Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

pacuare skrev 47 minutter siden:

Det er batterier som er problemet med el-båter. Elmotorene tror jeg er gode nok i dag (selv om det er potensiale her også). Hvis alle fritidsbåter i Norge bygges om på en dag vil det kanskje være stort nok til at det påvirker etterspørselen etter batterier. Hvis alle nye båter solgt i Norge blir drevet av strøm vil det utgjøre 0,000001% av global batteriproduksjon (mulig jeg bommer med noen nuller, uansett er det ca null).

Ja, jeg er enig i at elmotorifisering av fritidsbåtene ikke vil være pådriver for batteriutviklingen. Men jeg mener det er stort forbedringspotensiale innenfor el-båter, både når det gjelder totalløsninger (som det fins lite av), men også når det gjelder spesifike el-motorer for båt der det stadig utvikles nye/forbedrede løsninger samt at prisen trenger å bli lavere for at dette skal ta av. For å få lavere pris, så må etterspørselen øke, noe subsidier kan bidra med.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk denne i mailen nå:

INBJUDAN | EVENT | PROVKÖRNING 18 JUNI - O.S.A SENAST 14 JUNI

GreenStar Marine
 öppnar upp och bjuder in under Volvo Ocean Race! Den 18/6 välkomnar vi alla som är intresserade av att veta mer om 
ELEKTRISK FRAMDRIVNING, se våra motorsystem och åka på en provtur med vår visningsbåt!

Vi bjuder på matnyttig information och lättare förtäring! Vårt showroom ligger på LINDHOLMSPIREN 7 och lättast tar du dig hit med Älvsnabben från Stenpiren, det finns även parkeringsmöjligheter i parkeringshuset mittemot RADISON Blue Hotel.
Kom och möt teamet bakom Greenstar Marine och få en pratstund med vår säljavsvarig Niclas Swanér och med vår motorexpert Oscar Theen!


O.S.A senast den 14 juni till info@greenstarmarine.com
Begränsat antal platser och föranmälan krävs.

Välj en av följande två visningstider: 11:00-13:00 eller 17:00-19:00 
Program: 
Kort föreläsning om eldrift, historik, nutid, framtid.
Besök i vår utställning där i ges möjlighet att se dagens lösning men även ett av våra utvecklingskoncept
Provkörning och besök ombord på några båtar med eldrift installerad

Vi bjuder på enklare förtäring


Välkomna önskar vi på Greenstar Marine

Link to post
Share on other sites

Det bygges i dag en mengde fartøyer med dieselelektrisk fremdrift alt fra 30m fiskefartøyer til 150m lange forskningsfartøyer. Elmotorer og frekvensomformere finnes det plenty av og de er ikke dyre. Det er batteripakkene som blir hinsides store og dyre.

Link to post
Share on other sites

Enig i at prisen på batterier er en vesentlig faktor som må ned, men prisen på elmotorer til fritidsbåter er også altfor høy. Feks er 30 000-, for en påhengsmotor (uten batteri) som tilsvarer en 8HK bensin jo vesentlig dyrere enn besninutgaven, selv når man regner inn lavere driftskostnader. Og at en innenbords-elmotor skal koste like mye som en som går på fossilt drivstoff er heller ikke naturlig, da en el-motor er en mye enklere og billigere konstruksjon. Større etterspørsel vil naturlig nok gi lavere produksjonskostnader, samt mer utvikling.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt som heter marine har mangedobel pris. På større fartøyer er det vanlig industri utstyr som brukes. Ingen ting i veien for og bruke slikt utstyr på lystbåter men det kreves kanskje litt mer kunnskap for de som skal prosjektetere, montere og igangkjøre. Men en vil komme mye billige fra det.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man kjøpe ferdigpakker i glanset papir koster det hinsides, så man må nok tørre å mekke litt selv, eller i det minste plukke ting litt rundt omkring.
Eksempelvis om man har motor med seildrev i dag finnes det adapter for å henge en elmotor på det gamle drevet i stedet for å kjøpe ferdig elektrisk seildrev.
 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Var en reportasje om en el båt i BM her..  omtrent 4x pris for tilsvarende båt med påhenger.  Båten var en designbombe, flott og se på, men bare glatte overflater ingen griperekker ikke mange fortøyningsbeslag og ikke pulpilt.. For min del ikke særlig bruksvennlig.. kjip rekkevidde.. Og det er vel ingen umiddelbare planer for å bygge ladestasjoner for elbåter! i hvertfal ikke nord for Oslofjorden..

