Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev 5 minutter siden:

 

 det er vel kl 0900 som gjeller :confused:      og så skall den ned 16.44  :smiley:   (Oslo)

 

Enkelte offentlige flaggdager blir i praksis lite forenelig med full jobb om vinteren. 

 

Jeg regner med at en ekte flagger har kontroll på soloppgang- og nedgang ;-)

 

Som 1/16 same gleder jeg meg over alle flagg på nasjonaldagen. Litt pussig jeg ikke har sett ett eneste i dag. Det må jo kunne tolkes i verste mening, eller bare som mangel på respekt for flagget og alt det det representerer, de som bygget landet, fedrelandet, sedvane, kultur, historie, tradisjon og et tegn på forfall, kaos, latskap osv, osv. Husker ikke hele lista ;-) 

--

Ettersom det kun er to nasjonaldager i fedrelandet Norge så tar jeg for gitt at ekte flaggere viser respekt (....osv) ved å i det minste flagge i dag. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Bor en pastor litt sånn halveis oppi skauen her. Han flagget fra i sommer til godt utpå høsten. Sånt irriterer meg, men siden jeg ikke kjenner fyren og han er en svært religiøs mann så har jeg holdt meg godt unna. Helt ærlig så har det irritert kona mest ;-)

 

Noen damer irriterer seg bare de SER et regelbrudd...  ;-)

 

Sitat

 

Så stort sett flagger vi ikke etter flaggdagene eller flaggreglene. 

-

 

Men vi flagger da! Enten det er sjørøverflagg eller nasjonalflagget i en eller annen utgave, til en eller annen tid på døgnet.  Jeg elsker dette landet!  (Kan ikke gå "off-grid" på grunn av dette.)  Nei, dette er morro. :giggle:

 

Tombåt skrev 54 minutter siden:

Jeg trodde man ble klokerer og klokere av å lese om forskjellige emner, men her ser det ut til at enkelte bare blir dummere og dummere,

eller så er det bare at kverulantene har en dårlig form for humor (etter min mening):nonod::giggle:

 

 

OK. Jeg føler meg truffet, enig. Skal slutte med ironi/sarkasme/"feil" humor :tongue: nå. (men jeg er ikke alene om å "leke litt" i denne tråden...)  :flag:

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Var syltynt med flagg på nasjonalfagen i dag må jeg si. Og endatil nasjonaldagen for de eldste tradisjons- og kulturbærerene i landet, samene. 

 

Ikke mye respekt for flaggdagene skjønner jeg. 

 

Tenker de som påberoper seg god flaggskikk er fake news hele veien til stanga. 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Pinkvin said:

Var syltynt med flagg på nasjonalfagen i dag må jeg si. Og endatil nasjonaldagen for de eldste tradisjons- og kulturbærerene i landet, samene. 

 

Ikke mye respekt for flaggdagene skjønner jeg. 

 

Tenker de som påberoper seg god flaggskikk er fake news hele veien til stanga. 

 

 

 

Sedvane skjønner du, de har da aldri flagget på samenes nasjonaldag, da skal de ikke gjøre det nå heller.


(Det var en spøk, jeg viser meg selv ut.)

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Pinkvin said:

Tror ikke jeg kjenner noen som overholder alle de 16 flaggdagene, men jeg imponert hvis du faktisk gjør det. 

 

Hvis du leser flaggreglene en gang til (la diskusjonen ligge nå om dette er lov, regel, sedvane eller hv man måtte velge å kalle det) så står det ingenting om at man skal flagge, heller ikke at flagget må heises 08.00 kun at det ike skal hesies FØR 08.00 og tas ned SENEST 21.00.

 

6 hours ago, Pinkvin said:

Ja Mouche, husket du å heise flagget 0800 i dag? Det er offisiell flaggdag må vite. 

 

Har ikke flaggstang så det problemet er løst på enkleste vis! Som privateperson har man heller ingen "plikt" til å heise flagget noen gang egentlig, men skjønner at heller ikke du vil skjønne hva disse enkle reglene går ut på.

 

Er du same forresten?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Worry II skrev 34 minutter siden:

1/16 dels.. da er det vel kun en liten del av kroppen din som føler seg som same. :lol: 

 

Ja, det er en liten del av hjernen, sånn ca der flaggreglene skal være. Du vet, samer og tidsbegrep... :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi flagger  vel som vi alltid har gjort. Ikke lett å forandre på sedvane ombord. En hver flagger etter neste evne. Å leke flaggpoliti blir bare for dumt. Noen blir provosert, andre blir lattermilde. 08-21.00 eller til sola går ned er vel hovdreglen. Eller når vi velger å forlate dyna og stå opp. 

