Jump to content

Wesling 16 med 50HK - Er den for daut?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Fant bare 1 til 3000,- på finn? Blir noe i overkant.

 

Men har haugevis via FB som har noe. Strengt tatt så har jeg jo også dedikert startknapp/dødmann via dash om jeg ønsker det. Er jo slik de topp monterte er utstyrt med.

 

Jeg kommer til å starte opp motor, sjekke komp., sjekke girolje og at powertrim/tilt funker fint uten noen ulyder. Noe mer som burde sjekkes på en eldre totakt?

 

Ellers, 18.000,- er vel en OK pris for en slik maskin???

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Napoli skrev for 4 timer siden:

Dette er en super motor til Weslingen ? har den autolube? 

Jepp! Er en std. 70HK. Ikke den billigere enduro motoren eller hva de blir kalt.

 

Er noen bilder av motor på forrige side.??

 

Det beste er at den er knapt en time unna.

 

Må bare ordne henger og sjåfør da far er offshore i to uker, men burde ordne det greit.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 15 timer siden:

Fant bare 1 til 3000,- på finn? Blir noe i overkant.

 

søkte på yamaha kontroll , yamaha konsoll - og så var det en som var lagt inn med control 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 21 timer siden:

15"  er sikkert fint om du skal dra opp kompisgjengen på vannski ?

Ikkesant! ^^ Tror det hadde blitt en rå aks iallefall. ?

ivar skrev for 21 timer siden:

 

søkte på yamaha kontroll , yamaha konsoll - og så var det en som var lagt inn med control 

Fått tilbud om en i området for 1000,- inkl alt av kabler (t.o.m gass/gir osv) men uten nøkkel. Koster vel bare en hundrelapp hos den lokale yamaha forhandleren skulle jeg tippe.

 

Spent på varmeproblemet på tomgangen, små-angrer litt på at det ble en motor som ikke var 100%, men pytt pytt. Kan ikke være så avansert på disse gamle totakterene. 

 

Sliter med å finne sjåfør til å hente motoren, så dersom noen lokale leser, så betaler jeg for kjøring fra Kr.sand til Arendal evt. 

 

Skal begynne med lappen nå straks.. Det er et must med denne all denne kjøp/salg greiene. ^^

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Vi har en relativt ny 43L fast tank liggende, og siden min båt har blitt utført rep. På tidligere så mangler litt av den innerste innerlineren helt ytterst i baugen. Jeg tror jeg hadde fått plass til å plassere tanken der under den fremste puta.

 

 

Hadde det vært en god ide å plassere en fast tak der mtp. mer vekt forover osv?

 

43L er vel en 30KG elns. Som jeg i tillegg slipper å ha bak.

 

Hvordan best gjøre det med påfylling og lufting med fast tank?

 

Så er det litt volum slik st jeg ikke bestandig må fylle på 25Leren.

 

Takk for svar!

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

med bare 100 kg på hekken så er det etter min mening ikke behov for å få vekt flyttet framover

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 24 minutter siden:

med bare 100 kg på hekken så er det etter min mening ikke behov for å få vekt flyttet framover

Er det en ulempe? Blir en veldig praktisk plassering da jeg ellers ikke får brukt skottet i baugen.?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

1066,- for impeller, 3x plugger og termostat, hvor termostaten alene kostet 560,-.. ja, føler meg ranet.

 

Har den gamle, men da blir det iallefall byttet.

 

Tok av UV hus, impeller gåen. Så ikke ut til å være noe særlig saltoppbyggning i motor. Ikke noe lag der termostaten var iallefall.

 

Kjøpt kontrollboks og propell. Turbo 19P. 

 

Komp. Var grei med 120-120-115 på kald motor, med gassspjella lukket. Testet med et biltema verktøy, så er nok ikke heeelt nøyaktig.

 

Motor startet svært lett, så er fornøyd der.

 

Powertrim var strøken, og ellers så motor grei ut. Knipser et par bilder senere.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev On 24.5.2018 at 17.18:

Er det en ulempe? Blir en veldig praktisk plassering da jeg ellers ikke får brukt skottet i baugen.?

 

jeg ville prøvd å unngå vekt helt foran i planende båt om det ikke er nødvendig..   Så kan man bruke mer motorkraft til å drive båten fram istedetfor å løfte baugen.   Men er jo ikke så mye vekt det er snakk om her da.. 

 

motor hørtes fin ut :thumbsup: 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

pissestrålen kan jo også stoppes pga saltavleiringer i den slangen.   Kan forsøke å stake opp med tykk fiskesene.    Har du prøvd å kjøre motoren på "øreklokker"  , du får jo en pekepinn da på hvor mye vann som kommer ut eksosen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 4 minutter siden:

pissestrålen kan jo også stoppes pga saltavleiringer i den slangen.   Kan forsøke å stake opp med tykk fiskesene.    Har du prøvd å kjøre motoren på "øreklokker"  , du får jo en pekepinn da på hvor mye vann som kommer ut eksosen 

Skal prøve det! Takk for tips!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

.. ellers er det visst ikke helt uvanlig at man ikke treffer 100% med kjølerøret når undervannshuset skal på plass igjen... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter et halvtime på tomgang så sa jeg det var greit nok for idag. Motor kunne lett tas på. Kunne holde fingrene i ca 15-25 sek (telte faktisk, hehe) på toppen av motoren før det gradvis ble for varmt. Så den er nok helt frisk og fin. 

