Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Mouche skrev for 20 timer siden:

 

Og hva er det selve flagget står for/symboliserer?

Det mistenker jeg at du allerede vet, men for sikkerhets skyld :

 

Det er Logoen til "AS Noreg".

 

Det er for de fleste symbolet som representerer en gruppe mennesker som av tilfeldighet (for det meste) har havnet i samme geografiske steinrøys, og som har sammenfall i kultur og historie knyttet til akurat den steinrøysa.

Flagget er altså symbolet som representerer akurat denne steinrøysa som vi kaller Norge, og akurat dette utvalget menesker som vi kaller Nordmenn, nåværende og historiske, og er både tenkt å praktisert å skulle virke samlende for akurat denne gruppen.

For mange representerer det også frihet, likhet og felleskap, både landet og flagget som er symbolet til landet.

 

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 17 minutter siden:

Det er Logoen til "AS Noreg".

 

Det er for de fleste symbolet som representerer en gruppe mennesker som av tilfeldighet (for det meste) har havnet i samme geografiske steinrøys, og som har sammenfall i kultur og historie knyttet til akurat den steinrøysa.

Flagget er altså symbolet som representerer akurat denne steinrøysa som vi kaller Norge, og akurat dette utvalget menesker som vi kaller Nordmenn, nåværende og historiske, og er både tenkt å praktisert å skulle virke samlende for akurat denne gruppen.

For mange representerer det også frihet, likhet og felleskap, både landet og flagget som er symbolet til landet.

 

 

 

Om noen av disse kunne svare, så kunne du spurt om de deler ditt syn.

 

Krigskirkegård..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

 

 

Om noen av disse kunne svare, så kunne du spurt om de deler ditt syn.

 

Krigskirkegård..PNG

Det er vel helst franske og tyske soldater som ligger her ved Verdun, så hva de måtte ha ment om det norske flagget er jeg usikker på.

 

Men for orden skyld, er du uenig i mitt syn Jannmar ?

Er det i så fall frihet, likhet eller fellesskap, eller er det den generelle samlende tanken som ligger bak nasjonsbyggingen som du mener at flagget vårt ikke representerer ?

 

PS : Jeg ble faktisk bittelitt forbauset over å få motbør på denne, her trodde jeg jeg hadde truffet innertier.

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 16 timer siden:

Selv har jeg vokst med at båtfolket fulgte de tradisjoner som gjelder mht å ta inn flagget på kvelden, 

 

Hvilke tradisjoner? Når jeg og familien gikk med snekke fra vestlandet til Stavern på starten av 70 tallet, dvs langs hele strekket av det som nå er "Sørlandet" så var det så og si ingen fritidsbåter, ingen marinaer, ingen vannkraner eller strøm på kaia for "båtturister". Vi ble tatt for å være fant og folk kom å spurte om vi hadde "noe å selge". 

 

Store deler av ytre "Sørlandet" var tomme hus, tomme skoler, utdødd og fraflytta, noen få som flyttet ut i husene om sommeren, men som syns det var uendelig trist at alt stod tomt og forfalt. 

 

"Båtfolk" var de som brukte sjøen som levebrød. Ikke folk som dro rundt i båter i ferien, de var det ikke mange av. 

--------------

Så når oppstod dine tradisjoner. Snakker vi om 80 tallet. Er en bil fra 80 tallet "tradisjonell"? Oppstår en tradisjon over natta? 

 

Kan dette være et slags "indre Oslofjordfenomen", dess nærmere KNS en kommer dess flere flaggpoliti popper opp og begynner å vrøvle om "Norske tradisjoner", "respekt for flagg og kultur" osv? Pluss de vanlige nasjonalistene da, som har helt annen motivasjon for å snakke om flagget....

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 42 minutter siden:

Det er vel helst franske og tyske soldater som ligger her ved Verdun, så hva de måtte ha ment om det norske flagget er jeg usikker på.

 

Om det er franskmenn eller tyskere antar at jeg de har det samme forholdet til sitt flagg som nordmenn har til sitt.

