Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

Endelig i gang. Masse deler så jeg bør kunne lage en brukbar koblingsskinne. Legger ut bilder underveis hvis det er av interesse for noen. Bilder av delene og en «mock up» av hvordan jeg har tenkt den skal se ut.

 

 

skinnedeler.jpg

skinnemal.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev On ‎15‎.‎11‎.‎2017 at 23.14:

Korvidt gull er bedre i bly i batteri, har eg ingen peiling på. Men om alt bly som fins i batteri skulle erstattast av gull ville vi komme til kort. So mykje gull fins ikkje i verden.

 

Det er ikke ledningsevnen som er interessant med blyet i batterisammenheng, men evnen til å danne forbindelser. Nå batteriet er utladet, er har blyet reagert med svovelsyren (PbSO4) og i den reaksjonen blir det et elektron til overs. Når du lader batteriet, tilsetter dette elektronet igjen, og svovelsyren "løsner" fra blyet, og du får rent bly på katoden og blyoksid på anoden (eller var det omvendt). Gull er generelt elendig til å danne forbindelser, men det er jo lov å prøve :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ellers ble det en veldig fin samleskinne, og så kan du jo ta dette med fortinning om problemet skulle oppstå. ABYC- koden (den amerikanske standarden) sier at det ikke skal være mer enn fire terminaler på hver bolt, men her har du litt å boltre deg i om du skulle få behov for å koble på mer. I hvert fall en bedre løsning enn denne "blekkspruten" du hadde fra før. Om jeg skal driste meg til å formidle en annen anbefaling fra standarden, er det å ha de største terminalene nederst mot skinnen, og de minste øverst, om du har behov for mer enn en terminal for hver bolt. 

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle koble på hoved minus-ledningen fra undersiden. Bolten som står midt på som ikke er lodda fast. Så de resterende ledningene på 8 punkter slik at jeg har 2 ledige (6 hvis jeg regner med de syrefaste skruene).

Er det noe grunn til å ikke bruke syrefast låsemutter istedenfor vanlige muttere og låseskiver?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har du gjenget opp hullene o platen og skrudd i boltene i tillegg til å lodde de fast, eller bare loddet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 50 minutter siden:

Har du gjenget opp hullene o platen og skrudd i boltene i tillegg til å lodde de fast, eller bare loddet?

 

"Bare" loddet. Brukte 97/3 tinn/kobber. Den har høyere smeltepunkt og ikke så myk som tinn/bly.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 3 timer siden:

Tenkte jeg skulle koble på hoved minus-ledningen fra undersiden. Bolten som står midt på som ikke er lodda fast. Så de resterende ledningene på 8 punkter slik at jeg har 2 ledige (6 hvis jeg regner med de syrefaste skruene).

Er det noe grunn til å ikke bruke syrefast låsemutter istedenfor vanlige muttere og låseskiver?

Jamen å rekna med desse syrefaste skruane, det gjer du ikkje. Der er det låsemuttere, som gir ein veldig liten flate mot kabelskoen som kjem oppå, og ein syrefast mutter har stor motstand so den skal ikkje ha mykje strøm før der blir problem med varmgang. Og so det faktum at dette er ein festeskrue, som skal vera festeskrue og ikkje tilkoblingsskrue.

Link to post
Share on other sites

Og slik ser den ut fiks ferdig med litt justering og med pleksiglass lokk. Nå skal jeg se om jeg finner et sted å montere den som er litt lettere å komme til. Kanskje motorrommet?

 

 

 

 

nyskinne.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg endelig fått den på plass men jeg måtte kutte den ned til ca. halve størrelse og dermed har jeg 2 stk.  Alt for trang plass å komme til for å montere den originalen. Men der ble ganske så bra likevel. Se før og etter bilder.

 

 

oldskinne.jpg

nyskinne.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 16 minutter siden:

Jau, dette ser adskillig bedre ut. Men eg liker ikkje heilt desse mutrane som har halv tjukne, dei toler ikkje den samme teitinga før dei svikter.

