Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

Komodo skrev On 25.10.2018 at 11.47:
Jannmar skrev On 24.10.2018 at 11.29:

Har sett det før også på ferdigkjøpte skinner, men hvorfor brukes egentlig forskjellige dimensjoner på skruene?

Årsaken til at jeg valgte en skrue i M8 og en i M10 var for å tilpasse forskjellige kabelsko. Jeg kunne jo også godt hatt en M6 skrue for mindre kabelsko, men den kobberbiten jeg kappet var i tilfelle for kort til det :smiley:

 

Som du ser på bildet går jeg inn med en tykk ledning fra batteriet, og henter ut strøm til BEP panelet og en sikringsboks med tynne ledninger.

Takker så mye for svaret.

Dette er ikke for å være pirkete, men for en megetlangtifraekspert som meg, er det stadig nye spørsmål som reiser seg etter hvert som jeg leser gjennom tråder her på BP, hvor ting blir analysert fra bauger og kanter, til stor glede og nytte for slike som meg.

 

Så til det nye spørsmålet:

Det gjelder de tynne ledningene som går fra samleskinnen og til sikringsboksen og BEP panelet. Blir ikke disse disse ledningene "usikret", dvs. at de ikke er sikret av en sikring, når det er koblet slik som på dette bildet?

På ledningene fra samleskinnen til BEP-panelet gjelder det den delen av ledningen som er før sikringen som står på selve ledningen.

 

Det er sikkert koblet helt riktig på bildet, og jeg har ikke noe annet forslag til kobling.

 

Håper du ikke synes det blir for mye "mas", men ditt bilde var akkurat perfekt til å illustrere hva jeg lurer på.

Er det kanskje også noen andre som har formeninger om dette?

Ledninger..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda,  det stemmer. Før sikringen er ledningen usikret, men sånn vil det alltid være. Skal du unngå det må du lodde sikringen rett på skinna :giggle: Målet er å plassere sikringen så nærme spenningskilden som mulig. I dette tilfellet er det skinna som er spenningskilden, det er der jeg går ned på tverrsnittet. Den tykke ledningen er sikret lenger ned.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

Joda,  det stemmer. Før sikringen er ledningen usikret, men sånn vil det alltid være. Skal du unngå det må du lodde sikringen rett på skinna :giggle: Målet er å plassere sikringen så nærme spenningskilden som mulig. I dette tilfellet er det skinna som er spenningskilden, det er der jeg går ned på tverrsnittet. Den tykke ledningen er sikret lenger ned.

 

Takker for svar.

Da har jeg fått ryddet betraktelig opp i koblingsboksen som sitter mellom ørene :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...