irrelevante.

Evt. denne på ebay.

Nå klarer du sikkert å finne flere selv også  :)

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 1 time siden:

 

Prøv f.eks. søkebegrepet "copper bar 20mm x 10mm" på ebay, så får du et par alternativer. 

Eller f.eks. "copper bar 20mm" gir deg mange fler treff, inkl. noen irrelevante.

Evt. denne på ebay.

Nå klarer du sikkert å finne flere selv også  :)

 

Aha, takk skal du ha StorStas. Du har alltid løsningen på slike ting :smiley:

Trodde jeg var ferdig med eBay i denne omgangen, men dengang ei.. :)

 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Vanskelig å være uenig i det Lars H. :smiley: Men det er kanskje greit å presisere at du bør ha et minste tverrsnitt på skinna som takler den strømmen som skal gå der. Hvis ikke lager du deg en hjemmelaget smeltesikring :wink:

 

Oj…. Nå blir jeg litt usikker. Vet ikke hva  «tverrsnitt» betyr en gang. Men det jeg hadde tenkt å bruke er 26mm bred kobber flatbar som er 3mm tykk. 2 x 150mm lengder.

Kanskje like greit å la alt være som det er på en bolt. Det har jo funka i snart 20 år.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 3 timer siden:

 

Prøv f.eks. søkebegrepet "copper bar 20mm x 10mm" på ebay, så får du et par alternativer. 

Eller f.eks. "copper bar 20mm" gir deg mange fler treff, inkl. noen irrelevante.

Evt. denne på ebay.

Nå klarer du sikkert å finne flere selv også  :)

 

https://www.ebay.com/itm/Copper-Flat-Bar-Stock-1-8-x-1-x-6-Knife-making-hobby-craft-C110-1-Bar-NM/192312142879?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 13 minutter siden:

 

Så den der, ja. Men er Kina kobberen god kvalitet? I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til å handle fra Kina, men du verden de har mye bra også. 

Link to post
Share on other sites

@PiperBill  tverrsnitt i denne sammenhengen er arealet strømmen kan gå i. Kabler oppgis i f.eks 50 mm2 (kvadratmillimeter), da er tverrsnittet 50 mm2. I skinnen du nevner blir tverrsnittet 26 mm x 3 mm = 78 mm2 (bredde ganger tykkelse). Så hvis kabelen inn er 50 mm2, så har du nok tverrsnitt på skinna om den er 26 mm bred og 3 mm tykk (eller kabelen går varm før skinna...).  En 50 mm2 kabel er ca 8 mm i diameter på kobberet.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 36 minutter siden:

 

Oj…. Nå blir jeg litt usikker. Vet ikke hva  «tverrsnitt» betyr en gang. Men det jeg hadde tenkt å bruke er 26mm bred kobber flatbar som er 3mm tykk. 2 x 150mm lengder.

Kanskje like greit å la alt være som det er på en bolt. Det har jo funka i snart 20 år.

 

Tverrsnitt betyr "tykkelsen" på en kabel eller noe annet. Den kobberskinnen har et tverrsnitt på 26mm × 3mm = 78mm2. Dette tilsvarer en kabel med et tverrsnitt, tykkelse, kvadrat på 78mm2. Og det er en rimelig "feit" kabel som tåler mye strøm før det blir noe særlig tap eller varmgang. Så gå for den løsningen fremfor å ha alt på en bolt.

 

Obs, der kom Code0 meg i forkjøpet. Så nå har du i hvert fall to anbefalinger med å bli kvitt den gamle løsningen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 24 minutter siden:

@PiperBill  tverrsnitt i denne sammenhengen er arealet strømmen kan gå i. Kabler oppgis i f.eks 50 mm2 (kvadratmillimeter), da er tverrsnittet 50 mm2. I skinnen du nevner blir tverrsnittet 26 mm x 3 mm = 78 mm2 (bredde ganger tykkelse). Så hvis kabelen inn er 50 mm2, så har du nok tverrsnitt på skinna om den er 26 mm bred og 3 mm tykk (eller kabelen går varm før skinna...).  En 50 mm2 kabel er ca 8 mm i diameter på kobberet.

 

Ok takk «now I get it» hvis jeg legger 2 skinner samme slik at jeg får 6mm x 26mm (156mm2). Hadde det vært bedre eller kan det blir for mye møllers tran? Jeg kan lodde de 2 skinnene sammen med en 50/50 tinn/kobber lodde.

