Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Snusmumrikken skrev for 9 timer siden:

Ulempen med å kjøre blandet bensin er ikke minst økt oljeforbruk, men også at gasserne kan tette seg. De blander seg jo etter forgasserne. 

 

det vil isåfall være under vinterlagring at det kan skje 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 1 time siden:

Mangler kontrollboks, propell venter på posten. Motor er frisk-kjent, så tenker nå ila. Uka som kommer dersom jeg får fiksa kontrollboks.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=121572584?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fant en i Arendal med kabler (mangler nøkkel) til 1000,-. Henter den imorgen.

 

Vet ikke hvor gamle kablene er, og de koster ca 350,- pr kabel å bytte ut. Er det en dum investering?

 

Nøkkel og dømann på kontrollboks vil jeg gjerne koble vekk da jeg har et oppsett som du monterer i dash. 

 

Kontrollboks kabel kobles til en kontakt som allerede er i el-nettet til motoren, så er ikke sikker på om jeg må kappe gml. Tenning i kontrollboks, eller om det rett og slett ikke fungerer?

 

Ellers montert motor, ny propell, koblet til styring samt. Koblet inn en ny hovedstrøm da den gamle var slitt. Med gml. 4T så kunne motor slå seg tilfeldig av da den trengte kontinuerlig med strøm, og den gamle hovedstrømmen kunne finne på å slå ut "nøkkelen".

 

Som dere ser, så hadde jeg ikke for mye plass på å montere motor.^^

20180604_175003.jpg

 

Hurtigkobling på Mercury/Mariner passer Yamaha?

 

Prøvde for gøy den slangen jeg har brukt på mine 4-5 siste Merc. O/B og den gled rett på?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Etter 2 timer med knoting av montering av gass/gir kabler så er jeg ca i mål.. Måtte ha nye kabler da de medfølgende var søppel, men var ikke altfor ille pris, så det gikk seg til. (ca 750,- for 2 stk hos Navigare). 

 

Sleit med montering da jeg manglet noen CM for å få kablene i sporet.. Så måtte bytte om på "hodene" til kablene og mye tull og tøys, men det gikk seg nå til da.. 

 

Men!!:rolleyes:

 

Motoren reagerer ikke på tilt (på boks) eller på nøkkel via el-nettet fra motor.. Dette fungerte før jeg demonterte dette.. Tips? Jeg har ikke nøkkel osv. i kontrollboks, men for seg selv, og kun en plugg fra kontrollboks hvor to ledninger er koblet til denne pluggen (som igjen er koblet til ledningsnettet) for å få trim/tilt funksjonen fra boks.

 

Båt er ellers klar for sjøen, fikk montert teppe fra WM idag. Så litt vask gjenstår, ellers tut og kjør!:thumbsup:

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 11 timer siden:

Etter 2 timer med knoting av montering av gass/gir kabler så er jeg ca i mål.. Måtte ha nye kabler da de medfølgende var søppel, men var ikke altfor ille pris, så det gikk seg til. (ca 750,- for 2 stk hos Navigare). 

 

Sleit med montering da jeg manglet noen CM for å få kablene i sporet.. Så måtte bytte om på "hodene" til kablene og mye tull og tøys, men det gikk seg nå til da.. 

 

Men!!:rolleyes:

 

Motoren reagerer ikke på tilt (på boks) eller på nøkkel via el-nettet fra motor.. Dette fungerte før jeg demonterte dette.. Tips? Jeg har ikke nøkkel osv. i kontrollboks, men for seg selv, og kun en plugg fra kontrollboks hvor to ledninger er koblet til denne pluggen (som igjen er koblet til ledningsnettet) for å få trim/tilt funksjonen fra boks.

 

Båt er ellers klar for sjøen, fikk montert teppe fra WM idag. Så litt vask gjenstår, ellers tut og kjør!:thumbsup:

 

 

Klikker det i releet når du prøver å trimme opp/ned?

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 12 timer siden:

Motoren reagerer ikke på tilt (på boks) eller på nøkkel via el-nettet fra motor.. Dette fungerte før jeg demonterte dette.. Tips? Jeg har ikke nøkkel osv. i kontrollboks, men for seg selv, og kun en plugg fra kontrollboks hvor to ledninger er koblet til denne pluggen (som igjen er koblet til ledningsnettet) for å få trim/tilt funksjonen fra boks.

 

jeg må vel si at jeg ikke helt skjønte vitsen med å koble opp ekstra leamikk når du har alt i fjernkontrollen (eller var det den som mangla nøkkel?)   KISS prinsippet (keep it simple. stupid) har som regel noe for seg 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Manglet nøkkel, hehe. Så var igrunn derfor. Samt. jeg merket hvor praktisk det var med et slikt oppsett ifra Shetlanden.