 

Oljesensoren er på blinker på den midterste streken i instrumentet, til tross for at jeg fyllte på ny olje. pumpet ut 90% av den gamle biltema olja, og fylte på XD50 olje. Har også XD100, men tenkte det ble for overkill. 

 

Ang. monteringshullet.. Tror dere at montering på topp vil bli for heftig for propellen jeg har kjøpt? Eller skal jeg ta det litt rolig å montere på tredje hull?

 

Kjøpte en Turbo 13 1/4 x 19

 

Takk for svar!

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Jeg ville montert motoren "riktig" først - så kan du heller gradvis øke høyden. Spesielt dersom du er litt i tvil om kjølingen. Men som @ivar sier, prøv å stake opp kjølestrålen - jeg har gjort det noen ganger med messingtråd.

 

Jeg ville ikke montert tanken forover i båten uten litt erfaring med å kjøre båten først. Vi hadde to 30 liters tanker under benken bak, og det var kun dersom vi hadde helt full båt, fulle tanker og full revers at det kunne være et problem. 

 

Grunnen til at jeg spurte om det var autolube er at systemet dessverre blir litt upålitelig med alderen. Dersom den fortsetter å blinke - og etterhvert varsle, bør den kobles ut. Da kjører man 2% rett på tanken istedenfor.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

autoluben til yamaha er vel av de mer pålitelige systemene der ute.  Stoler mer på det enn at jeg selv alltid klarer å huske å blande riktig  :giggle:

 

Men er man i tvil om systemet funker som det skal så er det jo lurt å verifisere virkemåten , og ha olje på bensinen mens man sjekker at det minker som det skal på oljetanken.  Litt mer røyk blir det men det får man tåle. 

 

Snusmumrikken skrev for 10 timer siden:

Ang. monteringshullet.. Tror dere at montering på topp vil bli for heftig for propellen jeg har kjøpt? Eller skal jeg ta det litt rolig å montere på tredje hull?

 

Hullene kan være borret forskjellig fra båt til båt - hvor høyt blir 3. hull hvis du tenker kavitasjonsplata opp fra jevnt med bunnen? 

Jeg kjører 2 hull opp derfra med alu og det går fint 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 6 timer siden:

Jeg ville montert motoren "riktig" først - så kan du heller gradvis øke høyden. Spesielt dersom du er litt i tvil om kjølingen. Men som @ivar sier, prøv å stake opp kjølestrålen - jeg har gjort det noen ganger med messingtråd.

 

Jeg ville ikke montert tanken forover i båten uten litt erfaring med å kjøre båten først. Vi hadde to 30 liters tanker under benken bak, og det var kun dersom vi hadde helt full båt, fulle tanker og full revers at det kunne være et problem. 

 

Grunnen til at jeg spurte om det var autolube er at systemet dessverre blir litt upålitelig med alderen. Dersom den fortsetter å blinke - og etterhvert varsle, bør den kobles ut. Da kjører man 2% rett på tanken istedenfor.

Skal vurdere det, er jo ikke greit om motoren blir skjært, for da er det skraping det neste på menyen. Hadde overhaling av autoluben vært et alternativ? Den går jo fra 1:200 på tomgang til 1:50 under WOT. Så blir jo endel ekstra olje, evt kjøre på med 1-1,5% med XD100.

 

Har også vurdert å kjøre en dash med XD100 i bensinen i tillegg til oljemiksingen som er der idag. Den smører jo utrolig godt den olja der, iallefall på E-TEC. 

 

Den integrerte tanken droppes også enn så lenge. Skal se på det til neste vår igjen. 

 

Ang. høyden så tenker jeg at dersom hull 1 er i flukt med bunnen, så monterer jeg den på hull 3 (av 4). Så kan jeg se om jeg skal heve den til neste år også.

 

Satser på at jeg treffer blink med 13 1/4 x 19P Turbo stålvisp.

 

 

 

 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

En dash XD100 holder nok motoren i fin form til at du ser at det minker som det skal på oljenivået.   Og tror hull 3 er et godt utg. punkt med den propellen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Blandet 1% XD50 og 1% XD100 (og litt oppi tanken, hadde så lite igjen...)

 

Ang. Varmegang så var det kun på tomgang, og ikke i fart. 

 

Så blir en solid sky. Ulempen med å kjøre blandet bensin er ikke minst økt oljeforbruk, men også at gasserne kan tette seg. De blander seg jo etter forgasserne. 

 

Har fylt tanken opp full, så ser fort om den ikke fungerer.

 

Fikk med en Tohatsu kontrollboks, men innmaten er feil. Skal undersøke hva, da selger ikke informerte om det.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...