Jump to content

Hjemmelaget samleskinne


PiperBill

Recommended Posts

JRK skrev 2 minutter siden:

Om du har 4 gule kabelsko som hver tapper 20 A fra kilden(skruen) da går det 20 A fra den kabelskoen som er lengst fra kilden, 40 A gjennom neste 60 A gjennom neste og 80 A gjennom den nærmest kilden.  Nå er ikke dette h3lt sant for noe strøm vil gå vi bolten så til mutteren så til sprengskiva så til flatskiva og så til den siste kabelskoen.  Selv om du skrur aldri så hardt så skal noe av denne strømmen igjennom følgende varierer med sin EMS tinn,kobber tinn, 4 ganger. Det blir spenningsfall av dette. I tillegg så kan det bli for mye strøm gjennom de første kabelskoen da du får for lite tverrsnitt Det gir også spenningsfall

Noen ganger er dere/vi. litt rare her på båtplassen. Skulle ønske dere kunne si at flere kabelsko skal det ikke være på hverandre. Det gir problemer ved feilsøking, og spenningsfall. Alle kabelsko skal festes dedikert på forbruker, eller giver av strøm, gjerne på samleskinne. 

 

Hadde det ikke vært sånn, hadde vel ingen giddet å lage, eller kjøpe samleskinner? Alle har vel en M8 bolt, lang nok til allverdens forbrukere, og en mutter med sprengskive? Gir sikkert strøm i lampa det, men....

Link to post
Share on other sites

Har feilsøkt på thruster som fikk for lite spenningsfall. Batteri kabelsko kabel- kabel, kabelsko ved bryter- bryter- kabelsko, kabel osv helt frem til sikring og thruster. Da vil man se at det ligger et spenningsfall på 0,1- 0,2 volt i alle slike overganger. Ofte utgjør dette 1- 1,5 V på alle koblinger og det samme på kabelen . Her ser man det godt for her går det store strømmer,

Har også sett den koblingen med gule kabelsko i en båt der følgende var tilkoblet kjøleskap, varmeapparat og to andre forbrukere. Her fungerte ikke kjøleskapet som det skulle. Løsningen var enkel kjøleskapet ble flyttet til nærmest kilden og alt funket

Link to post
Share on other sites

Er det ingen som har opplevet at spenningen for landstrømmen er lavere ytterst på en lang flytebrygge enn på det første uttaket inne mot land? Og her er det ikke snakk om 10deler av en volt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er noe med sammenlikningen strøm/vann = ampere/volt, som ikke stemmer helt.  Sikringspanelet i den forrige båten jeg hadde, var full av tynne messingtråder strømmen skulle igjennom, for å gå via sikring. Dette var jo en betydelig struping, med potensiell varmgang. Trådene var imidlertid korte, noen cm på det meste. Etter sikring fløt strømmen igjen via fete kabeler. Tydeligvis har det ikke noe å si, når strupingen er kort nok. Inne i sikringen, kan jo lederen være ytterligere strupet. Hadde denne strupingen vært på en vannslange, hadde àldri trykket(volten) tatt seg opp igjen etterpå. Så litt struping, en centimeter på en bolt, har vel neppe noe å si i det hele tatt. Derfor er vel all skriving om å « få kabelen i flyt»  tidligere, ang kabelsko, overdrevet. God eller dårlig kontakt, og ferdig med det. Det er vel irr, over tid, som er den store synderen, og selvopplevd av mange, gir grobunn for overto, når det gjelder strøm, spenningsfall, og kvadrat. 

 

 Tar jeg feil?

Link to post
Share on other sites

Fant en tilfeldig kabelsko på nette med for 10mm bolt.

Utvendig diameter på ring er 16mm, diameter på hull er 10,5mm.

Arealet av ringen (om denne hadde vært rund som en skive) blir total areal - areal av hull.

Totalt areal er 200,96mm2, areal av hull 86,55mm2. 

Dette gir et areal på ringen på  114,41mm2! :eek:

I tillegg kommer da bolten inn på ca 80mm2 (litt fradrag for gjengene).

Legges det skive på toppen av stabelen med kabelsko og mutteren dras godt til, så blir kabelskoene som en massiv leder å regne.