Jeg vet ikke hvor tykk den tykkeste ledningen er før jeg drar ned til båten og måler men det er den som er felles negativ fra forbruksbank. 3 x 115 Ah batterier.

Også…. Har jeg lest at det er lurt å varme opp kobberemne til den blir rosa i fargen og så dunker den i kaldt vann. Det gjør den mykere og forbedre ledningsevne. Kan det være noe i det?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 22 minutter siden:

Hvordan bolter benytter man på en slik skinne? Har bestillt skinne. 

 

Jeg har samlet på flere gamle hovedstrømbrytere gjennom mange år og flere båter. Jeg demonterte de og skal bruker de M10 kobberboltene som var inn i til de grøvste kablene. Til de mindre kablene skal jeg bruker M8 stålskruer som er gullbelagt…. ok ikke ekte gull men en zink alloy som ser ut som gull.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Å lodde med ein 50/50 blanding av tinn og kopar, har eg aldri hørt om, derimot kjenner eg godt til 50/50 av tinn og bly. Det er ein kvalitet som eg ikkje vil tilrå. Det antagelig mest brukte i elektrisk sammenheng trur eg er 60/40 av tinn og bly, men om du no skal fortinna denne skinna vil eg tilrå det tinnet som rørleggern bruker, eg trur det er 97 - 98% tinn og resten sølv. Å leggja to sopass grove skinner oppå einannen anser eg ikkje som nødvendig, å lodde desse sammen anser eg som forkastelig, fordi loddetinnet er mjukare enn koparen so skruen som held kabelskoen vil bli slakkare etterkvart som loddetinnet imellom blir gammalt. Eg vil foreslå å plassera den av kablane som går til batteriet i midten på skinna, og gjera spreiinga slik at dei tjukkaste kablane kjem nærast midten og dei tynnare lenger ut. Ei slik plassering av kablane gir kort skinne til kablane med mest strøm, og mindre strøm til dei som har større lengd på skinna.

Om eg får seia so, kopar er ein god jæ*** å bora i, so bruk bor som er slipt spesielt til kopar, eller til nød bor som ikkje lenger er skarpe.

Eg vil ogso tilrå ei veldig god reingjering av koparskinne og kabelsko (fint smergelpapir) umiddelbart før sammenskruing, dette lille oksydbelegget som kjem so kjapt gir litt ekstra spenningsfall.

Og skruer? Det er ikkje skruen som skal leda strøm, kabelskoen skal liggja flatt på skinna og det er denne kontaktflaten som skal leda strømmen.Ein heilt alminnelig kadmiert skrue M 10x 25 bør vera passe til ei 5 mm tjukk skinne. Den skal gjennom skinna frå baksida, so skal kabelskoen på, deretter skive og sprengskive før mutteren kjem. Skal du ha dette lenge, so kan det vera verd å spraya ein liten dæsj av tectyl oppå mutteren.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 5 minutter siden:

Det er ikkje skruen som skal leda strøm, kabelskoen skal liggja flatt på skinna og det er denne kontaktflaten som skal leda strømmen.

 

Og her er en ved kjerneproblemet ved å stable flere kabelsko oppå hverandre. Kommer strømmen inn nederst i denne stabelen, skal ved en stabel på feks. 5 kablelsko strømmen gå gjennom 4 overganger mellom kabelsko der det alltid er en viss motstand mellom dem. Tapenene er ikke store med rene kabelso som er skrudd godt sammen, men tap blir det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 15 timer siden:

Kanskje like greit å la alt være som det er på en bolt. Det har jo funka i snart 20 år.

Godt poeng.

Når kabelskoene er koblet sammen, er lengden null, og da blir også motstanden null.

Forutsatt ren og god kontakt.

 

Se helheten på båten. Denne koblingen gjør nok jobben 20 år til, forutsatt ren og god kontakt.

Snart er det sjøsetting.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Disse skinnegreiene dine tar jo fullstendig av. Dette er ikke rocket sience. Og båten skal vel ikke tur/retur Saturn?

 

Neimen..... la meg få holde på da. Dessuten så er alt med el. å gjøre rocket science for meg og saturn kan likeså godt være utehavn ved nordkoster lol ?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...