Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Førstefender skrev for 1 time siden:

100% enig, miljømessig er det ingenting å hente for en seilebåt.

 

Motsatt vil jeg påstå. Klimamessig vil det ha lite å si fordi seilbåter bruker lite diesel. Miljømessig vil det ha en del å si fordi disse motorene bruker ganske mange liter giftige væsker osv utenom diesel hver eneste sesong. 

 

Men det er mer enn det. Hvor mange tusen seilbåter med dieselmotor er det feks i Oslofjorden? Så kan en gange de motorene med x liter olje (4-5), x liter glykol for konservering (oops, hvor ble den av?), x antall oljefilter, dieselfilter osv, osv. 

 

Jeg tipper det er ganske mange tonn spesialavfall på ville veier i Norges mest tettbefolkede område hvert år fra fritidsbåtflåten. 

 

Tenker en seilbåt med el- motor har andre typer utslipp som vil bli håndtert på en bedre måte enn hva som skjer i dag. Så en omlegging til el-drift på fritidsbåter vil ikke bare ha en klimakonsekvens ifht dieselforbrenning, men også en miljøkonsekvens ifht lokale utslipp. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Førstefender said:

Har venner som har kjøpt denne Mitsubishi el bilen, foreløpige reprasjoner er mer enn jeg har brukt på noen dieselbil siste 10år, men det blir vel litt på siden..

 

Hvis du med denne mener Miev så er det den bilen vi har hatt i 3,5 år nå uten å ha brukt en kroen utover et par servicer. Ville også ha trodd at en del reparasjoner ville ha vært dekket på reklamasjon?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Mouche said:

 

Hvis du med denne mener Miev så er det den bilen vi har hatt i 3,5 år nå uten å ha brukt en kroen utover et par servicer. Ville også ha trodd at en del reparasjoner ville ha vært dekket på reklamasjon?

Bilen fikk problemer rett utenfor garanti-tiden, reparert for mer en bilens verdi, men det var litt vanskelig å vite før man begynte... men dette blir veldig på siden ;) 

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On ‎17‎.‎01‎.‎2018 at 10.05:

 

 

Det folk også ofte glemmer å ta med i regnestykket på fossil er hva som kreves av energi i forbindelse med å få olja opp fra nordsjøen, inn til land, raffinert til drivstoff og transportert ut i provinsene, såkalt "well to wheel/ pump". Bare raffineringen av 1 liter bensin krever ca 1,5 kWh energi, omtrent det samme som en elbil bruker på 1 mil.

 

 

Det som folk glemmer, er vel det at det ikke er nok ren energi tilgjengelig i verden.

Når man leser på dette forumet, at enkelte båter bruker opp til 25 liter diesel på milen (10 km), må man spørre seg selv om det er riktig å beklage seg over biler med ett forbruk på en halv liter på milen.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er vel flere seilbåter som leveres med det nå. Eneste jeg kommer på i farten er Acrona, de driver på med en nullutslippvariant som skal produsere all nødvendig strøm selv også. Blant annet vha solceller i seilene. 

 

Og ja, Hanse leverer vel allerede med el- motor. 

--

Tipper det er en haug andre produsenter i ebbingen. 

Link to post
Share on other sites

Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier

main-qimg-fb6304d4422c6c6083c03cbf746cf5

Og man ser jo også på batterier som kan fylles med væske (flow batterier) som inneholder energi, som muligens kan løse frakt av energien. 

 

Mitt poeng er ikke at dette nødvendigvis er det vi ender opp med, men det skjer så mye på denne fronten, at fossilt drivstoff i lystbåt om 20 år helt sikkert er meget uvanlig. Jeg investerer i alle fall ikke i ny båt med 300 diesel hester 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 1 time siden:

Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier

main-qimg-fb6304d4422c6c6083c03cbf746cf5

Og man ser jo også på batterier som kan fylles med væske (flow batterier) som inneholder energi, som muligens kan løse frakt av energien. 