 

Teknisk spennende!  

miljømessig, liten innvirkning på det globale utslippet.   Produksjonsmessig dyr, og Batteriproduksjon

Brukksvennlighet: kun for kortte koseturer

 

For min del totalt uinteressant!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 48 minutter siden:

...

Teknisk spennende!  

miljømessig, liten innvirkning på det globale utslippet.   Produksjonsmessig dyr, og Batteriproduksjon

Brukksvennlighet: kun for kortte koseturer

...

Støyfritt, luktfritt, enkelere konstruksjon/mindre som kan gå i stykker, vedlikeholdsmessig enkelt og billig, levetiden er mye lenger...

Link to post
Share on other sites

Batterier er utfordringen. Tesla S85 har 85kWh kapasitet på batterier ogbatteripakken veier 540kg.

Diesel kar 10kWh/l energiinnhold. Effektfaktor brukt i motor er ca. 0,33. D.v.s at 3,3kWh pr liter diesel omsettes til bevegelse, resten er tap.

85kWh/3,3kWh/l = 25,75 l. 540kg Tesla-batterier kan erstattes av 26 liter diesel! :eek:

Her ligger den ene utfordringen med dagens teknologi.

 

Den neste er det elektriske anlegget i min båthavn, det er kun dimensjonert for lading og frostvern vinterstid. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ren eldrift med brukbar rekkevidde er nok foreløpig hovedsakelig forbeholdt lette og/eller raske seilbåter med tunge lommebøker.

Men for de som skal kjøpe nye motorer og pga rekkevidden uansett vil ha en fossil-løsning, så er det kanskje en løsning å kjøpe elmotor og aggregat, og så bygge ut med batterier når prisene på lithium har falt til akseptabelt nivå? Det blir fortsatt endel dyrere enn å kjøpe kun fossilmotor, men man får visstnok bedre effektutnyttelse med en hybridløsning, mulighet til å legge til/fra lydløst med en liten batteribank, samt utbyggingsmulighet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jens_P skrev 33 minutter siden:

 

85kWh/3,3kWh/l = 25,75 l. 540kg Tesla-batterier kan erstattes av 26 liter diesel! :eek:

 

 

Som kan være nok for en hel sommerferie i seilbåt. Om jeg går i fornuftig marsjfart så tipper jeg at jeg ligger på rundt 3 liter i timen. Å kunne gå vanlig marsjfart i 8-9 timer er jo veldig bra. Moderne båt hvor det er tenkt el- drift hele veien kan en sikkert dra tallet opp i 10-12 timer med samme kapasitet. Legg til motorseiling så drar du på enda lengre, eller seiling så kan en forsåvidt fortsette jorda rundt ;-)

 

Høres helt perfekt ut, og hvor mange år snakker vi før prisen er lavere og kapasiteten økt? Tipper det kun er de med "spesielle behov" som kjøper en ny seilbåt med forbrenningsmotor om ti år. 

Link to post
Share on other sites

 forbanna norsk moral å stå med lua i hånda å og en kjepp i ræva. På tide å gjøre litt motstand mot styresmaktene kansje og ikke nikke og bukke vær gang??. Null utslipp ha ha bra visjon men ei holdbar så lenge det blir prod olje. Desuten er norge brått jævelig fattig uten olje intenkter. Men godt en kan ro å seile da. Men blir vell fort vindavgift her snart å? El fanaticus idoticus.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...