Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

ohm skrev 26 minutter siden:

 

Det er vel heller en forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733

 

...og da ender vi som alltid opp med

 

«Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.»

 

...Og det eneste stedet desse alminnelige reglene finnes, er i denne referansen, som altså ikke fører noe sted.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
ohm skrev 39 minutter siden:

 

Det er vel heller en forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733

 

Yepp, da nærmer vi oss. Og der står det (blant annet):

 

§ 2.I samme lovs § 2 er det bestemt at nevnte flagg skal benyttes på handelsfartøier når de i utenlandsk havn ønsker å erholde beskyttelse og bistand av Norges legasjoner, konsulater eller handelsagenter.

 

§ 4.Det skal flagges ved statlige virksomheter på de offisielle flaggdager. Flagging skal skje ved bruk av statsflagget.

 

§ 6.Flagget heises i månedene mars til og med oktober kl. 0800, i månedene november til og med februar kl. 0900. Flagget hales ved solnedgang, dog ikke senere enn kl. 2100 hvis solen går ned etter denne tid.

--

Mao, gjelder offentlige institusjoner og skip. Og ja, flagget skal opp 0800. 

Link to post
Share on other sites

https://www.dagbladet.no/tema/du-kan-la-det-henge-hele-dognet-nar-som-helst/62782664

 

https://www.dinside.no/bolig/nar-skal-flagget-heises-og-tas-ned/67602473

 

Kan jo se hva de som styrer med disse reglene sier om regler for private når det gjelder flagg. Så kan jo flaggregler.no bare være der på nettet og late som det er noe offisielt.

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev 15 minutter siden:

 

Tydelig at dette er en gammel debatt og at flagg- generaler har eksistert i sånn ca 112 år :-D

 

En historie fra Egersund den 17. mai 1896 viser at flaggtidene heller ikke på noen måte var faste. En innsender til Stavanger Aftenblad forteller at han på gjennomreise i byen ble vekket av kanonsalutt klokken 4 om morgenen, og oppdaget til sin forbauselse at flaggene allerede var oppe i parken. Etter hvert fikk han vite at ordføreren (fra Venstre) og magistraten (fra Høyre) de siste årene hadde kappes om å stå opp tidligere enn sin rival, og heise enten unionsflagg eller rent flagg i byens flaggstenger! [4] 

     
Det ble altså flagget mest mulig, hele tiden. Etter 1905 begynte kritiske røster å melde seg, hovedsakelig fra sjøfolk og speidere (som tidlig argumenterte for militær protokoll i dagliglivet).

Allerede i oktober 1905 forekommer ordet «Flag-etikette» for første gang i avisen. Innsenderen «X» fryktet at flagget kunne bli en dagligdags dekorasjon, brukt av landkrabber til reklame, brodert på puter og tegnet på tallerkener og møbler og alt mulig rart. [5] Innsenderen «Speidergut» påpekte flere ganger i Aftenposten at det flagges hele natten på Karl Johan – til og med fra Utenriksdepartementets flaggstang! Han siterte reglene fra sjøen, men den manglende responsen tyder på at han snakket for døve ører. [6] 
--------
 
Så det er kanskje tradisjonene etter "X" og "Speidergutt" Mouche og Co viser til hele tiden her da. For ja, det er jo både historie og kultur. :-) 
 
Og de gråter kanskje over at unionen brast også? :-D
Link to post
Share on other sites

Det var jo en historie på dette forum om han som ble så irritert på en rettlærd «flaggmisjonær» som løp rundt i havna kl 21:00 og ropte «flagget skal ned, flagget skal ned»  - at han tok med seg sin gasspatron tåkelur til misjonærens båt kl 08:00 dagen etter og tutet ned i den åpne luken på dekk - og ropte «flagget skal opp, flagget skal opp«. Sikkert ikke sann historie, men ... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Pinkvin said:

 

Kan umulig stemme for der står det noe helt annet enn "flaggreglene" som ble vist til :-)

 

 

 

Hvis du leser linken som du etterspør hvor man finner på lovdata.no så vil du finne den helt samme og identiske ordlyden, men i tillegg finner du den praksis, sedvane, kotyme og kulturarv som flagggreglene ellers viser til og som har vært alment akseptert og fulgt frem til et par tiår siden hvor de unge, dynamiske,. progressive og hippe kreftene har tatt over med sin trang til å vise sin selvstendighet og lette "opprør" mot "the establisment".

 

At du mener slike ord som kultur, sedvane, kotyme etc er svulstige kan jeg leve helt greit med. mnysjerrighet; markerer du 17.mai på noe vis eller er det dagen for bråtebrann?

 

Forøvrig har jeg aldri vært i speideren, har stadig mindre sansen for nasjonalstaten og holdninger til de som skal beskytte denne og bruker ikke flagg på båten.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 10 timer siden:

Det var jo en historie på dette forum om han som ble så irritert på en rettlærd «flaggmisjonær» som løp rundt i havna kl 21:00 og ropte «flagget skal ned, flagget skal ned»  - at han tok med seg sin gasspatron tåkelur til misjonærens båt kl 08:00 dagen etter og tutet ned i den åpne luken på dekk - og ropte «flagget skal opp, flagget skal opp«. Sikkert ikke sann historie, men ... 

