Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

Jeg satte inn tabellen for å besvare piperbills spørsmål, og han liker jo å opplyses. Han spør hvorfor brukes kobber i ledninger og tabellen forklarer greit hvorfor det er lurt å lage ledninger i kobber og aluminium, og hvorfor glass og tørr ved egner seg dårligere. Bly i batterier er ikke der for å transportere elektroner, det gjør vel syra. Bly er god på masse (kg), og jeg antar elektroner pr kg er en parameter. Men batterier er ikke mitt fag... 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 15 minutter siden:

...vi krangler ikke, noe skal man gjøre mens Farmen går på TV. Er gull bedre enn bly i batterier..., god leder og større tetthet enn bly... kostbart, men vi snakker dog båt...

Korvidt gull er bedre i bly i batteri, har eg ingen peiling på. Men om alt bly som fins i batteri skulle erstattast av gull ville vi komme til kort. So mykje gull fins ikkje i verden.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 5 timer siden:

@PiperBill  vedlagt en tabell som viser hvor lett strøm går gjennom forskjellige materialer. Sølv leder best, men er jo kostbart. Kobber leder nesten like bra. Aluminium leder 40% dårligere enn kobber, så 40 % tykkere tverrsnitt gjør samme jobben. Rustfritt leder 40 ganger dårligere, så da trenger man 40 rustfrie kabler for å gjøre jobben til en like tykk kobberkabel.  I andre enden av skalaen finner vi tørr ved og glass, så det er gode isolatorer. @janet Så hvorfor bruke rustfritt stål i stedet for aluminium...?

 

hvorfor rustfritt?

 

i restekassen min har jeg diverse stålkvaliteter og noe galvanisert men ikke aluminium,

ved å bruke rustfritt så slipper jeg en tur til aluminiumsbutikken, derfor

 

når det er sagt;

2/8" x 7/8" er over 140 kvadratmillimeter, så tverrsnittet er solid og vel så det,

det er faktisk såvidt større enn 4 stykk AWG2 (35 mm2) kabler

så jeg får dyttet gjennom det jeg skal

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Bruk ikke aluminium med mindre den er fortinnet, den blir spist om du bruker noe på den som har kobber i seg.

Bruk kobberskinne av litt god tykkelse, gjeng opp i denne bruk hvit vaselin ved tilkobling.

Bredde på Skinnen kan være 30-50mm, tykkelse min 5 mm.

ganger du disse sammen får du tverrsnittet. 30x5= 150mm2 tilvarer 2x 70 cu kabel f.eks

Link to post
Share on other sites

hehe, ja. Da kan nok sjå litt rart ut. Ein del av dei orginale kablene i båten er ikkje merka med farge. Kun med klistermerker, og "strips" med nummer.

 

Men nei, det er selfølgelig ikkje pluss og minus på samme skinne :)

Ei skinne for + og ei egen skinne for -

 

Då det har blitt skifting av mange kabler og komponenter, etter overgang til Lifepo4 er ikkje alt langt opp som det skal enno.

Så etter kvart blir det mykkje betre system på spaghettien :)

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minus skinna er jo grei, men hvor plasseres sikringene som gjerne er på +, og tildekkes denne + skinna med feks. plexiglass slik at man unngår å kortslutte? Jeg har valgt en isolert løsning hvor en 95mm2 kabel fra batteri+ går gjennom en 95/300mm2 skjøtehylse, og 6 stk 50mm2 kabler går ut av hylsa og inn på to sikrings skuffer med tilsammen 6stk. NH00 sikringer. På det viset er ankerwinsjer,generator,lader/inverter, etc. sikret ut/inn av batteri mot overbelastning/kortslutning. Alle hoved sikringer er dessuten da også samlet på ett sted, slik at isolering av batteribank er gjort på sekunder. En mulighet ved +skinne er å dekke den med plexiglass, og plassere den nær alle + sikringene slik at du ikke drar usikrede kabler over halve båten. Hva reglene sier om slikt vet jeg igrunnen ikke, men jeg tipper man skal ha en form for dobbelt isolasjon eller kortslutnings sikker forlegning når kabler går ett stykke før sikring.  En måte å gjøre det litt bedre på er å bruke slike sorte rør som steini har på bildet av sin samleskinne, samt dekke til samleskinne med plexiglass.  Ser altfor ofte at folk lagrer verktøy etc. nær batterier og slikt. Man bør tenke litt på det med kortslutning og energien som er i mange batteribanker.  Biltema ser jeg at selger ganske rimelig plexi glass. Ellers så tror jeg det er veldig bra med samleskinne istedenfor masse rot på polene/den bolten med altfor mange kabler på. 

