Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Nå gikk jeg på et spontatkjøp og kjøpte en Wesling 16 med en Tohatsu 50HK, og jeg er litt glad i motor så tenker at denne motoren skal få seg en real rens og justering så rett ut på finn. 

 

Har alltid hatt lyst på en Wesling, og blir nok en perfekt billigbåt for meg tenker jeg. Nyere kalesje og stoler, resten bør ses på. Aldri vært overmotorisert og er hvit, så er av de senere modellene. 

 

Har tilgang på en Mercury 50HK fra 1997 også evt. som kunne blitt montert på hekken istedenfor, men blir jo mer av det samme. Tenker at jeg slenger på noe moderat, som en 70-75HK (evt 90).

 

Wesling1.jpg

Wesling2.jpg

Wesling3.jpg

Wesling4.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Takk for informasjon, veldig nyttig! Da tror jeg at en 70-75HK holder i lange baner. Angrer litt på at jeg solgte min 75 E-TEC i fjor, men kommer nok over en langt rimeligere totakter snart evt. Men mulig 50HK holder i lange baner. Er som regel 2stk på 75KG, så er ikke rare lasten. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Har vokst opp med Wesling, først en gul en, med 90 HK Yamaha, den ødela jeg og min bror på en tur fra Arendal til Risør i liten kuling. Akterspeilet fikk seg en trøkk som ikke var reparerbar (kost/nytte) rett utenfor Sild, kan ikke anbefale følelsen, og definitivt ikke verdt polturen. Deretter ble en ny (hvit) kjøpt inn, som hadde 70 HK Evinrude, denne hadde jeg i 10 år før motoren sa takk for seg. Det ble da satt på en lett trimmet 90 HK Yamaha - dette fungerte helt fint i 5 år før båten ble solgt.

Dersom jeg skulle kjøpt ny idag (og jeg funderer veldig på det...) hadde det blitt med 70 HK. Man øker kanskje toppfarten med 2-3 knop med 90 HK, men får til gjengjeld høyere drivstofforbruk, (enda) mer markant planingsterskel, og personlig kjørte jeg båten snillere med 90 Yam enn jeg gjorde da jeg hadde 70 HK - fordi jeg med 90 hk hadde tanken om turen over Sild i liten kuling med motoren hengende halvveis på i bakhodet...

Anbefaler uansett å forsterke akterspeilet på disse båtene med en aluplate.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar!

 

Mulig at en 50HK med rett propell (mer for aks) vil holde enn så lenge iallefall, så får jeg funderer på ny motor til neste sesong.

 

Er 18, og min far har en større Uttern 6200 CC som blir brukt til weekend turer, men dagene jeg ikke har tilgang på båt, så er det herlig med egen. Og da denne dukket opp til en veeeeldig fin pris, så var det nok til at jeg gikk for det. Er ganske hel og pen utifra beskrivelse. 

 

Tenker at en Yamaha eller Mercury motor er ønsket. Er blodfan av Mercury og aldri hatt noen problemer på de 6-7 forskjellige båtene jeg har hatt de siste tre årene (går litt i kjøp og salg, og denne skal jeg beholde - føler jeg kanskje har sagt det om de andre også:giggle:).

 

Noe fancy som må gjøres for å forsterke akterspeilet? 


Kvalitet ovenfor kvantitet, men til en viss grense. Vil ikke betale flere tusen for en aluplate. 

 

Tenker jeg legger et teppe (beregnet til formålet) på dørken, får en polering og vask samt. gjennomgang av motor så er jeg good 2 go for ny sesong!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Teppe på dørken er ikke å anbefale - det gjør det bare vanskelig å vaske båten. Kjøp deg en liten 12v pentrypumpe til å stikke nedi hullene bak for å lense båten, så kan du spyle dørken og pumpe vannet enkelt ut igjen. Eller gå for "deluxe" utgaven og monter inn 2 lensepumper, en på hver sin side av batterikassen bak og monter bryter på dashbordet. Vi gjorde det på vår, men det var voksen latskap som kom inn der :)

Når det gjelder motor syns jeg at mindre enn 60 HK er lite på disse båtene. Men - i utgangspunktet var de vel ikke godkjent for mer enn ?60? tror jeg (eller var det 50?). Med 70 HK får du den greit i plan med 6 voksne ombord, og den marsjer fint rundt 30 knop.

