Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 2 timer siden:

Nå tror jeg en del har godt av å komme seg ut på sjøen og tenke på noe annet enn flaggregler.

 

Har vært på sjøen to ganger i dag, og jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på flaggregler noen av gangene?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Det gjelder og ha et avslappet forhold til det meste...båtlivet skal være lystbetont og nytes...

Husker jeg å ta ned flagget kl 21.00...så husker jeg det...om jeg glemmer det, og noen påpeker det, så er heller ikke det noen katastrofe...

My point exactly - det er mangelen på respekt for flagget som symbol på nasjonen Norge som er urovekkende - at en og annen båteier tar litt for mye ankerdram og glemmer flagget - det er bare koselig. Det er slik det skal være på gjestebryggene i Skudeneshavn en fin sommerkveld :-)

Link to post
Share on other sites

Looks to me like Fjordgrynt is really trying to say something else but doesn’t have the bollocks to come right out and say it so he uses this “flag rules” theme to disguise his obvious distain for everything that doesn’t fall in line with his views on (or fear of) the multicultural reality we live in now days. Norway isn’t only for Norwegians born with a nisselue pulled down over their eyes and ears anymore. Sorry man but the self-centred and belly button obsessed bubble you want to exist in is long gone.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

En kort statusrapport i sanntid: Ligger gjestehavn i Molde og snublet meg ut en times tid etter at sola var borte, men dog en skoletime før kl 21. Så til min glede at de andre 6-7 båtene var atskillig dyktigere enn undertegnede - ikke et flagg hang igjen i mørket. Utover det er alt vel på sjøen.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 12 timer siden:

Pisser man på flaggreglene  - melder man seg samtidig ut av det norske samfunnet. Typisk IS-spldater. No return ticket. Jeg tror det kan sies så enkelt. Enkelte med flaggstang er kanskje ikke så godt orientert, og da er det greit å gå foran med et godt eksempel.

 

Så hvis jeg ikke følger flaggreglene som gjelder for offentlige instanser på land når jeg er ute med båten min hvor det ikke finnes regler for dette, - skal jeg miste statsborgerskapet og landsforvises? Du høres litt ekstrem ut.

 

Kan det tenkes at de som oppnår å provosere deg med dette også tror de vinner? Så da sitter dere to stykker på hver sin tue og begge føler de har vunnet. En som klarte å provosere og en selvutnevnt flaggpolitibetjent som sa i fra. Jaja, hva nå enn som tilfører livet verdi... :giggle:

Link to post
Share on other sites

diaX skrev 1 time siden:

 

Så hvis jeg ikke følger flaggreglene som gjelder for offentlige instanser på land når jeg er ute med båten min hvor det ikke finnes regler for dette, - skal jeg miste statsborgerskapet og landsforvises? Du høres litt ekstrem ut.

 

Kan det tenkes at de som oppnår å provosere deg med dette også tror de vinner? Så da sitter dere to stykker på hver sin tue og begge føler de har vunnet. En som klarte å provosere og en selvutnevnt flaggpolitibetjent som sa i fra. Jaja, hva nå enn som tilfører livet verdi... :giggle:

Nei, nei, det er som jeg sier ikke noe straffeansvar forbundet med flaggreglene - når det gjelder det norske flagget. Andre nasjoners flagg skal man ikke tenne på eller skjende på annen måte, det er mulig straffbart. Poenget mitt er bare at vi skal vise respekt for flagget - for det er symbolet på den sosialdemokratiske velferdsstaten vi alle er en del av, og som vi alle støtter opp under. Flaggreglene er noe alle gode nordmenn har fått med seg fra speiderbevegelse og militærtjeneste - i forsvaret er man jo helt nazi på flaggreglementet - om det er lov å si. Og flaggreglene bør alle kunne - slik at man ikke dummer seg ut. F.eks. er det ikke alle som vet at når man skal flagge på halv stang - så skal flagget først helt opp, for så å fires til halv stang. Og når den døde er lagt i jorden - skal flagget til tops, før man firer det for kvelden.

