Jump to content

Ta ned flagget klokken 21.00. Ikke viktig lenger?


Smurfen

Recommended Posts

For noe flisespikkeri.. er det så j.... nøye med det flagget? ? Noen flagger fra 08 til 21. Noen flagger ikke. Noen flagger døgnet rundt. Hærreminhatt sier jeg bare? skal begynne med og ha flaggstang i baugen? og kjøre rundt med en blanding av norsk og indonesisk og sjørøverflagg:drink: samtidig skal jeg ha kapteinslue hengende i en snor bak båten ilage tre pils?

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, Joltus said:

Mulig du ikke setter deg selv noe høyere enn du allerede er, men du ser hvertfall ned på disse "slabbedaskene" som ikke ser samme verdien.
 

 

Nok en gang tillegger du meg meninger og holdninger som jeg ikke kjenner meg igjen på, men dette er en vanlig taktiskk når man slipper opp for saklige argumenter, dessverre. At du ikke har respekt for de som mener at nedarvete tradisjoner, kotyme, sedvane osv er noe man helst bør følge er helt greit for meg og går ikke på noe sett eller vis utover min nattesøvn. Ha en fortreffelig båtsommer med, eller uten, flagg!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 8 minutter siden:

 

Nok en gang tillegger du meg meninger og holdninger som jeg ikke kjenner meg igjen på, men dette er en vanlig taktiskk når man slipper opp for saklige argumenter, dessverre. At du ikke har respekt for de som mener at nedarvete tradisjoner, kotyme, sedvane osv er noe man helst bør følge er helt greit for meg og går ikke på noe sett eller vis utover min nattesøvn. Ha en fortreffelig båtsommer med, eller uten, flagg!

 

 

 

Jens_P skrev 1 minutt siden:

En ting er hva man mener med det man skriver, noe helt annet hvordan andre leser og tolker det som er skrevet. Behøver ikke å være noen samsvar mellom hva avsender av budskapet mener og hva mottaker oppfatter!   :ghost:

Eg har lært meg at Mouche er en av disse som klager på at andre tillegger han mening, for så å fortsette etter komma med akkurat det samme sjøl.

 

Eg har fullstendig respekt for de som står i rett klokken 21.00 og tar ned flagget. Og hadde eg observert en slik kar på en holme, så hadde eg gått og tatt inn flagget selv akkurat da. Med mindre noe forhindret meg i dette. Hadde noe forhindret meg hadde eg gått ved første anledning og tatt ned flagget. Eg kjører derimot ikke livet mitt etter en flaggregel eg ikke er pålagt å følge. Flagget tas uansett uten unntak ned om natten, med mindre eg glemmer det. Og glemmer eg det brenner eg ikke flagget.

 

Men hadde vedkommende som tok ned flagget kommet til meg med den nedlatende holdningen til noen ytterst få her i denne tråden, der man blir stemplet som respektløs hvis man ikke tar ned flagget klokken 2100 og sammenligner dette med å klippe plenen på en søndag, noe som er ulovlig, da hadde eg neppe spasert bort i båten før det passet meg og min schedule. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 9 timer siden:

Hva gjør dere om dere ser et flagg oppe etter kl 21?

Tar frem hagla tenker jeg. Haha.  Tar en drink til og gir faan

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jens_P said:

En ting er hva man mener med det man skriver, noe helt annet hvordan andre leser og tolker det som er skrevet. Behøver ikke å være noen samsvar mellom hva avsender av budskapet mener og hva mottaker oppfatter!   :ghost:

 

Et godt poeng og da er det enkelte som for å være på den "sikre" siden tolker alt negativt og bruker mye energi på å gi uttrykk for sine negative tanker, dem om det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Smurfen skrev On ‎31‎.‎01‎.‎2018 at 16.41:

Kan jeg slette tråd hvis dette er en kjedelig gjenganger?

Har ikke vært på forumet så mye og lest noe om dette tidligere så var ikke meningen å dra igang noen stor debatt.

 

 

Nei, sletting er ikke nødvendig Smurfen, du har definitivt truffet en " nerve "...  :thumbsup:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Jens_P said:

Utfordringen er å skrive på en sånn måte at det ikke kan misforstås eller vris og vrenges på. Det er til tider meget utfordrende!

 

Ja, og igjen enig med deg, men det er også litt opp til den enkelte leser å ikke alltid velge å ta alt i verste mening. Selv når man påpeker at leseren har gjort nettopp det, tatt det i verste mening, og deretter påpekt at det er feiltolket så er det enkelte som ikke vil "gi seg" og da blir diskujonen, dessverre, nokså preget av nettopp det.

 

I saken har jeg for egen del respekt for den opp gjennom tidene innarbeidete "regel"(kultur, kotyme, sedvane osv) mht bruk av flagget, men anser ikke de som ikke bryr seg om dette som respektløse, men utviser litt manglende respekt for denne "regelen", ja det mener jeg de har.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 14 timer siden:

Hva gjør dere om dere ser et flagg oppe etter kl 21?