 

Var en feilkobling fra forrige eier som var grunnen. Spratt den åpen og sjekket, koblet litt om og voilà, liv i tilten. 

 

Nå var planen sjøsetting imorgen, MEN..

 

20180612_210632.jpg.960cfe88157bcdbdf256358150e50e9e.jpg

Denne luringen her er litt "seig".. Når jeg gasser på, drar tilbake til tomgang, så holder den akkurat litt igjen på tenningen, og øker turtallet til ca 1000-1300 RPM istedenfor 700-800 som er tomgangen.. Litt skummelt å sette i gir med såpass turtall. 

 

Luringen er "hoveddelen" av systemet her.  Den med en halv-brun bolt.

 

Tips?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Ble en aaaltfor tung propell..

 

Fikk 4500-4600,- med 2 per, dog fortsatt 31-33 knop på GPS. 

 

Må jeg virkelig ned på 15P..? Der jeg "begynte".. :P

 

Westermoen testet i si tid med 21" alu.

 

 

33122691_10155238025142273_790085003902976000_n.jpg

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

etter min erfaring er hustlerne litt tyngre å dra enn yamaha sine std alu propeller. Men 15" blir likevel for smått med mindre du bare skal dra vannski.   

Turboen , er som du har merket mye tyngre å drive enn stigningen tilsier. 

En propell jeg vet funker greit , er yamaha sin alu 13x19 

 

Jeg har 2 hustlere i 17 og 19, men de befinner seg et stykke unna så de får jeg ikke tak i på de 2 nærmeste ukene

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

etter min erfaring er hustlerne litt tyngre å dra enn yamaha sine std alu propeller. Men 15" blir likevel for smått med mindre du bare skal dra vannski. 

 

Jeg har 2 hustlere i 17 og 19, men de befinner seg et stykke unna så de får jeg ikke tak i på de 2 nærmeste ukene

 

Hustleren er 4-blads da, det stjeler jo litt turtall?

 

Lest mye bra om de propellene der!

 

Dersom 13x19 fra Yamaha ikke er optimal, så hadde jeg gjerne kjøpt/lånt.

 

Lars Martin skrev 58 minutter siden:

Jeg har en strøken aluminium Yamaha 13X19k som du kan prøve. Og evt kjøpe, hvis den funker. 

Er nedover neste helg. Tar opp båten på søndag kveld, og kan plukke den av da. 

Gjerne det!

 

Får som sagt ikke mer enn 4500 rpm..

 

Og tror ikke at stål vs alu har sååå mye å si for mitt bruk. Eneste er at motor henger litt høyt, så burde evt. Senke den, men far er off-shore i 2 uker, og må leie henger, menmen.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

ville prøvd den yamaha propellen , og den funker sikkert ok selv med den høyden du har nå

 

har bare sett hustler i 3 blads men mulig de har kommet i 4bl nå..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 21 minutter siden:

ville prøvd den yamaha propellen , og den funker sikkert ok selv med den høyden du har nå

 

har bare sett hustler i 3 blads men mulig de har kommet i 4bl nå..? 

Det er planen! Den aktuelle propellen på finn er 4-blads.

 

De selger visstnok ikke 3-blads Hustlere iflg. Et forum over dammen. 4-bladeren erstattet dem.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Da solgte jeg Turbo propellen. Fikk litt mer enn jeg ga, så tapte iallefall ikke, skal jeg satte på firebladeren?

 

Leste at Hustleren er litt cupped, kan det stemme?

 

Isåfall burde kanskje en 4x 13 1/2 x 15 funke..? 

 

Er ikke Yamaha org. propellene litt mindre i stigning enn det tallet skal tilsi?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Fikk båten utrolig nok i plan med seks(!) personer, selv med en helt "forferdelig" propell for formålet. Maks 4100-4200 RPM på WOT.. :saint:

 

Jeg føler at jeg burde fått mer enn 4500-4600 RPM med 19" Turbo. Men gassspjellene ser ut til å åpne seg helt, får ikke rykket noe særlig mer manuelt. 

 

Kjøpte en billig Turning Point Express 13 1/4 x 15.. Kostet meg ca 1600,- inkl frakt. Stålvisp. Dette burde være den ideele propellen mtp. turtall om vi tar 200-250 RPM økning for hver stigning vi går ned. 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

forskjellige propellfabrikanter beregner/angir stigning forskjellig  , slik at denne regelen er nok best egnet innenfor propeller av samme / tilsvarende design.   Så jeg vil tippe at denne kan bli en tanke lett.   Men, bare en måte å finne ut.   