Aluplate behøver ikke å koste allverden - lag en pappmal på akterspeilet, og ta den til et mek verksted som kan kappe til en plate til deg. Mener Westermoen brukte en 6 eller 8 mm tykk plate på vår. Denne ble festet med gjennomgående bolter til akterspeilet.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

@schnauzer  her på forumet hadde en åpen Musling 16 med 50 hester for maaange år siden. Den gang veide vil vel bare halvparten av hva vi veier nå :giggle: og båten var altså uten overbygg, så da gikk det bra. For voksne folk, og med overbygg som din har, så blir 50 for lite.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 2 timer siden:

-snip-

Notert! Da dropper jeg den ideen, og går for noe lignende oppsett som dere hadde.

 

Jeg ser på denne 70HKen her, men er skeptisk til eldre Evinrude/Jonhson, samtidig som prisen var noe stiv. Burde være nærmere 12K etter min mening.

 

Har satt min GH15 ut for salg, og WOW for en interesse. Fått 5 bud, og 8 forskjellige intr. ila. 2 timer, ikke dårlig på en nedsnødd kveld i Februar. Blir ikke rare mellomlegget til denne Weslingen da. :-D

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

en kompis av meg hadde en wesling med 50hk Yamaha 4T.   med 2 i båten så fungerte det faktisk veldig bra.   Bra aks og grei fart.  Og moderat forbruk..   men med mer last så ble det litt tregt.    Jeg ville prøvd den med 50-hesteren før du bestemmer deg. 

 

Akterspeil:   Har hatt skade på mitt flere ganger , etter grunnstøting.   Sprakk opp i overgangen tunnell/speil.   Har nå på en slik westermoen-plate..   Ideelt sett så skulle det vært "kneplater" mellom speil og bunn om man tenker kjøre med noe mer enn 70hk.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, Ivar!

 

Da satser jeg på å prøve 50HKen, og heller ha litt is i magen. Fikk solgt GH15 båten idag, så alt er tipp topp. Da bytter jeg omtrent GH mot Wesling, og betaler 8500,- for motor, noe som er innafor. Burde kunne selges for 9000-10.000,- til sommeren. Er jo autolube, powertrim og elstart.

 

Westermoen hadde både dørkteppe i sett, så for nysgjerrighetens skyld så etterspurte jeg bilder. Er jo kurrant dersom det er noe som kan rask fjernes. De skulle ha 950.- for det. Dørkplaten kostet litt mer. 2400.- inkl alt av bolter osv. Kanskje like greit å gjøre det ordentlig en gang for alle, selv om det var i meste laget syntes jeg. 

 

9866d845-f4a2-48ab-8dd2-53069776a605.jpg.a7bce3eb3c08933713d9d9025d814807.jpg

Vil da se slik ut, er jo endel bolter, er jo ferdig kuttet osv. Er jo bare plug'n play sånn sett..

 

Så fikk fri hengeren også, den er jo mer enn egent nok til formålet. 

 

Henger.jpg.813fa34277c18c936090bf9efaa78c0f.jpg

 

Så etter litt triksing og miksing med kjøp og salg, så tjente jeg motor og båt seg inn og vel så det, samt. jeg fikk en "gratis" henger.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en god plan - du har nå offisielt skaffet deg verdens beste ungdomsbåt til å ta ut i skjæra med venner (min helt objektive mening :wink:).

Jeg satt og kikket litt på bildene dine i første innlegg. Og tillater meg kommentere en liten ting. Teaken rundt setene inni og teakfineren under styrekonsollen burde du skru ut. Teaklistene er heltre - og har godt av en omgang med pussepapir og litt ny teakolje. De utsettes jevnlig for vann (det lekker inn vann mellom vindskjermen og overbygget) og trenger derfor jevnlig å settes inn, slik at de ikke råtner. Teakfineren ser egentlig gåen ut - det gjør ikke noe med egenskapene til båten, men ser mye bedre ut om man bytter den :) En annen ting som jeg kom på av erfaring er å løfte ut stolene og gi understellet på dem en god omgang med fett i låsemekanismen. Den setter seg etter noen år dersom den ikke vedlikeholdes. Og med de nye stolene er det praktisk å kunne flytte stolene frem og tilbake ved behov.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev On 26.2.2018 at 18.47:

er hvit, så er av de senere modellene

 

ser innerliner er blå , så da er nok denne fra den blå perioden - 83-86. 

