Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

Henger meg på den Index og Framtia, flagger aldri når jeg er utpå alene en tur. Nå bruker jeg båten kombinert til bolig, rekreasjonsturer og forflytning, så gjerne bruken min er noe utvidet i forhold til dem som bruker båten primært til rekreasjon i helger og ferier. Faller meg ikke inn å flagge hvis jeg kun skal inn til byen for å handle noe, det har jeg aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Flagget tar jeg kun fram når jeg har folk med på tur, sammenlignbart med når mora mi tar fram sølvbestikket ved store anledninger. Med familie og venner blir det litt mer stas enn de vanlige turene, dette feires med å flagge. Og da slår det meg gang på gang at vi har det nydeligste flagget i verden???

Link to post
Share on other sites

Flaggreglene er pensum Båtførerprøven :giggle:

 

 

"Flaggreglene for nasjonalflagget gjelder offentlige bygninger og handelsflåten. Det er altså ingen lovhjemmel for bruk av flagg i fritidsbåter, det er likevel vanlig å følge skikk og bruk. Flagg ble først brukt til sjøs, derfor står flagg kanskje ekstra sterkt hos den maritime delen av befolkningen. For båter gjelder samme regler som på land når det kommer til tidspunkt for flagging."

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 4 minutter siden:

Flaggreglene er pensum Båtførerprøven :giggle:

 

Utrolig nok!

 

Tror jeg har hatt flagg på båten en gang det siste året, det var den 17 mai så da syntes jeg det passet seg. Men ellers så bruker jeg båten nå omtrent slik jeg før brukte bil, og jeg har egentlig aldri pleid å flagge I bilen heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, MaSa said:

Dere som følger flaggtidene, hva gjør dere om dere forlater båten i uthavn for og inn å spise noe mat eller noe annet i en by?

 

Jeg tar inn flagget før "avreise! av den enkle grunn at ting har det med åta .itt lenger tid enn planlagt og visstnok er det jo heller ikke noen plikt å flagge. Hva med å heller bruke flaggstangen som ved med mindre den er av metall?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det skrives ofte i store og pompøse vendinger om stolte tradisjoner og respekt i tråder som dette, nesten så en kan se hjertet slå litt ekstra under busserullen, eller hva en nå må ha på for å være så gjennomstolt tradisjonsbærer som flere ynder å fremstå som.

 

For når tok det slutt på at en skal flagge for “noe”? Skal en flagge for å dra på ferietur i en utenlandsk og masseprodusert plastbåt som ikke bærer en flis av norske tradisjoner? For hvor ble de stolte tradisjonsbærerne av når det viser seg at det å holde norske båtbyggetradisjoner i drift faktisk koster penger?

 

Skal en heve nasjonalflagget når man er på fyllefest i sin utenlandske masseproduserte plastbåt i Strømstad, Smøgen, Skagen eller Tønsberg? Er nasjonalflagget det riktige å heise når en skal på tur, eller fylla, eller ut å fiske?

 

Er det godt sjømannskap man skal flagge får når konemor gjør yogaøvelse på sup- brett fra kina og far sitter på flybridge med styrepils nr x for dagen?

 

Har en gjestehavn stappfull av utenlandskproduserte plastbåter noe som helst med disse “stolte tradisjonene” å gjøre?

 

I mine øyne nei.

---

 

Om jeg en dag skal bli flaggpoliti skal jeg følge noen prinsipper.

 

1. Flagg skal føres av de båter som skal bære flagg etter loven, feks marinefartøy, nyttetrafikk, utenlandske fartøy, seilbåter som ikke seiler regatta osv.

 

2. Flagget kan bæres av båter som faktisk bærer, eller viderefører tradisjoner og kultur vi har grunn til å være stolt av. Som feks norskbygde båter, historiske båter, meritterte båter innen kappseiling/race osv.

 

3 En kan flagge når en har grunn til det, man flagger for “noe”, ikke bare for å flagge. Har noen ombord bursdag? Heis flagget! Er du i utlandet, heis flagget! Spar flagget til en gang det faktisk betyr noe.

