Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

For all del, din båt. Bare for å sette ting i perspektiv. På Frigg (offshoreplattformer) gikk høyamp. svakstrøm i vanlige kopperskinner der festebolter var gjenget inn, eller skrudd tvers gjennom. I 100 år har strøm gått gjennom støpejerns motorblokker. Med kabelsko festet med jernbolter. Jeg har så langt ikke sett verken fortinna skinner offshore eller fortinna motorblokker. Min hensikt er at du må tenke etter slik at du ikke legger ressurser og penger i noe som de facto blir en dårligere løsning. Igjen, din båt, og løsningen skal du leve med.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 17 timer siden:

Også…. Har jeg lest at det er lurt å varme opp kobberemne til den blir rosa i fargen og så dunker den i kaldt vann. Det gjør den mykere og forbedre ledningsevne. Kan det være noe i det?

Ei slik varmebehandling gjer koparen mykje mjukare, og eg vil sei - vanskeligare å arbeida med fordi den vil krølla seg under presset når skruer skal teitast.

Men om det forbedrer ledningsevnen? eg veit ikkje, men eg tviler. I el.tavler er det i alle fall berre hardtrekt kopar som er brukt til skinner.

Ellers so vil eg seia meg enig i at koparskinna bør ikkje fortinnast, og eg er enig i at den bolten med ørten kabelsko er ei dårlig løysing som bør skiftast ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde egentlig ikke tenk å fortinne samleskinnet men det jeg skal fortinner er de nye skinnene som går mellom 3 av hovedstrømbrytere. Da jeg demonterte hovedstrømtavle fant jeg såpass mange sterkt irret kontaktflater at jeg har byttet ut alle bryterne til «marine grade» (dvs alt er fortinnet). Dessuten var de kobberbåndene som koblet sammen bryterne (se bilde) alt for svake, med et tverrsnitt på 23mm2. (tverrsnitt lærte jeg om i går jo)

Det var såpass mye oksidert kobber at bryteren til forbruk var så å si ut av funksjon og for å få nok strøm til start måtte jeg koble både forbruk og startbanken samme med «emergency» bryteren.

Så det blir en komplett overhalling av hovedstrømtavle med minst mulig bart kobber. Det å fortinne samleskinne er mer en «why not» tanke siden jeg har alt som skal til for å gjøre det.

Jeg er klar over at mye av dette er overkill og å dulle med båten men hvem gjør vel ikke det? J

 

 

dirtykon.jpg

strap.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Neida jeg liker heftige diskusjoner :-)

 

Fra dette document.

https://www.properzi.com/literature/category/4-copper-rod-and-wire?download=10:factors-affecting-electrical-conductivity-of-cu

The second influencer of (“residual”) resistivity is attributed to structural imperfections such as dislocations, which are produced in great numbers during work hardening. Consequently, electrons can travel more easily through the conductor when it is in the annealed condition. Electrical conductivity of cold worked copper can be 3 % lower compared with the same material in its annealed state.

Om det har noe å si tviler jeg på

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du er novise på strøm. Da er det faktisk også muligheter for å gjøre ting feil, og du har neppe behov for å splitte koblingen ved feilsøkning. Om dette fungerer som det skal I dag, er jeg også tibøyelig til å mene, - la det være som det er. Rens alle kabelsko. Når du først demonterer ville jeg satt på krympestrøme istedenfor tape. Om du passer på at batteriminus skoen kommer I midten og de største forbrukerne nærmest på hver side av denne. tror jeg egentlig ikke du oppnår så mye mer med en jordskinne for ditt bruk.

Ellers var det jo mange gode råd I tråden her.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 9 minutter siden:

Du skriver at du er novise på strøm. Da er det faktisk også muligheter for å gjøre ting feil, og du har neppe behov for å splitte koblingen ved feilsøkning. Om dette fungerer som det skal I dag, er jeg også tibøyelig til å mene, - la det være som det er. Rens alle kabelsko. Når du først demonterer ville jeg satt på krympestrøme istedenfor tape. Om du passer på at batteriminus skoen kommer I midten og de største forbrukerne nærmest på hver side av denne. tror jeg egentlig ikke du oppnår så mye mer med en jordskinne for ditt bruk.