Link to post
Share on other sites

janet skrev On 16.11.2017 at 0.47:

 

hvorfor rustfritt?

 

i restekassen min har jeg diverse stålkvaliteter og noe galvanisert men ikke aluminium,

ved å bruke rustfritt så slipper jeg en tur til aluminiumsbutikken, derfor

 

når det er sagt;

2/8" x 7/8" er over 140 kvadratmillimeter, så tverrsnittet er solid og vel så det,

det er faktisk såvidt større enn 4 stykk AWG2 (35 mm2) kabler

så jeg får dyttet gjennom det jeg skal

 

 

Dersom ledningsevnen er 40x dårlegare for rustfritt en kobber, så vil 140mm2 rustfritt tilsvare ein tiendedel av 1stk awg2 35mm2 kabel.  Det høres rart ut.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 3 minutter siden:

 

Dersom ledningsevnen er 40x dårlegare for rustfritt en kobber, så vil 140mm2 rustfritt tilsvare ein tiendedel av 1stk awg2 35mm2 kabel.  Det høres rart ut.  

Det kan forsåvidt stemma, når det kjem til spenningsfall. Men på grunn av det mykje større tverrsnittet i den rustfrie, so toler den eindel meir strøm fordi den har større kontaktflate mot luften som kjøler den.

Link to post
Share on other sites

Blir samleskinnen så varm at den trenger nedkjøling, har den alt for stor motstand til å være effektiv. Og spenningstapet/effekttapet blir det samme.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev On 11.11.2017 at 18.29:

spike.jpg

Det syns jo tydelig at du har korrosjon på kabelskoene dine, da blir det dårlige greier.Hvis du klipper av kabelskoene og krymper på nye er det ingenting i veien for å montere alle på en skrue. Fordelen med å skru sammen med en rustrfri skrue er at du kan trekke til veldig hardt. Kobberet i kabelskoene et bløtt, og vil forme seg til etter hverandre pga den høye forspenningskraften du oppnår med en M10 rustfri skrue. Du vil da få en veldig god kontaktflate mellom alle kabelskoene. Bruker du en kobberskrue kan du ikke trekke til med like høyt moment, og du vil dermed ikke oppnå like god forspenningskraft. (Ps: Forspenningskraft er den aksiale kraften som kabelskoene blir presset sammen med). Jeg nevnte å bytte ut kabelskoene. Årsaken er at om du pusser av irr på de gamle pusser du også vekk fortinningen. Da kommer du inn på blankt kobber. Det er ikke noe problem når du monterer, men de vil korrodere fortere enn om fortinningen hadde vært intakt. 

 

En forutsetning for å fortsette med konseptet med en bolt er jo å montere den på et trygt sted :smiley:

 

 

Dinamo skrev On 14.11.2017 at 12.30:

Ei slik varmebehandling gjer koparen mykje mjukare, og eg vil sei - vanskeligare å arbeida med fordi den vil krølla seg under presset når skruer skal teitast.

Men om det forbedrer ledningsevnen? eg veit ikkje, men eg tviler. I el.tavler er det i alle fall berre hardtrekt kopar som er brukt til skinner.

Enig. Ingen grunn til å gløde kobberet for å lage en samleskinne. Gløding av kobber er aktuelt hvis man skal gjenbruke en kobberpakning. (Husk i så tilfelle å pusse vekk grader først).

 

Dinamo skrev On 14.11.2017 at 12.30:

Ellers so vil eg seia meg enig i at koparskinna bør ikkje fortinnast, 

Hvorfor det? Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være en fordel å fortinne kobberet? At det strengt tatt ikke er nødvendig er jo en sak, men nå er jo dette en tråd som handler om å perfeksjonere båten mens den ligger i vinterdvale :wink:

 

 

PiperBill skrev On 14.11.2017 at 13.24:

Jeg er klar over at mye av dette er overkill og å dulle med båten men hvem gjør vel ikke det? J

Fortsett å dulle med båten din PiperBill, det er jo det som gir oss så mange underholdende, fine og lærerike tråder her inne på Baatplassen :flag_bp:

 

 

Kjellg skrev On 15.11.2017 at 22.36:

Men dere - Har dere et tips til sånt kontakfett man kan bruke mot kobberskinne? Har prøvd å søke litt men de jeg finner er svindyre. Det nærmeste jeg kommer er en hos elektroimportøren for aluminium til rundt 700kr