 

Og det er solen som styrer flaggtidene - i den grad tidspunktene i flaggreglene kolliderer med solens gang, så er solens gang styrende - den har forrang over papirreglene.Så er man på båttur nord for polarsirkelen sommerstid - så kan man med god samvittighet ha flagget oppe døgnet rundt - og likevel være en god nordmann :giggle:

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 5 timer siden:

Looks to me like Fjordgrynt is really trying to say something else but doesn’t have the bollocks to come right out and say it so he uses this “flag rules” theme to disguise his obvious distain for everything that doesn’t fall in line with his views on (or fear of) the multicultural reality we live in now days. Norway isn’t only for Norwegians born with a nisselue pulled down over their eyes and ears anymore. Sorry man but the self-centred and belly button obsessed bubble you want to exist in is long gone.

 

I understand what you are implying - if you really belive that - then "god bedring" to you. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, diaX said:

 

Så hvis jeg ikke følger flaggreglene som gjelder for offentlige instanser på land ......................

 

For flagging fra offentlige bygninger er det gitt en forskrift, med andre ord  en rettslig bindende regulering som må ha hjemmel i lov, norsk lov!

 

§ 6 i forskriften har regler om heising og haling av flagget: Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 08.00, i månedene november til og med februar kl. 09.00. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid. I fylkene Nordland, Troms og Finnmark heises flagget i månedene november til og med februar kl. 10.00 og hales kl. 15.00.

 

Nå har det gjennom lang tid, mange generasjoner vært en naturlig ting, vane/sedvane/innarbeidet kultur eller kall det hva du vil, at man også på privaten respekterer disse tidene, men for all del; drit i den norske kulturen som det har tatt generasjoner å opparbeid og benytt deg av all din frihet til å gjøre hva du vil.

 

Men hvorfor flagger dere egentlig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

av og til er det bedre å gjøre ingenting enn å gjøre noe. Gjør man noe, risikerer man å gjøre feil. Gjør man ingenting, gjør man i alle fall ikke feil. Ikke akkurat oppskriften som kjennetegner innovativitet og effektivitet, men men. 

 

Tror kanskje det er tryggest å ikke flagge denne sesongen. Det kan gå veldig feil. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

drit i den norske kulturen som det har tatt generasjoner å opparbeid og benytt deg av all din frihet til å gjøre hva du vil.

 

Kultur endrer seg. Det som var utenkelig og brudd på skikk og bruk tidligere er ikke lenger det i dag. Det som tidligere ble møtt med "sånn gjør man ikke" er i dag "helt greit" og "innafor". Det er egentlig en kamp mellom de som prøver å stoppe samfunnsutviklingen og de som vil videre til noe nytt (og bedre?).

Se på bildene under (uten å henge ut de som er avbildet), de viser en måte å behandle det norske flagget på som var utenkelig for et par generasjoner siden. I dag er dette innenfor normal adferd og ikke noe som skaper overskrifter. Det samme er det med flagging på fritidsbåt, vi ser helst at flaggtidene for det offentlige følges, men det er ikke så nøye lenger (for mange) om det ikke følges. 

ee7a2b328b3a86568605d26d92059350?auto=fo

802aabdd-5af4-416e-8761-016db8e5c9ac?fit

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på denne tråden her og ville egentlig ikke skrive mere.

Men må si at når det gjelder flagget så prøver jeg å følge det som kalles vanlig kotyme. Synes det rett og slett er flaut om flagget blir stående oppe hele natta, noe som av forskjellige unevnelige årsaker har skjedd.

Nå kan jo mine holdninger til slike ting skyldes at jeg begynner å bli en gammel mann. 

Jeg sitter heller aldri ved matbordet med lua eller capsen på, og reiser meg for gamle damer eller folk som er dårlige til beins på bussen.

Dette handler ikke om lov og rett, det er bare inngrodd i meg, og kanskje hele min generasjon.

Det er på en måte en slags refleks som trår i kraft, på samme måte som når jeg setter meg i bilen og "automatisk" tar på meg sikkerhetsbeltet.

Slik er det bare.

Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør og har heller ingen ting med det, men det ser at det som gjelder nå er om ting er tillatt eller ikke tillatt ved lov. Er det ikke straffbart, så kan man drite i det. Jeg tror  vi er i ferd med å miste noe her.

Men som sagt: jeg begynner å bli en gammel mann.

Link to post
Share on other sites

Flagget er fint, for norsken vil stort sett det norske flagget gi gode følelser.

 

Synd at noen mener de har rett til å gjøre livet til andre miserabelt bare fordi de liker å se et norsk flagg i midnattssol. 