Og da skal det store strømmer til før det blir spenningsfall av praktisk betydning.

 

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er bare en liten feil i resonnementet ditt skrugjengene er mellom 0,5 og 1 mm mindre en hullet på kabelskoen. Dette blir ingen god kontakt, heller ikke gasstett. Om du er så heldig at det går strøm vil fukt og oksygen som trekkes inn og ut av koblingen oksidere og etterhvert varmgang. Ja det er satt på spissen

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Er det ingen som har opplevet at spenningen for landstrømmen er lavere ytterst på en lang flytebrygge enn på det første uttaket inne mot land? Og her er det ikke snakk om 10deler av en volt.

Jo, men da er det snakk om lengre kabler med ditto spenningsfall, ikke korte ledninger av lik lengde som er skrudd inn på samme bolt.

 

Jens_P skrev for 7 timer siden:

Fant en tilfeldig kabelsko på nette med for 10mm bolt.

Utvendig diameter på ring er 16mm, diameter på hull er 10,5mm.

Arealet av ringen (om denne hadde vært rund som en skive) blir total areal - areal av hull.

Totalt areal er 200,96mm2, areal av hull 86,55mm2. 

Dette gir et areal på ringen på  114,41mm2! :eek:

I tillegg kommer da bolten inn på ca 80mm2 (litt fradrag for gjengene).

Legges det skive på toppen av stabelen med kabelsko og mutteren dras godt til, så blir kabelskoene som en massiv leder å regne.

Regneeksempelet til Jens P viser akkurat det jeg forsøkte å si. Arealet på stabelen av kabelsko gjør at spenningsfallet blir neglisjerbart. 

 

JRK skrev for 4 timer siden:

Det er bare en liten feil i resonnementet ditt skrugjengene er mellom 0,5 og 1 mm mindre en hullet på kabelskoen. Dette blir ingen god kontakt

Nja. Elektrisk kontakt får man ikke fra siden av skruen mot kabelskoene, men via skive og mutter og til skruen. Arealet er ikke uanseelig. 

 

JRK skrev for 4 timer siden:

, heller ikke gasstett. Om du er så heldig at det går strøm vil fukt og oksygen som trekkes inn og ut av koblingen oksidere 

Hvorfor blir det ikke gasstett mellom kabelskoene? Akkurat det er jo noe av det du har framhevet i diskusjonene om pressing av kabelsko. Mener du at man ikke oppnår høy nok forspenning i forbindelsen? 

Link to post
Share on other sites

Advarsel ironi innlegg.:wflag:

 

Er så herlig med disse typiske båtplassen diskusjonene ang strøm .  De tilsynelatende mest banale enkle spørsmål ender nesten alltid opp i noe regneeksempel med minst 6-8 siffer etter komma .NASA eller CERN har ledige jobber til dere , heeeeelt sikkert:giggle: 

Mer popkorn takk.:drink:

Link to post
Share on other sites

Eftersom el-trådar på Baatplassen tenderar att gå på djupet med alla viklar så kan jag bidra med Princess variant på strömskenor som är uppbyggd av mässingsstänger 20x10 mm /tror jag/ och med M10 gängade hål för kabelskor som skruvas dit med M10 rostfria skruvar.

 

image.jpeg.ace614cbe8dfdf2588bda0c11c47f334.jpeg

 

image.jpeg.a9c2bc92485a9da8953668759afff8cc.jpeg

 

Förvisso har mässing högre resistivitet än koppar och aluminium men det motverkas ju lätt med lite större area, och mässing är ju överlägset bra att bearbeta och gänga i. Således väl lämpat för egentillverkade lösningar.

 

Från början har Princess-elskåpen varit riktiga mönsterbyggen men den ihärdige båtägarens ständiga påbyggnadsiver har ju tyvärr efterhand medfört viss trångboddhet med ty åtföljande kompromisser. Bl a har dubbla 130A Mastervolt generatorer /utöver standard Volvo Penta 2 x 60A/ och en 2000W och en 500W inverter tillkommit. Ström behövs och skall inte fattas...

 

Hur som hur så har anläggningen alltid fungerat väl och aldrig lidit av störande spänningsfall.