 

Ellers kloke ord fra Napoli her.   Mine finerplater i konsoll var helt gåene, så fikk byttet de i fjor.  (passet på å mette alle endeflater med rikelig med benarolje før montering - de var helt ubehandlet ) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, fant fort ut at båten var en av de miderste modellene, uten at det skal gjøre særlig sånn bruksmessig, selv om jo nyere - jo bedre.

 

Ser at Weslinger alene går for 15K+ i (ofte) er de i ganske dårlig stand også, så har noen tusenlapper å bruke før jeg går i tap, og det hjelper på samvittigheten, hehe.

 

Også med tanke på at en Wesling sånn sett er et "investeringsobjekt" (og ved det mener jeg at man alltids får solgt en Wesling bare pga rykte, navn og sjøegenskaper) så har en god følelse på dette "prosjektet".

 

Skal høre med Westermoen om en ny plate dersom den som er i båten er dårlig, mulig jeg kan få et pakketilbud.

 

Blir da finer under dash, aluplate samt evt. Teppe. (Teppet består av 2 firkanter, grå/blå spetter. Med bakside som er beregnet for båt og vannsøl.)

 

Så er noe noe å ha, da jeg ikke fisker noe særlig, og skal det fiskes, så burde det vært greit å få rent.

 

Skal lakke og pusse såpass mye treverk i fars (vår) Uttern 6200 (Enda en rimelig prosjektbåt) at disse listene skal få seg noen strøk lakk.

 

For gøy, et par bilder fra da vi fikk hentet den. Så ikke ille ut til å ikke har vært vasket annet enn høytrykkspyling på utsiden. Vært lagret ute i 3-4 år.

 

20171016_133002.jpg.e0f199f2873b490be97acf297e5273c4.jpg20171016_131644.jpg.03e7377bff7a6feaf083764881963d7e.jpg20171016_133012.jpg.6f19b8d89fd62f95776b7ce6faf2ec3c.jpg

 

Har også fundert på å lære meg å sparkle gelcoat, så kan jeg teste ut noen områder som har fått en røff medgang, og kjenner jeg meg selv rett, så vil jeg få bruk for det senere. :-D

 

EDIT: Må få ordnet lagring til båten, så får jeg tatt den med hjem og få gjort en vurdering. Er stått lagret i noen år, så er nok litt småtteri ekstra skal en se. ?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på en Mercury/Mariner 60HK EFI fra 2004.  grei motor ser det ut som. Litt gammel. Adapterplate er OK. Men dog ikke til den prisen. Føler en mer riktig pris hadde vært en 18.000,- eller rundt om kring der.

 

Hvor mye kan man få for en Tohatsu av det "kaliberet"? 9000-10.000,- på sommeren? 

 

Så også at Weslingen "min" (hehe) lå lenge til salgs på en gruppe på FB for de som har Wesling (Wesling 16 HT, den klassiske båten), rart det ikke ble solgt til en pris jeg mener var meget grei? Men det var vel snaut 200 medlemmer på den tiden, og hvorav mest sannsynlig flesteparten da hadde en Wesling.

 

Har også fått tak i flere bilder og lenger veeeldig til varmere vær. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da ble det "ny" motor gitt!

 

Kjempefornøyd med det kjøpet, rimeligste 60HK av nyere dato ute på finn, og i meget god stand av bilder jeg har mottatt og info jeg har fått. Stått i ro de siste årene og fungerer bra. Samtidig som det er en firetakt, er jo ingen ulempe da vektforskjellen er minimal fra vanlig totakt.