 

Mitt poeng er ikke at dette nødvendigvis er det vi ender opp med, men det skjer så mye på denne fronten, at fossilt drivstoff i lystbåt om 20 år helt sikkert er meget uvanlig. Jeg investerer i alle fall ikke i ny båt med 300 diesel hester 

 

 

 

En filosofi jeg støtter... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Whiskey skrev for 3 timer siden:

Tviler litt på om Scand Balticen vår går for el eller seil med det første, men det skjer jo ting innen energitetthet i batterier

 

 

Scand Baltic er vel en båt "av sin tid", produsert siden 82. Så om vi snakker om endringer innen 15 år så vil det være en konstruksjon/båt som er rundt 50 år gammel ish. Halvplanere er vel på mange måter en rase som er på vei til å dø ut... Det lages ikke seilbåter heller i dag som har samme skrog som konstruksjoner fra tidlig 80 tall. Dvs det lages jo noen som dagturseilere osv, men ikke i stort volum i hvertfall, nostalgi må det jo være plass for :-) 

 

At Scand har hatt braksuksess med sin konstruksjon så den har overlevd i evig tid er jo fint, men kanskje ikke det mest typiske i bransjen. 

 

Ettersom regimet endrer seg vil nok konstruksjonene komme etter slik at folk kan velge blant nye båter som vil være tilpasset de mulighetene og rammene som finnes. Lettdrevne langsmale skorg eller store katamaraner, overgang til seilbåt osv, tipper det finnes noe for veldig mange allerede, og det kommer sikkert mer. 

 

Men ja, noen vil nok "svi inne" med sine 80-90 og 00 tallere som vil være litt mindre adekvate båter etterhvert. Men sånn har det vel vært hele tiden? En seilbåt fra 80 tallet er, relativt sett, ofte en mer upraktisk, tregere, trangere osv båt enn en nyere seilbåt. Men folk seiler rundt like blide, kanskje enda blidere i sine "gamle" og "upraktiske" seilbåter. 

 

Jeg er sikker på folk med Scand Baltic vil være akkurat like fornøyde på sjøen i sine båter om 15 år selv om en batteridreven motorkatamaran glir forbi uten å bruke en dråpe diesel. I det minste kan en tenke litt på hvem som er gjeldsfri og si noe sånt som "får mye diesel fortsatt for x millioner som den båten koster" ;-) 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille.

Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten.

Link to post
Share on other sites

-Har Elon Musk klart å hypnotiisere alle som tenker el-motor/eldrift, til å IKKE diskutere hydrogen som energibærer for fuel-cell nå, eller?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev for 5 timer siden:

Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. Ikke ofte jeg gjør dette, men i ferien kan det godt skje opptil flere ganger fordelt på noen dager. Vi ligger svært sjelden i gjestehavner, og da blir det fort problematisk med lading av en batteribank som nok må ha ganske stor kapasitet. Og bruk av aggregat i uthavn anser jeg som utelukket. I tillegg må det finnes nok reservekapasitet i batteriene til at en kan ligge og ri av dårlig vær, om en skulle forville seg ut i noe sånt. Eller kunne ligge 3 dager stille.

Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten.

 

Jo, du skissere noen åpenbare problemstillinger...selv om jeg syns 12 timer i 8 knop minner lite om ferie..

 

Men med den raske utviklingen som tydeligvis kommer nå på elektrifisering, så er nok ikke muligheten du etterspør

veldig langt vekke...tror jeg...

 

For min del, tar en vekk 800 liters dieseltank...ca 800kg, samt 2 Yanmar klumper og erstatter det med batterier og EL

motor, så tror jeg ikke vektforskjellen blir så veldig stor... om noen år i iallfall...

 

Husk, deplasement fart krever forholdsvis lite energi...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, GeirFrode said:

Jeg prøver bare å tenke litt høyt. Skal jeg personlig ha en elektrisk drevet båt, må det være en med batterikapasitet til å kunne cruise i 7-8 knop i minimum 12 timer sammenhengende. 

——————

Noen som klarer å anslå hvor store batterier man må ha for å klare dette? Båten er i underkant av 35 fot, med halvplanende skrog. Men opptil 7-8 knop er i nærheten av skrogfart, så hk uttaket fra de 2 motorene er ikke veldig stort i denne hastigheten.

 

Kan godt prøve å komme med et anslag.  Først så er det nok en vesentlig forskjell på energimengden som kreves for å drive båten i 7 og 8 knop.  Egen båt dobler forbruket fra 1 L/nm ved 6,7 knop til 2 l/nm i 7,5 kn.  

 

Ved 6,7 knop bruker jeg i underkant av 30 hester eller ca 20 kW. Skal man ha til 12 timers gange (240 kWh) pluss litt reserve, minst 20% (48 kWh) da man i praksis ikke kan kjøre et batteri ned til null så måtte man minimum hatt 300 kWh netto batterikapasitet.

Ved litt vær, vind og strøm eller gå litt fortere kan man lett dobble forbruket i deplassementfart, så da hadde man trengt 600 kWh netto.  