Jeg kjøpte en tube med polfett på Biltema, den kostet ikke mange kronene. Etter å ha ligget i verktøykassen i båten og slengt noen år tok jeg å griset inn alle koblingspunkter og poler med dette stoffet en dag. Men det gikk ikke lang tid før jeg angret meg og tørket vekk det meste. Det er noe klin å komme borti, og i båten vår har det aldri vært noe problem med korrosjon. Alle koblinger, kabelsko, batteripoler osv. er like fine. Selv de som er igjen fra da båten var ny i 1984 (de fleste er fjernet). Det eneste stedet jeg har hatt korroderte kabelsko er bak ved ankervinsjen. Der et det et fuktig og salt miljø.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Det syns jo tydelig at du har korrosjon på kabelskoene dine, da blir det dårlige greier.Hvis du klipper av kabelskoene og krymper på nye er det ingenting i veien for å montere alle på en skrue.

 

En forutsetning for å fortsette med konseptet med en bolt er jo å montere den på et trygt sted :smiley:

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være en fordel å fortinne kobberet? At det strengt tatt ikke er nødvendig er jo en sak, men nå er jo dette en tråd som handler om å perfeksjonere båten mens den ligger i vinterdvale :wink:

 

Jeg kjøpte en tube med polfett på Biltema, den kostet ikke mange kronene.......

 

Jeg har vært inne på tanken om å sette kabelsko på kablene til batteripolene men må man ikke bruke spesialverktøy til så grove sko? En dårlig krympa sko er vel ikke bra.  Nå er jeg godt i gang med å lage koblingsskinne men det er lenge til den skal monteres så jeg kan lage den ferdig i iallfall. Har planer om å fortinne de eksisterende kabelskoene. Bestilte smeltepott på eBay til oppgaven-

https://www.ebay.com/itm/220V-150W-Solder-Pot-Soldering-Desoldering-Bath-Titanium-Plate-50mm-200-480/192343003965

Dersom jeg skulle gå for alt på en bolt løsningen så skal jeg  drar kablene et annet sted og monterer det på et helt annen måte. Men jeg tror det blir samlingskinne og kanskje montere den i motorrommet der det er lettere å komme til.

Når det gjelder polfett. Skal man har det på før eller etter at alt er montert og skudd sammen?

Jo jeg duller med båten, eller rettere sakt.. Jeg kjøpte den sent i sesongen og slik som jeg har gjort med alle tidligere båter (6 båter på 20 år) så går jeg gjennom det meste for å få alt slik som JEG vill ha det og for og blir kjent med mest mulig. Dette er første gang jeg har hatt fokus på el. anlegget da jeg alltid har overlatt det til verksted før. Mye å lære men «I’m getting there»

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Å fortinne skinnen er svært fornuftig

Når både kabel, kabelsko og kabel er fortrinnet oppnår du en gasstett forbindelse om krympingen er gjort med rett moment og mutteren er dratt til med rett moment. Med gasstett menes en forbindelse som ikke slipper til oksygen, som igjen forhindrer irring og annen korrosjon

Ser at noen mener at du ikke skal fortinne for da gir tinnet etter og forbindelsen løsner. Om fortinningen er gjort rett flyter det ut til et sjikt som er alt for tynn til at dette kan skje.

Link to post
Share on other sites

https://www.elit.no/jordingsmateriell/jordskinner/kobberskinne-fortinnet

 

https://www.elit.no/media/catalog/product/k/o/kobberskinne_fortinnet_1240422.pdf

Fant denne på nett her har du en skinne som er ferdig.

noen bilder er ikke helt god kvalitet på

last ned.jpg

unnamed (1).jpg

unnamed (2).jpg

unnamed.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del blir å bruke ren kobber. Mye billigere en ferdige skinner så er det jo moro å vite at man har lagd noe selv.

Men en annen ting, jeg var og så på produktbladet til det kontaktfettet som blir benyttet på Al og Cu, som grossistene selger. Kan se ut som det aktive stoffet er Ricinusolje. Dette er en olje som bla blir benyttet som avføringsmiddel :) Hehehe.

Kanskje en tur innom helsekost kan hindre at kobberen oksiderer :)

 

Produktblad

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er mye innen "næringsmidler" som kan brukes teknisk i båt. Lakserolje er ypperlig mellom ekkoloddgiver og skrog ved innvendig montasje av giveren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...