Jump to content

Min neste båt blir batteridrevet - nullutslippskrav


John_Kr

Recommended Posts

nomen skrev 11 minutter siden:

Batterier i fritidsbåt er ikke noen god løsning. 

 

Hvordan kan man forsvare at man legger beslag på tonnevis med skjeldne råstoffer som skal utvinnes og rafineres (les utslipp av co2) for at man deretter skal putte batteriene i en båt som brukes i 50-100 timer i året?

 

Disse batteriene bør brukes i kjøretøy som går mye, slik som  busser,lastebiler og ferjer.  Da vil man få utnyttet kapasiteten og resurssene som er puttet inn i batteriene bedre.

Det er jo nettopp slike tanker jeg er skeptisk til i mitt forrige innlegg. Verden går videre, teknologien utvikler seg, nye metoder for lagring av energi vil komme. Dette vi ser nå er bare begynnelsen...

 

Det er kanskje bedre at du presenterer er CO2 regnskap enn å argumentere slik du gjør?

Redigert av Horst (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Horst skrev 10 minutter siden:

Det er jo nettopp slike tanker jeg er skeptisk til i mitt forrige innlegg. Verden går videre, teknologien utvikler seg, nye metoder for lagring av energi vil komme. Dette vi ser nå er bare begynnelsen...

 

Det er kanskje bedre at du presenterer er CO2 regnskap enn å argumentere slik du gjør?

Mye mulig at bedre energibærere vil komme, men slik det er nå så bør batteriene brukes det de utnyttes best.

 

Jeg har ikke noe regnskap å vise til,men man trenger ikke mer en litt logikk for å skjønne at tilvirking av batterier forurenser. 

Da er det bedre at batteriet faktisk bli brukt, ikke ligger uvirksomt mer enn 6 måneder i året, og brukes sporadisk i 2-3 måneder.

 

Jeg som trodde at man skulle konvertere til el.drift for å spare på resurser, men det er bevist feil mange ganger før.

 

Når vi kan bære ombord Thoriumreaktoren fra bilen og bruke den hele helgen i båten, for så å ta den med i bilen igjen,  da er jeg enig med deg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På et tidspunkt så kommer vi dit at det ikke er hverken politiske, ideologiske, moralske eller andre "holdninger" som er grunnen til at en velger en annen måte å skyve fritidsbåten fremover enn vha diesel eller bensin. 

 

Folk på jobben med el- bil sier at de aldri har eid så billig og enkel bil noen gang. Lad opp og fyll spylervæske, ingen stinkende eksos, veldig små kostnader på reperasjoner/vedlikehold. Mao "tut og kjør". 

---

Jeg hadde ikke "daua" om båten fikk en motor uten oljeskift, filterskift, impellerskift, tømming av ferskvannskrets før vinteren. Lukten av eksos, plass ombord til drivstofftank osv, osv. At den gikk stille og lada seg selv på solceller når den lå ubrukt er bonus. 

 

Tror vi nærmer oss et punkt der valget gir seg selv, da skjer det saker og ting og det skjer fort. 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 4 minutter siden:

Mye mulig at bedre energibærere vil komme, men slik det er nå så bør batteriene brukes det de utnyttes best.

 

Jeg har ikke noe regnskap å vise til,men man trenger ikke mer en litt logikk for å skjønne at tilvirking av batterier forurenser. 

Da er det bedre at batteriet faktisk bli brukt, ikke ligger uvirksomt mer enn 6 måneder i året, og brukes sporadisk i 2-3 måneder.

 

Jeg som trodde at man skulle konvertere til el.drift for å spare på resurser, men det er bevist feil mange ganger før.

 

Når vi kan bære ombord Thoriumreaktoren fra bilen og bruke den hele helgen i båten, for så å ta den med i bilen igjen,  da er jeg enig med deg.

Dette er bare vås for å si det enkelt. 

 

Et batteri produsert vha fornybar energi gir null utslipp, eller tar jeg feil?

 

Det er lov å tenke litt videre enn nåtiden....

Link to post
Share on other sites

Horst skrev 16 minutter siden:

Dette er bare vås for å si det enkelt. 