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@ebonita. Jeg har gjort alt det gale jeg også. Men på tross av sammenboltede kabelsko, skinner av kopper og messing, har jeg 12 V på baugpropellen når den kjører. Selvstarteren til motoren fyrer motoren på under ett sekund. Og alt elektrisk funker. Men jeg har en svakhet for å sette inn koblingspunkter med Dow Corning C4 eller gul Vaselin. Det er for å hindre gjennomtrekk og oksidasjon :-)

Link to post
Share on other sites

ebonita skrev 31 minutter siden:

Hur som hur så har anläggningen alltid fungerat väl och aldrig lidit av störande spänningsfall.

 

Et godt eksempel på et ryddig og godt el-anlegg.

Legg særlig merke til der det er flere kabelsko på samme tilkobling. Der ligger den kabelskoen med størst fysiske dimensjoner nærmest skinnen. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

TerjeFjern skrev for 2 timer siden:

Er så herlig med disse typiske båtplassen diskusjonene ang strøm .  De tilsynelatende mest banale enkle spørsmål ender nesten alltid opp i noe regneeksempel med minst 6-8 siffer etter komma .NASA eller CERN har ledige jobber til dere , heeeeelt sikkert:giggle: 

Mer popkorn takk.:drink:

:lol:

Link to post
Share on other sites

Synes det siste Princess eksemplet er veldig bra. Prismessig hadde det vært mye billigere og feste alle kabelskoen mellom en skrue med mutter. Men det er flere grunner til at man velger å koste på seg en samleskive og 3 bolter og 2 festebolter. 

1 du unngår spenningsfall

2 det blir lettere og feilsøke ved at en og en kabel kan løsnes 

3 det blir lettere og forlegge kabler

 

Ellers er jeg enig i at disse trådene tar litt av, men det er nettopp slik man får frem nyansene. Vi må ikke glemme at vi har alt i fra de som tror de kan til de som virkelig kan, på dette forumet, og det skal vi være glade for. 

 

I vår arbeidsstandard som er den samme som finnes i endel anlegg i Nordsjøen, er det ikke lov å ha to kabelsko under en skrue. Hver ledning skal ha merking og motmerking. Noe som forteller hvor kabelen er i andre enden. Da blir det superenkelt å feilsøke.  Med denne standarden så finnes det ikke en eneste lystbåt som vill blitt godkjent i dag som jeg vet om. Men det handler hele tiden om å strekke seg etter bedre og tryggere løsninger. Tenk på hvilken forskjell det er på dagens båter sammenlignet med det som ble laget for 40- 50 år siden.

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg fulgt NORSOK, ville ikke engang sveisemateriell eller prosedyrer til skroget på Hulda blitt godkjent. På den elektriske fronten, ville jeg vel heller ikke hatt fysisk plass til alle koblingspunktene. Men jeg har klipt ut det elektriske skjærereiret av noen kvalitetesbåter fra 70- og 80-tallet og lagt opp nytt. Traff en av dem for tre år siden. Der la jeg opp nytt på midten av 80-tallet, en Forgus 37. Alt funket enda. Han hadde ikke rørt en ting i det opplegget. Det behøver ikke å være så vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Enig i det du skriver JRK, og i mine øyne er nettopp dette noe av det som gjør BP så verdifullt som det er! Noen ganger er folk ute etter et enkelt svar for å få ting til å virke, andre ganger er diskusjonene mer dyptpløyende, og muligheten for å lære interessante detaljer er til stede for den som ønsker. De som ikke er interessert i å lære mer om disse (til tider unødvendige) detlajene står jo fritt til å la være å lese. 

 

Men jeg tror allikevel du må bite i deg dette utsagnet:

JRK skrev for 23 timer siden:

Komodo. Om det er stort strømtrekk fra alle de gule skoene, så vil du få merkbart spenningsfall på den siste I forhold til kilden. 

 

Problemet er bare at jeg må gjennomføre en realistisk "elevøvelse" i garasjen for å motvise det :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 49 minutter siden:

 De som ikke er interessert i å lære mer om disse (til tider unødvendige) detlajene står jo fritt til å la være å lese. 