 

4. Aldri påpeke andres flaggføring hverken i ord eller handling. Flagger noen om natta, tolerer det.

 

5. Folk i masseproduserte utenlandske plastbåter som plager andre med flaggregler, lager pinlige seanser kl 2100, men forøvrig aldri står opp for å heise 0800 og som utnevner seg selv som bærere av “stolte tradisjoner” bør/skal/må jages på land. Ved gjentatte forseelser bør de bli fratatt tilgang til internett, egen båt og bli sendt på rehabiliteringsopphold inneholdende opplæring i normal sosial omgang med andre, inklusive forståelse av begrep som “tradisjoner”, “nasjonal”, “respekt”, “stolthet” helt til man forstår at ens egen atferd er pinlig og at en egen tolkning av når en bør flagge er helt på bærtur.

 

Fra litt spøk til litt alvor. Færre burde flagge. En kan spare det til når en faktisk skal flagge (utlandet) og når en faktisk flagger for en anledning sånn at flagget faktisk betyr noe når man først velger å bruke det. Det er ikke 17 mai året rundt, selv ikke på sjøen. 

 

Og det er faktisk (litt) bekymringsmessig med flaggpoliti som rir sin totalt misforståtte regle om at fritidsbåter skal flagge bare for å flagge. De gjør at flagget mister sin funksjon og mening. Gi flagget tilbake til folket, bruk det med forstand, bruk det når en skal og bruk det når det betyr noe. Utover det, vis flagget respekt og la vær å bruke det i utide. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

 

Jeg tar inn flagget før "avreise! av den enkle grunn at ting har det med åta .itt lenger tid enn planlagt og visstnok er det jo heller ikke noen plikt å flagge. Hva med å heller bruke flaggstangen som ved med mindre den er av metall?

Altså , jeg prøver å ta inn flagget så langt det lar seg gjøre. Men glemmer jeg det så er ikke det noen krise.

 

men barna liker å ta dette ned, og de har da den oppgaven.

 

Reiser vi fra båten kl 18-19 for inn å spise middag osv så tar jeg ned flagget på forhånd, men har ved flere anledninger reist avgårde så tidlig som både 12 og 14 for å kjøpe is med unger og kone, så viser det seg at det er ett arrangement osv, da har jeg ikke tatt ned flagget før avreise, reiser heller ikke tilbake for og ta det ned.

 

og heldigvis så er ikke alle hverken perfekte eller paragrafryttere mtp det ikke er noen paragrafer og forholde seg til, Selv om mange ønsker det var det.

 

Men for egen del tipper jeg flagget går opp 2/10 ganger til tiden, da vi sover om morgenen. Og ned 9/10 ganger til tiden ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 9 timer siden:

Litt underlig at så mange her ofte snakker om å ta vare på vår stolte kultur, ikke minst hva angår sjøen, men å ivareta akkurat denne skiken mht flagget, ja den driter man i. Hvorfor det?

 

Her tror jeg du bommer. Er vel gjerne de som ofte snakker om å ta vare på vår stolte kultur, ikke minst hva angår sjøen, som ender opp som flaggpoliti.

 

Og dermed ødelegger de selv slik at andre mister respekt for dem, flagget og alle de andre stolte tradisjonene de presser ned over hodet på andre. Og det stort sett av den enkle grunn at de er historieløse og har liten eller ingen forståelse for andre og deres situasjon. Det er lett å bli en tufs som ødelegger det man prøver å bevare.

 

Jeg flagger når det passer meg, jeg flagger når jeg føler glede og når noe bør feires. Jeg har forsåvidt rett til å flagge med et par andre flagg enn det norske også, og det hender det jeg gjør. Av og til flagger jeg til og med med flagg som jeg ikke kan si å ha tilhørighet til bare for å vise respekt til de som har tilhørighet til det.

 

La flagget være noe vi bruker for å vise glede og stolthet.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, MaSa said:

Men for egen del tipper jeg flagget går opp 2/10 ganger til tiden, da vi sover om morgenen. Og ned 9/10 ganger til tiden ?