En ting er sikkert; Nå blir det lysere for hver dag. I dag skinte sola så godt at jeg valgte å slå av Eberen midt på dagen mens jeg jobbet ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Sånn som jeg husker det så ble vel flaggreglene for fritidsbåt fjernet da de sa at dette skulle være som balkongflagg.

 

Vi har et båt flagg og ikke balkong flagg så da prøver vi å følge flaggreglene for båter, syntes det er koselig.

Som liten så stod vi ungene klare for å ta flagget ned og opp, noen av de voksne hadde små fløyter som de blåste signal med.

I dag bruker jeg et lite signal på mobilen kl 21.00 og da spretter barnebarnet opp og roper bestefar, bestefar flagget og så går vi ut og tar dette ned sammen. Så blir vi stående ute og se på andre som gjør dette og noen som ikke gjør dette. Når han kommenterer at noen ikke tar ned flagget så forklarer jeg han at det er frivillig og det syntes han er bra.

 

Syntes det er trist når jeg ser store flotte båter kommer med et flagg som er helt slitt ut og når jeg da forstår at de setter opp flagget når sesongen starter og tar det ned når den er ferdig så mister jeg respekten, men de har lovt til dette så det er ikke noe jeg tar opp med dem.

 

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

Eg les ikkje flaggteådane her på BP, men det er ikkje til å koma bort frå at det er ei viss glede å Irritera "flaggpolitiet"? 

 

Ein gong fekk eit av mannskapet mitt kjeft av ein representant frå "flaggpolitiet". Han sa, som sant var, at kapteinen hadde bestemt at flagget skulle vera oppe heile turen. Kapteinen sitt ord er jo lov, og konstabelen gav seg?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En gang vi var ute og seilte kom det "trollvind" og flagget fikk så god løft at det løftet stanga fint ut av holderen og *plopp* så seilte vi regatta (seilbåt uten flagg= regatta ;-)). 

 

Etter det har vi ordnet et feste så flagglina festes i selve rekka og flagget kan ikke lengre fjernes på tradisjonell måte ved å løfte stanga med flagg opp og rulle det i sammen. En må løsne flagglina fra rekka for å klare å løfte stanga ut av holderen, og det får en ikke til uten å være i sittebrønnen. 

 

Men flaggpolitiet gir seg ikke så lett. Så etter en stille natt langsetter ei flytebrygge på Koster, som en vet skal flagget være oppe når en er i internasjonalt farvann ;-) , så hadde flaggpolitiet tvinnet flagget stramt som en strikk rundt stanga. Til stor glede for meg selvsagt :-)

 

Av en eller annen grunn liker jeg det litt, nesten uansett hva de driver med, når folk har prinsipper og iherdighet, selv når jeg er dypt uenig. ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Og forøvrig, finnes det et sikrere vårtegn enn at noen klarer å dra opp en eller anna helv--es flaggtråd? :lol:

 

Kanskje vi faktisk kan framskynde våren litt med å provosere flaggpolitiet. Jeg stikker i båten i helga og setter det opp, jeg kunne tenke meg vår.

Link to post
Share on other sites

Dere som følger flaggtidene, hva gjør dere om dere forlater båten i uthavn for og inn å spise noe mat eller noe annet i en by? Hender titt og ofte at vi kanskje tar jolla inn for en kort tur kanskje kl 17 så ender det med en litt lenger tur enn vanlig, med middag og annet godt.

 

reiser dere ut til båten tar ned flagget for så og returnere til middagen ?

 

Er jeg tilstede og husker det, så tar jeg ned flagget når vi er i Norge.

Men som flere andre så har jeg også hørt at flagget kan føres døgnet rundt om man befinner seg i andre land . 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Alt dette skriveriet om flaggpoliti og tuting, samt opplevelser av det samme I uthavn flere ganger, har egentlig gjort at temaet flagging I båt har fått en negativ vinkling for min del. Så jeg har sluttet å flagge, rett og slett. Flaggstang og flagg ligger tørt og trygt I forpiggen, og der skal det få ligge. Litt synd egentlig, at enkelte båtfolk på liv og død skal gjøre dette til en negativ ting for så mange...:nonod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...