 

:flag: 
Jeg kommer nok ikke tilbake til denne tråden og tar ned flagget klokka 21:00. :giggle:

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 13 timer siden:

Looks to me like Fjordgrynt is really trying to say something else but doesn’t have the bollocks to come right out and say it so he uses this “flag rules” theme to disguise his obvious distain for everything that doesn’t fall in line with his views on (or fear of) the multicultural reality we live in now days. Norway isn’t only for Norwegians born with a nisselue pulled down over their eyes and ears anymore. Sorry man but the self-centred and belly button obsessed bubble you want to exist in is long gone.

 

 

Is this a part of the multicultural reality ?

 

Multicultural reality..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Erik said:

Det kan fremstå som at flaggreglene generelt, og ihvertfall flaggpolitiet spesielt, er mer egnet til å splitte enn å samle nasjonen, og dermed står for/symboliserer det fundamentalt motsatte av del selve flagget gjør.

 

Og hva er det selve flagget står for/symboliserer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Og hva er det selve flagget står for/symboliserer?

Den objektive symbolikken fra Frederik Meltzer som tegnet flagget som ble godkjent 17. mai 1821 forteller primært at den største religionen i Norge er kristendommen. Kors er kristendommens symbol. Fargene i flagget symboliserer friheten, fordi frie land som USA og Frankrike hadde disse fargene i sine flagg. Dessuten var det fint å kunne hente blått fra Sverige og rødt fra Danmark, mente Meltzer.

 

Eller er det subjektive meninger du tenker på?

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 13 timer siden:

F.eks. er det ikke alle som vet at når man skal flagge på halv stang - så skal flagget først helt opp, for så å fires til halv stang.

 

Og heller ikke alle kjenner til definisjonen på halv stang. For det er ikke at flagget henger midt på stanga. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er nok ikke mange som tuller med flaggreglene i Nord- Korea, hvor flaggpolitiet hører hjemme. 

-------

Flaggpolitiet strider mot alt som det Norske flagget står for, dere gjør skam på flagget. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, diaX said:

Eller er det subjektive meninger du tenker på?

 

Ja, og hva den enkelte legger i sin flagging siden man har gått til innkjøp av både flaggstang og flagg, montert det på båten, og bruker det uten særlig tanker om flaggets historie og tradisjoner (kultur) mht bruk. Selv har jeg vokst med at båtfolket fulgte de tradisjoner som gjelder mht å ta inn flagget på kvelden, men skjønner at det har kommet til mange folk i båt som ikke har noe forhold til slikt. Jeg synes det er synd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 10 timer siden:

 

Kultur endrer seg. Det som var utenkelig og brudd på skikk og bruk tidligere er ikke lenger det i dag. Det som tidligere ble møtt med "sånn gjør man ikke" er i dag "helt greit" og "innafor". Det er egentlig en kamp mellom de som prøver å stoppe samfunnsutviklingen og de som vil videre til noe nytt (og bedre?).

Se på bildene under (uten å henge ut de som er avbildet), de viser en måte å behandle det norske flagget på som var utenkelig for et par generasjoner siden. I dag er dette innenfor normal adferd og ikke noe som skaper overskrifter. Det samme er det med flagging på fritidsbåt, vi ser helst at flaggtidene for det offentlige følges, men det er ikke så nøye lenger (for mange) om det ikke følges. 

ee7a2b328b3a86568605d26d92059350?auto=fo

802aabdd-5af4-416e-8761-016db8e5c9ac?fit

 

Dette synes jeg ikke noe om. Flagget (om det er det norske eller annen nasjonens) bør vises såpass respekt at man ikke bruker det til sjal, bord duk, strandhåndkle, regnfrakk eller annet nedverdigende tull.  Samme om du er blitt verdensmester i en eller annen idrettsgren. Men det å glemme og tar inn flagget på et bestemt tidspunkt på kvelden på sjøen har jeg virkelig problemer med å ta alvorlig. Personlig så la jeg ofte være å flagge når vi er på båttur og legger til for natten- Særlig i lommekjente nærområder.  For det hender ofte at jeg er så dritings ut på kvelden at jeg ikke har noe å gjøre oppe på dekk og så mener jeg det ville vert respektløs for en full mann å rote med flagget.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev 7 minutter siden:

 For det hender ofte at jeg er så dritings ut på kvelden at jeg ikke har noe å gjøre oppe på dekk og så mener jeg det ville vert respektløs for en full mann å rote med flagget.

 

:giggle::giggle:

Beste argumentet så langt....

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...