Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

Her er forresten en kjekk tabell fra Tingstad som viser sammenhengen mellom moment og forspenningskraft. Legg merke til den store forskjellen på en M8 og M10 skrue. Legg også merke til de store forskjellene når fastheten i skruen øker.

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 1 time siden:

Trenger skinne i min båt også, er det virkelig nødvendig å bruke kobber i skinna?

Tenkte å bruke 6x40mm syrefast flattjern. Er jo snakk om 240 kvadrat med lengde på kanskje 20-30 cm lengde...

 

Ikke nødvendig men kjekt, om du skjønner. Ledningsevne til kobber er en god del bedre en syrefast og blir heller ikke så varm om du belaster den mye, da motstanden i kobber er til vår fordel. Kjøpte flere kobberskinner fra Kina til en rimelig penge.  

Link to post
Share on other sites

Kjekt fordi...?

Om jeg legger inn 0,3m med 240kvadrat og 100A strøm i kabelkalkulator, gir det et spenningstap på 0,0025V. 100A er vel ca det startmotoren trekker som maks. 

 

Dette er for kobber, hvor mye dårligere blir det med syrefast? 10 ganger så dårlig gir et spenningstap på 0,025V...

 

Ser ikke behovet for kobber om det over stemmer, men det er kanskje andre grunner for å bruke kobber?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 15 timer siden:

 

Husker du i farta hvor mye en 10mm og kanskje 8mm skal trekkes til med? Ikke at det er så veldig viktig men kan være greit å ha "kjent" på det.  

Tja, for skruer - skal vi sei "vanlig jernskrue" - har eg laga meg ein enkel tabell som ikkje bommer grovt. Den begynner med 5 mm som trekkes 5 nm. videre går tabellen oppover til 6, 8, 10, 12 og 16 mm, og for kvar dimensjon oppover dobles momentet so for 16 mm blir det 160 nm. Denne reknemåten gir moment i nærheten for alle desse dimensjonane, men det blir feil å utvida tabellen i nokon av endane.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

Her er forresten en kjekk tabell fra Tingstad som viser sammenhengen mellom moment og forspenningskraft. Legg merke til den store forskjellen på en M8 og M10 skrue. Legg også merke til de store forskjellene når fastheten i skruen øker.

Jeg glemte visst å legge ved linken: http://www.tingstad.no/upload_images/47982071955A42268608DCF2AD263AD4.pdf 

 

Legg merke til hvor høy forspenningskraften blir når friksjonskoeffesienten er lav!

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 2 timer siden:

Tja, for skruer - skal vi sei "vanlig jernskrue" - har eg laga meg ein enkel tabell som ikkje bommer grovt. Den begynner med 5 mm som trekkes 5 nm. videre går tabellen oppover til 6, 8, 10, 12 og 16 mm, og for kvar dimensjon oppover dobles momentet so for 16 mm blir det 160 nm.

Smart huskeregel! Ikke veldig presis, men godt innafor i de aller fleste sammenhenger vil jeg tro :yesnod:   Ser at momentet blir ganske greit for en 8.8 skrue.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Smart huskeregel! Ikke veldig presis, men godt innafor i de aller fleste sammenhenger vil jeg tro :yesnod:   Ser at momentet blir ganske greit for en 8.8 skrue.

 

Ja, ser at de forretningene som oppgir fasthetsgrad så er det gjerne 8,8. CO sine bolter er det, men hos BT er det bare galvaniserte som er oppgitt med grad, og da igjen 8,8. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 5 timer siden:

Jeg glemte visst å legge ved linken: http://www.tingstad.no/upload_images/47982071955A42268608DCF2AD263AD4.pdf 

 

Legg merke til hvor høy forspenningskraften blir når friksjonskoeffesienten er lav!

 

Fine tabeller og ganske så avanserte :) Mao, så kan jeg trekke en A4 10mm 8.8 bolt godt smurt, til med rundt 40nm mot samleskinne i kobber? Har jeg forstått det riktig? 

 

Btw, snakket med en elektriker som skiftet ut til de nye målerne for 220v. Her skulle skruene bare trekkes til med 2nm. Måtte låne meg et momentjern bare for å kjenne på kraften, og det var ikke mye nei ;) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ja, det går bra. Aluminium går også bra, god strømleder det også. Fordelen med aluminium er at den ikke irrer så mye som kobber og messing. Jeg laget en skinne av kobber til Dracoen, men jeg la på et lag med tinn for å unngå irr.