 

Og så kan det jo være at motoren din ikke yter akkurat det den skal, eller etellerannet som gjør at båten går litt tyngre i vannet.   Ser det samme selv med min wesling med 80hk , som heller ikke drar like mye stigning som jeg hadde forventet  - der tror jeg motoren rett og slett er litt slappere på topp enn normalt.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

forskjellige propellfabrikanter beregner/angir stigning forskjellig  , slik at denne regelen er nok best egnet innenfor propeller av samme / tilsvarende design.   Så jeg vil tippe at denne kan bli en tanke lett.   Men, bare en måte å finne ut.   

Sant nok. Det er noe jeg tenkte litt på. Til den prisen for en propell i fin stand tenkte jeg at det var en OK pris. Burde ikke være altfor vanskelig å bli kvitt evt.

 

Sitat

Og så kan det jo være at motoren din ikke yter akkurat det den skal, eller etellerannet som gjør at båten går litt tyngre i vannet.   Ser det samme selv med min wesling med 80hk , som heller ikke drar like mye stigning som jeg hadde forventet  - der tror jeg motoren rett og slett er litt slappere på topp enn normalt.  

En motor med så få timer burde ikke være så slapp, MEN.. man vet jo aldri. Er det en måte å teste dette på? Kompresjonen var jo helt fin iallefall. 

 

Bunnstoffet på båten er ikke bra, men helt OK. Så stjeler sikkert en knop eller to.

 

EDIT: Tror ikke det kan være så gærnt, fikk jo faktisk 31-32 knop på GPS med propellen som står på nå @4500 RPM. Det er jo langt under anbefalt turtallsområde. :hmm:

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Er det en måte å virkelig sjekke at motor går sunt/fint? Tviler på at turteller kødder. Viser 600-700 på tomgang.

 

Fant ut at Hustler 4-blad var cupped, så mulig 13 1/2 x 15 vil gå. Er mer redd for at den vil bli for tung.. Den kostet 800,- + frakt, flekk ny med ubrukt hub. Så tviler på at jeg kan tape noe på den. Om jeg taper en tusning alt i alt med å teste X antall propeller, så gjør det meg ingen ting. Artig å holde på også. Må jo også lære litt av egne feil. :giggle:

 

I tillegg tenker jeg å låne, og evt. kjøpe 13x19 Yamaha propellen om ikke annet, da den vet jeg burde funke veldig fint. Om ikke så er det noe galt med motoren.. :smash:

ivar skrev for 21 timer siden:

Og så kan det jo være at motoren din ikke yter akkurat det den skal, eller etellerannet som gjør at båten går litt tyngre i vannet.   Ser det samme selv med min wesling med 80hk , som heller ikke drar like mye stigning som jeg hadde forventet  - der tror jeg motoren rett og slett er litt slappere på topp enn normalt.  

 

Hvordan var det med din 60 hester når du hadde den på hekken? Med type propell, stigning og fart?:))

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

har jo hatt båten i familien i snart 25 år , så den har snart opplevd det meste :lol:     Ser at dersom ikke steglistene er i fin stand så går den fort tyngre i vannet.   

Husker en sesong med nypussede steglister og hadde hatt 13x19 propellen inne hos winrace på rep. Da gikk gikk den godt!   

(Ingen ide om fart  - var før gpsen ble allemannseie)   

 

Med ren båt under og 1-2 personer så lå turtallet på 54-5500 med 60hk og 13x19" , men det droppa jo etterhvert som det grodde.   Klarte også å få den i plan med 9 stk ombord med samme propell.  

Har ikke prøvd så mange andre propeller på den motor/båt kombinasjonen egentlig

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fikk 5500-5600 rpm med Hustler propellen med 2 stk, og 5300 rpm med 5 stk. 


Tror jeg vil prøve 13x19 uansett..

 

Den lille 15P jeg hadde selges nok bare igjen, blir nok for smått. Men kan jo testes.

 

Mobilen forsvant/ble stjålet, så fikk ikke testet hastighet.

 

EDIT: Det var kraftig sjø, og hadde for langt trimmet ut, motoren gikk til 6000 RPM, men ikke over..? Har den turtallssperre på maks RPM..? Eller viser tacho feil?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Hustler 4 x 13 1/2 x15 = 5500 RPM 28 knop

 

Yamaha Alu 3x13x19 = 5200 RPM 33 knop

 

Fatter ikke at Hustleren er så treig, men også at jeg ikke får mer turtall med Alu propellen til Yamaha.. ://

 

Skal teste 15¨ stål, mulig det er noe..

 

Tusen takk for lånet Lars Martin, mulig jeg beholder denne, isåfall så sender jeg deg en IM snart. :-)

 

EDIT: Var kun testet med 2 i båten.

 

EDIT2: Blir gaaal når ting ikke er som de burde være. :-))

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...