Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
hanto1 skrev Just now:

Neida superhurtig lading har man ikke bruk for,  klart alle vil ligge i havn og lade 30 timer for hver 3 motortime brukt, gleder meg til god plass i uthavnene i fremtiden.

 

 

 

Blir sammen med alle seilbåtene da :-) 

 

Er flere seilbåter nå som klarer å drifte både fryser, kjøleskap, watermaker vha solceller og mølle. Bør være mulig å få til på motorbåt også? Men klart, en motorbåt kan ikke seile hjem. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 39 minutter siden:

 

For et overveldende flertall av fritidsbåtbrukere ligger båten i hovedsak ubrukt, og når den brukes så er det til korte turer. Tipper "sakte lading" vil duge for 90+% av fritidsbåtflåten. 

 

"Problemet" er nok at de fleste fritidsbåtbrukere gjerne vil ha anledning til å være del av den 10% du gir blaffen i. Av og til- nå eller en annen gang.

 

Det er å håpe hydrogendrift (eldrift med hydrogen som utslippsfri batteriforsterker) kommer, så slipper du å gi blaffen i mindretallet.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Propell1 skrev for 3 timer siden:

 

"Problemet" er nok at de fleste fritidsbåtbrukere gjerne vil ha anledning til å være del av den 10% du gir blaffen i. Av og til- nå eller en annen gang.

 

Det er å håpe hydrogendrift (eldrift med hydrogen som utslippsfri batteriforsterker) kommer, så slipper du å gi blaffen i mindretallet.

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

Men sef, det er en grunn til at jeg ikke kan ha helelektrisk bil, men må velge hybrid eller bensinbil. Det er ikke fordi jeg kan få lyst til en langtur nå og da men fordi jeg må kjøre en langtur nå og da. Men til fritidsbruk er jeg ikke i tvil om at jeg ville kunne tilpasse meg langt bedre. 

 

Om jeg nå kom i en situasjon der jeg feks kun fikk 50nm rekkevidde på båten vi har så hadde jeg avsluttet båtlivet, eller konvertert til en båttype med lengre rekkevidde. Det er jo en fritidssyssel dette. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Godt poeng. Men samtidig så viser vel overgangen til rene el-biler i Norge at de som faktisk bare bruker bil til småturer klarer seg med el-bil og er villige til å gjøre endringen fra en bil med lang rekkevidde til en med liten. 

 

Nå er det helt sikkert enkelte med el-bil som går tomme i sin drøm om å klare Strømstad tur-retur uten lading, men det skjer forsåvidt med diesel/bensindrevne båter og biler også. I all hovedsak så er folk flinke til å justere bruken etter rekkevidden allerede i dag. Folk tilpasser seg. 

 

 

Du argumenterer godt. Men jeg tror at det er i mangel av hydrogenstasjoner, og ikke at man så gjerne ofrer rekkevidde, at elbil på batterilading har fått slikt fotfeste i vinterlandet Norge. Det er jo veldig mange som har to biler. Mange kjøper batteribil og beholder den gamle. De kjører elbil til/fra jobb, av avgiftspolitiske grunner. Praktisk familiebruk av bil for to utearbeidende ektefeller. Så brukes den gamle fossilbilen (eller en nyere for de som har god råd)  til langturer.  (Ja, jeg er klar over at andelen med kun en batteribil øker litt nå.)

 

På vannet vil det være mange flere, gode grunner til å skynde seg mer langsomt, for så å gå rett på hydrogen, og jeg håper det er slik det blir. Det ville vært litt tragisk om vi tvinges over på forsakelsens vei med rent forbud mot diesel i fritidsbåt innen f.eks. 2025, med de korte sommersesongene vi lar fossilmotoren gå her i Norge, tross alt. Og innen den tid vil jeg tro utslippsfri hydrogen/fuelcell og elektriske motorer i fritidbåt, har kommet mer i siget.

Batteridrift av fritidsbåt med hyppig full-lading er og blir en mellomstasjon vi båteiere med fordel kan hoppe helt over. Dette handler ikke så mye om velvilje, som om sikkerhet til sjøs. Og alle skal ikke bli seilere heller.

 

Jeg synes det er nok forsakelse at vi f.eks.  innen år 2020 må destruere velfungerende fyringsanlegg i vinterlandet vi tross alt bor i, bare for å få fine tall for CO2 utslipp internasjonalt. Her har alle huseiere 100% forsaking, for å fjerne en tredjedel av slike utslipp nasjonalt. Effekten av det er mikroskopisk på jordas klima uansett hvordan man snur og vender på det. Og bårlivet med fritidsbåt er en enda mer mikroskopisk faktor for jordas temperaturutvikling. Og som du selv  sier, det er en brøkdel av båteierne som bruker motoren på lange strekk, også i dag.