Link to post
Share on other sites

Her er skinna jeg lagde meg. Nå er jo denne ganske kort, kun to skruer. En M8 og en M10, men prinsippet er jo likt uansett. Som man ser laget jeg et syrefast flattstål bak kobberet for å kunne trekke til med høyt moment på mutterene. Bildene er tidligere vist i "Dracotråden" :smiley:

 

Emne av kobber, 50x10mm:

1495307316_21_09_1803.jpg.d073f8be048b93d360a97274b616eef2.jpg

 

Gjenger opp syrefast platebit:

222572976_21_09_1804.jpg.43e98c0f483148d7dce0f91b0be672b3.jpg

 

Kappet til to pinneskruer:

1759431532_21_09_1806.jpg.beb69ebe0203dcbad0c91107ee6c3a03.jpg

 

Som jeg sveiste på baksiden:

281087900_21_09_1807.jpg.3c271de31bf86e242fe08fc86756bc2c.jpg

 

Klart til montering :thumbsup:

1773781025_21_09_1808.jpg.d10d1d4d43ffd9e1e2f9e92827dfc0fd.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

Hopper inn i tråden her.

Går det bra å bruke ei messingskinne i stedet for kobber?

Spør fordi jeg har ei messingskinne liggende, men ikke kobberskinne.

 

Messing har bare 28% konduktivitet sammenlignet med kobber…. Så nja.. jeg vet ikke. Hvor stor skinne trenger du? Har litt kobber liggende.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 37 minutter siden:

 

Messing har bare 28% konduktivitet sammenlignet med kobber…. Så nja.. jeg vet ikke. Hvor stor skinne trenger du? Har litt kobber liggende.

 

 

Hørtes lite ut i forhold til kobber ja.

Veldig snilt og hjelpsomt av deg å komme med et slikt tilbud :) Takker så mye for tilbudet, men bor slik til at jeg kan få tak i kobber i nærheten.

 

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 13 timer siden:

Messing har bare 28% konduktivitet sammenlignet med kobber…. 

Obs, var ikke klar over at forskjellen var så stor. Nå avhenger nok det til en viss grad av legeringen, men allikevel. Messing er jo en kobberlegering, så kobber/sink forholdet vil nok ha litt å si der. Men det er vel strengt tatt ikke verre enn å gå litt opp på tverrsnittet. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Vedrørende å bruke stålskinne. Dette er ugunstig. Det ene er ledningsevnen, det andre er den elektromotoriske spenningen mellom en fortinnet kabelsko og skinnen.

Tror ikke jeg forstod hvordan elektromotorisk spenning er relevant i den saken. Kan du utdype det?

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 11 minutter siden:

Hvis man først først skal lage skinne hvorfor da ikke bruker det som er best. Kostnadene er ikke så mye mere ☺

 

Nei, men de som for eksemper bor i en OBOS-leilighet og ikke har teknisk innsikt må jo bli klam på finga av alt dette dillet. En vanlig skinne fra BEP når jo ikke opp til den vitenskapelige standarden her. Tross alt skal man ikke starte en gassturbin neddykket i sjøvann, eller en multifasepumpe som ligger på 300 meters dyp med serviceintervall på 15 år.

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikkert litt sær (folk sier det ganske ofte faktisk) men jeg mener at "bra nok" er ikke bra nok når det gjelder strømanlegg i båt. Tror det er mange hjemmesnekrete løsninger som funker fint men det betyr ikke at de IKKE er potensielle brannfeller. Min Baltic fra 98 hadde alle minusledninger på en eneste syrefast bolt som var skrud fast gjennom batterikasse. Både tykke og tynne. 14 ledninger tilsammen og en 70mm2 kabel tilkoblet batteriminus. Det var original fra båten var bygget og funker fint i alle år. Men en billig løsning og ikke en gang "bra nok" etter min mening.. But that's just me

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Blir verre når du skal bytte polene på batteriene, de er av bly! En av de dårligste lederne vi har! :wink:

Man må ikke stirre seg blind på ledningsevnen til metallene, lav ledningsevne kan kompenseres med økt tverrsnitt.

Se heller på korrosjonsbestandighet. Aller fleste elektriske problemer kommer som følge av dårlig kontakt i sammenkoblingspunkter.

Og se på muligheten til å beskytte kontaktflatene mot fuktighet.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...