 

Nå er det ikke noen form for "må" når det gjelder å sette/heise flagget, kun et "ikke før" så kanskje greit at man gidder å lese flaggreglene før man skriver her?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

 

Nå er det ikke noen form for "må" når det gjelder å sette/heise flagget, kun et "ikke før" så kanskje greit at man gidder å lese flaggreglene før man skriver her?

Nei klar over det, men siden du skriver og kverulerer her du også. Så regner jeg med du også er klar over at det IKKE finnes noen flaggregler for fritidsbåtene i nasjonalt farvann......?

 

så med andre ord så er hele diskusjonen bortkastet , siden de eneste med feil her er de som mener det finnes regler og følge ?

 

har aldri brydd meg stort om denne diskusjonen, da det sjeldent er noen sak blant båtfolket her nede.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, MaSa said:

Nei klar over det, men siden du skriver og kverulerer her du også. Så regner jeg med du også er klar over at det IKKE finnes noen flaggregler for fritidsbåtene i nasjonalt farvann......?

 

Vel, siden det er kverulering vi bedriver (?) så kan man kanskje legge til at jo, det finnes flaggregler for fritidsbåter i nasjonalt farvann her i landet, men ingen lov som regulerer dette.

 

Og igjen; det står at man ikke kan heise flagget før 08.00 hvilket betyr at man kan heise det 09.00, 12.00 eller 18.30, akkurat som man måtte føle for, men at det skal tas ned senest 21.00. Det betyr at man fritt kan heise flagget 18.00 og ta det ned 18.25 og på alle sett og vis være innenfor regelverket, men virker seom enkelte frøkner her enda ikke har forstått dette til tross for et uendelig antall presiseringer om dette.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

Vel, siden det er kverulering vi bedriver (?) så kan man kanskje legge til at jo, det finnes flaggregler for fritidsbåter i nasjonalt farvann her i landet, men ingen lov som regulerer dette.

Hvem som helst kan vel lage sine egne (flagg)regler? Flaggreglene jeg har laget sier at jeg kan flagge når jeg vil. Hva er det som gjør at DINE flaggregler trumfer mine og gir deg rett til å karakterisere alle som ikke vil følge DINE regler som frøkner? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev for 20 timer siden:

Skal en heve nasjonalflagget når man er på fyllefest i sin utenlandske masseproduserte plastbåt i Strømstad, Smøgen, Skagen eller Tønsberg?

 

Uff! Har tenkt litt på det jeg skrev her og innser at jeg faktisk sår tvil om noe som faktisk er en god og gammel norsk tradisjon. Ikke bare det, den tradisjonelle norske fyllefesten har vært under press i flere tiår når "snobben" hevder at nordmenn må drikke mer "kontinentalt", dvs mindre hver gang, men oftere. 

 

Så, hvorfor trenger den norske fyllefesten et forsvar, utover at det faktisk er en stolt norsk tradisjon? Jo, vi vet at våre tradisjonelle fyllefester gir noe mer skader, rent fysiske, fordi vi mister kontroll på kroppen, men samtidig, om vi sammenligner med europeiske land som har såkalte "kontinentale" drikkevaner så har de langt større kostnader koblet til alkoholrelaterte helseskader. En kan jo spørre seg hva som er værst, ødelagt lever etter kontinental drikking, eller en brudd/sårskade etter stupfylla? 

---

Min konklusjon ifht at en enten må være under flaggplikt etter loven, eller ha en god grunn til å flagge, sett opp mot drikking av alkohol er at når en utøver den stolte norske tradisjonen, med lange historiske røtter, nemlig den reale "rotbløyta/fyllefesten" så bør nasjonalflagget heises med stolthet og bankende hjerte. 

 

Sipping av vin/øl til grillmaten og andre former for "kontinental drikking" kvalifiserer åpenbart ikke. Slike unorske fremmedelement bør det ikke flagges for.