 

Så jeg håper i det lengste at våre myndigheter vektlegger befolkningens helse- trivsel og fritidsaktiviteter mer enn internasjonale tall uten reell betydning. Kina og India bygger jo fortsatt ut nye kullkraftverk har jeg lest, og de skal vel ikke innfri NOEN CO2-forpliktelser før etter år 2030.  Iflg. Parisavtalen. Folketallet i Norge er helt mikroskopisk i forhold til det.

 

Men Nå blir dette fort en annen diskusjon. Men vi kan -dessverre- hverken bruke bilbruken eller andre lands ivaretakelse av sine innbyggeres ve og vel som referanse, for hvordan vi får lov til å bruke båtene våre, ser det ut til. Selv om dette alltid henger sammen, hele veien til banken. Jeg sikter da til vår skatteinnkrevers bank, like mye som forbrukernes privatøkonomi.

 

Jeg håper fremdeles på at teknologisk utvikling og politikk får gå litt hånd-i-hånd i fremtiden. Derfor er det veldig synd at samferdselsministeren synes å være den som er mest hypnotisert av Elon Musks argumentasjon mot hydrogenløsningen.  Den teknologien er til og med norsk!  (ja, litt dansk også. ...OG svensk ...når jeg tenker meg godt om...)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

jeg mener bestemt at vi i Norge bare skal fortsette å bruke de båtene & motorene vi har med god samvittighet.

hvorfor skal vi bli verdensmestere i selvplaging og toskeskap

vi har verdens reneste og fornybare vannkraft, og utgjør en brøkdel  av verdens utslipp.

Vi kan derfor med god samvittighet fortsette som nå uten noen endringer.

De som er så opptatt av samvittigheten sin og skal redde verden, kan f.eks vri fokus over på 

å få stoppet alle de unødvendige og sterkt forurensende flyreisene til syden og på storby weekend.

Her kunne man lagt på noen saftige avgifter og spart  miljøet, - samtidig  som hylekoret  av protester

ville ha røyket  ut mye dobbelt moral blant sv-damer og miljø fanatikere 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
is_620 skrev for 5 timer siden:

jeg mener bestemt at vi i Norge bare skal fortsette å bruke de båtene & motorene vi har med god samvittighet.

hvorfor skal vi bli verdensmestere i selvplaging og toskeskap

vi har verdens reneste og fornybare vannkraft, og utgjør en brøkdel  av verdens utslipp.

Vi kan derfor med god samvittighet fortsette som nå uten noen endringer.

De som er så opptatt av samvittigheten sin og skal redde verden, kan f.eks vri fokus over på 

å få stoppet alle de unødvendige og sterkt forurensende flyreisene til syden og på storby weekend.

Her kunne man lagt på noen saftige avgifter og spart  miljøet, - samtidig  som hylekoret  av protester

ville ha røyket  ut mye dobbelt moral blant sv-damer og miljø fanatikere 

 

Tror ikke en finner mange, om noen, som kommer til å avstå en eneste sydentur og storbyweekend for å beholde dieselmotoren i sin hel/halvplaner. De vil ha begge deler. Og jeg er ikke noen hellig ku for det gjelder meg også (dvs jeg har ikke svær diselmotor, men poenget blir det samme). Syden, jatakk, storbyferie, jatakk, båtferie, jatakk. 

--

Og for å slippe "syden", som jeg ikke liker noe særlig i det hele tatt, så støtter jeg skyhøye flyavgifter 100%. Men hvor skal vi gjøre av alle de som mister jobben i turistnæringa?

--

Uansett, ikke noe i veien for å utvikle båter over mot miljøvennlig drift uansett. Den dagen det er konkurransedyktig så bytter folk frivillig. Det er noen tusen seilbåter i indre Oslofjord som kunne klart seg fint med el- motor. Disse tusen motoren skifter x tusen liter olje, x tusen liter frostvæske, filtre +++ hvert eneste år. Hvor mange tonn frostvæske osv havner i sjøen hvert år i lokale bukter og viker?

 

Og jeg tror seilere gjerne vil bytte ut en bråkte, stinkende, dieselmotor med hva som helst av fremdrift egentlig. Seilere vet hvor fint det kan være å gli lydløst fremover i sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 16 minutter siden:

Og jeg tror seilere gjerne vil bytte ut en bråkte, stinkende, dieselmotor med hva som helst av fremdrift egentlig. Seilere vet hvor fint det kan være å gli lydløst fremover i sjøen. 

Alle ønsker seg nok slik luksus som å gli lydløst rundt i skjærgården.

 

Men skal fremdrift være basert utelukkende på seilføring, så kreves det god tid, god økonomi, båtplass beliggende utover mot kysten osv.

 

Seiling er for overklassen, slik som kongefamilien, Røkke osv. Som samtidig kan fremstå som miljøvennlige og moralske forbilder.

 

Fattiglemmene er henvist til støyende og stinkende diesel, om de skal på vannet.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

For å være litt generaliserende:

De fleste ønsker nok å komme i en posisjon hvor de kan gli lydløst og bekymringsløst gjennom skjærgården eller livet.

 

Og i tillegg ha godfølelsen av å være et fantastisk menneske med høy moral som ikke forurenser, og sitte med et glass vin av beste merke, og se med oppgitthet over alle de umoralske toskene som finnes.