Link to post
Share on other sites

Hvis flaggpolitiet har samme holdning til det norske flagget anno 2019 som Tyskerne hadde til sitt anno 1916 så skjønner jeg faktisk oppførselen bittelitt litt bedre, selv om jeg fortsatt ikke liker den  :tongue:.

 

Fra spøk til revolver : Gleden med å flagge på skuta er noe redusert etter noen episoder med tilsnakk , så vi praktiserer flagging mye sjeldere enn før.

Orker ikke holde på med noe som potensielt skaper konflikt når jeg i min egen fritid er ute for å kose meg.

Hvis dette er flaggpolitiets hensikt å oppnå så kan dere anse det som suksess i mitt tilfelle ihvertfall.

 

 

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Hvilke tradisjoner? Når jeg og familien gikk med snekke fra vestlandet til Stavern på starten av 70 tallet, dvs langs hele strekket av det som nå er "Sørlandet" så var det så og si ingen fritidsbåter, ingen marinaer, ingen vannkraner eller strøm på kaia for "båtturister". Vi ble tatt for å være fant og folk kom å spurte om vi hadde "noe å selge". 

 

 

 

Det samme var det som slo meg også...

Kan virkelig ikke huske at vi var opptatt av flaggregler når vi nøt sommeren på sjøen på 60 tallet...

Men sofa seileren kjenner nok tradisjonene best...

 

Som sagt, gjelder å ha et avslappet forhold til dette...det gjelder også om noen skulle påpeke at flagget ditt er oppe etter kl 21.00

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge de gamle reglene, som har gått i arv i mange generasjoner, skal det norske flagget kun henge ute i dagslys.

  • Flagget skal tidligst opp fra klokken 08.00.
  • Flagget skal senest være nede igjen innen klokken 21.00, eller ved solnedgang.

Dermed gjelder de samme reglene for flaggtider om bord i båt som på land.

For å følge god skikk må man vise sin nasjonalitet ved hjelp av flagget, i tillegg til å følge flaggtidene. Men mange norske båtførere ser allikevel ut til å «glemme» de andre flaggreglene. Reglementet går i korthet ut på at flagget skal være oppe når båten er i fart.

– Mange vet ikke bedre. Dette kommer av ren inkompetanse. Reglene for flagg i båt går ofte fra munn til munn, og på erfaringsoverføring, sier Kjelsrud.

 

Så det er nok heller KNBF som er fanebærer for skikk og bruk av flagget på fritidsbåter.

 

https://www.nrk.no/kultur/_-respekter-flaggbruk-i-bater-1.7712111

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 14 minutter siden:

Kan virkelig ikke huske at vi var opptatt av flaggregler når vi nøt sommeren på sjøen på 60 tallet...

Jeg er vokst opp i båt i samme tidrom. Vi fartet stort sett i Oslofjorden mellom Oslo og Tønsbergfjorden og Hankø. Flagg var mye brukt og det var nokså nøye med å ta det ned kl 21, men ingen krisemaksimering om det ble glemt. Bare litt flaut.

Ingen tuting kl 21, og heller ingen kommentarer til de som eventuelt glemte det. Generelt har jeg intrykk av at flere la "ære og stolthet" i å overholde flaggregelene dengang enn i dag. Men så var det heller ikke så mange båter på 60- og 70-tallet som i dag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ble i alle fall praktisert både i Oslofjorden og nedover svenskekysten på 60-70 tallet. Det var faktisk en selvfølge og ikke noe man hverken diskuterte eller opponerte mot, en del av kulturen den gang, men åpenbart ikke nå lenger for folk i båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 8 timer siden:

 

I følge de gamle reglene, som har gått i arv i mange generasjoner, skal det norske flagget kun henge ute i dagslys.

 

 

Dette synes jeg er interesant. Der jeg ferdes, i allefall i ferietiden, er det lyst hele døgnet. Langt lysere midt på natta enn det er midt på dagen ved juletider. Så er det noen som har «bestemt» at flagget skal ned kl 21, fordi det ikke skal henge oppe i mørket. Om det er  dette som er poenget må det jo være helt greit å flagge hele natta om sommeren når man er et stykke nordover i landet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 9 timer siden:

I følge de gamle reglene, som har gått i arv i mange generasjoner, skal det norske flagget kun henge ute i dagslys.