 

Det som gjorde at jeg slo til med 60HK var rett og slett av vi aldri blir fler enn 2-3 stk i båten og dette var hva jeg hadde råd til pr.idag. Også at akterspeilet ikke trengte en dyr oppgradering og med 60HK skal det mye til for å hærpe det i filler..

 

Fikk pruta 10% av, så er et greit kjøp. Produsert i 2004, første gang tatt i bruk i 2005 og stått i ro de senere årene. Kan jo ikke være gærnt da. Byttet diverse oljer og slitedeler også, så er penger spart der og.\

 

Er det realistisk å anta ca 32-33 knop med 60HK på en nysmurt Wesling?

 

Noen flere bilder. Bildene av båten er fra April ifjor, det siste er nå, så må få en god vask om ikke annet. :giggle:

 

FB_IMG_1520185053322.jpg.935fd30a0307cd9bd0b76c173b9bf4ea.jpg

 

FB_IMG_1520188026307.jpg.3ca2b4446f17d69db9cc869d0595eafb.jpgFB_IMG_1520188032949.jpg.165c9459bdf7bc31f2099d926a61072f.jpgFB_IMG_1520188034831.jpg.8304a98afa6321c7f360b9d34e7a6158.jpgFB_IMG_1520188036598.jpg.d514cb02ecaf1c22741c29649ce52353.jpgFB_IMG_1520188038467.jpg.d3474eb58171301e06e9dc7fcb6c4777.jpgMariner60EFI.jpg.09459d93e335165edcabfbe472b2e3fc.jpgMercury60EFI1.jpg.db3a03cc61cdfe63af79350d30e28ba4.jpgMercury60EFI2.jpg.fa4130bfa8350c5e9089ed6735862cd9.jpg

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 2 timer siden:

Er det realistisk å anta ca 32-33 knop med 60HK på en nysmurt Wesling?

 

jepp , det vil jeg si, iallefall om bunnen er noenlunde glatt.

Kommer også litt an på propell man setter på.  Mener å huske han kompisen med 50hk gjorde 29, men med en propell mer innrettet mot aks enn toppfart.  Noe som er fornuftig med en slik motor  - de har lavere max dreiemoment enn en typisk 2T med samme hk. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
ivar skrev for 1 time siden:

 

jepp , det vil jeg si, iallefall om bunnen er noenlunde glatt.

Kommer også litt an på propell man setter på.  Mener å huske han kompisen med 50hk gjorde 29, men med en propell mer innrettet mot aks enn toppfart.  Noe som er fornuftig med en slik motor  - de har lavere max dreiemoment enn en typisk 2T med samme hk. 

Herlig!

 

Mer enn godt nok for min del. Min gamle "racer" Planecraft Sabre 17 gikk bare i ca 30-31 knop med E-TEC 75HK 07... Motor var friskkjent og prøvde med to propeller før jeg ga opp.. (Hvorav den siste org. stål ga riktig turtall).

 

Men hva slags hastighet er Wesling generelt mest effektiv i?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

jeg vil si det virker som at den går lettere i vannet i 30 knop enn i 20. Og da med gammel 2t som ikke er så effektiv på mellomgass så var det ikke noe å spare på å senke farta.  

 

Med en mer økonomisk 4t motor så ville jeg bare prøve å finne en fart /turtall hvor båten går harmonisk og motoren høres ut som at den arbeider uanstrengt  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Se her ja, dette blir bra det! Jeg har og pleid å ha motorene mine satt opp med propell som gav aks. Syns det var viktigere å trekke vannski ordentlig enn å få to knop ekstra på topp ☺️ Jeg vil si at båten går best i vannet rundt 25 knop, da går den lett og fint, og tåler det meste en 16 foter bør utsettes for av bølger. Når du kommer over 30 knop må du være litt mer våken som fører, hvis ikke hender det at man får noen uventede lufteturer ?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Napoli skrev for 7 timer siden:

Se her ja, dette blir bra det!

Ja, er utrolig spennende! Får hentet hjem båten på kommende mandag. Motor får jeg levert på døra ila. et par uker da min far reiser ut på jobb i nordsjøen straks.