 

Et batteri produsert vha fornybar energi gir null utslipp, eller tar jeg feil?

 

Det er lov å tenke litt videre enn nåtiden....

Ja,ja så mener du det...

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ti ganger så effektive solceller hadde gjort mye. Synd det ikke er et prioritert felt og at fokuset er på batteriteknologi, men skjønner jo at det er vanskelig for investorer og selskaper å tjene penger på at folk ikke trenger bensin eller strømleverandører :/

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

I reportasjen står det: 

Heitmann sier båten kan gå helt fra Oslo til Kragerø før man behøver å lade.

– Den kan lade på en hvilken som helst marina. Mange bruker båten bare noen timer hver helg, og da er denne bra nok for veldig mange.

 

 

Peter Heitmann er båtforhandler. Han har tydeligvis ikke selv vært i gjestehavner/marinaer og dradd landstrømskabel i land og opplevd hva man kan bruke før sikringer ryker. Da er det ikke mye elbåt-lading man får gjort.

Fordelen er jo at man kan drøye helga til ut i uka og ringe jobben med god unnskyldning. Jeg er ladefast med båten. Kommer på jobb når den er ferdig ladet og jeg kan dra hjem...

 

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Og for all del. Jeg er ikke imot el-båt. Man må bare lage en som er brukende og ser ut som en båt og ikke et strykejern, før man sammenlikner med Tesla. Som var den første brukbare el-bilen utenom Leafen. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 5 timer siden:

I reportasjen står det: 

Heitmann sier båten kan gå helt fra Oslo til Kragerø før man behøver å lade.

– Den kan lade på en hvilken som helst marina. Mange bruker båten bare noen timer hver helg, og da er denne bra nok for veldig mange.

 

 

Peter Heitmann er båtforhandler. Han har tydeligvis ikke selv vært i gjestehavner/marinaer og dradd landstrømskabel i land og opplevd hva man kan bruke før sikringer ryker. Da er det ikke mye elbåt-lading man får gjort.

Fordelen er jo at man kan drøye helga til ut i uka og ringe jobben med god unnskyldning. Jeg er ladefast med båten. Kommer på jobb når den er ferdig ladet og jeg kan dra hjem...

 

 

Skal man ligge en stund kan man lett justere ned ladespenningen, men tror du ikke marinaene vil tilpasse seg EL fremdrift når dette kommer for fullt og legge bedre til rette for det?

 

Eller tror du at verden går bakover og innovasjon er ikke eksisterende?

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, Maika said:

Heia MDG! (Håper bare på tilsvarende for å konvertere til el-motor på eksisterende båter.):

https://www.nrk.no/norge/mdg-vil-fjerne-avgift-pa-elbater-1.14072719

 

Anbefaler varmt å finne ut hvem som betaler regningene her i Norge.  Hint - statsbudsjettet.

 

MDG er et soleklart indisie for at tallblindhet er reelt.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 10 minutter siden:

 

Anbefaler varmt å finne ut hvem som betaler regningene her i Norge.  Hint - statsbudsjettet.

 

MDG er et soleklart indisie for at tallblindhet er reelt.

Så,så...nå må du ikke være en slik grinebiter da, det er ikke bra for innovasjonen skjønner du.

 

Det er klart at i en verden som er på vei mot 9 mrd. Innbyggere, så er det satsing på elektriske fritidsbåter som kommer til å løse floken.

 

Det viktigste er at vi her oppe får "løsninger" som gjør at vi kan kjøpe oss fri fra problemet, uten at det skal gå utover friheten og komforten vår.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, nomen said:

Jeg som trodde at man skulle konvertere til el.drift for å spare på resurser, men det er bevist feil mange ganger før.

 

 

 

Men dette har du da sikkert klare objektive referanser til. La meg legge til at vi har tre elsykler (som vi bruker!), en elbil og skal bestille en til nå. Skulle gjerne ha hatt en elbåt også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sitat

Det er klart at i en verden som er på vei mot 9 mrd. Innbyggere, så er det satsing på elektriske fritidsbåter som kommer til å løse floken.