 

 

Prinsipielt enig i det. Om jeg ikke er elektroingeniør og ikke spesielt inne i elektro, ville jeg kanskje være interessert i 'godt nok'. Et begrep vi også brukte en hel del offshore når ingeniører og andre landbaserte spesialister gikk seg bort i standardene. Og vi måtte ha start på vitalt utstyr. Altså, hva funker i praksis, og er tilstrekkelig til å fungere i fremtiden. For noe av det som blir presentert her i denne konteksten for en som skal fikse et konkret problem, rent pølsesør. Personlig greier jeg å gre ut det som er fornuft.

Link to post
Share on other sites

Ikke uenig i det du skriver @Hulda. Men det der med "godt nok" er et begrep man ikke skal kimse av. Uansett hvilket nivå man opererer på kan man bruke uttrykket. Dersom man jobber etter strenge standarder er det også relevant å avgjøre hva som er godt nok. I motsetning til forskrifter, så har ofte standarder konkrete kvantifiserbare størrelser, og da er det jo greit å avgjøre hva som er godt nok. Tilfredsstiller man standarden som er lagt til grunn for et krav, ja, så er det godt nok. Men det kan jo allikevel gjøres bedre eller mer nøyaktig! Alt som produseres blir produsert i henhold til toleranser og har avvik. Måler man bare nøye nok finner man avvik. Hvis standarden man skal følge stiller konkrete krav til produksjonsmetode og tillatte avvik, så er det godt nok om man er innenfor. Til privat båtbruk slik vi sysler med her behøver vi ikke legge alle mulige standarder til grunn for det vi driver med, og da er det jo greit å ha litt erfaring om hva som er godt nok til sitt bruk. Godt nok for en behøver jo heller ikke å være godt nok for en annen. Det kommer jo an på bruken, samt hvordan folk vil ha det. Men jeg er også enig med @JRK i at det kan være greit å skule til standardene og se litt på hvilke krav som stilles når lista legges høyt. På den måten kan man jo i det minste strekke seg i den riktige retningen, selv om man ikke har ambisjoner om å etterkomme en standard.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev 55 minutter siden:

Enig i det du skriver JRK, og i mine øyne er nettopp dette noe av det som gjør BP så verdifullt som det er! Noen ganger er folk ute etter et enkelt svar for å få ting til å virke, andre ganger er diskusjonene mer dyptpløyende, og muligheten for å lære interessante detaljer er til stede for den som ønsker. De som ikke er interessert i å lære mer om disse (til tider unødvendige) detlajene står jo fritt til å la være å lese. 

 

Men jeg tror allikevel du må bite i deg dette utsagnet:

 

Problemet er bare at jeg må gjennomføre en realistisk "elevøvelse" i garasjen for å motvise det :giggle:

 

Jeg kan garantere at spenningen bli forskjellig på de fire utgangene. Ohms lov gjelder her, men hvor mange mV?skal jeg ikke påstå? Samtidig innrømmer jeg gjerne at i 95% av praktiske tilfeller er ikke dette et problem og kanskje spissfindigeten min var mer til forvirring enn til hjelp. Beklager det. 

Men til mitt forsvar så kan man ikke undervurdere at de lasten vi har i båt skiller seg ut fra mye annet. Vi ligger ute og etterhvert som timene og dagen går så kryper spenningen ned på forbruksbatteriet. O g etterhvert er det varmeapparatet eller kjøleskapet som ikke starter. Et kjøleskap trekker typisk 5 ganger mer i startøyeblikket en ved normal drift det er 25 ampere og det er nettop da med flere tilsvarende laster at slike superknutepunkter svikter, og det har jeg opplevd og fikset. ?

Link to post
Share on other sites

Nå er mitt felt våtkorrosjon. Jeg tror man skal lete lenge etter utsagn fra meg som faller utenfor termen 'godt nok'. En artig sak, fra mitt felt, finner man i NORSOK årgang 1995. Der spesifiseres det at rørpakninger der sjøvann er mediet skal være av/inneholde grafitt. En hver som kan stave og telle til 10, kan finne at grafitt (betegnelsen C) ligger øverst i spenningsrekka for sjøvann, uansett. Og den kombinasjonen er nok til at til og med flenser og ventiler av SuperDuplex havarerer. Dette var en digresjon. Og SuperDuplex ligger laaangt over AISI 316 som anses for et godt relativt korrosjonstregt materiale i lystbåt. Det er lov å bruke hue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...