 

Blir nok noe oppgraderinger selv om alt fungerte sist båt var i bruk. Lanterner osv. Fikk bare opplyst at Tohatsu motoren fusket på maks turtall, men var fin om du dro ned et par hundre RPM, så skal bytte plugger og rense forgasserne. Så er nok den klar for salg til sesongen begynner.

 

Har dere en formening om prisen på en slik motor? Tohatsu 50HK - Lang stamme, elstart, oil injection og powertrim, kontrollboks med nøkler osv, 95-96 mod og veier ca 70KG iflg. info på nettet. Så er ganske lett, om jeg får 10.000,- så er jeg mer enn fornøyd nok. Da blir denne Weslingen latterlig billig mtp. relativt nyere 4T EFI og ganske grei båt i seg selv. 

 

Rundt 25 knop burde den være veldig økonomisk, og er jo bare styring for maks 55HK sånn egentlig, så dersom jeg hadde hatt større motor så hadde det blitt enda dyrere. Selv om vi har 2 sett med brukte 300HK Baystar styringer hvorav 1 skal bli brukt på Uttern. Hadde nok fått den, om ikke til en grei pris. Men tviler på at den passer i Weslingen. Kan jo evt. bytte i noe mindre.

 

Tips til lakk som kan brukes på lister osv? Tenkte å varme opp boden, så kan jeg stå der inne og pusse litt i ferien som kommer om et par uker. 

 

Litt flaut, har jo tross alt hatt mange båter de siste årene, men aldri påført bunnstoff.. :lol: 


Pusse ned det gamle? Hvor mye skal det pusses ned, til primeren? 

 

Hadde planer om å høytrykk-spyle båten, og bunnen, pusse bunnstoff, maskere og påføre nytt? Vingler litt mellom hvit, og svart.. Hvitt ser helt klart nyere ut, men i motsetning til lyseblå og gul Wesling, så gir ikke hvitt bunnstoff den samme kontrasten som er ganske pen på de fargede båtene. 

 

Regner med jeg prøver å friske opp fenderlisten samt friske opp vindskjermen. Aldri eid en båt så lenge at polering kommer i tankene, så må finne litt ut av det også. ^

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ingen formening om pris på motor.

Men de andre tingene du tenker på har jeg en ide om.

Dersom du tenker på å bytte lanterner, så bytt ut sidelanternene med en smalere type, så smal som det er mulig å få fatt i. Tror sikkert jeg har kjøpt 10 lanternehus etter å ha sparket av det gamle på vei inn i båten. Topp og akterlanterna ville jeg ikke gjort noe med så lenge de funker, evt byttet pæra til led. 

Jeg satte inn listene i båten med vanlig teakolje - finn en du liker på butikken, den behøver ikke å tåle allverden. 

Bunnstoff - jeg syns hvit Wesling skal ha hvitt bunnstoff, husk at nesten hele bunnen syns når man kjører ☺️ Spyl av båten først. La tørke, og stryk fingeren hardt mot bunnstoffet. Får du farge på fingeren er det selvpolerende, hvis ikke er det hardt. Dersom det er selvpolerende er det bare å male på nytt. Dersom det er hardt ville jeg vurdert å skrape (ikke begynn å pusse, da lager du deg selv arbeid) av så mye som mulig og deretter legge på nytt, selvpolerende bunnstoff. 

Til å polere fenderlisten ville jeg brukt collinite #870, brukte det på en jolle ifjor og ble imponert. Fenderlisten så ny ut, nesten uten arbeid... 

https://bilnerden.no/collinite-liquid-fleetwax-870

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 2 timer siden:

Tohatsu 50HK - Lang stamme, elstart, oil injection og powertrim, kontrollboks med nøkler osv, 95-96 mod og veier ca 70KG iflg. info på nettet. Så er ganske lett, om jeg får 10.000,- så er jeg mer enn fornøyd nok.

 

med powertrim, elstart og "alt" utstyr så tipper jeg motoren fort er tyngre enn ca 70 - hadde en yamaha 40 med samme syl. volum og ellers temmelig sammenlignbar med denne.  Kort stamme, manuell trim og snorstart. Den veide 68 kg og jeg klarte faktisk å bære den under armen :lol:

Samme motor med lang stamme elstart / powertrim osv var oppå 80-tallet en plass.   