 

En slik avsindig situasjoon er det vanskelig å forestille seg. Men jeg har to alternative reaksjonsmåter:

 

1. Det er mitt eget flagg:  Jeg ville da reagere med å ta det ned, hvis klokka er etter 21, eller det er etter solnedgang. Jeg ville pakke flagget uten at det berører bakken, og slik at kun rødfargen i flagget vises på utsiden, ferdigpakket.

 

2. Det er noen andres flagg:  Først ville hodet mitt eksplodere.

 

Så, kanskje jeg rekker så vidt å få med et ekstra øyekast mot toppen av flaggstangen når jeg faller sammen, da sannsynligvis bare for å erkjenne - for sent selvsagt - at det det jeg trodde var et flagg, bare var en vimpel..! 

 

Så ville muligens de siste sekunder av mitt handlingsrom inneholde, at jeg hører de hjerteskjærende skrikene fra landet bortenfor erkjennelsen. 

 

 

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Voldsomt engasjement rundt dette emnet:smiley:.

 

For min synes jeg det er flott å se båter som fører flagg, så jeg håper uansett at flest mulig fortsetter med det.

 

Personlig har jeg et litt avslappet forhold til dette med flagging. Jeg setter opp flagget som noe av det første jeg gjør når jeg ankommer båten og får det stort sett ned innen kl 21, men har nok hendt at det glipper:rolleyes:. Jeg setter IKKE på vekking for å få opp flagget 0800...

Om noen gir et lydsignal eller gir meg en påminnelse kl 21 vil jeg absolutt ikke ta det ille opp, og om jeg ser et flagg etter kl 21 plager det meg på ingen måte.

 

I ungdommen fartet vi litt rundt i en tresnekke, en av gutta spilte i korps og det hendte han blåste en fanfare kl 2100. Håper/tror dette ikke plaget noen, men hadde inntrykk av at de fleste syntes dette var et positivt innslag fra en gjeng tenåringer.

 

Hvis vi blir litt flinkere til å respektere hverandres flaggvaner/uvaner tror jeg vi går en fantastisk båtsommer i møte:thumbsup:. Ta det med ro og kos dere på sjøen!

 

Et annet poeng som jeg synes er minst like viktig er at flagget er rent og helt. Flaggene kan være av litt ymse kvalitet, og blir jo slitt etterhvert. Et slaskete og frynsete flagg ser ikke bra ut og bør byttes ut.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Buster Magnum skrev 11 minutter siden:

 

Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på lover og regler.

 

Ja, og "reglene" du viser til er på en hjemmeside fra en fyr i Stavern. Vis meg de i lovdata, det er der gjeldende lover og regler er, ikke på tilfeldige hjemmesider. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel som resten av samfunnets verdier som råder, janteloven - man kan gjøre som man vil. 

Satt på spissen;

«Ære og respekt for landet finnes knapt lenger». 

Oppdragelsen igjennom kristendomen, forsvaret og husmor-skulen har forsvunnet for den menige mann og kvinne ?

 Nei, alt var bedre før.?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 52 minutter siden:

 

Ja, og "reglene" du viser til er på en hjemmeside fra en fyr i Stavern. Vis meg de i lovdata, det er der gjeldende lover og regler er, ikke på tilfeldige hjemmesider. 

Igjen, du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldene lover og regler. Jeg er ikke læreren din. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Altså bare for å si det. Jo mer "fedrelandet, arv og tradisjon gjennom generasjoner, kultur, sedvane, ære, oppdragelse, historie" og andre svulstige orde og vendinger dere drar opp dess tynnere og tynnere blir argumentene. 

 

Men jeg ser en viss sammenheng mellom svulstigheten og trompetstøt, giv akt osv. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Kan umulig stemme for der står det noe helt annet enn "flaggreglene" som ble vist til :-)

 

§ 1.Norges Koffardiflag skal være et høirødt, med et mørkeblaat, og af en hvid Kant indfattet Kors, i fire retvinklede Firkanter afdelt Flag, hvis Bredde skal forholde sig til dets Længde som 16 til 22. De tvende, Flagstangen eller Gaffelen, naar Flaget heises fra Mesanen, nærmeste Firkanter skulle være Kvadrater og hver af dem indtage 6/16 af Flagets Bredde og 6/22 af dets Længde, hvorimod de tvende yderste Firkanter ved en lige Bredde skulle indtage 12/22 af Flagets Længde. Bredden af det blaa Kors skal udgjøre 2/16 af Flagets Bredde eller 2/22 af dets Længde og Bredden af den hvide Kant 1/16 af Flagets Bredde eller 1/22 af dets Længde.?

§ 2.Det i § 1 bestemte Flag skal benyttes paa Handelsfartøier, naar de i udenlandsk Havn ønsker at erholde Beskyttelse og Bistand af Gesandtskaber, Konsuler eller Handelsagenter. Paa Statens offentlige Bygninger, Post- og Toldfartøier benyttes samme Flag med Split og Tunge, dog saaledes, at i Postflagets og Toldflagets Midte anbringes et hvidt Felt, hvori Ordene «Post» eller «Told» med Krone over.
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Ja, og "reglene" du viser til er på en hjemmeside fra en fyr i Stavern. Vis meg de i lovdata, det er der gjeldende lover og regler er, ikke på tilfeldige hjemmesider. 

 

Det er vel heller en forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1927-10-21-9733

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...