Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Fikk også sjekka kompresjonen. Greit å vite. Nå har jeg et 3-4 år gammelt BT instrument, så spørs hva nøyaktigheten er. :giggle:

 

Som du ser på bildet så er øverste syl: 110, etterfulgt av 109 og 109 PSI. Så må jo absolutt være innenfor. Målt med kald motor, men med åpne gasspjell. 

20180806_163738.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

To spørsmål!

 

Kjenner en kar som trimmer disse, og som visstnok har trimmet i et par tiår. Fikk tips av forrige, forrige eier om å kontakte han. Men han kom meg i forkjøpet, kommenterte en innlegg jeg la ut på en båtracinggruppe. 

 

Om jeg bruker 7000,- på å trimme motoren. Hvor mye er rent tap. ved et evt. videresalg i fremtiden? Får jeg 50% igjen for jobben så er det OK nok. Fikk jo motor til en utgangspunktet grei pris.

 

Blir trimmet til ca 110HK ferdig demontert og montert med nye pakninger osv. for litt over 7 lapper. Om jeg skrur selv så er det 4 lapper, men spørs om jeg vil demontere blokka når jeg er såpass fersk. Da er det snakk om å splitte med veiva osv.

 

Vet dere også når de introduserte klistermerker istedenfor "typeskilt"? Har vært klistermerke på min engang i tiden. Eller om dere har tilgang til å finne ut av årsmodell via serienm?

 

Kommer nok til å gå som et olja lyn med 110 gamp. :rolleyes:

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk testa litt kjapt idag. Fikk 36 knop på GPS ut vestergapet i sjø. Ikke lekt med trim/tilt da det var litt for mye sjø til at det var deilig å være utpå. Fikk noen pene svev iallefall. :-D

 

Motoren starter svært lett. Glad i prime-start systemet. Merker forskjell i "trøkket" kontra 70HKen. Blir med testing utover neste uke. Akterspeilet virker dønn solid med ny plate.

 

Til tross for at jeg har gjort dette hundre ganger, så var tomgangsturtallet utrolig høyt, og gassen var sinnsykt responsiv. Så må ta en kikk på det. Dunka OK når jeg satt i gir. Gikk 6 knop på tomgang... Fikk litt vondt i hjertet hver gang den ble satt i gir. Ikke at den kom i nøytral som spaken skulle tilsi heller. Ble stressa når jeg skulle legge til. :P 

 

Men alt i alt - fornøyd. Mulig jeg får noen knop ekstra med heving. Kavitasjonsplaten ligger kun 3 cm over bunn, men var ikke antydning til kavitering, så blir å heve den til høsten. Gjenstår bare å justere tomgangen/giret, så er den klar for nye svev på sjøen. :cool:

 

Satser på 38-39 med riktig tilt samt. hevet et hakk.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Høres veldig bra ut! Trimming vil nok gi et verditap, men vanskelig å si hvor mye. Kommer nok litt an på hvem som har gjort jobben. Er en del av gutta i Tvedestrand som har trimmet mange av disse og som kan det. Men regn med vesentlig lavere verdi dersom toppbytte er en del av trimmingen - det forkorter levetiden mye. En trimming til 110hk gir deg kanskje 3-4 knop på topp, men tregere aks, er det verdt det? 

Høyt tomgangsturtall kan være et forsøk på å maskere noe som er feil. Prøv å justere det ned til riktig turtall og se hvordan den går (eller har du trimmet den allerede - og det er grunnen til at den går med høyt turtall?)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Du hadde vel ikke turteller enda..?   

Har ellers sett at trege/slitte wirer kan gi høyere tomgang, ser tendensene på min 80hk.   virker som at gasstag ikke returnerer helt tilbake med en gang. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Motor er ikke rørt enda, så burde yte mellom 75 og 90 hest.

 

Fikk skaffa en billig Yamaha analog turteller, men fikk ikke tid til å koble opp, så skal ta en kikk på det til uka - når jeg får tid.

 

Mine vaiere er ekstremt lange, sikkert 2-3 fot lengre enn det de burde være. Skal skru ned tomgangen. 

 

Kom på at festene som skal gjenges på vaierene var det noe krøll med.. skal kjøpe 2 stk mye og se om det hjelper.

20180821_170447.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

om wirene er altfor lange slik at de blir liggende i noen løkker ekstra så hjelper jo ikke det heller. 

 

fort gjort å koble turteller  - er jo bare 3 ledninger fra fjernkontrollen som skal på plass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 19 timer siden:

Får 34-35 knop med to i, og 4750 rpm med 13x19 stål. Så er garantert ingen 90HK. Skal jeg smelle på min 13 1/4 x 15 Express propell?