 

Men for oss ubemidlede som ikke har båtplass på Hankø,  blir det nok enn så lenge å sitte i dieseleksosen og grille pølser, eller ikke noe.

Redigert av Kaare Draco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Moderne seilbåter i "økonomiklassen" gir mye plass for pengene. Seilbåter kan være så mye billigere at mange går over til seilbåt når de ønsker en større båt. At de sparer xx 000,- i drivstoff pr. sesong kommer miljøet til gode. 

 

Bavaria og andre moderne seilbåter i "økonomiklassen" har vært med på å gjøre båtlivet tilgjengelig for langt flere. Klasseforskjellen går mellom de som ikke har mulighet og penger til å eie og bruke en familiebåt, og de som har det. Ikke mellom seilbåter og motorbåter. 

--

Men historisk sett har du et poeng, at seiling var for snobbene, i hvertfall på Østlandet. Og nå finner du kanskje den siste rest i Hankøsundet. 

 

Link to post
Share on other sites

Gi meg en enkel 22 fots dagsturseilbåt med elmotor til en relativt rimelig pris. Sitteplass til 5-6 personer i cockpit og en liten kabin med to enkle køyer og plass til et kokeapparat og litt bagasje. Et slikt konsept hadde gitt mye båtglede, lite vedlikehold og trøbbel samt lave kostnader. Jeg hadde kjøpt på dagen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
LAKA skrev 31 minutter siden:

Gi meg en enkel 22 fots dagsturseilbåt med elmotor til en relativt rimelig pris. Sitteplass til 5-6 personer i cockpit og en liten kabin med to enkle køyer og plass til et kokeapparat og litt bagasje. Et slikt konsept hadde gitt mye båtglede, lite vedlikehold og trøbbel samt lave kostnader. Jeg hadde kjøpt på dagen. 

 

Bare vent til de polske båtprodusentene plukker opp konseptet, jeg tipper det ikke er veldig lenge til. Om jeg ikke tar feil har de allerede en del lettdrevne båter med stort volum for påhengs. Vil tro steget til elektrisk fremdrift ikke er så stort. 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Kaare Draco said:

For å være litt generaliserende:

De fleste ønsker nok å komme i en posisjon hvor de kan gli lydløst og bekymringsløst gjennom skjærgården eller livet.

 

Og i tillegg ha godfølelsen av å være et fantastisk menneske med høy moral som ikke forurenser, og sitte med et glass vin av beste merke, og se med oppgitthet over alle de umoralske toskene som finnes.

 

 

Nå har jeg ikke enda hatt gleden av å gli lydløst og bekymringsfritt per elkraft med båt, men per seil/vind mang en gang. Gjør det daglig per bil (elkraft), men mulig jeg gjør noe feil for ditt punkt to (moral etc) har enda ikke slått meg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

 

Sånn

I 8 knop kommer en seg faktisk fra Oslo til Hankø i denne. Er jo enkelt å sette opp to hurtigladere på hytta, så kommer en seg hjem etter 4 timer.

 

Morsomt konsept. Har bare kjørt motorbåt en gang mellom Oslo og Hankø, det jeg husker fra turen er mye støy. Med seilbåt tar det litt tid.

Link to post
Share on other sites

On 1/23/2018 at 1:41 PM, LAKA said:

Gi meg en enkel 22 fots dagsturseilbåt med elmotor til en relativt rimelig pris. Sitteplass til 5-6 personer i cockpit og en liten kabin med to enkle køyer og plass til et kokeapparat og litt bagasje. Et slikt konsept hadde gitt mye båtglede, lite vedlikehold og trøbbel samt lave kostnader. Jeg hadde kjøpt på dagen. 

 

En slik f.eks?   

 

Var ombord i den på båtmessa i London for et par uker siden.

Imponerte ihvertfall meg, god plass, "trailbar" og fra ~£40.000.

Naturligvis ikke Orust-nivå på innredning og finish, men det var det jommen ikke på de tyske og franske båtene der heller... :-(

 

Med elektrisk seildrev eller utenbordsmotor og en passende menge batterier så har du det du trenger.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

I nær fremtid er nok drivstoffprisen så høy at en omstilling kommer uansett og vil være et godt alternativ. Man kan velge å være positiv og nysgjerrig på alternative løsninger eller sitte å være bitter og vonbroten for at det gamle trygge er en saga blott om få år.

Link to post
Share on other sites

Batterier i fritidsbåt er ikke noen god løsning. 

 

Hvordan kan man forsvare at man legger beslag på tonnevis med skjeldne råstoffer som skal utvinnes og rafineres (les utslipp av co2) for at man deretter skal putte batteriene i en båt som brukes i 50-100 timer i året?

 

Disse batteriene bør brukes i kjøretøy som går mye, slik som  busser,lastebiler og ferjer.  Da vil man få utnyttet kapasiteten og resurssene som er puttet inn i batteriene bedre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...