 

Tenkte å nøye meg med å dra i hornet om bord i min egen båt på morgenkvisten..  :rolleyes:

 

Men den løsningen der er muligens ennå mer oppdragene...:giggle: :giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

Eg har -- minst ein gong -- fått tekstmelding frå naboen, sånn litt over ti om kvelden, med spørsmål om flagget ikkje burde ned. Då har eg skynda meg ut og tatt ned flagget før eg har sendt ei melding med takk for påminninga. Glad eg har slike vener, så eg slipper skjemme meg ut meir enn eg likevel gjer.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 7 timer siden:

 

Hvis du leser linken som du etterspør hvor man finner på lovdata.no så vil du finne den helt samme og identiske ordlyden, men i tillegg finner du den praksis, sedvane, kotyme og kulturarv som flagggreglene ellers viser til og som har vært alment akseptert og fulgt frem til et par tiår siden hvor de unge, dynamiske,. progressive og hippe kreftene har tatt over med sin trang til å vise sin selvstendighet og lette "opprør" mot "the establisment".

 

 

 

Innlegget tidligere viser at striden om flaggtider blomstret allerede i 1905. Det ble flagget langs hele Carl Johan hele natta gjennom. 

 

Å hevde at det er sedvane, tradisjon og kultur for at private forholdt seg strengt til flaggreglene frem til slutten av 90 tallet er skivebom. Eller historieforfalskning. 

 

Tradisjonen/kulturen/hevden blant befolkningen er en positiv, gledelig og fri bruk av flagget. Og det med stor respekt for både flagg, hva det står for og fedrelandet. 

.. 

Men noen vil bruke flagget til å gjøre seg bedre enn andre... det er disrespekt for alt flagget står for. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

I hjemmehavna mi er det mange som ikke har norskeflagg på hekken, men sjørøver flagg. De setter det opp i mai og tar det ned i september. Barna synes det er stas de. At Preben og vennene hans i KNBF får magesår av det tror jeg de jamnt fan i. For meg er det helt greit, er jo trivelige båtfolk. 

Redigert av Bigmac (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei så lett kan det ikke være!

Du bør antagelig sy over kanten der du har ført saksa. Ellers vil det ikke tåle så mye blafring i vinden, og du gjør jo dette for å ha det oppe døgnet rundt, ikke sant?!.

Det store spørsmålet jeg ikke klarer å gi noe ordentlig svar på (er fortvilet over det), er om du bør ha tråd i samme farge som i flagget over alt, da må du også og veksle mellom hvit, blå og rød tråd når du syr.  Hva slags tråd man bør bruke, er nok også en problemstilling!  -Og hva hvis tråden krymper av litt fuktighet i morgentimene??? - MER enn tøyet, mener jeg?!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Pinkvin said:

 

Å hevde at det er sedvane, tradisjon og kultur for at private forholdt seg strengt til flaggreglene frem til slutten av 90 tallet er skivebom. Eller historieforfalskning.

 

 

Jeg vil faktisk gå enda lenger og hevde at når det gjelder bruk av flagg på land, flaggstang eller fra balkong, så følger folk flest denne sedvanen (med utgangspunkt i flaggloven) nokså greit og uten at jeg hører noen som beklager seg over det. Når det gjelder bruk av flagg på båten stiller det seg helt annerledes og der blir folk stadig "slappere", en utvikling osm har pågått over noen tiår allerede.

 

Så igjen spør jeg (også deg); bruker du, dine venner, dine naboer, ditt nabolag osv flagget på land stort sett etter flaggreglene eller henger dere ut flagget på 16 mai og tar det inn når, eller hvis, dere husker på det en eller annen gang etter 17. mai? Jeg har stilt dette spørsmålet en del ganger her allerde, men foirtsatt vil ingen kommentere det, pussig hva?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 57 minutter siden:

 

 

Så igjen spør jeg (også deg); bruker du, dine venner, dine naboer, ditt nabolag osv flagget på land stort sett etter flaggreglene eller henger dere ut flagget på 16 mai og tar det inn når, eller hvis, dere husker på det en eller annen gang etter 17. mai? Jeg har stilt dette spørsmålet en del ganger her allerde, men foirtsatt vil ingen kommentere det, pussig hva?

 

Bor en pastor litt sånn halveis oppi skauen her. Han flagget fra i sommer til godt utpå høsten. Sånt irriterer meg, men siden jeg ikke kjenner fyren og han er en svært religiøs mann så har jeg holdt meg godt unna. Helt ærlig så har det irritert kona mest ;-)

 

Et annet hus har heist vimpel som henger hele tiden. Og det er vel feil, er ikke vimpel for fritidsboliger og kun når det er folk på "hytta" da? Og vimpler på stenger til bolighus har jeg lagt merke til mange flere plasser. 

 

På Hedmarken, hvor vi har hytte, er det mange som har balkongflagg, særlig nær grensa, hengende døgnet rundt. Også med norske flagg på svensk side. 

 

Utover det så flagges det sånn passe i hytt og pine i nabolaget mitt. Men de offentlig byggene i kommunen, dvs rådhuset flagger som de skal. Men skole osv flagger ikke på alle flaggdager. 

--

Selv flagger vi i hovedsak ikke på offentlige flaggdager, men gjerne på bursdager og andre private høytider. Ett unntak er 1 og 17 mai. Om flagget blir heist 0800, nei det gjør det ikke, som regel seinere. Om det blir firt 2100? Nei, som regel tidligere eller seinere, har også hendt at vi har glemt det for natta. 

 

Så stort sett flagger vi ikke etter flaggdagene eller flaggreglene. 

--

Tror ikke jeg kjenner noen som overholder alle de 16 flaggdagene, men jeg imponert hvis du faktisk gjør det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...