Da hadde det kanskje vært bedre å satse på prevensjon. Elles noen slike ordninger som Kina med skues har hat en tid.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 34 minutter siden:

Så,så...nå må du ikke være en slik grinebiter da, det er ikke bra for innovasjonen skjønner du.

 

Det er klart at i en verden som er på vei mot 9 mrd. Innbyggere, så er det satsing på elektriske fritidsbåter som kommer til å løse floken.

 

Det viktigste er at vi her oppe får "løsninger" som gjør at vi kan kjøpe oss fri fra problemet, uten at det skal gå utover friheten og komforten vår.

Det satses på alle fronter og fritidsbåt er også med, spennende det som skjer og jeg tror det vil komme forbrukerne til nytte.

 

Selv har vi en EL-bil, har solcelleanlegg på taket hjemme og er tilnærmet selvforskynt med elektrisitet. Det er helt uproblematisk.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 1 time siden:

 

Anbefaler varmt å finne ut hvem som betaler regningene her i Norge.  Hint - statsbudsjettet.

 

MDG er et soleklart indisie for at tallblindhet er reelt.

Jeg er helt enig i at det skal gode grunner til for å subsidiere/gi fritak for avgifter. Så lite som jeg bruker motoren min, gir det lite miljømessig gevinst i å bytte den ut, så jeg er enig i at samfunnet ikke skal bidra til det. Men å innføre intensiver som får fart på el-motorer generelt i båtbransjen mener jeg er fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Setter stor pris på teknologiske fremskritt. For ikke planende båter som har behov for kort rekkevidde ser jeg at det bare er ett tidsspørsmål før nye båter blir solgt med elmotor i stor utstrekning. Ville vurdert dette selv. Men å bytte ut eksisterende motor som fungerer ser jeg overhodet ingen fordel med. Denne typen båter bruker 50-100 liter diesel i året.

 

For planende, større båter som skal kunne ta Oslo Kragerø på en etappe må det skje mye på batterifronten før det er praktisk mulig. Vil uansett ikke være fritidsbåter i Norge som driver batteriteknologien fremover. Å subsidiere fritidsbåter i Norge for å ta teknologien til neste steg er kanskje den dyreste måten å fremme batteriteknologi. Men for de som er mer opptatt av symbolpolitikk enn praktisk politikk er det sikkert en god ide.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 2 minutter siden:

..Å subsidiere fritidsbåter i Norge for å ta teknologien til neste steg er kanskje den dyreste måten å fremme batteriteknologi...

Subsidiering av el-biler i Norge har vel vært med på å fremme elbil-teknologien, så hvorfor blir det annerledes for el-båter?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 13 minutter siden:

Subsidiering av el-biler i Norge har vel vært med på å fremme elbil-teknologien, så hvorfor blir det annerledes for el-båter?

Det er batterier som er problemet med el-båter. Elmotorene tror jeg er gode nok i dag (selv om det er potensiale her også). Hvis alle fritidsbåter i Norge bygges om på en dag vil det kanskje være stort nok til at det påvirker etterspørselen etter batterier. Hvis alle nye båter solgt i Norge blir drevet av strøm vil det utgjøre 0,000001% av global batteriproduksjon (mulig jeg bommer med noen nuller, uansett er det ca null).

Link to post
Share on other sites

Horst skrev for 3 timer siden:

Skal man ligge en stund kan man lett justere ned ladespenningen, men tror du ikke marinaene vil tilpasse seg EL fremdrift når dette kommer for fullt og legge bedre til rette for det?

 

Eller tror du at verden går bakover og innovasjon er ikke eksisterende?

Vel, da burde marinaer/gjestehavner allerede ha vist omstillingsevne. Det er fremdeles mange gjestehavner som tror batterilading er eneste strømtrekk, og da via stålkasse med tynne kabler, klyper rett på batteripoler og to brytere. En for å velge mellom 6v og 12v, og for High/Low funksjon...

Så jeg er noe skeptisk til at havner plutselig hadde sett lyset og montert tilstrekkelig utstyr for å takle el-båt invasjon... 

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...