Man måtte også lagt inn litt ekstra kapasitet for å drive plotter, autopilot, ekkolodd eventuell radar, samt kjøleskap, varme osv.  

 

Det er lagt inn en buffer i de fleste elbilbatterier for å beskytte cellene og øke levetiden, typisk 5-8% i topp og 7-10%  i bunnen, si 15% så brutto (brosjyre) batterikapasitet hadde vært på nærmere 350 kWh. Ett 100 kWh Teslabatteri veier rundt 600 kg.  

 

På en dedikert 230v 16A kurs (3,6 kW) ville det med 8% ladetap tatt 91 timer eller over 3,5 døgn å lade opp et tomt batteri på 300 kWh netto.  I praksis så kjører man jo ikke helt  til tomt, dog.  

Om man ikke hadde har en dedikert 16A  kurs med ladestasjon med jordfeilvern klasse B (som man absolutt burde ha) og regner med strømmen man bruker på lys, varme og kjøleskap i havn, så hadde man nok bare hatt rundt 10A (2300w) igjen til å lade batteriene og ladetiden ville økt med ca 50%. 

 

Vanskelig å si hva en slik installasjon ville kostet pr i dag, men over-disk prisen for et teslabatteri på 90 eller 100 kWh har jeg hørt er rundt en halv mill.  Motor, frekvensregulator og øvrige ting til installasjonen er nok minst et par hundrelapper til.  

 

Hurtiglading er jo en god ide, men disse måtte vært plassert veldig beleilig i forhold til ruta da det ikke nytter å kjøre lange omveier i 7 kn for å lade.  

De måtte dessuten vært istand til å levere mange hundre kW effekt om hurtigladingen skulle vært noenlunde hurtig.  Denne effekten (x 2-4 ladeplasser) må da være tilgjengelig i strømnettet lokalt der laderene står, så typisk tynt befolkede utkantstrøk der behovet ville vært hadde slitt tror jeg.  

 

Dette er ca tall for en 35-40 fots motorbåt i gunstig skrogfart. En båt i denne størelsen som skulle gått i plan ville krevd 10 gangeren minst på alle tallene og hadde nok gått rett til bunns av vekta :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 3 timer siden:

For å sitere nevnte Sørafrikaner.

Kan noen forklare fornuften i å bruke en masse elektrisitet for å produsere hydrogen for deretter å bruke hydrogenet til å produsere elektrisitet?

 

Rekkeviddeforlenger.

Langsom oppsamling av energi som hydrogen, i stedet for overbelastning av elnettet. Der man har elnett da, og så vidt jeg vet har man ikke det på havet og fjellvidder.

 

Noen land mangler helt elektrisk infrastruktur og har masse sol, der virkningsgrad ikke betyr så mye som når vi se3nder energien på ledninger. Man bytter overføringskapasitet med tid, og flytter den oppsamlede eneergien på gassform, klar til bruk.

 

Ett poeng også energitettheten i lagringsmediet. Det er tross alt vkten du transporterer, som bestemmer energikravet totalt.

 

-Har Sørfrikaneren hynotisert deg også, til å tro at batterier ikke veier noen ting, pr. lagret kWh?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Tesla tar allerede imot bestilling på en Roadster for levering i 2010 som vil få en batteripakke på 200kWh. Fisker hevder deres faststoffbatterier vil ha 2,5 ganger energitettheten til litiumionebatterier, og det skal kunne gi elbiler med over 800 kilometer rekkevidde og som attpåtil kan lades på rundt ett minutt.

 

Det skjer "ting" hele tiden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

 

 

Hurtiglading er jo en god ide, men disse måtte vært plassert veldig beleilig i forhold til ruta da det ikke nytter å kjøre lange omveier i 7 kn for å lade.  

De måtte dessuten vært istand til å levere mange hundre kW effekt om hurtigladingen skulle vært noenlunde hurtig.  Denne effekten (x 2-4 ladeplasser) må da være tilgjengelig i strømnettet lokalt der laderene står, så typisk tynt befolkede utkantstrøk der behovet ville vært hadde slitt tror jeg.  

 

Dette er ca tall for en 35-40 fots motorbåt i gunstig skrogfart. En båt i denne størelsen som skulle gått i plan ville krevd 10 gangeren minst på alle tallene og hadde nok gått rett til bunns av vekta :giggle:

 

Det har Tesla løst i Frankrike,  med gedigne diesel generatorer som leverer til lade stasjonen deres på øde strekk langs motorveien..

En dårlig løsning i et miljø perspektiv, men dog en løsning...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...