 

Mye bedre ja. Sparte en tilkobling ved å ta minus fra startbatteri og koblet den til minus på forbruk istedefor til skinna. Brukte muttrene fordi de er av kobber. Synes jeg fik dem ganske så stramme da, men jeg kan bytte dem ut med syrefast låsemutter.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tja. Det er uansett begrenset hvor mye du kan trekke til en kobberskrue. Som nevnt før hadde jeg heller brukt syrefast både skrue og mutter, da kan du trekke til med fullt moment. Det er forspenningskraften som gir god kontakt mellom kabelsko og skinne. Når man oppnår en høy forspenningskraft vil kobberet i kabelskoene få en liten formendring og tilpasse seg underlaget perfekt. Skruens ledeevne blir underordnet.

 

Men uansett, alt det der er pirk og kverulering. Det ble veldig bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Tja. Det er uansett begrenset hvor mye du kan trekke til en kobberskrue. Som nevnt før hadde jeg heller brukt syrefast både skrue og mutter, da kan du trekke til med fullt moment. Det er forspenningskraften som gir god kontakt mellom kabelsko og skinne. Når man oppnår en høy forspenningskraft vil kobberet i kabelskoene få en liten formendring og tilpasse seg underlaget perfekt. Skruens ledeevne blir underordnet.

 

Men uansett, alt det der er pirk og kverulering. Det ble veldig bra :thumbsup:

 

Så syrefast er er greit alternativ til kobber? Jeg holder selv på med å skal lage noe maken men har problemer med å finne bolter og muttere i kobber. 

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden: Strømmen overføres fra kabelskoene til skinna. Skruens hensikt blir da å klemme kabelskoene mot skinna. Store kabelsko har et ganske stort areal, og da trenger man en dertil stor klemkraft. For å oppnå en god klemkraft (forspenningskraft) må man ha en skrue som tåler et høyt tiltrekkingsmoment. Kobberskruer gjør ikke det. Momentet i seg selv er uinteressant, det er forspenningskraften som klemmer skoen mot skinna. Med dårlig forspenningskraft vil ikke hele kabelskoens areal få kontakt mot skinna. Det hjelper da lite at skruen er av kobber. Bedre enn syrefaste skruer er egentlig karbonstålskruer, men de kan jo ruste. Ville derfor valgt A2 eller A4 rustfritt til dette formålet. Men det var nå min mening da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Som nevnt tidligere i tråden: Strømmen overføres fra kabelskoene til skinna. Skruens hensikt blir da å klemme kabelskoene mot skinna. Store kabelsko har et ganske stort areal, og da trenger man en dertil stor klemkraft. For å oppnå en god klemkraft (forspenningskraft) må man ha en skrue som tåler et høyt tiltrekkingsmoment. Kobberskruer gjør ikke det. Momentet i seg selv er uinteressant, det er forspenningskraften som klemmer skoen mot skinna. Med dårlig forspenningskraft vil ikke hele kabelskoens areal få kontakt mot skinna. Det hjelper da lite at skruen er av kobber. Bedre enn syrefaste skruer er egentlig karbonstålskruer, men de kan jo ruste. Ville derfor valgt A2 eller A4 rustfritt til dette formålet. Men det var nå min mening da :smiley:

 

Takk skal du ha! Da blir det en tur til AEO mandagen ;)

Link to post
Share on other sites

Eg vil seia det slik at der skal uansett ikkje gå noka strøm i skrue / mutter, den skal gå gjennom flaten i kabelsko til skinne. Dermed er det bedre å bruka ein god skrue og mutter for å teita godt, enn ein kobber / messing / bronse skrue med ditto mutter, der teitinga må begrensast. I tavler med store kabelsko her og skinner der er det vanlig å bruka kadmierte masseproduserte jernskruer med ditto skiver og muttere. Men det er ogso vanlig å bruka momentnøkkel for å sikra at skruane er ordentlig tiltrekt.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 22 timer siden:

 Men det er ogso vanlig å bruka momentnøkkel for å sikra at skruane er ordentlig tiltrekt.

 

Husker du i farta hvor mye en 10mm og kanskje 8mm skal trekkes til med? Ikke at det er så veldig viktig men kan være greit å ha "kjent" på det.  

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 36 minutter siden:

 

Husker du i farta hvor mye en 10mm og kanskje 8mm skal trekkes til med? Ikke at det er så veldig viktig men kan være greit å ha "kjent" på det.  

Her er en kjekk tabell du kan laste ned. Den inneholder både gjengetabeller og tiltrekningsmoment

http://diy-ski.dyrstad.nu/artikkler/gjenger.pdf 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...