Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Marida skrev On 13.3.2019 at 8.44:

Naboen kjøpte i fjor, betalte 9k for bare båten, måtte kjøpe ny kalesje og lekker litt vann gjennom rutene. Har ikke sett noen så billig verken før eller siden.

Hei!

 

Ja, mtp. utstyr og generell tilstand så følte jeg ikke at 20 lapper var altfor mye, men meg og fattern kjøpte nå en Yamaha 75HK fra slutten av 90-talltet. Den fikk vi til ti båtlapper. Så ser ut til at det blir enda en år med Weslingen.

 

Båten ble utrolig mye brukt ifjor, var maaange timer jeg var ute på vannet.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da har pakningene vi bestilte ankommet. Nå begynner russefeiringen på fredag (12.April), men skal se om jeg får slengt inn noen timer ved siden av jobb, skole og rt. Håper på å få den på vannet til slutten av Mai iallefall. 

 

Motor må ha ny PT-motor, men tenker vi handler inn en uoriginal via ebay el. Lignende. Koster jo litt under tusenlappen for en ny en der.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Ser at sjøsetting i slutten av Mai ikke ble noe av. Har kneplater som må støpes i båt, og har enda å montere sammen motor. 

 

Fikk demontert nedre forgasser, virker ren og pen, så lar de forbli enn så lenge. Ser at bensinslangene har sett bedre dager. Mye sprekker, så blir en full gjennomgang av el og bensinsystemet nå snart. Har siste eksamen i elenergi imorgen, så da er det full rulle med båt etter det. :D

 

20190605_150006.jpg.4688cd703b47a2f28db2875ea4ad0937.jpg

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå holder vi på å montere alt klart for E-TEC 130HKen vi har, så får vi iallefall én båt ut på sjøen snart. :p

 

Om jeg beholder Weslingen, så blir det fort at jeg trenger forgassere og eksos (evt. topp også) til vinter om dere kommer over en delemotor. 

 

Vet om en kar som trimmer disse til 105-110 HK, da blir det fort en 50-fots jolle med Musling iallefall. :giggle::diving:

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev 54 minutter siden:

Nå holder vi på å montere alt klart for E-TEC 130HKen vi har, så får vi iallefall én båt ut på sjøen snart. :p

 

Om jeg beholder Weslingen, så blir det fort at jeg trenger forgassere og eksos (evt. topp også) til vinter om dere kommer over en delemotor. 

 

Vet om en kar som trimmer disse til 105-110 HK, da blir det fort en 50-fots jolle med Musling iallefall. :giggle::diving:

 

Vi kommer over sånne motorer støtt og stadig til fornuftige priser, men jeg har en kompis med 10-12stk yamaha 90, flere 3b blueprinta motorer :) kan sikkert ordne deg delene som trengs til en fornuftig pris 

 

Men doktor etec trimmer yamahaene også han da, gjorde i allefall det før, når han kjørte løp selv 

Link to post
Share on other sites

Startet opp motor idag. Lyder svært bra og startet svært lett. Så nå er det bare å bestille ny tilt-motor og montere sammen hele trim-enheten. 

Motor kjøler bra, så sparer pengene på impeller enn så lenge. Tenker at giroljen og plugger blir skiftet, så lar jeg motor være enn så lenge. Alt av elektrisk og bensin/olje er sett over og morkne bensinslanger er byttet.

 

Nå må jeg bare begynne å se på akterspeilet til Weslingen. Holdt jo fint med 90-hesteren, så mulig jeg lar det ligge. Er jo forsterkning påmontert allerede.

 

 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så ble man lurt igjen.. Fant ut i forrige uke at motor har rådebank på øverste sylinder. Firma nekter for dette og er helt vrange.

 

Er jo "bare å sende inn på verksted". Så vurderer sterkt å dele mine erfaringer med personen og firmaet hans. :)

 

Blir å selge båten og fikse opp motor i vinter. Motor har god kompresjon (8-bar på alle sylindre), så er for flott til å selge i deler. Kanskje jeg finner et annet fartøy til neste sommer. 

 

EDIT: Første gang jeg startet motoren så svev den i maks 2 minutt pga. helligdag (og at det var på en søndag for å sette prikken over i`en) så rakk aldri å høre etter. Men shit happens. Nå skal motor splittes og repareres. Blir et artig prosjekt, og planer om trimming frister nå. Tenker jeg handler meg typ 17-foter speedboat neste år.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da ble båt solgt etter én time ute på fjesboka. Blir trimming og fiks av motor og nytt prosjekt ila. vinteren.. Skrik ut om dere ser finner et fint prosjekt på 16-18 fot som passer en Yamaha 75  (110HK) bakpå. :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

100knop i en argo17, kan faen ikke anbefale sånt til folk. Jeg har hatt argo18 med trimma xr2 som gjorde 84knop (den rosa under). ville ikke kjørt så fort i en så liten båt igjen (18foteren er en helt annen båt enn 17foteren, mer vekt pga støpt til 3c)

 

Hvis du vil ha en 100knoper, så vet du hvor du finner det :) solgte en 100knoper i går(den gule) men har fortsatt 2 igjen :) 

20190619_184001.jpg

20181020_114405.jpg

IMG_0478.jpg

Argo-cat-4.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 21.6.2019 at 20.45:

100knop i en argo17, kan faen ikke anbefale sånt til folk. 

Har hatt flere turer ut/inn Oksefjorden i en Argo 17 med nevnte motor. Vi kom riktignok aldri opp i 100 knop, men det var ikke riggen sin feil. Høyeste toppfart vi klarte på GPS var 96 knop. Der stoppet motet på oss begge. 75-84 knop var forøvrig ganske fin cruising speed på den.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det var noe kjent ja.. Min far har jo en Uttern 6200CC m/ etec 130hk.

 

Eika, om du har en argo 17 el 18 til salgs ila. Vinteren så send meg mld. På nittifem førtito trettiseks åttini. 

 

Begynner som elektrolærling 01/10  hos Sønnico, så må jobbe inn peng' til prosjektet:-p

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...