Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Det er jeg enig i, da flagger man også fra båten. Men en tilfeldig fredag i fellesferien, hvilken god grunn har man til å heise flagget da? 

 

En god regel kan jo være å ta en sjekk...  "Ville jeg stått opp 0800 i dag og heist flagget hjemme?", hvis ikke, hvilken grunn har jeg til å flagge i båten? 

 

Da har du en virkelig god grunn til å flagge.

Du er jo på båttur!

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig - veldig nøye med flaggreglene på land. På sjøen føler jeg at de fleste tar det litt som det passer seg  -  akkurat som deg - og jeg skjønner irritasjonen din. Vi kan ikke irettesette kapteiner som ikke følger flaggreglene - det vi kan gjøre er å demonstrere ved å fire flagget selv på korrekt tidspunkt - og få naboen som ikke etterlever flaggreglene til å virke dum og uopplyst. Selv om din båt koster 10 tusen, og naboens båt koster 10 mill - så er det du som har vunnet.:smiley:

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1.Lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger.

2. Lov om Norges flagg (flaggloven)

 

Og så finnes det en rekke forskriftet.

 

På tide at folk skjønner at en regel og en lov vedtatt av ladets lovgivende forsamling, også vanligvis kalt Stortinget, ikke er det samme.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

 Vi kan ikke irettesette kapteiner som ikke følger flaggreglene - det vi kan gjøre er å demonstrere ved å fire flagget selv på korrekt tidspunkt - og få naboen som ikke etterlever flaggreglene til å virke dum og uopplyst. Selv om din båt koster 10 tusen, og naboens båt koster 10 mill - så er det du som har vunnet.:smiley:

 

Få andre båtfolk til å virke dumme og uopplyst. Grei målsetting for selvutnevnt flaggpoliti. På en måte greit at en selvutnevnt stolt bærer av kultur og tradisjon, aka flaggpoliti, beskriver målet med å være flaggpoliti selv. Selv om alle rundt de har skjønt hva de holder på med for lenge siden, dvs de har følt på ubehaget med sånne folk. 

 

Og ja, greit å få med at flaggpoliti i båt til ti tusen kan "vinne" over en dum og uopplyst i båt til ti millioner. :-/

 

Hvor ble det av den faktiske hensikten med å flagge i alt dette tøvet? 

-----

Leser du det du har skrevet før du poster?

Link to post
Share on other sites

 Må bare si meg enig med de av dere som synest alt flisespikkeriet rundt flaggregler tar gleden av flaggingen. Vokste opp med båtliv og at flagget skal opp når vi drar på tur/på morgenen, og ned omtrent ved 21 tiden.   Men de siste årene har vi omtrent ikke flagget i norge. Årsaken er vel først og fremst tråder som dette,samt  flere opplevelser med flaggpoliti som småfulle kl 21.10 gir stående applaus om man etter å ha lagt ungene kommer 10 minutter for sent ut for å ta inn flagget. I sverige og danmark flagges det, men da fordi det føles feil å ikke vise nasjonalitet som gjester. Synest det er en trend at stadig flere gjør som oss, og dropper hele flagget.  Det er jo egentlig litt synd, men kanskje like greit for dem som får vondt hver gang noen av oss tar ned flagget litt for sent. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Når stadig flere dropper å flagge pga flaggpoliti, har da flaggpolitiet oppnådd det de ønsker, at flere og flere dropper å flagge?

 

Det må jo være hensikten, helt til de selv, som "stolte bærere av norske tradisjoner... osv" står alene igjen som eneste med flagg i gjestehavna.  Med fremskutt brystkasse og bankende hjerte for konge og fædrelandet og firer flagget, nynnende på "Ja vi elsker", mens en tenker på hvor smart og opplyst en er som firer flagget 2100, og sender en liten omsorgsfull tanke til alle de dumme og uopplyste båtfolkene ellers i havna den kvelden som ligger der uten flagg. 

 

Før lå alltid flagget oppe i cockpit under spryhooden klar til bruk, nå kan det bæres ned i båten og legges der ett sted frem til det faktisk må brukes. 

-----

Det er egentlig bare trist når en liten utgruppe av båtfolk utpeker seg selv som "bærere av stolte norske tradisjoner" og i alle offentlighet rent konkret flagger hvilke nedlatende tanker de har om alle andre båtfolk. 

 

Men greit, nå har vi vel kanskje brukt nok tid på å forklare dette. Har det ikke "trengt inn" nå så får de bare gjøre skam på seg videre, jeg gir opp, bærer flagget ned i båten og legger det et sted det ikke syns for noen. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Få andre båtfolk til å virke dumme og uopplyst. Grei målsetting for selvutnevnt flaggpoliti. På en måte greit at en selvutnevnt stolt bærer av kultur og tradisjon, aka flaggpoliti, beskriver målet med å være flaggpoliti selv. Selv om alle rundt de har skjønt hva de holder på med for lenge siden, dvs de har følt på ubehaget med sånne folk. 