---

Jeg er litt oppgitt over at jeg kunne lansere ett negativt syn ifht fyllefest og flagging fra båt. Og når en ser rundt seg så er det godt å se at jeg har støtte blant båtfolket i mitt nye syn, at vi skal være stolte av fyllefesten og fremheve den når vi kan. En trenger ikke å leite lenge for å finne gode representanter for disse tradisjonene når en er på sjøen om sommeren. Nordmenn flest har skjønt dette hele tiden, jeg har latt meg forlede av snobbete og fremmede ideer om "kontinetale drikkevaner" som ikke er noe å hverken dyrke eller feire, eller flagge for. 

 

Så, heis flagget, hev begeret, syng drikkeviser og vær stolt over den norske kulturen og tradisjoner!   

 

Det har jo aldri vært feil å flagge til fest, tvert i mot!

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Mulligan said:

Hvilket regelverk?

 

Kall det gjerne flaggreglene, finnes mye om dette på nettet eksempelvis http://www.flaggregler.no/

 

La meg nok en gang presisere at dette er regler basert på tradisjoner og det medfører aboslutt ingen konsekvens av å ikke følge disse så det er ikke snakk om noen lov.

 

Skiforeningen har for eksempel noe som heter markavett-regler, men skjønner at folk her ikke ser noen grunn til å følge slike regler enten det er til vanns eller til lands. Omtales også som løypekultur, vanskelig ord tydeligvis dette med kultur.

 

Men nå tror jeg at både du, jeg og mange andre her har gjentatt oss selv nok ganger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche: Som du skriver er det mange som har lagt ut "flaggregler"på nettet. Er det du som har tatt på deg ansvaret å rangere alle disse sidene?

Siden du linker til administreres av Hofland Industrier, Arnebråtveien, Oslo, 0 ansatte. . Er det et kvalitetstegn? Hvordan vil du da f.eks rangere Brødfabrikken sine flaggregler, - eller den lokale barnehagens? Er vi alle frøkner fordi vi ikke følger DINE regler? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 20 timer siden:

Skal en heve nasjonalflagget når man er på fyllefest i sin utenlandske masseproduserte plastbåt i Strømstad, Smøgen, Skagen eller Tønsberg? Er nasjonalflagget det riktige å heise når en skal på tur, eller fylla, eller ut å fiske?

Har en gjestehavn stappfull av utenlandskproduserte plastbåter noe som helst med disse “stolte tradisjonene” å gjøre?

I mine øyne nei.

 

Er det 17. Mai så er det 17. Mai. Uansett om man flyter rundt i en utenlandskprodusert plastbåt eller en Norsk grankvist.

Skjønner ikke helt problemstillingen her.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 10 minutter siden:

 

Er det 17. Mai så er det 17. Mai. Uansett om man flyter rundt i en utenlandskprodusert plastbåt eller en Norsk grankvist.

Skjønner ikke helt problemstillingen her.

 

Det er jeg enig i, da flagger man også fra båten. Men en tilfeldig fredag i fellesferien, hvilken god grunn har man til å heise flagget da? 

 

En god regel kan jo være å ta en sjekk...  "Ville jeg stått opp 0800 i dag og heist flagget hjemme?", hvis ikke, hvilken grunn har jeg til å flagge i båten? 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Er det 17. Mai så er det 17. Mai

Nå er jeg usedvanlig lite opptatt av flaggregler så lenge båten befinner seg i Norge. Men ett unntak har jeg, hvis det er bunadskledde folk ombord i båten 17 mai anser jeg det som korrekt å flagge.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Athene said:

Mouche: Som du skriver er det mange som har lagt ut "flaggregler"på nettet. Er det du som har tatt på deg ansvaret å rangere alle disse sidene?

Siden du linker til administreres av Hofland Industrier, Arnebråtveien, Oslo, 0 ansatte. . Er det et kvalitetstegn? Hvordan vil du da f.eks rangere Brødfabrikken sine flaggregler, - eller den lokale barnehagens? Er vi alle frøkner fordi vi ikke følger DINE regler? 

 

Hvis du googler "flaggregler" (men ikke si det til frøken Marie) så får du 36.300 treff, les selv og men hva du vil. Nå er det langrenn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...