Ellers var det jo mange gode råd I tråden her.

:thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 13 minutter siden:

 tror jeg egentlig ikke du oppnår så mye mer med en jordskinne for ditt bruk.

 

Bort sett fra dersom du på denne bolten skulle ha behov for å koble bort den nederste kabelen av en eller annen grunn. Da sitter du der med en haug ledninger i hånden som må på plass igjen. Litt enklere med en bolt for hver kabel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 17 minutter siden:

Om du passer på at batteriminus skoen kommer I midten og de største forbrukerne nærmest på hver side av denne. tror jeg egentlig ikke du oppnår så mye mer med en jordskinne for ditt bruk.

 

Slik det er nå (og har alltid hvert) er batteriminus-kabel på andre enden av bolten. Dvs enden du ikke ser på bildet. Bolten går gjennom veggen til batterikassa og er ikke isolert mot treplate. Bad idea?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 11 minutter siden:

 

Slik det er nå (og har alltid hvert) er batteriminus-kabel på andre enden av bolten. Dvs enden du ikke ser på bildet. Bolten går gjennom veggen til batterikassa og er ikke isolert mot treplate. Bad idea?

Bad idea!

Bolten som går gjennom veggen reduserer i praksis tverrsnittet betraktelig, i tillegg til at jernet i bolten har meir motstand enn kopar. Men det alvorlige er at enten so ligg kabelskoen under hodet på bolten, som so går gjennom veggen, og veggen er for mjuk i materialet til å få teita skikkelig, eller so ligg kabelskoen under mutter på bolten, som so går gjennom veggen, og dette gir ikkje tilkomst til seinare teiting av denne mutteren.

min konklusjon er at batteriminus skal på den skinna, med direkte kontakt mellom kabelsko og skinne. Å senda hovedstrømmen gjennom ein jernskrue slik - :nonod:

 

Edit:

Gjennom veggen til batterikassa? vil det sei at denne bolten ligg INNI BATTERIKASSA med kabelsko under hodet :confused:

Ikkje berre bad idea, men ein katastrofe som ligg og venter på å skje, so du ender opp som:diving:

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg for min del kommer til å gjøre det enkelt. Solid kopper klump hvor jeg enten gjenger eller borer hull og bruker bolter. Regjør og setter fast kablene. Thats it. Men så var det nevnt fett. Jeg har syrefri vaselin, den leder vel ikke strøm? Tenkte å bruke fett når jeg monterer. Har jeg skjønt det riktig at dere bruker fett både på Kabelsko og på kontaktflaten på kobberskinnen?

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev for 1 time siden:

 

Edit:

Gjennom veggen til batterikassa? vil det sei at denne bolten ligg INNI BATTERIKASSA med kabelsko under hodet :confused:

Ikkje berre bad idea, men ein katastrofe som ligg og venter på å skje, so du ender opp som:diving:

 

Emmm ja .. det stemmer. Det du ser på bildet er rett under hovedstrømtavle men selve hode på bolten med tilhørende montert batteri-minuskabel er i selve batterikassa ved siden av. Må løfte ut det ene batteriet for å komme til.

Antar dette er standard på Scand Baltic. Kan ikke tror at noen har gjort om til dette senere men jeg kan ta feil.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

 

Det går an å kjøpe kobberplater hos blikkenslagere.

Jeg brukte 5mm plate som "forskaling" ved carbidesveisearbeid på jobb. Vi hardmetalloddet carbide på rør for å lage kutteutstyr. Bindemiddelet fester dårlig/ikke til kobber, så jeg stakk og kjøpte en plate jeg skar biter av og brukte på jobb. Har liggende plata liggende i garasjen (kjøpte den for egne penger :wink:) og skal bruke litt nå ved montering av sikring til baugpropell i båt. Liten plass gjør at det vil bli praktisk å lage en bro fra plussbolt i batteri til ene side av sikringsholder...