 

Jeg hadde løs teaklistene mine her for etpar år siden , tror det var benarolje jeg brukte 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar! Ser at mitt forrige innlegg aldri ble postet, så ikke rart det ikke kom noen oppdateringer. ^

 

Dersom den farten er reel, så satser jeg på 33-34 på Weslingen, hadde vært en grei fart, helt til Uttern går forbi. :blush:

 

Fikk hentet båten i Tau igår, og kjøreturen hjem med henger u/brems tok sin tid til Kr.sand, men gikk greit nok. 

 

Puter som er originale, og en JS kalesje (Antar Jens Sagen?) var i god stand. Båten var helt og grei annet enn at det har blitt rullet en gang i tiden (Ved unntak av et sted der det "rant", så var jobben faktisk helt grei, og ble forventet på en såpass gammel båt), samt den lille skaden i baugen. La ikke merke til det før han påpekte det, og er ingen krise. Innsiden var i ganske god stand, og det er det viktigste. Der jeg oppholder meg.

 

Er litt av glassfiberen helt ytterst på tuppen som ikke er like fint bygd opp igjen på oversiden, igjen, ingen krise. Alle kryssholter hadde blitt byttet ut til noen som også var "gjennomgående". Så det var en stort pluss!

 

Gnikket fingeren mot bunnstoffet og den ble raskt kål svart, så antar det er selvpolerende. Så tenkte å høytrykkspyle og få påføre hvitt bunnstoff.

 

Forrige eier hadde truffet på litt steiner ved opptak sist, så propellen må byttes og det er litt på steglistene som må pusses ned og sparkles, men har ikke vært i kontakt med vann etter de små skadene, så det er jo bra.


Skal prøve å ordne bilder imorgen. Var passe trist å reise fra våren, og tilbake til vinteren her i Kr.sand. :giggle:

 

Skadene under er små, men fant 3-4 stk. Er på størrelse med en mynt, så er bare småting, men greit å få gjort det skikkelig. Noen tips?

 

Skal se på den oljen du anbefalte, så får jeg lakket opp litt. Akterspeilet så bra ut, men glemte i farta å se nærmere på det, så skal ta en kikk imorgen igjen og knipse noen flere bilder. 


Min far kjøpte seg en Mercury 150HK EFI 2016 mod (Første gang tatt i bruk i 2017) som hadde vært under vann, men totalt overhalt og all elektronikk var byttet og selges med garanti ut normal garantiperiode på motor. Var jo 2/3 av prisen til en ny, og den hadde vanlig L stamme, noe som vi ikke har funnet én eneste nyere/større motor på finn med. Alt er XL omtrent. Så å kjøpe tilsvarende ny motor, bare 40 lapper billigere hjalp. Dersom vi selger innen noen år, eller bare bytter båt (Who knows!) Så blir det ikke rare tape, if any mtp. prisen på båt som var et meget godt kjøp.

 

Tenkte å bytte registerreim på "nye" motoren også evt. Lurer faktisk på om jeg må krype til korset og se om Mercury/VP her på Andøya kan ta jobben. Er 20m unna båtplassen, så er jo et pluss. Alt annet er blitt byttet på motoren. Spørs på prisen. Reima koster vel bare en 400,- elns.

 

Den Tohatsu motoren som fulgte med var i mye bedre stand enn forventet. Tiltmotor var det lite rust på, blokka og alt så veldig greit ut. Så tror nok jeg kan få litt over 10K. Vekten sto på fra 69-79KG på merkeplaten, så er nok relativt lett, selv om den motoren som sto på før var endel lettere da jeg ser hvor vannlinjen på båten har vært. Er en stygg gul stain igjen.

 

Jeg brukte noe form for sitronsyre på sist båt, og det var som natt og dag, anbefales det samme her? Tok på meg rikelig med maske og briller samt egnet klær.


Ble litt rotete innlegg, men får gå. Takk for hjelpen så langt! Dette blir spennende med to "nye" båter med to (en) ny motor(er)!!

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...