 

 

Her har tekstforfatteren i KNBF drukket en del gammel tran. "I følge de gamle reglene". :giggle:  Er vi tilbake i dansketiden, eller var det under Svenskene, og så kom de ny reglene...? "Som har gått i arv i mange generasjoner" :lol: Maaange generasjoner, men ikke lengre tilbake enn til rundt 1900 da vi ble kvitt sildesaltaten, eller kanskje KNBF ikke er helt fjern fra unionstanken med Sverige og ønsker sildesalaten tilbake?

 

Dette er jo bare vas. 

 

Begynner virkelig å tro at dette er noe greier som har sitt opphav og "hotspot" innerst inne i indre Oslofjord, antagelig innen synsvidde av slottet, der hvor noen fortsatt tar på nikkers for å gå på søndagstur. 

 

De må gjerne drive med sine ritualer "etter de gamle reglene" for seg selv innerst inne i Oslofjorden for å markere god avstand til "folk flest". Finnes en app som viser retningen mot kongehuset til enhver tid så en ikke snur ryggen mot i vannvare når en firer/heiser flagget mens hjertet slår hardt i brystkassa og med tårer i øynene i ren glede over å tilhøre en så stolt tradisjon, "arvet gjennom generasjon etter generasjon".  

----

Men hva pokker, folk flest er romslige og omgjengelige, noen klovner er det alltid plass til. En bukker og smiler og lar de holde på, kjekt det, la de holde på med sitt ;-) 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Pinkvin said:

Begynner virkelig å tro at dette er noe greier som har sitt opphav og "hotspot" innerst inne i indre Oslofjord, antagelig innen synsvidde av slottet, der hvor noen fortsatt tar på nikkers for å gå på søndagstur.

 

Hvis man ser litt tilbake i tid, noen generasjoner, så var vel flåten av fritidsbåter nokså begrenset, ferietid var et begrep som ikke var "funnet opp", så at det var den bedrestilte del av befolkningen som bedrev båtliv med fritidsbåter er helt naturlig å tenke seg. Når det er sagt så har jeg all min svigerfamilie på Sørlandet og når jeg har snakket med den eldre generasjon der så praktiserte de også disse reglene rundt bruk av flagg på båten. Helt vanlige mennesker på alle vis som drev butikk, bestyrte telegrafstasjon, var glassmester osv Ser ellers ut til at du sliter med alle som er, eller tenker, litt annerledes enn deg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heiaas skrev 45 minutter siden:

Kan man ikke bare bruke vimpel, så slipper man å tenke på klokka...

 

Det var faktisk en god ide, og det finnes, jeg ser de har vimpel for båt til 89,- på Bestmarin.

Men tror aldri jeg har sett noen med vimpel på sjøen i praksis, så det er ikke så vanlig ?

Men med Vimpel bør man vel slippe tilsnakk ?

Så kan heller flagget ligge i skapet og tas frem på 17 mai og liknende og ikke minst utenlandsturer.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er tydelig at noe skal man diskutere... 

Jeg er av den gamle skolen og koser meg ute i båten. Synes det er stas med flagget, men glemmer av og til å henge det ut og for ikke å snakke om å ta det inn om jeg har kost meg riktig mye på berget. Der jeg ferdes hender det at en blåser en fanfare og da tar jeg inn flagget. En hyggelig tradisjon. Om da en eller annen tulling eller bedreviter begynner å kommenter at jeg har glemt, så sender jeg et stort smil, og koser meg videre og tenker. Hvem av oss eier problemet?

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Beste dagen å brenne bråte i hagen er 1.mai, nest beste er 17.mai. Hvem bryr seg? Sikkert noen, men da eier de problemet , ikke jeg. Og på julaften går snøfreseren, bare kos!

 

Og på hvilken måte mener du dette kan sammenlignes med et flagg som henger oppe 10 minutter for lenge? Uten verken å bråke eller forurense?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...