Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

8 hours ago, Jens_P said:

Batterier er utfordringen. Tesla S85 har 85kWh kapasitet på batterier ogbatteripakken veier 540kg.

Diesel kar 10kWh/l energiinnhold. Effektfaktor brukt i motor er ca. 0,33. D.v.s at 3,3kWh pr liter diesel omsettes til bevegelse, resten er tap.

85kWh/3,3kWh/l = 25,75 l. 540kg Tesla-batterier kan erstattes av 26 liter diesel! :eek:

Her ligger den ene utfordringen med dagens teknologi.

 

Den neste er det elektriske anlegget i min båthavn, det er kun dimensjonert for lading og frostvern vinterstid. 

 

Videre utfordringer er prisen.  Overnevnte batteri koster rundt en halv mill, og veier som du sier opp for ca 26 liter diesel. Ergo måtte mange båter hatt flere av disse batteriene ombord.  

Min egen deplassementbåt på 38 fot/ 12 tonn som faktisk hadde tålt vekten og hatt plass måtte hatt 4 stk for 10 timers rekkevidde i 7 knop (70 nm) om man tar høyde for reserver, andre forbrukere og at man ikke kan dra mye belastning ned til 0% SOC.  

 

Med andre ord måtte jeg investert mer enn båten er verdt for ombygging til el og sittet igjen med en brøkdel av rekkevidden samt belaget meg på flere døgns lading (på vanlig 10/16 A kurs i havn) for å kunne ta neste etappe.

 

Hurtigladere sier noen. Jo teoretisk mulig, men hvem skal betale for ladestasjonene med hundre eller tusenvis av kW effekt ut til enhver avkrok ute i skjærgården hvor denne ladingen hadde trengtes? Nytter ikke å kjøre timer med omvei inn til byene for å hurtiglade for noen få timers drift.  

 

Båter ruster ikke bort og går i pressa etter 10-15 år som biler.  De fleste større glassfiberbåter som er produsert eksisterer og brukes forutsatt og er en minimal belastning for miljøet.  

 

Personlig er jeg redd for at noen overivrige politikere som etter å ha sett en elbåt pusle rundt på demotur i Oslo havn en fin sommerdag fatter avgjørelser som i praksis vil sette en økonomisk stopper for bobåtlivet for mange. Å kjøpe nye elektriske bobåter vil være en umulighet for de fleste.  Spesielt etter at båten de har omtrent er blitt verdiløs eller ubrukelig slik som dieselbilen om man bor i nærheten av en storby.

 

I dag har vi 2 elbiler i husstanden. Men jeg kan ikke si at de er fullverdige.  De mangler både rekkevidden, lastekapasiteten og hengermulighetene fra bilene vi hadde for noen år siden. 

Fortsatt er det et stykke igjen på bilfronten, men vi nærmer oss gitt at man kan kjøpe nye biler. 

På fritidsbåtsiden så vil det gå mange år, og jeg tror ikke betalingsviljen eller evnen vil være der.  

Den som lever får se :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ombygging er vel som regel for spesielt interesserte. Har man noe som ikke er tidsmessig og ikke egner seg så er det jo ikke teknologien sin feil. Kan ikke bli sur fordi en ikke får bygd sin gamle Toyta Lancruiser om til elektrisk uten at det koster for mye. 

 

Og markedet styrer resten. Vil markedet ha båter som egner seg for el- drift så får de det. Og det er temmelig åpenbart at feks seilbåter og andre båter med lettdrevne skrog ligger nærmest å ta teknologien i bruk på en kostnadseffektiv måte. 

 

Båter som ikke egner seg, egner seg ikke. 

 

Dinosaurene døde ut, ikke bare en gang, det skjer hele tiden ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...