Eneste ulempe er at plata var dyr. Kostet 300,- for 250x450x5mm...

 

5a0b4331eb28a_Kobberplate5x250x350.JPG.71d89afabcfa01d346098a07b2e6ea06.JPG

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 17 timer siden:

Er ikke der enkleste og bare kjøpe seg en skinne til og samle minus på?? 

 

skulle tro det,

 

jeg har laget en og annen skinne selv,

bruker da rustfritt stål, bredde 7/8 tomme og tykkelse 2/8 tomme og lengde etter behov og bruker M10 syrefaste bolter/muttere

funker utmerket, tap=minimalt, problemer=minimalt

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 21 timer siden:

Er ikke der enkleste og bare kjøpe seg en skinne til og samle minus på?? 

 

Different strokes for different folks? Hadde det vært like før sesongstart så hadde jeg bare kjøpt ferdig men vinteren er lang og jeg har god tid til å pusle med div prosjekter. Dessuten er det veldig lærerikt å prøve ting som man i utgangspunkt ikke kan. Jeg blir nesten flau over hvor lite jeg kan om de tingene jeg spør om men jeg spørre allikevel. Om noen synes det er latterlig så er ikke det mitt problem :-)  Må også bare si at jeg er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått her inne på BP.

Syrefast stål? Javel.. hvorfor bruker kobber i el anlegget i det heletatt da?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

@PiperBill  vedlagt en tabell som viser hvor lett strøm går gjennom forskjellige materialer. Sølv leder best, men er jo kostbart. Kobber leder nesten like bra. Aluminium leder 40% dårligere enn kobber, så 40 % tykkere tverrsnitt gjør samme jobben. Rustfritt leder 40 ganger dårligere, så da trenger man 40 rustfrie kabler for å gjøre jobben til en like tykk kobberkabel.  I andre enden av skalaen finner vi tørr ved og glass, så det er gode isolatorer. @janet Så hvorfor bruke rustfritt stål i stedet for aluminium...?

52CF1292-4395-4DCB-BF74-355F153D4145.png

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

Oppi den hete debatten, ikke glem at avstander er en del av den praktiske biten. Kanskje man havner så langt nede i millivoltene at det blir mer teoretisk krangel enn praktisk nytte.

 

Og det hadde jeg et eksempel på lenger oppe i tråden der jeg måtte sette inn en 10cm bit 50mm2 kabel et sted på 95mm2 kabelen min til trusteren. Med 300A strøm, blir det da 10mV (0,010V) volt tap i den biten, mot 0,5mV (0,005V) om den hadde vært 95mm2. Det er altså forskjell, men helt å glemme, kun teoretisk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 55 minutter siden:

Oppi den hete debatten, ikke glem at avstander er en del av den praktiske biten. Kanskje man havner så langt nede i millivoltene at det blir mer teoretisk krangel enn praktisk nytte.

 

Joda, den er jeg helt enig i, som oftest bare 1-2cm på en samleskinne. Var bare teorien i det hele jeg tenkte på, så avstanden så jeg helt bort fra. :)

Skvatt bare litt når jeg skjønte hvorfor rustfritt er så lite egnet generelt som strømfører på lengre strekk. :smiley:

Selv så skjøtet jeg en 75mm2 kabel i sommer med en aluminiumsskjøt. Husker ikke hva jeg regnet spenningsfallet til, men det var helt ubetydelig. 

 

Men dere - Har dere et tips til sånt kontakfett man kan bruke mot kobberskinne? Har prøvd å søke litt men de jeg finner er svindyre. Det nærmeste jeg kommer er en hos elektroimportøren for aluminium til rundt 700kr

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...