 

Og ja, greit å få med at flaggpoliti i båt til ti tusen kan "vinne" over en dum og uopplyst i båt til ti millioner. :-/

 

Hvor ble det av den faktiske hensikten med å flagge i alt dette tøvet? 

-----

Leser du det du har skrevet før du poster?

Jeg er enig i at innlegget mitt kunne virke nedlatende overfor personer som har slått seg opp med to tomme hender, og i dag sysselsetter tusenvis. Det er er veldig flott - men man skulle kanskje forvente den samme respekten for nasjonalflagget fra de som virkelig har nytt godt av å leve i et velregulert samfunn som gjør det relativt enkelt å slå seg opp som entrepretør ? Å drite i flaggreglene er det samme som å pisse på samfunnsordningen som gjorde Herr og Fru Rosevin til landets rikeste.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 4 timer siden:

 - det vi kan gjøre er å demonstrere ved å fire flagget selv på korrekt tidspunkt - og få naboen som ikke etterlever flaggreglene til å virke dum og uopplyst. Selv om din båt koster 10 tusen, og naboens båt koster 10 mill - så er det du som har vunnet.:smiley:

 

Hva vinner man?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev 11 minutter siden:

Jeg er enig i at innlegget mitt kunne virke nedlatende overfor personer som har slått seg opp med to tomme hender, og i dag sysselsetter tusenvis. Det er er veldig flott - men man skulle kanskje forvente den samme respekten for nasjonalflagget fra de som virkelig har nytt godt av å leve i et velregulert samfunn som gjør det relativt enkelt å slå seg opp som entrepretør ? Å drite i flaggreglene er det samme som å pisse på samfunnsordningen som gjorde Herr og Fru Rosevin til landets rikeste.

 

Du snakker det ikke ut av noe, du graver deg ned.... 

 

index skrev 4 minutter siden:

Å herregud....?

 

x2

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 12 minutter siden:

 

Du snakker det ikke ut av noe, du graver deg ned.... 

 

 

x2

 

diaX skrev 13 minutter siden:

 

Hva vinner man?

Flagget er symbolet på nasjonalstaten Norge  - og ved å overholde flaggreglene viser man ut til andre at samfunnet og nasjonalstaten Norge er noe man vil bevare og hegne om. Pisser man på flaggreglene  - melder man seg samtidig ut av det norske samfunnet. Typisk IS-spldater. No return ticket. Jeg tror det kan sies så enkelt. Enkelte med flaggstang er kanskje ikke så godt orientert, og da er det greit å gå foran med et godt eksempel.

 

 

 

 

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Pinkvin said:

Hvor ble det av den faktiske hensikten med å flagge i alt dette tøvet?

 

Ja, hva er egentlig hensikten med all denne flaggingen for alle fritidsbåtene som tusler rundt i hjemlige farvann i dine øyne (eller på annen måte/hensyn/hensikt)?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

 

Flagget er symbolet på nasjonalstaten Norge  - og ved å overholde flaggreglene viser man ut til andre at samfunnet og nasjonalstaten Norge er noe man vil bevare og hegne om. Pisser man på flaggreglene  - melder man seg samtidig ut av det norske samfunnet. Typisk IS-spldater. No return ticket. Jeg tror det kan sies så enkelt. Enkelte med flaggstang er kanskje ikke så godt orientert, og da er det greit å gå foran med et godt eksempel.

 

 

Himmel som du vrøvler. 

 

Vis meg ett land hvor flaggpolitiet har noe nærheten av full kontroll på folks flaggbruk som du ønsker å leve og bo i. Ett eneste land. 

 

Skjønner du ikke at du er helt på bærtur?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

 

Himmel som du vrøvler. 

 

Vis meg ett land hvor flaggpolitiet har noe nærheten av full kontroll på folks flaggbruk som du ønsker å leve og bo i. Ett eneste land. 

 

Skjønner du ikke at du er helt på bærtur?

Danmark.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

 

Feil. Som flaggpoliti vil du ha nok å gjøre der også.

 

Har du vært på noen danske båtforum i det siste?

 

https://m.facebook.com/groups/29901673583?view=permalink&id=10153614751158584

Island da ? Jeg skjønner at du kaver deg langt opp omkring det at jeg mener flaggreglene er en fin ting - som limer norske nordmenn for Norge sammen. Omtrent på samme måte som en binders i knapphullet var symbolet på samhold mot nazisvinene  under krigen. Og en norsk nordmann fra Norge kan være av et hvilket som helst genetisk opphav - det handler om hvor hjertet er hjemme - det handler ikke om hudfarge - det handler om holdninger.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...