Det kan godt være at den yter 90HK - men som du sier feilmontert. Weslingen er følsom for monteringshøyde. 34-35 knop på GPS med to i, er for øvrig ikke så værst fart i en Wesling.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 24.8.2018 at 16.43:

Det kan godt være at den yter 90HK - men som du sier feilmontert. Weslingen er følsom for monteringshøyde. 34-35 knop på GPS med to i, er for øvrig ikke så værst fart i en Wesling.

Tja - har mine tvil da drivstofforbruket er slett ikke gærnt. Kjørt et par timer nå med ca 30L på tanken. Den er bortimot tom nå. 

 

34-35 knop er helt OK fart ja, men skulle gjerne vært på 40!?

 

fleggis skrev On 24.8.2018 at 15.17:

Så deg utpå når vi sto på brygga etter onsdagsregattaen, bra fart i skuta :smiley:

Hehe, takk for det! Synes farten er litt halv-tam sjæl.^

 

Merker at gummiene ved nedre feste er slitte. Gir seg endel når jeg "gønner" på.

 

Rakk et fin tur på halvannen time før nattevakt inatt. Sjøen er herlig!

20180825_202921.jpg

20180825_210240(0).jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev On 24.8.2018 at 16.43:

Det kan godt være at den yter 90HK - men som du sier feilmontert. Weslingen er følsom for monteringshøyde. 34-35 knop på GPS med to i, er for øvrig ikke så værst fart i en Wesling.

 

Etter nærmere undersøkelse så virker det som om motor muligens er 90HK. Begynte veldig å stusse om hvorfor noen hadde omlakkert dekselet så bra om det ikke ble gjort av en som kan det, evt. verksted som selger påsto/kjøpte som.

 

Toppen er byttet, dekaler/hette omlakkert og forgassere fra en 90HK. De har også prime-start, så har vært en kostbar konventering. 

 

:confused::confused::confused:

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hvis toppen er byttet kan det godt hende at det er en 100hk-110hk "blokk" du har der - da må du være nøye med å få den ordentlig varm før du begynner å dra turtallet noe særlig over 2000 omdr. Trimtoppene er gjerne litt vel lette og tynne. 

 

Høres forøvrig ut som en ordentlig konvertering hvis de har giddet å sette på prime-start forgassere. 

 

Få den montert riktig så ser du raskt hva du har - tipper du får 38-39 knop med riktig høyde ;) Og hvis du gidder å bale noe mer med det så vil en raskere propell gi deg en knop eller tre til. Men ta da vurderingen på hva som er viktig for deg først - toppfart eller tid til plan (og muligheten for å få den i plan med 6-8 stykker oppi).

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Er original topp, men den er blitt byttet. Legger ved et bilde:) Coilene er også byttet. De er kun oransje på 90Hkene som jeg har sett. Den var registrert som en 80HK, med navnet 75 Pro når jeg sjekket opp serienm hos min lokale Yamaha forhandler ute i Sørlandsparken.

 

Har fått tilbud om en som ny Turbo 13x17 til 1700,- ish. Har nå 13x19 Yamaha stål, og en Express 13x15 liggende.

 

Blir å heve den et hakk (eller to) til våren, så satser jeg på at jeg snuser på 40-tallet.  

 

Betaler glatt for en ny (brukt) propell som er bedre egnet til formålet, er jo bare en del av morroa!?

 

Tar meg en nattevakt ekstra så ordner det seg. Fordelen med å være ung og bo hjemme mens man går på skole.^

 

Dersom eksos er byttet, så er jeg overbevist. Skal ta av kåpa rundt stammen, er det ny pakning så er jeg sikker på at den har vært byttet.

20180806_163738.jpg

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Målt gasserne 25mm, altså 90HK gassere. Da er det bekreftet iallefall. Ligger litt lavt i igr på ca 550 rpm, men dør ikke, så er ikke et problem sånn igrunn.

 

Mens vi venter på en tredje kamerat, så måtte jeg knipse et bilde.

20180830_150622.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Luften båten for salg dersom noen er interesserte. Ser meg nødt å innse at (fatterns) Uttern 6200 CC med ny 150HK Merc. blir hovedfartøyet framover, og jeg skal sammen med noen kamerater spleise på en litt større snekke (26-27 fot) som skal shines opp. 

 

 

20180507_114334.jpg

20180511_152745.jpg

20180511_161330.jpg

20180511_161336.jpg

40510723_1551761518328968_7738219367199932416_o.jpg

40471658_1551761424995644_1133264259631808512_o.jpg

40432235_1551761378328982_3096175910039060480_n.jpg

40454733_1551761334995653_7483172015751299072_o.jpg

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da vi guttene kjøpte oss en eldre tresnekke til 3 lapper, så la jeg Weslingen ut for salg! 

 

Link til finn annonse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=128614853&fks=128614853

 

Så trebåten blir ny tråd, men blir festebåt for de neste par årene med en skikkelig snekkemotor. Marna på 12HK. Under "fenderlisten" er den bra, råte to steder som burde utbedres, men blir nok et bål om en 3 års tid, så vi får se. :-)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...